remprobleem met de Ford.
remprobleem met de Ford.
Hallo,
Ik heb een Ford F500 vrachtwagentje ( 6810 kg TMM) , bouwjaar 1960.
Ding heeft jaren stilgestaan en ik heb o.a. de remvloeistof vervangen en remcilindertjes voor. Hoofdremcilinder is uit elkaar geweest en functioneert goed. Er zit overigens een rembekrachtiger op.
Nu wil het geval dat hij goed remt, maar na een kilometer of 10 beginnen de achterremtrommels vast te lopen en komt de rook uit de trommels, die ook erg heet zijn. De steekasflens is gewoon koud, dus mijn conclusie is dat het niet de lagers zijn. Een dag later zijn de remmen weer los en rolt tie weer gewoon. Rij ik even heen en weer, dan grijpen de remmen gewoon goed aan en zijn ook gelijk weer los als ik de rem los laat. Pas na een paar kilometers rijden begint het gedonder dus.
Ik heb DOT 4 gebruikt ter vervanging van de oude remvloeistof (naar ik aanneem DOT 3).
De voorremmen (ook trommels) functioneren uitstekend.
Het is een enkel remsysteem met een enkele hoofdremcilinder en dus geen gescheiden systeem
Waar kan dit probleem nou in zitten?
Jan.
Ik heb een Ford F500 vrachtwagentje ( 6810 kg TMM) , bouwjaar 1960.
Ding heeft jaren stilgestaan en ik heb o.a. de remvloeistof vervangen en remcilindertjes voor. Hoofdremcilinder is uit elkaar geweest en functioneert goed. Er zit overigens een rembekrachtiger op.
Nu wil het geval dat hij goed remt, maar na een kilometer of 10 beginnen de achterremtrommels vast te lopen en komt de rook uit de trommels, die ook erg heet zijn. De steekasflens is gewoon koud, dus mijn conclusie is dat het niet de lagers zijn. Een dag later zijn de remmen weer los en rolt tie weer gewoon. Rij ik even heen en weer, dan grijpen de remmen gewoon goed aan en zijn ook gelijk weer los als ik de rem los laat. Pas na een paar kilometers rijden begint het gedonder dus.
Ik heb DOT 4 gebruikt ter vervanging van de oude remvloeistof (naar ik aanneem DOT 3).
De voorremmen (ook trommels) functioneren uitstekend.
Het is een enkel remsysteem met een enkele hoofdremcilinder en dus geen gescheiden systeem
Waar kan dit probleem nou in zitten?
Jan.
Re: remprobleem met de Ford.
Spant je handrem kabel niet onder t rijden?
Re: remprobleem met de Ford.
Jan hoe oud is de rubber leiding in het laatste gedeelte van de remleiding?
meestal is er op de achteras nog een klein stukje rubber leiding te vinden en die geeft het probleem, is een leiding van een paar centen.
meestal is er op de achteras nog een klein stukje rubber leiding te vinden en die geeft het probleem, is een leiding van een paar centen.
Re: remprobleem met de Ford.
Graad: dat is het zeker niet, want bij zon vrachtwagentje zit de handrem op de aandrijfas, direct achter de versnellingsbak. Komt overigens geen kabel aan te pas, maar direct met een hevel.En is een open trommel, waar de twee schoenen gewoon met de hand enigszins in te bewegen zijn als de rem los staat.
Collector: Dat zou hem wel eens kunnen zijn! Zelf niet aan gedacht, zat meer in de richting van de vier wielremcilinders en dat is veeeel meer werk met een eaton 2 speed achteras. Stukje rem rubber remleiding (tussen chassis en achteras) ga ik eerst vervangen, want ook het ontluchten achter ging wat moeizaam.
Bedankt heren voor het meedenken en suggesties!
Jan.
Collector: Dat zou hem wel eens kunnen zijn! Zelf niet aan gedacht, zat meer in de richting van de vier wielremcilinders en dat is veeeel meer werk met een eaton 2 speed achteras. Stukje rem rubber remleiding (tussen chassis en achteras) ga ik eerst vervangen, want ook het ontluchten achter ging wat moeizaam.
Bedankt heren voor het meedenken en suggesties!
Jan.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: remprobleem met de Ford.
Jan, doe dan ook de achterste remcilinders vervangen. Alles waar rubber in zit is uitgedroogt en uit gehard, tevens het binnenwerk van de trommels schoonmaken ontroesten en gangbaar maken.
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: remprobleem met de Ford.
Voorzichtig met de remstof v/d remvoeringen; dat is waarschijnlijk nog het echte spul met asbest..... niet over de longen nemen !
Re: remprobleem met de Ford.
Weet niet of die in je wagen zit, maar indien ja zou het ook iets kunnen zijn met je distributieblok van je remsysteem. Indien deze aanwezig is dan regelt deze de druk tussen voor en achterremmen.
Re: remprobleem met de Ford.
als je remslang naar de achteras verstopt zit zal je rempedaal ook steeds harder aanvoelen na een aantal X remmen.
Je trapt de vloeistof wel naar de cilinders toe maar komt daarna te traag terug.
Je trapt de vloeistof wel naar de cilinders toe maar komt daarna te traag terug.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: remprobleem met de Ford.
Controleer ook of de pushrod tussen pedaal en HRC niet te strak gemonteerd zit.
Optimaal zou dit een fractie speling moeten hebben.
Als het geen vrije speling heeft dan wordt (als de motorruimte warmer wordt) er een poortje geblokkeerd in de HRC en kan de vloeistofdruk niet meer makkelijk weg als het pedaal niet ingedrukt is. Daardoor kunnen de remmen steeds harder gaan aanlopen.
Optimaal zou dit een fractie speling moeten hebben.
Als het geen vrije speling heeft dan wordt (als de motorruimte warmer wordt) er een poortje geblokkeerd in de HRC en kan de vloeistofdruk niet meer makkelijk weg als het pedaal niet ingedrukt is. Daardoor kunnen de remmen steeds harder gaan aanlopen.
Re: remprobleem met de Ford.
Bedankt allemaal voor de ideen. Mijn gevoel zegt, dat het ergens richting de achterremmen gezocht moet worden, want die worden heet en gaan op den duur roken. Op de voorwielen tie gewoon goed. Lastafhankelijke kleppen zitten er niet in, De handrem is het niet, want die zit -zoals al gezegd- tegen de versn.bak aan en wordt niet warm.
Voorlopig ga ik voor de remslang achter (ziet er van buiten goed uit, maar is duidelijk al heel erg oud.
Als dat het niet is, dan ga ik de achtertrommels open maken. Das nog een lastig karwei bij een Eaton dubbellucht as.
Deze week ergens de remslang vervangen en weer een proefritje. Laat jullie weten hoe het afloopt.
Jan
Voorlopig ga ik voor de remslang achter (ziet er van buiten goed uit, maar is duidelijk al heel erg oud.
Als dat het niet is, dan ga ik de achtertrommels open maken. Das nog een lastig karwei bij een Eaton dubbellucht as.
Deze week ergens de remslang vervangen en weer een proefritje. Laat jullie weten hoe het afloopt.
Jan
Re: remprobleem met de Ford.
Vrijwel zeker die Remslang
Re: remprobleem met de Ford.
Waarschijnlijk idd remslang achter die dit symptoom geeft.
Bij een wagen die jaren stil heeft gestaan, en ook nog eens remproblemen geeft, zou ik sowieso de cilinders vervangen en alle flexibele leidingen vervangen, en alle remblokken/voeringen.
Ervaring leert dat het onder deze omstandigheden vaak snel problemen geeft als je weer gaat rijden. Zelfde geldt ook voor hrc, maar die heb je al opgefrist
Bij een wagen die jaren stil heeft gestaan, en ook nog eens remproblemen geeft, zou ik sowieso de cilinders vervangen en alle flexibele leidingen vervangen, en alle remblokken/voeringen.
Ervaring leert dat het onder deze omstandigheden vaak snel problemen geeft als je weer gaat rijden. Zelfde geldt ook voor hrc, maar die heb je al opgefrist
Re: remprobleem met de Ford.
Ha sjak,
Alle remcilinders zou ik eigenlijk ook moeten doen en is gedeeltelijk al gedaan, o.a. Voorremcilindertjes, flinke stukken remleiding en remvloeistof vervangen.
Hoofdremcilinder zat vol drab, maar had geen roest en geen beschadigingen.
Getest en werkt gewoon zoals het hoort.
Remschoenen zijn rondom als nieuw.
Gelukkig heeft Jambroes in Mookhoek veel op voorraad van de Ford F 500. Alleen het motorblok (223 cui lijn 6) is compatibel met de F100- F250 en daarvoor kan je overal spullen bestellen. Zal eens proberen een foto te uploaden. Das best omslachtig vergeleken met Facebook.
Jan
Alle remcilinders zou ik eigenlijk ook moeten doen en is gedeeltelijk al gedaan, o.a. Voorremcilindertjes, flinke stukken remleiding en remvloeistof vervangen.
Hoofdremcilinder zat vol drab, maar had geen roest en geen beschadigingen.
Getest en werkt gewoon zoals het hoort.
Remschoenen zijn rondom als nieuw.
Gelukkig heeft Jambroes in Mookhoek veel op voorraad van de Ford F 500. Alleen het motorblok (223 cui lijn 6) is compatibel met de F100- F250 en daarvoor kan je overal spullen bestellen. Zal eens proberen een foto te uploaden. Das best omslachtig vergeleken met Facebook.
Jan
-
- Posts: 77
- Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm
Re: remprobleem met de Ford.
Had net een gelijkaardig probleem met de K5, was wel maar één wiel dat regelmatig blokkeerde. Eén van de automatische regelingen zat vast waardoor de remdruk links en rechts erg verschillend was (één remleiding naar achter). Bovendien waren de trommels niet meer perfect rond. Deze konden gelukkig nog gedraaid/gefreesd worden in een speciaalzaak.
Re: remprobleem met de Ford.
Problem solved!
Gister een nieuwe remslang gehaald bij Jambroes en volgens mij is het probleem opgelost.
Uit de oude slang kwam wel wat drab, dus dat zou zo maar de oorzaak kunnen zinn. Het rempedaal komt nu veel sneller terug dan eerst.
Geen tijd gehad voor een lange proefrit (lasklus voor een klant MOEST vandaag klaar)
Nogmaals dank allemaal voor de support !
Jan.
Gister een nieuwe remslang gehaald bij Jambroes en volgens mij is het probleem opgelost.
Uit de oude slang kwam wel wat drab, dus dat zou zo maar de oorzaak kunnen zinn. Het rempedaal komt nu veel sneller terug dan eerst.
Geen tijd gehad voor een lange proefrit (lasklus voor een klant MOEST vandaag klaar)
Nogmaals dank allemaal voor de support !
Jan.