Gereviseerd pontiac blok

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Gereviseerd pontiac blok

Post by Green-Hornet »

Ik ben al 7 jaar met een project bezig, niet continue.
Je kent het wel huisje,boompje,beestje :P ,verandering van baan :o dus duurt langer dan verwacht.

Nu heb ik mijn pontiac 400 blok ,3 jaar geleden laten reviseren.Nieuwe nokkenas,zuigers,drijfstangen,lifters,stoterstangen enz.
Nokkenas van compcam.
Blok moet nog wel ingelopen worden.

Nu staat mijn blok al 3 jaar in mijn garage(geisoleerd)op de bok, dus geen vochtig hok.
Geen olie in het blok, en ze hebben alle(dubbele) klepveren gemonteerd.

Mijn volgende vragen :

-Moet ik perse de dubbele klepveren eruit halen,zodat met inlopen alleen enkele gebruikt worden?

- Moet ik opnieuw mijn nokken en lifters insmeren met inlooppasta ?

Blok is opgebouwd,dus zou beteken dat ik weer heel wat moet demonteren.

Graag jullie mening
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Gereviseerd pontiac blok

Post by hanver »

1) hangt af van de hardheid van de veren en type cam, bij een rollercam met zachtere veren kan het volgens mij zonder ze uit te halen.
Maar moest het mijn motor zijn zou ik toch voor het zekerste de binnenste veren uithalen. Is wat meer werk, maar zal je een hoop (financiële) kopzorgen besparen als je nokkenas kapot loopt en je overal metaaldeeltjes mag gaan uitvissen, dan ben je nog niet thuis :)

2) Na 3 jaar zal daar niks meer aanhangen volgens mij, dus is wel aangeraden dat je ze opnieuw insmeert. Gewoon wat olie opgooien zal er te snel aflopen. Zeker ook inloopolie gebruiken trouwens.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Gereviseerd pontiac blok

Post by boyanka »

Je kunt toch ook de olie pomp laten draaien net zolang dat je druk hebt en bovenin de olie ziet spuiten?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Gereviseerd pontiac blok

Post by mercury1970 »

Fabrikant mailen met de vraag of je de binnenste veren eruit moet halen; die moet het weten.
Verder inloopolie gebruiken, zou ik doen, er zijn hele volksstammen die alleen inloopolie gebruiken en geen pasta.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Gereviseerd pontiac blok

Post by BigBlockMopar »

Bij een motor met rollernokkenas heb je geen pasta nodig en hoeven natuurlijk ook de binnenste klepveren niet eruit gehaald te worden, die kan je gewoon starten en (stevig) gaan (in) rijden.

Inlooppasta gaat niet zo snel ergens heen en druipt niet van de nokkenas af.
Maar na 3 jaar kan het geen kwaad om even te kijken hoe het eruit ziet. Wellicht dat de toplaag lichte verharding kan vertonen maar dat lijkt me vrij snel als de omgevingstemperatuur vrij constant is gebleven.

Met een hydraulische of mechanische flat tappet nokkenas kan je geen risico nemen tegenwoordig en de binnenste veren eruit halen (als het echt dubbele veren zijn, want vaak zit er ook een dampingsveer in die geen extra veerdruk geeft).

Je inlaatmanifold is niet veel werk om even eraf te halen en een blik te werpen.
De klepveren verwijderen kan je vaak op de motor doen met luchtdruk in de cylinder en dan hopen dat je de klepveer-retainers in kan drukken zonder dat de klep open gaat (en de luchtdruk wegvalt).
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Gereviseerd pontiac blok

Post by mercury1970 »

Kleine aanvulling tbv de klepveerretainers indrukken: als je dat wilt doen zou ik een klepveerklemmetje kopen; lijkt op een kleine poelietrekker,
die pakt de hele veer en drukt die samen zonder druk op de klep te zetten..... in tegenstelling tot zo'n lepelachtig gereedschap.
Dan kun je de compressor op 1 bar zetten, hoger heb je kans dat de druk de zuigers een slag doorduwt (afhankelijk hoe de stand op dat moment is).
Post Reply