W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by Jeroen_Sp »

Ik heb vandaag mijn W200 voorzien van een LPG installatie (100L stako, Impco model L, Imcpo 300a 10&20). Alles is tweedehands gekocht (op leidingen en afsluiters na)

Maar de auto wil niet aanslaan. Loop wel perfect en super netjes op benzine maar dus niet op LPG.
Als ik de schakelaar op LPG zet dan slaat de auto voor 1 seconden aan om vervolgens weer af te slaan. En dit elke keer bij contact overnieuw aan (afsluiters weer open). Ook als ik op het knopje op de verdamper druk hoor je wel de "pffft". Ik heb de leiding ook even los gehad en er komt vloeibaar gas aan de voorkant aan.

Maar behalve die ene seconden loopt de auto dus niet op LPG. Iemand een idee waar ik moet beginnen?

De vragen die ik nu heb:
1) wat is de "standaard" instelling voor de idle schroef?
2) Kan LPG oud worden zoals benzine dat doet? Ik heb 20 liter in de tank maar geen idee hoe oud dit is
3) De verdamper wordt behoorlijk kou bij een paar keer starten, mag ik aannemen dat deze dus gewoon goed verdampt? Is dit te testen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by mercury1970 »

Om veel uit te sluiten, de schakelaar B/G ff in de tussen stand zetten om vervolgens de relais v/d tank en de afsluiter te bypassen , als dan alles loopt zit het in je bedrading of het vermaarde "veiligheidsrelais" , succes er mee !
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by hemi »

ik heb hetzelfde gehad.
het bleek dat de mixer niet goed afgesteld was, de stationairschroef bovenop moest ik bijstellen.
die 300a is best gevoelig voor afstelling en ik had alles uit elkaar gehad om schoon te maken.
ik zou hem starten op benzine en als je hem op lpg zet gas geven en kijken of hij dan blijft lopen en aan de stationair schroef draaien.
op mijn verdamper zit een choke, een knopje in het midden van de verdamper, als je de slang van de mixer los maakt en op de choke knop drukt moet er gas uit komen als het contact aan is en de schakelaar op lpg staat.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by Jeroen_Sp »

veiligheidsrelais ga ik zeker even testen (uitsluiten). Ik hoor de afsluiters wel openslaan als ik het contact aan zet (maar of ze open blijven test ik even)

Dat mijn idle setting ernaast zit weet ik, er is veel aan die schroef gedraaid en er klopt dus niks van. Wat is de standaard instelling (helemaal klok mee dichtzetten en dan 3 slagen open?) Ook als ik meer / vol gas geef slaat de motor niet aan.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by sjak_brak »

- vacuumlek tussen mixer en carb?
- als je borrelglaasje benzine in de carb gooit, mizer terugzet, en dan op gas starten, blijft ie dan wel lopen?
- beginafstelling mixer: haal de slang aan de verdamper-kant los, en draai de stat.mengschroef voorzichtig open totdat je wat lucht door de slang kan zuigen. Let op dat je met de schroevendraaier alleen draait, maar geen druk op de schroef zet!
- is je relais goed aangesloten? En krijgt het goed signaal?
- is die martkplaats-verdamper nagekeken? Vloeibaar gas uit de dampgasslang lijkt me niet helemaal de bedoeling nl. Een klein pufje is OK, meer niet.

*edit* tbv testen even het relais bypassen door de afsluiters direct op de + te zetten.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by Jeroen_Sp »

Ik ben weer een heel stuk verder met jullie tips. De auto loopt nu op LPG maar start er niet op. Ik heb nu die veiligheidsrelais losgekoppeld en even de afsluiters direct op de plus gezet. Als ik dan start slaat de auto niet aan. Druk ik echter dan op de knop in het midden van de verdamper dan gaat er (ruim) dampgas lopen. Dan de auto starten en deze slaat dan ook meteen aan en blijft op lpg lopen. Gasgeven in Neutraal gaat ook super. Zo heeft hij nu al 15 - 20 min gelopen op de oprit.

Tot hier (op het starten na) goed. Zet ik de auto in R of D dan spruttelt de auto in 2 seconden dood / slaat af. De idleschroef al iets dicht gezet maar helpt niet alles. Onsteking moet ik nog wel even goed zetten, staat nu nog op 8 graden (benzine) maar daar zou hij op lpg minimaal op moeten lopen.

Ik heb trouwens de 300A mixer vervangen voor een 50&70 welke ik nog van mijn lincoln had liggen en welke daar werken af is gekomen.

Vacuumlek moet ik inderdaad eens even bekijken met remreiniger. VLoeibaar gas kwam uit de kleine drukleiding (bij los maken), niet de dampgasleiding
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by sjak_brak »

Als het een oude verdamper is, dan kan het zijn dat het secundaire membraan te hard is en niet/onvoldoende beweegt tijdens het starten.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by Jeroen_Sp »

Daar leek het wel op. Ben weer een heel stuk verder. Ik heb nu met de auto gereden en dat heeft veel gescheeld, leek inderdaad of van alles vast heeft gezeten. Ik heb de onsteking iets vroeger gezet op gevoel en het stationair iets hoger. De auto bleef toen ook lopen in versnelling.
Stukje gereden en sinds dien start hij (zoals het nu lijkt) ook op lpg.

Ik moet ook bekennen dat ik een fout had gemaakt met de veiligheidsrelais (volgende keer boekje beter lezen). Ik had de input op de +kant van de bobine gezet ipv de -kant. Daarna gemeten en bleef deze 0.5 sec open staan na op contact. Nu op max gezet en hij blijft 3 seconden open staan.

De auto start dus op lpg en blijft lopen als ik deze in R of D zet, alleen loopt het iets ruwer stationair dan op benzine. Ik ga nu even mijn onstekingslamp halen en de onsteking op 13 graden ongeveer ga zetten. Ook zit ik te denken de bougies iets krapper te stellen dan ze nu (voor benzine) staan. Wellicht helpt dat ook iets.

Thanks allemaal voor jullie input! Ik ga jullie op de hoogte houden van de voortgang
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by sjak_brak »

Als het membraan het probleem is, dan is dit meestal nadrukkelijker bij koude motor die nog niet heeft gelopen die dag. Revisiekitje is dan de oplossing. Heb ik heel misschien nog liggen (heb bijna niks meer aan impco-zut liggen, maar kan eens voor je zoeken)

Dat hij ruw loopt kan verder aan allerlei kleinigheidjes liggen, zoals de gebruikelijke ondehouds- en afstellingsdingetjes (ontstekingsdelen, valse lucht, luchtfilter, etc)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by Jeroen_Sp »

top dank je voor het aanbod. Ik ga de dodge laten afkloelen en morgen ochtend nog eens proberen.
Luchtfilter is nog aardig vuil maar daarmee liep hij op benzine wel perfect.

Valse lucht net getest en reageerde nergens op remreiniger, dat zit denk ik wel goed.

De set die je hebt liggen is voor de verdamper toch?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by sjak_brak »

Jeroen_Sp wrote: Tue Jun 27, 2017 11:11 pm Luchtfilter is nog aardig vuil maar daarmee liep hij op benzine wel perfect.
Het is leuk dat ie op benzine perfect liep, maar dat zegt niks over hoe goed bv een filtertje of onstetkingsdeel is voor lopen op gas :)
Jeroen_Sp wrote: Tue Jun 27, 2017 11:11 pmDe set die je hebt liggen is voor de verdamper toch?
Als ik t heb liggen, dan is t voor een Impco L :)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by Jeroen_Sp »

Ik ga meteen even een nieuw filter halen. Gisteren na een lekker stukje gereden te hebben begon de auto in de straat bij lage toeren te spruttelen om vervolgens voor de deur af te slaan en niet meer aan te gaan, alsof de tank leeg was. Dus op benzine de oprit op gereden.

Vanmorgen de auto op lpg gestart en hij sloeg meteen aan en liep super, zonder hulp of knopje indrukken op de verdamper. Liep ook weer netjes. Nu dus even de elektrode afstand van de bougies aan het verkleinen. Wellicht doet dat nog iets. Straks ook even verse lpg tanken, ik heb nu nog maar 12% in de tank maar wilde zo veel mogelijk "oude" lpg uit de tank hebben.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by sjak_brak »

LPG kan je vrijwel in de tank houden zonder dat deze slechter wordt, in tegenstelling tot benzine, die al in de pomp slechter wordt.

LPG werd om die reden in het verleden vaak ook gebruikt voor de motoren die alarm-sirenes bedienen, juist omdat deze niet vaak gebruikt worden en zelden bijgetankt. De bekendste is waarschijnlijk de Chrysler Hemi Air Raid Alarm.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by Jeroen_Sp »

Ok dat is goed nieuws. Die hemi air raid ken ik, super vet ding!

De bougies moeten op 0,035 inch staan, heb ze nu op 0,031 gezet en de motor loopt er wel echt lekker mee (ben benieuwd wat hij doet als hij echt warm is). Ik had ze eerst een stuk krapper gezet maar daarmee liep hij echt als een natte krant. Ook leken de afstanden niet bij alle bougies gelijk te staan. Starten op LPG doet hij nu elke keer gewoon goed.

Nu is het weer leuk om met de dodge te rijden, op benzine was het echt niet te doen (1 op 2.5 op daadwerkelijke kilometers en niet op de teller gemeten)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: W200 slaat na nieuwe inbouw niet aan op LPG

Post by Jeroen_Sp »

weer iets verder, alles lijkt nu opgelost op het volgende na:

Bij stationair in N loopt de motor super. Zet ik hem in D of R dan zakt natuurlijk het toerental maar mist hij af en toe ook een slag (1 "hik" per gemiddeld 2 seconden). Iets gas geven en hij loopt top. Als de motor door en door warm is (10-20km gereden te hebben) dan wil hij wel eens afslaan en soms moeilijk weer starten. Even het knopje op de verdamper doet dan wel wonderen. Op benzine slaat hij dan wel meteen in 1x aan (even doorstarten om vlotter vol te pompen maar das max 1 a 2 seconden)

Dit misfire is het laatste wat ik nu nog heb
Post Reply