impco 425 in 72 firebird

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

impco 425 in 72 firebird

Post by formula400 »

Ik zou graag willen vragen of dat er iemand een 425 mixer van Impco in een 72 firebird heeft zitten.
Ik weet even niet of dat dit gaat qua hoogte.
Ik heb een originele Formula kap gekocht en wil daar geen hoodscoop op hebben.
Er zit een originele 350 motor in, met een origineel inlaatspruitstuk.
Ik ben bang dat dit geheel te hoog word.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by Funk »

Image
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by formula400 »

Kun je daar ook nog mee op benzine rijden? nog nooit gezien zo een haakse overbrenging.
Is dat met een 425 Impco?
wie kan zoiets leveren?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by sjak_brak »

Hoeveel ruimte heb je effectief tussen het montagevlak van je intake, en je motorkap?
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by formula400 »

Als ik het goed gemeten heb een 18cm. nu valt mijn luchtfilter 2cm in de scoop dus nu heb ik meer als 20.
Maar ik hoorde dat het bij andere Firebirds wel ging dus dan is daar iets anders mee toch?
Ik heb gewoon het originele blok er in, wel zit er een Trans am manifold op dus misschien is deze iets hoger.
Ik weet niet hoeveel er te halen is met een lager manifold en of deze wel bestaan.
of raad je me een haakse aansluiting aan, als die er is voor een 425 mixer.
Image
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 166&type=3
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by BigBlockMopar »

Een 425 met kleppenplaat direct op het manifold komt niet beduidend hoger uit dan de setup die Funk laat zien.
Een haakse hoek brengt een snellere slijtage mee in zo'n 425.
Je kan er nog mee op benzine rijden maar waarom zou je dat willen?
Als je af en toe dan toch duur wil tanken dan zou ik een benzine carb in de achterbak gooien en deze erop zetten once in a while.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by sjak_brak »

Als het een quadrajet-intake is, dan is er ook nog een adapterplaat nodig tussen de QJ-kleppenplaat en de mixer, dan komt er nog eens ca. 2cm bij.

Uit mn blote hoofd is de mixer zelf 14cm, als je ook nog moertje meerekend om luchtfilter vast te zetten, dan kan je misschien wat krapjes uitkomen met 18cm.

Als het een normale squarebore intake is, dan zou het m.i. moeten lukken.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by Funk »

Volgens mij is dat een quadrajet indd;

Image

Ik heb geloof ik een 1,5" drop luchtfilter base op mijn 425 waarmee ik nauwelijks boven de top van de 425 zelf uitkom.

Image

@Sjak, PM, fluittoon, 425 :)
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by formula400 »

ik heb een boutje bovenin de 425 gedraaid (normaal voor luchtfilter)en gekeken wanneer de siliconenkit tegen de kap kwam en dat was toen deze 12mm buiten de mixer zat.
Kan ik de adaptorplaat ook nog verwijderen kan heb ik 31 mm in totaal
De hoodscoop is 45 mm verhoogd dus kom ik nog een 14mm te kort ten opzichte van originele kap.

Image
Hoe hoog is een Rochester Quadrajet, kan iemand me dat vertellen?
Dat luchtfilter heb ik ook nu zo laag.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by sjak_brak »

je hebt hoe dan ook een adapterplaat nodig bj een QJ-intake.

Hetzij een plaat tussen de intake en een squarebore/holleystijl-kleppenplaat, hetzij een adapterplaat tussen de Quadrajet kleppenplaat en de mixer.

Een 425 past niet direct op een QJ-plaat, maar wel op een Holley-stijlk plaat. Maar een holley stijl plaat past weer niet rechtstreeks op die intake :D

Eenvoudigste is om de originele kleppenplaat te behouden, aangezien je dan niets hoeft aan te passen voor bv gaskabel, kickdownlinkage etc. Maar de ervaring leert dat een QJ-plaat op leeftijd vaak erg veel valse lucht trekt langs de asjes van de gaskleppen. Controleer daar dus eerst op.
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by formula400 »

Ok maar ik begreep dat dit een Holley vlinderplaat was die er nog maar kort op zit, heeft vorige eigenaar nieuw gekocht, een Edelbrock inlaatspruitstuk heeft toch twee verschillende gatenpatronen?
Zat jij in het gas Sjak?
Kun jij me er een keer mee helpen, ik weet niet waar je ergens zit in het land?
Ik wil hem graag laag hebben voordat ik de auto laat spuiten, dan weet ik tenminste zeker dat deze onder de kap past.
Anders moet ik deze kap houden maar die vind ik niet mooi, ik wil hem liever origineel hebben(op het gas na dan)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by sjak_brak »

O sorry, was ff in de war, eerder had je het over een origineel spruitstuk, en op die foto hierboven lijkt ook alsof er een adapterplaat zit op een QJ-intake om zo een holleyplaat passend te maken. Veel (vooral modernere) Edelbrock intakes kunnen beiden types boutpatroon aan.

Haal anders eens de adapterplaat ook eraf en schiet daar dan een foto van. Dat geeft wat meer duidelijkheid over de intake.
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by formula400 »

heb er nu inderdaad nog een originele opzitten maar dacht dat een Edelbrock er misschien was in een lagere uitvoering en dat ik zodoende ook weer wat ruimte kon winnen.
Indien nodig zou ik ook een Edelbrock kunnen kopen en kunnen verlagen (als dat kan), gaat niet met een origineel gietijzeren manifold.
Maakt me allemaal niet zoveel uit als het maar onder de kap past.
zoiets (als voorbeeld)
Image
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by formula400 »

Ik heb net onder de auto gekeken en zag dat the Bushing rubbers ook niet echt goed meer waren, stel dat deze te ver ingedrukt zijn is dat dan ten nadele van de hoogte motor, motorkap.
Als ik deze vernieuw krijg ik dan iets meer ruimte onder de motorkap?
zijn deze zo te vernieuwen?
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: impco 425 in 72 firebird

Post by formula400 »

Image
Image
Post Reply