fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by formula400 »

Ik heb een 74 Corvette gekocht en daar de originele fan schroud bij gekregen.
Nu is mijn vraag kun je deze installeren als de radiateur er nog in zit, of moet ik deze demonteren en dan alles plaatsen.
Ik wil deze schroud plaatsen omdat de auto op lange afstand warm loopt en ik van mening ben dat de auto beter koelt met deze aanpassing als zonder.
Ook heb ik de thermostaat nagekeken en in het hete water gedaan, daar ging hij wel laat open vond ik, zijn daar ook andere voor te krijgen die eerder open gaan.
Op het laatst stond de meter bijna in het rode, en stonden de slangen op druk na 60 km te hebben gereden.
Temperatuur meter liep wel heel geleidelijk op naar het rode en zakte toen ik rustiger aan ging rijden wel weer iets.
Ook heb ik er nu een vin op zitten zonder koppeling, moet ik ook aanpassen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by sjak_brak »

formula400 wrote: Mon Jul 31, 2017 7:27 pm Ik wil deze schroud plaatsen omdat de auto op lange afstand warm loopt en ik van mening ben dat de auto beter koelt met deze aanpassing als zonder.
Want?

Shroud heeft vooral nut bij stilstaan/lage snelheid.
formula400 wrote: Mon Jul 31, 2017 7:27 pmOok heb ik de thermostaat nagekeken en in het hete water gedaan, daar ging hij wel laat open vond ik, zijn daar ook andere voor te krijgen die eerder open gaan.
Hoeveel graden is "laat"? Er zijn diverse thermostaten in omloop. De gebruikelijke temperaturen zijn 160F, 180F en 195F
formula400 wrote: Mon Jul 31, 2017 7:27 pm Op het laatst stond de meter bijna in het rode, en stonden de slangen op druk na 60 km te hebben gereden.
Temperatuur meter liep wel heel geleidelijk op naar het rode en zakte toen ik rustiger aan ging rijden wel weer iets.
lijkt eerder op een radiator en/of waterpomp die niet meer optimaal zijn.
formula400 wrote: Mon Jul 31, 2017 7:27 pmOok heb ik er nu een vin op zitten zonder koppeling, moet ik ook aanpassen.
Het voordeel van een fan met visco-koppeling is dat deze minder vermogen vreet als je eenmaal op snelheid bent.
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by formula400 »

Hey Sjak bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb de radiateur er net uitgehaald en laat deze morgen even checken, zag dat er een klein scheurtje bij het vertinde stuk naar de bovenste waterafvoer, dus moeten ze even maken, is deze radiateur ook schoon te maken?
Of zal er eventueel een nieuw koelblok in moeten, hij spoelde wel goed door met schoon water net.

Begreep dat de waterpomp er net nieuw opzat, heb er ook een verchroomde bij gekregen maar weet niet hoe ik kan controleren of dat deze nog goed is.

Thermostaat, kan ik dan dus gewoon beter een nieuwe 180 in zetten, of zeg je ga maar voor een 160? (komt dan de motor nog wel op temp)

en een viscose koppeling moet ik dan dus nog even aanschaffen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by sjak_brak »

formula400 wrote: Mon Jul 31, 2017 8:21 pm Of zal er eventueel een nieuw koelblok in moeten, hij spoelde wel goed door met schoon water net.
Als hij inwendig verkalkt is kan ie evengoed mooi doorspoelen. Eventueel ontkalken/reiningen. Revisie is vaak duurder dan een nieuwe radiator (alu of originele stijl)
formula400 wrote: Mon Jul 31, 2017 8:21 pm Thermostaat, kan ik dan dus gewoon beter een nieuwe 180 in zetten, of zeg je ga maar voor een 160? (komt dan de motor nog wel op temp)
Een 160 kan in sommige gevallen beter resultaat geven, zeker als je op LPG rijdt. Anders kwestie van proberen, thermostaat kost paar $ per stuk :)
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by formula400 »

Als ik de radiateur laat checken kunnen ze het dan wel zien of dat die niet goed is.
waar kun je anders voor een normale prijs een nieuwe halen?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by Corp »

Vlgs mij heb ik nog een dikke van een big block liggen. Zal eens kijken (een nieuwe)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by Jeroen_Sp »

en anders gewoon bestellen op rockauto. Vaak voordeliger incl verzenden en invoer dan hier een nieuw koelblok erin laten zetten (zo een beetje de helft en vaak zelfs fors meer dan de helft).
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by formula400 »

Corp wrote: Tue Aug 01, 2017 12:16 am Vlgs mij heb ik nog een dikke van een big block liggen. Zal eens kijken (een nieuwe)
Past die dikke van een big block ook?
en zo ja wat vraag je ervoor?
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by formula400 »

Corp wrote: Tue Aug 01, 2017 12:16 am Vlgs mij heb ik nog een dikke van een big block liggen. Zal eens kijken (een nieuwe)
Had je nog gekeken?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by Corp »

nog niet
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by formula400 »

Ok alvast bedankt,
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by formula400 »

dacht gisteren een radiateur te hebben gekocht, maar daar bleek de bovenste aansluiting niet goed van te zijn, deze wees naar beneden en dan komt de slang tegen de fan aan.
heeft iemand een idee hoe je de radiateur kan plaatsen samen met de kap voor de koeling.
Moet ik dan de voorste voorwiel ophanging verwijderen voor extra ruimte of kan ik hem beter doormidden zagen?
samen in een keer erin plaatsen gaat erg moeilijk of niet?
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by Bromgabber »

Makkelijkst is volgens mij je koelvin los te halen ivm de ruimte.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by Jeroen_Sp »

Ik ken de corvette niet goed genoeg. Maar wat ik normaal doe is de kap over de fan heen leggen, tegen het blok aan zeg maar. Dan de radiator plaatsen en dan kan je de kap zo tegen de radiator schuiven en monteren.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: fan schroud plaatsen in een 74 Corvette

Post by Corp »

heb m gevonden... ik kan je evt via whatsapp foto's sturen? moet je je nummer ff PMen
Post Reply