Uitlaten voor achteras eindigen ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mercury1970 »

Ben op dit moment met mijn uitlaten aan het stoeien; ze moeten voor de achteras naar de zijkant, althans dat was het plan.
Nu blijken de dempers te lang (42 cm) om de bocht te maken tot voor de achterwielen, ik wil nu als een tijdelijke oplossing er turnouts op lassen;
die komen op de demper en blazen dan omlaag- voor de achteras- iemand ervaring of de APK hier problemen gaat opleveren ??
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Wilf »

De officiële APK-eis is deugdelijk gemonteerd en gasdicht van voor tot achteren. Dus het mag geen APK-afkeur zijn.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mercury1970 »

Daar hoopte ik al op, of het in de praktijk prettig is, moet ik nog achter komen; zal meer resoneren als je voor een verkeerslicht staat, vrees ik.....
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Chucky »

Ik heb dit bij een auto en vind het zelf helemaal niks, het is best gehorig in de auto. Voornamelijk op de snelweg.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mercury1970 »

Heb jij "doorkijkdempers" of kamerdempers, dus ingang staat niet in lijn met de uitgang ?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by kikkegek »

geluid zou me laatste zorg zijn...ieder stoplicht de CO in je cabine lijkt me stuk groter bezwaar om "onder" je auto te stoppen
mark89769
Posts: 55
Joined: Thu Aug 19, 2010 7:58 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mark89769 »

Wilf wrote: Mon Apr 03, 2017 1:05 pm De officiële APK-eis is deugdelijk gemonteerd en gasdicht van voor tot achteren. Dus het mag geen APK-afkeur zijn.
APK eis is enkel gasdicht over de gehele lengte van de uitlaat. Er staat niets over voor tot achteren. een uitlaat uit je motorkap mag in principe ook.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Renev »

Regels zijn per 1 April aangepast, dus dat mag niet meer.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Corp »

Fuck is dat zo?? Ik ga t proberen....

Image

Image
mark89769
Posts: 55
Joined: Thu Aug 19, 2010 7:58 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mark89769 »

Renev wrote: Mon Apr 03, 2017 8:03 pm Regels zijn per 1 April aangepast, dus dat mag niet meer.
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Bi jde wijzigen van 1 april wordt niets vermeld over de uitlaat?

Image
upload pictures

Zo zit de mijne net achter de voorwiel 3" pijp, is vorige maand door de RDW goedgekeurd :)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Wilf »

mark89769 wrote: Mon Apr 03, 2017 7:40 pm APK eis is enkel gasdicht over de gehele lengte van de uitlaat.
Dat zeg ik ook maar als je je uitlaat van achteren naar voren of van beneden naar boven wil geldt hetzelfde inderdaad :D
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Renev »

Het is niet zozeer een specifieke regel over de uitlaat maar meer over dat soort "modificaties"
Als vroeger je kofferbak niet dicht ging haalde je het deksel er helemaal af en dat ging soms ook op voor deuren, ramen, stoelen en dus ook uitlaten.
Ligt nog steeds heel veel aan de interpretatie van de keurmeester maar ga er maar van uit dat het weer wat moeilijker is geworden.
Als er dus een soortgelijk geval is moet je hem afkeuren en dan melden op het formulier dat je het desbetreffende onderdeel niet kunt beoordelen door afwezigheid ervan.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Bromgabber »

Rdw APK toelichting: De uitlaat moet beoordeeld worden over de lengte zoals de fabrikant deze heeft vastgesteld. Bij een aanpassing van de uitlaat moet gewaarborgd blijven dat de uitlaatgassen veilig worden afgevoerd. Het ontbreken van het laatste stuk van de uitlaat is reden tot afkeur. 
Is dit het geval bij uitlaten door de motorkap of achter de voorwielen eindigend. Lijkt mij niet "veilig" maar goed..
Als het Rdw het goedkeurt wil niet per definitie zeggen dat het apk goed is.
Zijn ook gewoon mensen met een mening.
Voor de vraag van dit topic, de één zal het goed keuren de ander niet.
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Chucky »

mercury1970 wrote: Mon Apr 03, 2017 6:25 pm Heb jij "doorkijkdempers" of kamerdempers, dus ingang staat niet in lijn met de uitgang ?
Goede vraag geen idee het zit er alweer een tijdje onder, maar ik ga binnenkort wel een stuk maken voor over de achteras. :P
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Homer »

Uitlaat voor het wiel is niet zoals de fabrikant het bedoelt heeft , dus het laatste stuk ontbreekt, dit mag niet ,wel evt. aanpassingen die een originele demper weglaten wel. dit is wat het boek schrijft, niet mijn persoonlijke menig. :boos:
Post Reply