trekgewicht klassieke suburban

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
airstream
Posts: 6
Joined: Mon Jul 06, 2009 9:00 pm

trekgewicht klassieke suburban

Post by airstream »

Ik overweeg een '71er suburban (5.7 2wd ) in te voeren,
maar heb er niets aan zonder trekgewicht op kenteken..
Heeft iemand daar ervaring mee ?
(of is er een database / lijst met trekgewichten die de RDW hanteert?)

Dank voor het meedenken !

Axel
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by MotiV8 »

RDW hanteert een database. Echter niet elk voertuig staat hierin. Als gegevens voor een bepaald type/model niet voor handen zijn dien je ze zelf aan te leveren middels een officieel document.
Individueel toegewezen trekgewichten worden niet aan de database toegevoegd wat betekend dat als het RDW niet in de database heeft staan, er toch al diverse kunnen rondrijden die individueel door het RDW zijn toegewezen.

Stap één is : bel het RDW en vraag of die gegevens bij hun voorhanden zijn ( is tevens nog geen garantie dat dat echt zo is..)

Ik heb uiteindelijk voor mijn '73 Ford F250, Ford Amerika gemaild voor trekgewicht gegevens. Middels hun officiële schrijven kreeg ik trekgewicht op kenteken.

Echter let wel : De meeste trekhaken in Amerika zijn niet fabrieks geïnstalleerd maar deel van dealer packadges en dus dealer geïnstalleerd.
De fabriek kan niet bevestigen welk trekhaak pakket gemonteerd is door de dealer en zal dus meestal van de laagste klasse uitgaan tenzij jij kan aantonen welk trekhaak pakket er onder de auto zit. Je hebt Class 1 tot en met Class 4 trekhaken en automodel afhankelijk Class 1 tot en met Class 4 towing packadges ( remmen , veren, achteras eindoverbrenging etc ).
Ik heb uiteindelijk via een brochure, specifiek op het Ford trekhaken pakket Ford modellen '73, gevonden op eBay, kunnen achterhalen welke towing packadge er dealer installed zat.
airstream
Posts: 6
Joined: Mon Jul 06, 2009 9:00 pm

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by airstream »

dank u
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by gert »

ik kreeg bij de rdw keuring ongevraagd 2200 kg op kenteken, maar dat is geen regel.
het hangt er vanaf hoe men op dat moment geheumeurd is.....
airstream
Posts: 6
Joined: Mon Jul 06, 2009 9:00 pm

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by airstream »

ik houd van voorspelbaarheid..
dat maakt het kopen van een auto eenvoudiger
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by sjak_brak »

zie ook deze topic:
viewtopic.php?f=1&t=85815

Als je van voorspelbaarheid houdt, dan is een oud hok ook geen aanrader, zit altijd vol verrassingen :)

Of je koopt een sub die al trekgewicht op kenteken heeft. Het is geen zeldzaam model, dat maakt t wat eenvoudiger :)
ratsub
Posts: 184
Joined: Sun Jan 29, 2012 6:13 pm

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by ratsub »

http://www.chevroletforum.nl/viewtopic. ... highlight=

Moet je dit maar eens lezen.
Kan gemakkelijk zijn ;-)

Groet

Mark
yellowsub
Posts: 641
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:32 am

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by yellowsub »

67-72 sub met schroefveren achter is niet ideaal met zware last aan de trekhaak, uit ervaring.
Originele K20 uit 79 was een uitdaging. Rdw Rijen heeft heel lang in archief gespit en kwam met 2 ton. Niet gelijk gereageerd toen...
Jaartje later, nee we hebben niets, kan niet, pech.
Toen via USA meneer met een Z gemaild en betaald. Geen USA vin dus geen specifiek antwoord. Geadviseerd werd op papier gesteld 3500lbs, lekker dan.
Moest toch weer eens in Rijen zijn en verwezen naar het papieren archief: dat bestaat in de kelder! Uurtje later weer 2 ton!
Oude Subs zijn ook door de politie gebruikt, met trekhaak! Wie weet kun je in C10, het boekje, een actief kenteken vinden...
Keuring adhv typekeuring staat op je kenteken vermeld: pasje weet ik niet. Mogelijk op de rdw site.
Blijft willekeur, via Duitsland, TUV kan weer van alles en dan neemt, meestal! Niet altijd!!!, de rdw Duitse gegevens over.
Succes!
airstream
Posts: 6
Joined: Mon Jul 06, 2009 9:00 pm

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by airstream »

dank jullie voor het advies !

Ik wil mijn "69 er airstream ( 2950 kg ) achter een auto uit de zelfde tijd hangen.
Aangezien men toen toch ook met die trailers rondreed, leek me het niet onhaalbaar.
ik had een gerestaureerde "72er 4x4 suburban gevonden met nieuw blok (géén oud hok),
maar durfde het niet aan , vanwege de onduidelijkheid over t trekgewicht.

Axel
yellowsub
Posts: 641
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:32 am

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by yellowsub »

Dit stukje zou je moeten kunnen vinden voor een 67-72 subje. Wel een 8 gaats, dus met bladveren, een brochure uit USA met trekgewicht, etc.

Image
Ideaal stukje papier voor een ieder die een typegoedkeuring heeft met de betreffende codes!

Maar let wel, het is volkomen willekeur bij de RDW! Had een busje uit Frankrijk geïmporteerd. In Nederland krijgen ze maar 1350kg trekgewicht, maar op de Franse sticker! onder de deur stond een totaalgewicht van 5500 kg, 3500 voor de auto, 2 ton trekgewicht: Waanzinnig als je voor duidelijkheid, transparantie, eenheid etc bent... Kreeg eerst 1350kg, want zo stond het in de computer. Staat nu 2 ton, met individuele typegoedkeuring: tsja... Er was een wil en dan is er een weg!

Heel veel succes!
EarlyBlazer
Posts: 1
Joined: Fri Jul 10, 2015 4:45 pm

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by EarlyBlazer »

Bij gmheritage vind je alle technische specificaties met o.a. per type het GVW Gross Vehicle Weight en dit is het maximale aanhangergewicht. Voor 1971 is dit minimaal 6200 lb. Met de chassis equipment optie is het meer maar dat zal alleen aantoonbaar zijn via de SPID of aankoopnota.
https://www.gmheritagecenter.com/docs/g ... burban.pdf
GCW is Gross Combination Weight en dan krijg je bij Trailering Special bv. een combinatiegewicht van 12000 lb.
airstream
Posts: 6
Joined: Mon Jul 06, 2009 9:00 pm

Re: trekgewicht klassieke suburban

Post by airstream »

cool , dank je !
Post Reply