Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by capricelimburg »

Kwam een gerechtelijke uitspraak tegen die voor eigenaren van een truck op grijs kenteken van belang kan zijn... de belastingdienst ziet deze niet meer als bedrijfswagens als deze voorzien van zijn van een cover, omdat de laadruimte dan niet meer hoog genoeg is (moet minimaal 130cm zijn). Gevolg is naheffing volgens geel kenteken tarief + 100% boete.

Verzin het niet zelf, dit is iemand gebeurd en het is voor de rechter geweest.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 011:BR2605

Don't shoot the messenger.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by Homer »

Moet met de hand te verwijderen zijn , zonder hulpmiddelen , geldt dan als afdekking van de lading, volgens mij.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by Texas Boy »

Van die cover wist ik niet, wel bekend met die shell, dus die camper dingen die tot het dak gaan, die moet je met de hand kunnen verwijderen, vleugelmoeren ofzo, je hebt ze nu ook met een soort kist eronder, schuif je de bak in en dan is het lading, maar belachelijke regels weer.
mikus
Posts: 211
Joined: Thu May 10, 2012 11:14 am

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by mikus »

Zoals ik lees had deze persoon de cover bevestigd met vleugelmoeren.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by Texas Boy »

Lees dit ook zo, dus zo moeten mogen?
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by capricelimburg »

Paragraaf 10
Dat de kap betrekkelijk eenvoudig verwijderbaar is, is onvoldoende voor een ander oordeel.
Maakt de rechter niet uit dus.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by Texas Boy »

Zie nu dat topic titel niet klopt, we praten niet over een cover maar een huif (camper shell) maar ook hier geld als deze makkelijk te verwijderen is met de hand is het lading.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by muddy bandit »

Is al vele jaren zo.
Of de vereiste binnenmaten nemen voor behoud grijs tarief, of een afzetunit (camper shell met eigen vloer) nemen.
De laatste wordt wel als lading gezien mits niet permanent bevestigd, dus daar gaat het verhaal van spanhaken/vleugelmoeren wel voor op.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by Wilf »

Die uitspraak zegt nou juist dat het, ongeacht vleugelmoeren of makkelijk te verwijderen, niet als lading maar als overkapping wordt gezien. Oftewel: een tonneaucover kan je duizenden euro's gaan kosten.
Big Alf
Posts: 2574
Joined: Fri Dec 16, 2005 1:07 am

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by Big Alf »

Het gaat in deze uitspraak toch echt over een kunststof huif ofwel campershell
Wat ik uit de tekst van de uitspraak haal, is dat een deksel nog steeds is toegestaan

Zie tekst uit de uitspraak.

Punt 1 geeft aan dat de pick-up was voorzien van een kunststof huif

Punt 2 geeft aan dat een deksel en/of bedcover gewoon mag.

2. Het voertuig is voorzien van een kunststoffen kap, dat wil zeggen een constructie over de lengte en de breedte van de laadruimte, met een hoogte ongeveer gelijk aan die van de dubbele cabine. De kap kan worden bevestigd met vier vleugelmoeren.


10. Met de rechtbank is het Hof van oordeel dat door het aanbrengen van de onderhavige kunststoffen kap het voertuig niet meer is voorzien van een open laadruimte. Het Hof heeft daarbij in aanmerking genomen dat de kap qua vorm en uiterlijk geheel aansluit bij het voertuig en dat de laadruimte geheel afsluitbaar is. Ook is het materiaal en de constructie zodanig dat een dichte laadruimte is ontstaan. De overkapping is vervaardigd van harde kunststof en heeft daarmee een geheel ander karakter dan een overkapping die louter dient ter bescherming van lading of laadbak, zoals een over bogen gespannen kap van zeildoek (huif), een afdekking van dekzeil, of een plat kunststoffen deksel. Dat de kap betrekkelijk eenvoudig verwijderbaar is, is onvoldoende voor een ander oordeel.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by sjak_brak »

Tja, er staat niet expliciet, dat een deksel per definitie wel OK is voor grijs. Er staat alleen dat de kunststof huif van het voertuig waarover hier geproceedeerd is, niet te vergelijken is met (oa) een kunststof deksel.
Big Alf
Posts: 2574
Joined: Fri Dec 16, 2005 1:07 am

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by Big Alf »

Het staat er dan wel niet expliciet, maar het suggereert wel dat het het is toegestaan.

Overigens was de boete niks in vergelijking van de naheffing die iemand op het USA Pick-up forum laatst heeft gekregen
met zijn Chevy Avalanche, omdat hij geen (deugdelijk) tussenschot in de cabine had.
Hij kreeg een naheffing van ruim € 70.000,00 :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Dit 4 jaar na aankoop bij een aanschaf prijs destijds van ± € 40.000,00 .

De dealer bleek na de keuring een ander schot te hebben geplaatst wat niet meer voldeed aan de eisen.
Helaas was dit niet of nauwelijks te bewijzen.

Naheffing BPM € 55.650,-
Motorrijtuigbelasting € 2.584,-
Boete € 5.278,-
Boete € 1.404,-
Belastingrente € 8.015,-

Totaal: € 72.941
MarkV
Posts: 578
Joined: Sat Jan 26, 2008 3:40 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by MarkV »

Hij kreeg een naheffing van ruim € 70.000,00
Zo bespottelijk, echt niet normaal .
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by Ed »

Ik heb op mijn vorige pickup ook een huif gehad. Er waren foto's gemaakt door de douane terwijl ik geparkeerd stond. Gevolg naheffing en boete, weet het bedrag niet meer, maar was erg vervelend :( Huif er af gehaald,mwat E gecontroleerd hebben en hij bleef grijs kenteken. Klep mag wel had ik begrepen. Je mag je ladig afdekken, dat dit een polyester afdekking netjes in de kleur gespoten maakt niets uit. Ik rij dus weer met klep rond :)
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Re: Pickup met bed cover = geel kenteken tarief + boete

Post by smokey »

Stelletje uitzuigers zijn het! :barf:
Post Reply