cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

hallo
zal me nog even een keer voorstellen, ik ben michiel 22 jaar oud, laatste keer dat ik op dit forum kwam was ik een jaar of 16 geloof ik en al gek op amerikaanse autos, toen was ik nog bezig met fietsjes ombouwen :)
maargoed ik heb nu na 2 chevrolet malibu slopers een heuze cadillac seville uit 1979
alleen werkt naar mijn idee de injectie niet goed meer, hij heeft ontsteking, brandstofpomp werkt goed alleen spuit hij niks in. als ik wat losse benzine in het gasklephuis gooi geeft hij wel een beetje teken van leven maar slaat nog niet aan, ontsteking heb ik ook al in alle mogelijke posities gehad.

aangezien ik meer een liefhebber ben van carburateurs zou ik graag een carburateur erop willen bouwen, en hier heb ik een paar vraagjes over:
-ik weet dat de cadillac een olds 350 motor erin heeft liggen dus dan zou ik waarschijnlijk opzoek moeten gaan naar een inlaat van een oldsmobile motor?
-hoe zit dit met de brandstoftoevoer? ik heb als het goed is een pomp in de tank zitten en er zit een pomp bovenop het blok die aangedreven word met een snaar, kan ik dit er gewoon afhalen en vervangen door 1 universele brandstofpomp?
-wat zou ik moeten doen met de ontsteking, word de vonk aangestuurd door de computer en moet ik deze dus vervangen door 1 met een module oid, of kan ik deze gewoon laten zitten?

misschien dat er nog wel wat dingen zijn waar ik op moet letten, maar het zou mooi wezen als er iemand is die hier ervaring mee heeft.
alvast bedankt
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Wilf »

Kan je niet naar een moderne after market EFI kijken? Meer vermogen, zuiniger, start makkelijker, loopt mooier en je hebt de meeste onderdelen al op de auto. Zonde om dan terug te gaan naar de middeleeuwen met alle ellende van dien.
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

heb geen verstand van elektronica en heb er ook niks mee eigenlijk :?
denk dat een ander injectie systeem ook wel wat meer gaat kosten dan een carburateur inlaat?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by BigBlockMopar »

Als electronica niet je ding is, is zo'n Cadillac dan wel de juiste keus voor je?
Zeker eentje uit zo'n 'periode' waar niemand meestal preventief onderhoud aan heeft gedaan.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Bromgabber »

Toch zou ik ook eerder kijken of ik het niet gewoon aan de praat zou krijgen.
Beetje jammer als er straks allemaal losse stekkers en kabels hangen, een deel van andere electronica niet werkt en een storingslampje wat brand.
Worden de injectors aan gestuurd?
Komt er brandstof bij de injectors?
Misschien is er simpel weg een krukas sensor of iets stuk. Ben niet zo bekent met die systemen van Cadillac.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Funk »

Een '79 Seville is volgens mij ook wel het toppunt van (te) vroege electronica in een te kleine auto, gezien de enorme hoeveelheid sensoren, kabels, computers etc. Voor die tijd heel vooruitstrevend, nu een drama als 't niet werkt.
Als je niet gaat investeren in 'n moderner injectiesysteem zou ik inderdaad een carburateur erop zetten en een nieuwe HEI, dan kan je die kabelbende eraf halen.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by gert »

of gewoon op lpg gaan rijden, das nog het simpelst.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Pavement Pounder »

De pomp werkt zeg je maar er komt geen benzine uit de injectors. Hoe heb je getest de de pomp werkt ?
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

teveel elektronica in een te kleine auto is zeker waar, echt alles is elektrisch verstelbaar

slang van de inlaat af en op contact laten draaien zorgt ervoor dat er brandstof uit de slang komt. en ookal zouden de injectors niet werken, als ik benzine in het gasklephuis gooi loopt hij ook niet, alleen af en toe een plofje
ontsteking op alle mogelijke plekken gedraaid en geprobeerd maar ook zonder succes
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Pavement Pounder »

Ok, ontsteking afstellen van een motor die niet loopt kan alleen maar bdp opzoeken cilinder 1 . Als dan de merktekens op de balancer overeen komen moet de rotor naar cilinder 1 wijzen. Niet zomaar wat gaan draaien, dat werkt nimmer. Had je wel een goede duidelijke blauwe vonk ?
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

Pavement Pounder wrote: Tue Jun 27, 2017 8:55 pm Ok, ontsteking afstellen van een motor die niet loopt kan alleen maar bdp opzoeken cilinder 1 . Als dan de merktekens op de balancer overeen komen moet de rotor naar cilinder 1 wijzen. Niet zomaar wat gaan draaien, dat werkt nimmer. Had je wel een goede duidelijke blauwe vonk ?
dan zal ik dit eens gaan controleren, vonk is niet heel erg krachtig maar daar zou hij wel mee moeten starten toch?
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

de man waar ik hem van kocht dacht dat misschien de distributieketting ook verkeerd kon staan door er een tandje over te schieten, dus ik heb alles er voor weg gehaald en ben er achter gekomen dat hij gewoon goed op tijd staat. alleen staat mijn carter vol benzine :? zal dit komen door het lange tijd proberen te starten(injectoren spuiten rechtstreeks in de cilinderkoppen, en spuiten waarschijnlijk ook gewoon door) of zal er wat anders aan de hand zijn

heb dit nog nooit eerder met iets gezien
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by gert »

dat zou ik maar aftappen en dan maar olie erin.
kun je de injectoren eruit nemen en dan kijken wat eruit komt als je start?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Wilf »

Benzine in je olie kan je makkelijk krijgen door: 1. Mechanische brandstofpomp met lek membraan (bij jou niet van toepassing) 2. Doorstarten en niet aanslaan en 3. Veel te rijk lopen. Bij jou is 2 van toepassing. Olie vervangen is wel raadzaam tenzij je graag een nieuwe krukas wil plaatsen. :)
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

ik ververs vant weekend de olie wel even

in de verdelerkap zit ook wat corrosie dus ik maak de verdelerkap ook even schoon en alle bougies. dan ga ik even de kabelvolgorde controleren en dan probeer ik de laatste startpoging met injectie, als hij dan niet start komt er een carburateur op
Post Reply