chevy small block op lpg

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

chevy small block op lpg

Post by SebasP »

Ok, ik voel me een beetje een leek, maar kom met wat online zoeken toch niet echt verder. Vandaar mijn vraag hier.

Ik heb een small block op benzine in een oude chevy universal zitten. Gewoon standaard met een rochester carb erop. Hij loopt niet stationair als hij koud is, of ik moet er remmenreiniger in blijven spuiten.

Ik wil hem graag op lpg kunnen rijden ivm de prijs van benzine. Doordat ik niet veel ruimte heb om, een benzine en een lpg tank kwijt te kunnen gaat mijn voorkeur uit naar alleen lpg.

Is het mogelijk om hem alleen op lpg te zetten? Wat zou dat betekenen voor de huidige carb setup? Kan dat ding er dan af????

Wat zijn de voor- en nadelen van kunnen rijden op beide brandstoffen.

Alvast bedankt.

Gr, Sebas
Lukas Krukas
Posts: 39
Joined: Sun Apr 26, 2015 5:33 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by Lukas Krukas »

alleen op LPG : natuurlijk dat gaat zeker. Dan gooi je de bestaande carb er gewoon af en komt er een LPG mixer in de plaats. Velen beschouwen de IMPCO model 425 mixer als de beste keuze. Past zonder aanpassingen op een 4-barrel carburator inspruitstuk.

voordeel beide brandstoffen : je kan verder kachelen op benzine als je zonder LPG valt, en omgekeerd. als je alleen op LPG rijd, moet je absoluut vermijden zonder brandstof komen te zitten. kan je nl. niet zo makkelijk effe volgooien.

nadeel beide brandstoffen : kostprijs van benzine.
En (maar nu gaan we in details), als je alleen op LPG rijd kan je de voorontsteking laten wijzigen/optimaliseren voor LPG. Dan zou je enkele PK's kunnen terugwinnen die je zowiezo verliest tgov benzine-rijden. Persoonlijke ervaring : hoop niet op een groot verschil nadat een expert (zeer moeilijk te vinden overigens. De meeste LG installateurs hebben geen idee) de voorontsteking heeft ge-optimaliseerd voor LPG-only rijden.
Veel plezier :)
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by gert »

als je een foto plaatst van je inlaatspruitstuk is beter te zien wat de mogelijkheden zijn.
moet ie ook rdw gekeurd worden om een G op kenteken te krijgen?
zo ja, dan wordt het een stuk duurder.
feit is wel dat ie op lpg meteen veel beter loopt.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by Funk »

Heb ook alleen LPG. Net als benzine is het kut als je zonder brandstof komt te staan, maar maak je je daar ooit zorgen over met benzine?
Gewoon rekening mee houden, tanken bij 24u stations of op zaterdagmiddag als je zondag wilt toeren.

Ontsteking is makkelijk aan te pakken dmv een vervroegingskitje, wil je een expert naar je ontsteking laten kijken dan zitten die hier wel op 't forum.
Ook zijn er diverse kits om je ontsteking gewoon met een laptop aan te kunnen passen.
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by Caprice89 »

LPG for the win! Ontvetter is veel te duur.
Mijn Olds heeft ook een LPG-only setup en doet het daar prima op, inclusief koude start. Gascarburateur werkt uitstekend.
Idd, nadeel is dat je op tijd moet tanken; met een jerrycan LPG is het lastig bijvullen.
En naar Zweden is ook niet echt een optie (3 LPG pompen in het hele land)

Tanken bij 24 uurs pompen lukt meestal niet aangezien LPG niet onbemand verkocht mag worden.
Dus zorg voor een grote tank en je rijdt voor weinig...
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by SebasP »

Nou, eerlijk gezegd sta ik om het jaar wel weer eens zonder benzine hahahaha. Maar goed, daar is wel wat aan te veranderen natuurlijk.

Waar is het type inlaatspruitstuk bepalend voor dan? Voor het type mixer?
RedDustRiddle
Posts: 136
Joined: Tue Apr 09, 2013 9:27 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by RedDustRiddle »

Als je je beseft dat stil komen te staan met een ' lpg only' betekent dat je een oprijwagen kunt bellen, let je wel aardig op het rode lampje. Of check de meter op de tank.
Zou je trouwens met een butafles LPG iets kunnen, zit ik me nu af te vragen..
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block op lpg

Post by kikkegek »

ik zeg fotos van je Universal!!!!

Image

ennuh, dont worry over verkrijgbaarheid LPG in Europa. Zorg wel voor grootst mogelijke tank, aangezien onze yanks meestal 1 op 3 of 4 rijden op LPG.

check deze pagina van SJak Brak (ook op dit forum actief) over verkrijgbaarheid

http://www.sjakbrak.com/?p=9
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by gert »

je spruitstuk is bepalend voor het type adapter om de mixer op te monteren.
als je een 2 barrel carb. hebt heb je een adapter nodig, in combinatie met een 425 of 300A mixer
bij een 4 barrel kan direct een Impco 425 gebruikt worden
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by SebasP »

Het is een rochester 4-barrel carb wat erop zit. Zal gelijk eens kijken op die site van Sjak.

Heb alleen geen idee hoe ik hier een foto moet posten......
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by gert »

als je daarvan de kleppenplaat kunt loshalen, past die onder de 425 mixer.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: chevy small block op lpg

Post by sjak_brak »

Een 425 past niet per definitie direct (zonder adapters) op iedere 4-barrel-kleppenplaat/intake.

Bv carter AFV/AVS-carbs hebben geen losse kleppenplaat, dan zal je een losse holley-stijl plate moeten aanschaffen. Voor Rochester Quadrajet en Carter Thermoquad heb je een adapter plaat nodig, evenals voor bepaalde andere oudere types intake.

Als je een Quadrajet hebt, dan ook even testen of de kleppenplaat niet teveel speling heeft langs de asjes van de gaskleppen, dat is een zwak punt bij die dingen.

Mbt verbruik, afhankelijk van type wagen, rijstijl, afstelling etc, zou je toch wel 1 op 4.5 - 5.5 (soms zelfs beter) moeten kunnen halen met een personenwagen, met een van zal dat doorgaans wat slechter zijn. Ook als je veel stads-km maakt, waarbij de motor niet op temperatuur komt (dat de kvs 90 graden wordt is iets anders dan dat de motor is opgewarmd) zal het verbruik slechter zijn, evenals wanneer je hard doorstampt op de snelweg.

Mbt tanken: een lege tank komt nooit zomaar als een verrassing, gewoon tijdig tanken. Ik maak er bv een gewoont van om iedere 200km te tanken. Dan hou je nog ruim marge over als je een keer vergeet, of als er even geen pomp is.
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by SebasP »

Ik ben wel overtuigd. Alleen lpg lijkt me prima. Zeker als ik die link bekijk over de hoeveelheid lpg station in het buitenland lijkt het me totaal geen probleem.

Dus nu op zoek naar onderdelen, zoals een grote tank, mixer en verdamper en dus blijkbaar ook een adapterplaat.

Is er trouwens veel bedrading nodig? Iemand toevallig een aansluitschema liggen? :)
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by gert »

wil je de boel laten keuren of niet?
zo niet, kan ik je wel aan wat gebruikt spul helpen.
SebasP
Posts: 46
Joined: Fri Jan 17, 2014 5:53 pm

Re: chevy small block op lpg

Post by SebasP »

ik wil sowieso wel veilig spul in mijn auto hebben. Sta open voor veilige dingen
Post Reply