Auto verkopen en kopen in buitenland (Zweden)

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Auto verkopen en kopen in buitenland (Zweden)

Post by Wilf »

Heeft iemand ervaring met of kennis van de regels en vooral de praktijk van het kopen en verkopen in het buitenland?

Ik heb zelf wel eens een auto gekocht in Zweden en terug naar huis gereden op Zweeds kenteken (nog op naam van de vorige eigenaar) in goed vertrouwen. Dat gaat natuurlijk niet altijd zo. Ook is dat niet officieel toegestaan. Je hoort wel eens verhalen van mensen die in Amerika en Australië op vakantie daar een auto kopen om rond te rijden, in de EU / Zweden is dat vast minder eenvoudig verwacht ik…

Reden is: mogelijkheid tot ruil of verkoop van de auto waarmee we naar Power Big Meet rijden. Op de RDW-site las ik dat verkoop (uitvoer) van een auto met NL kenteken die al in het buitenland staat gewoon kan zolang je alle benodigde papieren maar op orde hebt voor het land waarin je verkoopt. Je moet dan uiteraard wel de juiste documenten voor uitschrijven krijgen van de nieuwe eigenaar.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Auto verkopen en kopen in buitenland (Zweden)

Post by Texas Boy »

In Amerika worden zelden auto's over geschreven, kan ook eigenlijk niet omdat je een adres in Amerika moet hebben, in meeste gevallen neemt verkoper een flink risico want als er iets gebeurd is hij de dupe, ook verzekeren is vaak niet mogelijk en keuren ook niet. Per land zullen regels anders zijn, dus beste Zweedse RDW raadplegen want gaat een hoop onzin rond vaak, zie dat hier in Spanje, alles kan tot het mis gaat.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Auto verkopen en kopen in buitenland (Zweden)

Post by Wilf »

Ok duidelijk. Ik wil ook niet af van m'n auto maar in Zweden rijdt veel leuks en worden zeldzame auto's als de mijne meer gewaardeerd dus ik was wel benieuwd naar de opties mocht ik daar iets leuks zien… 8)
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Auto verkopen en kopen in buitenland (Zweden)

Post by silentchaos »

Wilf wrote: Wed May 17, 2017 8:04 am Ok duidelijk. Ik wil ook niet af van m'n auto maar in Zweden rijdt veel leuks en worden zeldzame auto's als de mijne meer gewaardeerd dus ik was wel benieuwd naar de opties mocht ik daar iets leuks zien… 8)
Je blijft lekker bezig zo :D Maar begrijp het wel :)
Veel plezier alvast!
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Auto verkopen en kopen in buitenland (Zweden)

Post by Funk »

Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Auto verkopen en kopen in buitenland (Zweden)

Post by Wilf »

Ja en nee. :) Het is wel een interessant iets en ik heb daar ook aan gedacht toen ik de DeSoto kocht in Zweden, maar uiteindelijk was terugrijden op het kenteken van de vorige eigenaar veel makkelijker (wel een risico voor hem). Tot zo ver de ja. De nee: Ik ga met een auto (niet mijn Buick overigens! Die gaat mooi niet weg) naar Zweden en mocht iemand hem daar leuk vinden (het is wel een in Zweden geliefd model) dan mogen ze hem kopen. Dat gedeelte is niet spannend; verkopen van een NL auto in het buitenland is geen probleem, gewoon contact opnemen met de RDW.

Maarrrrr... Als je in Zweden zit wil je ook weer naar huis kunnen rijden. Dan is het handig om een andere auto te mogen rijden, mogelijk langer dan 5 dagen en omdat je niet weet wat je koopt of inruilt kan je dan niet van tevoren van alles aan gaan vragen bij een NL bureautje. Dus idealiter zou er een constructie mogelijk zijn dat je in het buitenland een auto koopt, hem op tijdelijke kentekenplaten kan zetten aldaar en dan daar er nog mee rondrijden en er terug mee naar NL karren. Ik denk dat dat legaal een uitdaging gaat worden. De bekende 5-daagse Duitse platen is een optie, maar officiëel mag je als NLer daar ook niet mee rijden, zeker niet in NL zelf.
dickdale
Posts: 105
Joined: Wed Jan 17, 2007 12:14 pm

Re: Auto verkopen en kopen in buitenland (Zweden)

Post by dickdale »

Als je een Kurzzeitkennzeichen neemt, dan mag je er inderdaad niet mee rijden in NL. Als je een Ausfuhrkennzeichen regelt, dan mag het wel. Maar dat is alleen voor Duitsland. Misschien kan Automotiveimport wat voor je betekenen...
Siemi
Posts: 176
Joined: Fri Sep 19, 2008 5:51 pm

Re: Auto verkopen en kopen in buitenland (Zweden)

Post by Siemi »

De Zweedse auto heeft geen Duitse toelating, dus kun je geen Ausfuhrkennzeichen krijgen. Een 5 dagen kenteken wel, maar daarvoor moet je met de auto langs komen als je niet in Duitsland woont en het geen Duitse auto is. Die regels zijn veranderd.
Zweden heeft ongetwijfeld een exportkentekenachtigiets.
Post Reply