chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Groove_Champion »

Zo na een korte pauze gaan we weer verder :P


Na al die tijd begint er eindelijk tijd vrij te komen voor de caprice. Heb onlangs een gasinstallatie gekocht voor de auto en hoop er van de zomer vaak mee op pad te kunnen.

Image

Image

Vandaag de auto weer eens naar buiten gehaald en voorin de garage gezet zodat ik er eindelijk eens wat aan kan doen. Na enige tijd proberen sloeg de wagen niet aan omdat hij geen brandstof kreeg. Kan dat zomaar dat een nieuwe benzinepomp kapot gaat van het stilstaan? Als je aan de leiding zuigt bij de carb dan komt er uiteindelijk benzine uit maar de pomp zelf doet niks.

Image

Benzinepomp er af gehaald. Deze blijkt na wat testen goed te functioneren. De leiding naar de tank toe doorgeblazen met de compressor. lijkt me dat het zaakje nu weer goed moet lopen.
Image

Gasarm in een andere volgorde gezet. Wat een klus was dat met al die losse stukjes, pakkingen en schroefjes
Nu moet ik nog zorgen dat het hele zaakje lager op de carb komt te zitten want anders komt de arm tegen de motorkap aan.

Image


Zelfs met deze schuine arm is het nog te hoog onder de motorkap. Kan ik deze onderste aluminium ring inkorten ?
Image

verdamper en benzineafsluiter geplaatst + bedrading getrokken in de motorruimte
Image

Tank geplaatst. Viel tegen zo'n universeel rekje. Heb alle steunen moeten verlassen omdat ik telkens boven de benzine tank zou uit komen met boren.

Image

De vuller heb ik kunnen wegwerken achter de kentekenplaat



nog een kiekje van 2 jaar terug

Image
to do:
- bedrading leggen
- lpg leiding (twijfel nog tussen koper of kunstof)
- koelvloeistofslangen naar de verdamper toe
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by muddy bandit »

Gezien de lengte van die gasarm zou ik ook nog even een extra steuntje tussen de arm en het blok gaan fabriceren... dat draadstangetje op de carb krijgt het zonder steuntje anders aardig zwaar te verduren.
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Groove_Champion »

Steun is in de maak :thumbs:


Net alle bedrading aangesloten en weggewerkt



Image
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Funk »

Je moet ff verse filmrolletjes kopen, deze zijn over datum.
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Groove_Champion »

@funk :holy:

Vandaag:

*Beugel gemaakt voor de gasarm, vuller achter de kentekenplaat en lpg schakekastje
*Bestelling gedaan bij Lpg onderdelenshop:

2 x Water t stuk rond 20x16x20
1 x LPG leiding Ø8mm (rol 8m) ommanteld
4meter Waterslang 16 mm
14 x Boorparker 4,2 x 13mm Boorparker 4,2 x 13mm
14 x LPG leiding beugel 8mm staal LPG leiding beugel 8mm staal
2x Wartel flare Ø8mm x 5/16"SAEF (messing)
1x Vulslang recht 2,50 meter

Dan is het zaakje compleet
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Groove_Champion »

Zo al een tijdje geen update geplaatst... Ik heb enkele copy paste's hieronder vermeld. Dit was 2015 :

Onlangs heb ik de 68er Caprice uit de garage gehaald en ben nu bezig met de remmen. Er zit een nieuwe hoofdremcilinder op(ook ontlucht) en de remdruk verdeler is open (dwz je kan er doorheen kijken als je m in op een bepaalde manier in het licht houd)

Tijdens het ontluchten is er onderin een beetje remdruk maar verder ook niet. Aan de voorkant is redelijk gelukt aangezien er geen luchtbelletjes meer in zitten maar aan de achterkant is het een ander verhaal. Er blijft constant lucht in het systeem zitten en soms komt het pedaal goed op druk maar na nog een paar keer ontluchten valt de druk weer weg in het pedaal.

slangen/cilinders/leidingen/zijn/nieuw en er is geen sprake van lekkage.


Hoofdremcilinder
Image

Remdruk verdeler
Image

Hoe kan ik testen of de nieuwe hrc nog in orde is? De oude hrc is helaas gesneuveld bij het los halen van de “check valve” In het werkplaatshandboek stond dat je een schroef in de messing nippel moest draaien en deze er uit moest trekken. Helaas brak de schroef af in de messing nippel tijdens het er uit treken. Uitboren heeft helaas geen zin omdat het taps toe loopt en je dan het schroefdraad beschadigd bij het uitboren.

Het grote reservoir op de hoofdremcilinder (achterste) is bedoeld voor de voorremmen en het kleine reservoir is bedoeld voor de achterremmen toch? Als ik de leidingen volg naar de remdrukverdeler zit het daar andersom. De leidingen kunnen in geen mogelijkheid omgewisseld worden lijkt me?

Bij het kleine voorste reservoir komt een leiding van 5 mm en gaat naar de remdrukverdeler, in de verdeler splitst dit zich naar de linker en rechter voorrem
Bij het grote reservoir komt een leiding van 6mm uit en gaat naar de achterremmen.

Heb ik dan toch de verkeerde hoofdremcilinder meegekregen of heeft de vorige eigenaar iets grandioos verkeerds gedaan in het aansluiten? Lijkt me niet dat je die leidingen zomaar kan omdraaien want dan kom je in de knel met de verschillende wartels en diktes van de leiding? De vorige hoofdremcilinder had twee even grote reservoirs. Zou het bij dat type niet uitgemaakt hebben wat voor of achter is ?

Of zou het in theorie niet uit moeten maken welke aansluiting waarvoor is op de hrc?

(inmiddels hebben we de krullen van de leidingen horizontaal laten lopen ipv hoe het op de foto zat maar ook dit hielp weinig)

Image

Inmiddels heb ik de auto in een loods neergezet en ben begonnen met het demonteren van de voorremmen. Ik wil het geheel even loshalen zodat ik kan zien waar ik mee moet werken.
Image
Image

Alles kwam vrij gemakkelijk los en zag er redelijk uit. Er zaten hier en daar wel wat vuiltjes maar verder niks ernstigs. In ieder geval zijn de remcilinders en de remslangen in goede staat. Alles helemaal schoongemaakt zodat het weer gemakkelijk terug kan.
Image

Wat er naar voren kwam:

*De remslang kan ik niet helemaal in de remcilinder draaien. De vorige eigenaar heeft hiervoor een messing ring gebruikt tussen de slang en de remcilinder. Is dit de juiste manier? Op de foto zie je dat de schuifmaat dieper gaat dan het schroefdraad van de slang.

Image


* Een nippel staat volledig open. Dwz als je er op blaast komt er lucht doorheen zowel zuigend als blazend. Bij de andere nippel kun je alleen een beetje lucht uit zuigen als het ware maar meer ook niet. Blazen gaat niet. Lijkt me dat een van de twee niet meer in orde is.

Image

Klopt het bij Amerikaanse auto’s dat er geen remvloeistof hoort te lopen als je de remslang demonteert ?

Volgens de specificaties zou de bore van die HRC het zelfde moeten zijn. Heb inmiddels een andere HRC opgehaald maar toch heb ik er een hard hoofd in dat dit zal werken. Ik voel ook geen residual valve / checkvalve in de hrc als ik met een spijkertje in de poort prik…. Het is dit keer 2x nagekeken of dit wel de juiste HRC zou moeten zijn voor trommels rondom.
Volgende week maar eens monteren…..

Image

Image


Ik begin het idee te krijgen dat de meeste HRC’s zijn bedoeld voor auto’s waar er drukkleppen in de remkrachtverdeler zitten. Echter deze auto heeft geen remkrachtverdeler maar een blokje met een schakelaar zodat wanneer de remdruk weg valt er een lampje gaat branden.

Inmiddels weer een nieuwe hoofdremcilinder kunnen ophalen. Echter net voordat ik m wilde monteren riep er ineens een stemmetje in mn hoofd dat ik nog even moest controleren of er hier wel wat in zat. Achter voelde ik dat het binnenste mee veerde dus dat moet een goed teken zijn. Echter bij de voorste poort zat er niks in…

Dus al met al weer een andere hoofdremcilinder op gaan halen.

Nou hoor ik jullie natuurlijk al denken van waarom gaat het telkens mis. Dat is precies de grote vraag. Elke hoofdremcilinder waar ik mee thuis kom zou moeten passen op deze auto uit dit bouwjaar volgens de leverancier.
Ze zijn er mee bezig dus binnenkort weer een andere ophalen.

Dit zit er achter de messing bus.
Image
De bus is te klein en in de schacht past geen check valve. dus ook aan deze hrc heb ik niks.

Het gaat om dit type hoofdremcilinder
Image
Image


Hier nog even een voorbeeld hoe het er wel uit hoort te zien (met de residual check valve op de foto)
Image

Ik merk ook dat er bijna geen informatie te vinden is hierover op het internet. Heb me er zo veel mogelijk in proberen te verdiepen met als uitkomst: Deze auto heeft een type remsysteem waar niet veel mensen van hebben gehoord. Het bestaat uit een hoofdremcilinder, een blok voor een lampje op het dashboard en 4 remcilinders. Aangezien trommelremmen een lichte constante druk nodig hebben zodat ze niet helemaal terug de remcilinder in worden gedrukt en je niet het pedaal tot de bodem hoeft te trappen om ook maar een klein beetje te kunnen remmen ( te veel vloeistofverplaatsing ) zijn de “Residual check valves” in het leven geroepen. Ze zitten bij deze systemen achter de messing bussen in de hoofdremcilinder.
Sinds de komst van de schijfremmen zijn deze kleppen merendeel overbodig geworden. Als je zo’n klepje op je schijfrem systeem zou hebben dan zijn je remblokken binnen de kortste keren versleten.
Ook is toen de remdruk verdeler in het leven geroepen. Hier zitten verschillende ventielen in en soms een soort “residual check valve” voor de achterste remmen omdat dit vaak nog trommels waren. (daarom zie je vaak dat er voor de zekerheid nog een zo’n “residual check valve” in de achterste poort van de hoofdremcilinder zit.


Types die ik hier al heb gehad en niet correct bleken te zijn:

MC36239
MC36234
MC36233

Casting nummer van de originele hoofdremcilinder: 5452310 . Als ik dit nummer intoets op google krijg ik de volgende lijst er uit :
BENDIX 11258 = Type met 1 reservoir dus niet de juiste
BENDIX 11329 = MC36239 (al geprobeerd)
BENDIX 11363 = (vandaag opgehaald niet de juiste)
BENDIX 11398 = nog niet geprobeerd geen idee of die klepjes hier in zitten
BENDIX 11489 = nog niet geprobeerd geen idee of die klepjes hier in zitten
BENDIX 11505 = MC36233 Wagner (al geprobeerd)


Na al dat gedoe kan ik eindelijk mededelen dat ik er uit ben! Ik heb eindelijk de juiste hoofdremcilinder gevonden met de klepjes er in.
Dit keer is het de Raybestos MC 36236 ( andere artikelnummers : WAGNER MC66712 en BENDIX 11328 ). Dit type hoofdremcilinder heeft de juiste messing bussen er in en is standaard geleverd met de twee redisual check valves.
Deze hoofdremcilinder hoort thuis op een Buick Riviera uit 1968 met trommels rondom. Na de gehele remcilinder na gemeten te hebben met een schuifmaat (dieptematen, buitenmaten, binnenmaten) bleek deze identiek aan mijn originele hoofdremcilinder (met castingnumer 5452310)

Ik kan er nog steeds niet bij dat er weinig tot geen documentatie is over checkvalves en of ze nou wel of niet in de hoofdremcilinder zitten. Maar goed ik denk dat dit een mooi leer moment is. Dus iedereen die een systeem heeft met trommels rondom en ook geen remkrachtverdeler heeft en je zoekt een hoofdremcilinder met die checkvalves dan moet je de Raybestos MC 36236 hebben (uiteraard wel even kijken of dit gelijk is aan je oorspronkelijke hoofdremcilinder)

Al met al ik kan eindelijk weer verder !

Image

Image
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[quote quote=209953]Inmiddels heb ik de hoofdremcilinder geplaatst. Er zat wederom geen set bij om te benchbleeden dus heb ik er zelf een gemaakt door een gat van 6.5mm te boren in een van de afsluitkopjes die er bij zaten. Vervolgens heb ik daar een slangetje van 7mm ingeschoven.

Image

Image

Net voor het bleeden (wel meer vloeistof in gestopt)
Image

Gemonteerd in de auto en aangesloten
Image


Ontluchten bij deze hrc is ook iets anders. Op de rem trappen en onder de nippel los draaien. In plaats van pompen.

Heb een perfecte remdruk in het pedaal en je voelt ook dat de auto goed remt.
Er is wel een klein probleem. Als ik rem trekt de auto enorm naar rechts (rechter voorwiel blokkeert en het linker niet)
* Heb er nieuwe remslangen op gezet
* wielcilinder is uit elkaar geweest en ziet er als nieuw uit en is helemaal gangbaar. lekt ook niet.
* remleiding van het verdeelblokje naar de linker wielremcilinder is nieuw ( nog geen 10 centimeter lang)
* er komt geen lucht meer uit de linker remcilinder
* zelf stel mechanismes gelijk gezet

Ik heb werkelijk geen idee meer wat het probleem veroorzaakt.
Image


Heb nog een gedetailleerde tekening gemaakt van de voorremmen en het probleem. Wellicht dat dit nieuwe denkstof oplevert
Image
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is 2016:


Helaas moet ik bekennen nog weinig te kunnen melden over deze storing. Inmiddels heb ik mijn hbo bachelor behaald en heb nu eindelijk tijd om er naar te kijken.

Mijn nichtje was toevallig in Amerika en heeft zo’n verdeelblokje voor me meegenomen
Image
Image

Als eerst de auto uit de schuur gehaald en versleept naar een plek met wat ruimte. (waar zo’n oude Mercedes op gas wel niet goed voor is)
Image

Als eerst de wielen er maar weer eens af gehaald
Image

Ook achter de remtrommels verkeert alles nog nagenoeg in nieuwstaat
Image

Van de week het verdeelstuk maar eens monteren


--------------------------------------------------------------------------------------------------

Het pakketje uitgepakt:
Image

Vervolgens de oude variant demonteren.
Image

Nieuw en oud naast elkaar. Alleen de beugel is anders, maar dat is geen ramp.
Image
Image

Vervolgens het nieuwe onderdeel gemonteerd.
Image


Van de week eens ontluchten.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by mercury1970 »

Doe je zelf een lol en blijf met steeksleutels van remwartels af of was dit alleen om de wartel op spanning te zetten ?
Die openbox remleidingsleutels zijn niet zo duur en die ronden de kanten niet van je remwartel af.....
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Groove_Champion »

Klopt, dit was puur om snel wat slagen te kunnen maken. Laatste slagen zijn gedaan met wartelsleutels.
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Groove_Champion »

Helaas het zelfde probleem. Rechtsvoor blokkeert en linksvoor pas later. Als je remt draait het stuur naar rechts.
Zou het probleem in de stalen leidingen liggen? Ik kan het me haast niet voorstellen...
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Funk »

Goed ontlucht? Ik heb onlangs mn HRC vervangen, vooraf goed ontlucht en alsnog veel lucht uit 't systeem gehaald.
Heb uiteindelijk een deksel voor op de HRC met een luchtnippel gemaakt en er ± 0,5 bar (of zelfs minder) druk op gezet.
Op die manier met redelijk wat druk (want groot oppervlak in het reservoir) alle lucht eruit gepompt.
Anders een kwestie van afstellen van de trommels lijkt me.
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Groove_Champion »

Er kwam geen lucht meer uit iig. Ook de trommels gelijk afgesteld met een schuifmaat. Heb ze ook al eens een maximaal in en de ander tegen aanlopen aan afgesteld, maar het probleem blijft dan aanhouden.
Zou ondanks het benchbleeden en vervolgens ontluchten bij de wiel cilinders nog ergens lucht gevangen zitten? Het systeem is meerdere malen ontlucht, maar het probleem blijft aanhouden. Het aparte is dat als je het verschil in remleidingen ziet (1,5 meter tov enkele centimeters) de lage leiding voorrang krijgt als het ware op de korte leiding.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Funk »

Opmerkelijk. Lengte van de leiding zou niet uit moeten maken. Ik zou 't dan toch eerder in de remcylinders zoeken.
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Groove_Champion »

Dat idee had ik inderdaad ook. Heb links en rechts al eens omgewisseld. Zelfs vervangen door nieuwe exemplaren.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by muddy bandit »

Inwendige staat van de remslangen al gecontroleerd?
Je zult niet de eerste zijn die er na veel zoeken pas achter komt dat de remslangen van binnen compleet vergomd zijn door inwerking van de remvloeistof, uiterlijk zie je daar niets van en lijkt het allemaal nog prima.
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: chevrolet caprice 1968 4D Sport Sedan

Post by Groove_Champion »

Helaas geen verschil tussen de oude en de nieuwe remslangen. Ik heb veel remsystemen de afgelopen jaren prima werkend kunnen krijgen, maar dit roept toch echt vraagtekens op :lol:
Post Reply