Power Big Meet

Plaats hier flyers/foto's verslagen van Amerikaanse auto-meetings.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Power Big Meet

Post by Wilf »

Begint morgen pas hè, wij zijn nu in Falköping en er rijdt wel het één en ander rond hier. Dat is 46 van Lidköping verwijderd.

Vergeet niet dat de meeste Zweden niet werkloos zijn en ze dus vrij moeten vragen voor hun soort carnavalstraditie.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Power Big Meet

Post by Wilf »

Op dit moment rijden er hele stoeten met yanks met caravans richting Lidköping vanuit Falköping!
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Power Big Meet

Post by Wilf »

En nu niet zeggen dat het tegenvalt hè :D Tering wat groot en druk!
Bert-amc
Posts: 166
Joined: Wed Mar 15, 2006 7:51 pm

Re: Power Big Meet

Post by Bert-amc »

Vandaag ( donderdag) op het meetingterrein geweest. In vergelijking met Vasteras de voorgaande 8 jaren erg rustig. Geen files of opstoppingen. Rotondes in Lidkoping niet druk. Zelfs de standhouders zeggen "where are all the people and the cars" erg jammer. Ik hoop de komende dagen op sterke verbetering.

Wie kan iets zeggen over Vasteras nu? Ben erg benieuwd.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Power Big Meet

Post by Wilf »

Het is voor een donderdag best druk en ik heb vanochtend 45 minuten over 6 kilometer gedaan en ben net terug uit de nachtcruise. Ik vind het zeker niet tegenvallen.
1970charger
Posts: 6
Joined: Wed Nov 23, 2016 8:21 am

Re: Power Big Meet

Post by 1970charger »

Wij ook hier in Lidkoping alleen maar positieve ervaringen tot nu toe! De avondcruise was ook prima geregeld. Al zeker 35 nederlandse auto,s geteld op het veld hier,zelfs onze indiaan met zn vlammenwerpende Kenworth staat er! Ik schat dat er nu een 10.000 binnen de poort staan op dit moment,en het komt nog volop binnenrijden
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Power Big Meet

Post by Wilf »

Mensen die in Västerås zijn geweest en vandaag hier zijn vinden het hier beter (geregeld) en overzichtelijker.
Duprie
Posts: 92
Joined: Mon Dec 06, 2010 7:46 pm

Re: Power Big Meet

Post by Duprie »

Ik ben samen met een maatje dit jaar voor het eerst in Zweden wezen kijken.
In eerste instantie hadden wij in Västerås een hotel geboekt, maar toen kwam het bericht op hun site dat Power Big Meet 2017 dit jaar was verplaatst van Västerås naar Lidköping vanwege het 40jaar jubileum.
Achteraf bleek dat de organisatie van Big Meet ermee wilde stoppen, maar op aandringen van andere mensen heeft de organisatie toch besloten om door te gaan.
Maar toen bleek dat een andere organisatie de plek in Västerås al had opgeëist.
Echter waren ze vergeten de naam Power Big Meet vast te leggen.
Dus in Västerås kon geen Power Big Meet worden georganiseerd.

Gevolg was dat Västerås en Lidköping in hetzelfde weekend een meeting hadden.
Västerås werd "Summer Meet"
Lidköping werd "Power Big Meet"
Gevolg daarvan was de auto's verdeeld stonden over deze 2 meetings.

Wij zijn op donderdag en vrijdag in Lidköping geweest en ik moet zeggen dat het daar een mooie locatie is.
Enorm vliegveld waar je met de auto op de start en landingsbaan kon rijden.
Aan de zijkanten stonden de auto's in rijen van 4 op gesteld.
Ook vele standhouders met van alles wat met auto's te maken heeft.

Zaterdag wilde we toch in Västerås kijken om het verschil te zien.
Dat hebben we geweten. Onderweg vele oldtimers richting Lidköping en een enkele richting Västerås.
Wij vonden het verschil tussen Västerås en Lidköping enorm.
Er stonden minder auto's maar ook het veld waar de auto's op stonden was een groot verschil.

Jammer dat deze grote meeting in tweeën was verdeeld en we zijn benieuwd hoe dat voor 2018 wordt geregeld.
Zelf denken wij dat als de organisator van Power Big Meet verder wil en de locatie blijft Lidköping dan hebben zij de grootste kans dat de mensen daar heen blijven gaan.

We gaan zeker nog een keer maar dan willen wel zeker weten dat er 1 locatie is.
Want de locaties liggen 260km uit elkaar en dat is toch wel ff een stukje rijden.

Duprie
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Power Big Meet

Post by Wilf »

We zijn naar PBM gegaan in Lidköping. Vrienden naar Västerås. Beiden hebben we plezier gehad. Aan de hand van deze ervaringen en de foto's van onze vrienden en de lokale kranten in zowel Lidköping als Västerås alsmede gesprekken met Zweden kom ik tot de volgende vergelijkingen:

Västerås is een stad. Het voordeel van een stad is dat er veel te doen is en veel te zien valt (buiten de meeting). Het nadeel is dat stadsbewoners minder zitten te wachten op die plattelandscultuur van de raggare. Dat heeft ook dit weekend gebotst. Er waren veel klachten van bewoners in Västerås over de bezoekers van de Summer Meet en er waren daar ook meer aanrandingen en geweldplegingen dan in Lidköping. Daarentegen waren er ook 20% minder auto's in Västerås dan afgelopen jaar (schatting van Västerås polisen).

Lidköping is meer een dorp. Er is in het centrum minder te beleven en alles gebeurt óf op het terrein, óf op de campings, óf natuurlijk in de auto's tijdens de cruisning. De plaatselijke horeca heeft dan ook een behoorlijke financiële strop geleden omdat bezoekers in het centrum uitbleven. Men stond langs de kant van de weg of op het meetingterrein of camping en na de meeting was men ook weg. Niemand blijft hangen in een dorp. Een paar dagen extra Västerås is echter geen straf. Wél ligt Lidköping midden in hét jänkare- en raggaregebied van Zweden. De jänkdichtheid is er erg hoog; hoger dan waar ook ter wereld. Dat merk je aan alles. Ook de hele sfeer met Meduza-aanhangers en levende raggarcultuur is er zeer sterk. Aan de andere kant is het rijden naar Västerås voor velen ook een traditie, en lekker gallen in de grote stad is ook aantrekkelijk.

Andere nadeel van een dorp: infrastructuur. Lidköping bezweek onder het succes. Donderdag was de finbilscruisning nog redelijk te doen, maar vrijdag was het zó druk dat we over 5 kilometer, van Krono camping tot fabrieksterrein (waar iedereen fotografeerde) 2,5 uur hadden gedaan. Dat was echt niet grappig meer op het laatst. We zijn toen dan ook afgehaakt. Het publiek langs de kant was wel echt te gek, en ook op het terrein zoveel leuke respons gehad op onze wagen, dat was echt super. Toch miste ik af en toe wel het bruisende van een stad en de traditie van Hälla. Alleen een meeting wordt ook toch een beetje saai op den duur, zeker omdat het na een tijdje gewoon wordt om alleen maar jänkare te zien rijden. Honderden '59 Cadillac convertibles, honderden Pontiac Bonneville widetracks, honderden '64 Impala's, honderden Chrysler letter car convertibles en andere zogenaamd zeldzame forward look mopars. Als je meer zeldzame auto's ziet dan dat je een Toyota ziet rijden dan gaat het snel wennen.

Al met al was Power Big Meet dus zeer geslaagd, helaas te veel auto's voor een te klein dorp, maar het was wel gezellig en ik heb echt een shitload aan goedkope onderdelen gekocht voor de auto die we reden (al was de 1,5 kilometer markt vooral gericht op cadillac, Pontiac, forward look mopar en impala). Die is nu een stuk completer. En toch twijfel ik of ik volgend jaar niet doorrij naar Västerås omdat je ook na een dag auto's wel eens lekker wil eten bij een goed restaurant of even een centrum in wil gaan.
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Power Big Meet

Post by gerrutcamaro »

Leuk dat je de moeite neemt je ervaring te posten, staan er al ergens foto's online?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Power Big Meet

Post by Wilf »

Ik heb geen Vleesbroek, wel Photobucket, maar dat werkt niet meer las ik ergens :D mijn foto's en video's staan nu nog op mijn foon.
Tim 2000
Posts: 18
Joined: Mon Jan 06, 2014 8:36 pm

Re: Power Big Meet

Post by Tim 2000 »

Wij zijn ook in Lidköping geweest met een '72 Cadillac en het was absoluut de moeite waard! Gigantisch terrein met plek genoeg voor de duizenden auto's. Inderdaad opvallend veel Cadillacs en heel veel 50's en 60's auto's. En veel auto's in absolute topconditie, prachtig om te zien.

Wij zijn op vrijdagavond het dorp ingegaan voor de cruise, dat schoot inderdaad niet op, maar is dat ook niet een beetje de charme van het event? Na 2 uur stapvoets rijden hebben we de auto maar aan de kant gezet en zijn we lopend het dorp ingegaan. De lui met de 'raggarbils' (of hoe schrijf je dat?) maakten er wel een feest van. Geweldig om te zien dat Amerikaanse auto's in Zweden bijna onderdeel van de cultuur zijn, in de omringende dorpen en ook verderop in Zweden kwamen we overal onderweg de mooiste auto's tegen. Wij gaan zeker nog een keer terug.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Power Big Meet

Post by Wilf »

Bijna? Het ís cultuur ;) Al 60 jaar.
patsy 'n gene
Posts: 644
Joined: Sun Oct 08, 2006 10:27 pm

Re: Power Big Meet

Post by patsy 'n gene »

(Ha die Wilf,jammer dat ik je niet gespot heb in op de Power Big Meet!)

Vond het aanbod van bijzondere auto's wederom overweldigend, weet nu ook weer waarom ik daar auto's gezien heb die in de USA niet meer te zien zijn.............die rijden in Zweden!!! Denk wel dat het aantal auto's ongeveer gehalveerd was door de tweedeling.

Ben met twee broers, die wat minder autominnend zijn dan ik, eerst naar de Big Meet geweest, om daarna met alleen een rugzak met een tentje en slaapzak op kompas off road te gaan hiken in de Noorse swamps in het 5000 meren gebied. Dus van gekkenhuis naar zen moment,dit was wel de juiste volgorde om na de gekte van de Big Meet 6 dagen geen enkel mens tegen te komen, geen auto's te horen of te zien, geen lichtvervuiling te zien geen tijdsbesef omdat we geen telefoons (geen bereik ook trouwens) of horloges mee hadden en drie dagen hiken van ook maar het eerste enkele huisje in de wouden.
1970charger
Posts: 6
Joined: Wed Nov 23, 2016 8:21 am

Re: Power Big Meet

Post by 1970charger »

Wij kijken ook met veel plezier terug naar ons eerste bezoek aan de Big meet in Zweden,we wisten eerst niet hoe de reacties zouden zijn op onze General Limo met de Confederate flag erop maar die vlag schijnt dus juist HET symbool te zijn van de Raggare car cultuur daar! Heel veel leuke reacties gehad van de Raggare car clubs.
We hebben er wel 5 keer een goed bod op gehad,maar met 6 man terug met het vliegtuig loopt ook in de papieren dus gewoon weer mee terug naar NL gereden.
En de hele instelling van de mensen daar is ook super!
Moet je in nederland eens voorstellen,er komt hier een usa car meeting dus donderdag,vrijdag en zaterdag rijdt er geen openbaar vervoer op de cruise route,kijk maar ff hoe je op je werk komt!
Gaan we zeker nog een keer heen !!
Post Reply