Project Pontiac GTO 69'
Re: Project Pontiac GTO 69'
@Muddy Bandit, je restauratieproject heb ik uitvoerig doorgenomen. Je hebt het geheel mooi verwoord 8)
Ja dat 'gespetter" wil ik herstellen als het chassis eronder uit is.
Ja dat 'gespetter" wil ik herstellen als het chassis eronder uit is.
Re: Project Pontiac GTO 69'
Update tijd 8)
Blok en bak passend maken, je raad het al.. Niet genoeg ruimte..
Na de eerste slijpsessie, nog te weinig ruimte..
Nu alles mooi passend gekregen, qua binnenruimte. Verder het motorblok ook netjes erin kunnen krijgen. Zo dicht mogelijk op het brandschot en de carterpan hangt 2-3 cm hoger dan het onderste punt van het subframe. Lager kon niet i.v.m. turbo.
Deze twee zullen vriendjes worden en moeten aan elkaar worden gemaakt. (bovenste is van de BMW)
Op de originele baksteun verhogingen opgemaakt, zodat hier de nieuwe bak netjes in past met de originele rubbers. 8mm stalen plaatjes.
Originele motorsteunen zijn niet bruikbaar. Hier gaan we nu mee verder, om dit passend te maken en dan kan de boel worden gemonteerd. Op onderstaande foto die zwarte balg zit in de weg, maar kan gemakkelijk verlengt worden door een langere slang. Links daarvan (tussen de hand en de turbo) zit de wastegate, die regelt de turbo mechanisch en past ook niet. Hier zullen we een andere oplossing voor moeten bedenken..
Verder met het dashboard verder gegaan. Toch besloten radio lager te plaatsen, op de plek waar de originele zat.
Hoogte past, alleen de breedte even aanpassen. Ging prima met zo'n Dremel met kleine slijpschijfjes erop.
Zo, die past!
Aan het prutsen geweest om het dashboard te bekleden, maar wat een K T werk om het superstrak te krijgen. Schuim is erg dik en op sommige punten komt het erg ver naar voren, waardoor je de stof niet naar binnen kunt klappen enzo. Dusss denk dat ik dit maar uitbesteed, moet wel superstrak worden!
Blok en bak passend maken, je raad het al.. Niet genoeg ruimte..
Na de eerste slijpsessie, nog te weinig ruimte..
Nu alles mooi passend gekregen, qua binnenruimte. Verder het motorblok ook netjes erin kunnen krijgen. Zo dicht mogelijk op het brandschot en de carterpan hangt 2-3 cm hoger dan het onderste punt van het subframe. Lager kon niet i.v.m. turbo.
Deze twee zullen vriendjes worden en moeten aan elkaar worden gemaakt. (bovenste is van de BMW)
Op de originele baksteun verhogingen opgemaakt, zodat hier de nieuwe bak netjes in past met de originele rubbers. 8mm stalen plaatjes.
Originele motorsteunen zijn niet bruikbaar. Hier gaan we nu mee verder, om dit passend te maken en dan kan de boel worden gemonteerd. Op onderstaande foto die zwarte balg zit in de weg, maar kan gemakkelijk verlengt worden door een langere slang. Links daarvan (tussen de hand en de turbo) zit de wastegate, die regelt de turbo mechanisch en past ook niet. Hier zullen we een andere oplossing voor moeten bedenken..
Verder met het dashboard verder gegaan. Toch besloten radio lager te plaatsen, op de plek waar de originele zat.
Hoogte past, alleen de breedte even aanpassen. Ging prima met zo'n Dremel met kleine slijpschijfjes erop.
Zo, die past!
Aan het prutsen geweest om het dashboard te bekleden, maar wat een K T werk om het superstrak te krijgen. Schuim is erg dik en op sommige punten komt het erg ver naar voren, waardoor je de stof niet naar binnen kunt klappen enzo. Dusss denk dat ik dit maar uitbesteed, moet wel superstrak worden!
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: Project Pontiac GTO 69'
Ik had jou eerder deze tip al gegeven:Snelting wrote:
Aan het prutsen geweest om het dashboard te bekleden, maar wat een K T werk om het superstrak te krijgen. Schuim is erg dik en op sommige punten komt het erg ver naar voren, waardoor je de stof niet naar binnen kunt klappen enzo. Dusss denk dat ik dit maar uitbesteed, moet wel superstrak worden!
"Bij jou dash even met 2 aparte stukken gaan werken: eerst het tellergedeelte + radiodeel doen en daarna pas de rest... de naad tussen beide delen kun je zo te zien heel mooi in de rand wegdrukken met een stomp plamuurmesje. (wel even voorsnijden in het schuim)"
Re: Project Pontiac GTO 69'
Ja klopt, maar heb nog niks vast gemaakt. "Los" opgelegd. Was even globaal bezig met de openingen en wilde proberen of het uit een stuk lukt.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Project Pontiac GTO 69'
Leuk project dit, ben benieuwd hoe dat uitpakt met die motor 8)Snelting wrote:Ik wil de auto zoveel mogelijk als eerste auto/daily gaan gebruiken i.p.v. alleen een keer uit de schuur halen als de zon schijnt, aangezien ik veel km's maak kwam ik bij diesel terecht, wat ik nu ook rijd.
Mijn Malibu heb ik ongeveer 2/3 jaar als 'daily' gebruikt en ik had na verloop van tijd meer wensen dan alleen een motor met meer pit. Met name in herfstachtige omstandigheden bleek hoe slecht de ventilatie was, daarnaast irriteerde ik me mateloos aan het feit er bijv. geen ruiterwisserinterval in zat(Klinkt nu wellicht nog heel onnozel, maar daar kom je wel achter ) en de algehele staat van de elektra, banden en ophanging was ook niet zo best.. voldoende voor incidentele ritjes, maar dagelijks met een oud hok op pad is toch anders
Maw, als je een auto opnieuw opbouwt met het doel er echt dagelijks mee te rijden zou ik persoonlijk ook aan dat soort dingen de nodige aandacht besteden.
Succes
Re: Project Pontiac GTO 69'
YESSSSS, Blok zit er dan eindelijk in!
Begin van de motorsteunen. Gebruik dezelfde gaten waar de oude steunen ook zaten.
Deze rubbers zitten ertussen.
De originele steunen (alu) van het blok gehaald en ook daar een dikke plaat aan bevestigd. Het blok vervolgens gepositioneerd en toen met karton tussen stukjes gemaakt. Vervolgens deze geslepen en op een paar punten vastgeprikt. Daarna alles er weer uitgehaald en afgelast. (blok is er wel 10 in en uit geweest om alles goed passend te krijgen)
De baksteun van de Pontiac waarop extra steunen zijn gelast. Hierop de originele rubbers van de bak van BMW op pas gemaakt. Onderin het chassis zaten meerdere gaten, zodat je de houder kon verstellen. Aan beide kanten 1 gat erbij geboord om hem op de juiste positie te krijgen.
Hier een kant van de motorsteunen. Met een magneetstok de bouten van onderaan door de kleine openingen door de gaten geprobeerd te pielen, zodat de moer aan de bovenkant kan, want van onder kom je er heel slecht bij. Dat was een aardig gepruts. Chassis helemaal gespoten van de voorkant.
Tank eronder vandaan gehaald. Dat rubber wat erop zat eerst eraf geprobeerd te 'bijtelen', ging heel moeizaam, vervolgens dacht ik aan de fohn en toen ging het 10x sneller, beetje opwarmen en je kon het er zo aftrekken!
Tank en wielranden in epoxy
Inmiddels ook een kleur gevonden! Lamborghini pearl orange. Origineel een parelmoer lak.
Leuke kleur dacht ik zo?
Volgende stap is de tunnel dichtmaken en de koets van het chassis om beide goed te kunnen spuiten en dan weer op elkaar met nieuwe rubbers. Ennnnnn dan kan het monteren en inbouwen haast beginnen. Gaat de goede kant op! 8)
Begin van de motorsteunen. Gebruik dezelfde gaten waar de oude steunen ook zaten.
Deze rubbers zitten ertussen.
De originele steunen (alu) van het blok gehaald en ook daar een dikke plaat aan bevestigd. Het blok vervolgens gepositioneerd en toen met karton tussen stukjes gemaakt. Vervolgens deze geslepen en op een paar punten vastgeprikt. Daarna alles er weer uitgehaald en afgelast. (blok is er wel 10 in en uit geweest om alles goed passend te krijgen)
De baksteun van de Pontiac waarop extra steunen zijn gelast. Hierop de originele rubbers van de bak van BMW op pas gemaakt. Onderin het chassis zaten meerdere gaten, zodat je de houder kon verstellen. Aan beide kanten 1 gat erbij geboord om hem op de juiste positie te krijgen.
Hier een kant van de motorsteunen. Met een magneetstok de bouten van onderaan door de kleine openingen door de gaten geprobeerd te pielen, zodat de moer aan de bovenkant kan, want van onder kom je er heel slecht bij. Dat was een aardig gepruts. Chassis helemaal gespoten van de voorkant.
Tank eronder vandaan gehaald. Dat rubber wat erop zat eerst eraf geprobeerd te 'bijtelen', ging heel moeizaam, vervolgens dacht ik aan de fohn en toen ging het 10x sneller, beetje opwarmen en je kon het er zo aftrekken!
Tank en wielranden in epoxy
Inmiddels ook een kleur gevonden! Lamborghini pearl orange. Origineel een parelmoer lak.
Leuke kleur dacht ik zo?
Volgende stap is de tunnel dichtmaken en de koets van het chassis om beide goed te kunnen spuiten en dan weer op elkaar met nieuwe rubbers. Ennnnnn dan kan het monteren en inbouwen haast beginnen. Gaat de goede kant op! 8)
Re: Project Pontiac GTO 69'
Mannen!
Even een vraagje naar aanleiding van het volgende: wil graag de body eraf halen om de boel te kunnen spuiten. Nu zit die nog met 1 bout vast en die is dol. Het ringetje die in de body is gelast waarin de bout gedraaid zit, zit los, die draait dus binnenin mee. Eerst geprobeerd met de versnellingsbak krik de auto op te krikken zodat er spanning op kwam, dit hielp te weinig. Vervolgens heb ik het plekje opgezocht in de kofferruimte en het maar gewoon open geslepen zodat je erbij kan. Ringetje zit helemaal in de moer geroest, maar nu het volgende: Is er ergens In Nederland of misschien wel Duitsland een handelaar achtig iets of internetsite waarop je zulke kleine dingetjes kan bestellen? Lijkt mij onzin om dit ene ringetje uit USA te halen? (nieuwe rubbers met bouten heb ik al) Zal verder in het project ongetwijfeld ook nog wel wat bouten/moertjes nodig hebben..
(Rubber had ik er met mesje uit kunnen snijden, zodat je wat zicht had.)
Stukje afval metaal tussen gezet, zodat die ring niet meer mee blijft draaien. Boel ziet er troebel uit, omdat het onder de kruipolie zit.
Alvast bedankt!
Even een vraagje naar aanleiding van het volgende: wil graag de body eraf halen om de boel te kunnen spuiten. Nu zit die nog met 1 bout vast en die is dol. Het ringetje die in de body is gelast waarin de bout gedraaid zit, zit los, die draait dus binnenin mee. Eerst geprobeerd met de versnellingsbak krik de auto op te krikken zodat er spanning op kwam, dit hielp te weinig. Vervolgens heb ik het plekje opgezocht in de kofferruimte en het maar gewoon open geslepen zodat je erbij kan. Ringetje zit helemaal in de moer geroest, maar nu het volgende: Is er ergens In Nederland of misschien wel Duitsland een handelaar achtig iets of internetsite waarop je zulke kleine dingetjes kan bestellen? Lijkt mij onzin om dit ene ringetje uit USA te halen? (nieuwe rubbers met bouten heb ik al) Zal verder in het project ongetwijfeld ook nog wel wat bouten/moertjes nodig hebben..
(Rubber had ik er met mesje uit kunnen snijden, zodat je wat zicht had.)
Stukje afval metaal tussen gezet, zodat die ring niet meer mee blijft draaien. Boel ziet er troebel uit, omdat het onder de kruipolie zit.
Alvast bedankt!
Re: Project Pontiac GTO 69'
Met een paar man body van chassis afgehaald.
Kuipstoel al geplaatst
Paar kleine laswerkzaamheden aan chassis (wat kiertjes opgevuld).
Na het schuren (staalborstel in boormachine) afgespoten met hogedruk.
Als je niet eerst alles laat stralen en dingen door elkaar doet zoals ik, dan kom je er zo (meerdere malen) uit te zien bij het schuren van o.a. onderkant body. Alle zooi kreeg ik alle keer op en in me gezicht.
Tunnel uit de BMW gehaald en passend maken. Banen in geslepen (met een iets te brede slijpschijf) in zowel tunnel als body om de flappen mooi naar elkaar te kunnen krijgen en aflassen. Tunnel is al precies uitgemeten. Hierdoor kan ik de originele schakelpook verlengstuk mechanisme gebruiken, evenals pook en rubber. Ook is deze mooi plat van de bovenkant, wat het gemakkelijker maakt er een middenconsole en armsteun op te maken.
Aan beide kanten bij de voorstoelen vond ik afgebroken bouten van de rubbers. Deze eruit gehaald zodat ik er straks nieuwe plaatjes ik zetten voor de nieuwe rubbers.
Chassis in Epoxy
Kroonkurkjes maar meteen meegenomen.
De tunnel moet nog afgemaakt worden, dan kan ik de onderkant body spuiten. Verder nu brandstofsysteem van de BMW halen en die overzetten en nieuwe remleidingen aan chassis en dan kan de boel weer op elkaar.
Kuipstoel al geplaatst
Paar kleine laswerkzaamheden aan chassis (wat kiertjes opgevuld).
Na het schuren (staalborstel in boormachine) afgespoten met hogedruk.
Als je niet eerst alles laat stralen en dingen door elkaar doet zoals ik, dan kom je er zo (meerdere malen) uit te zien bij het schuren van o.a. onderkant body. Alle zooi kreeg ik alle keer op en in me gezicht.
Tunnel uit de BMW gehaald en passend maken. Banen in geslepen (met een iets te brede slijpschijf) in zowel tunnel als body om de flappen mooi naar elkaar te kunnen krijgen en aflassen. Tunnel is al precies uitgemeten. Hierdoor kan ik de originele schakelpook verlengstuk mechanisme gebruiken, evenals pook en rubber. Ook is deze mooi plat van de bovenkant, wat het gemakkelijker maakt er een middenconsole en armsteun op te maken.
Aan beide kanten bij de voorstoelen vond ik afgebroken bouten van de rubbers. Deze eruit gehaald zodat ik er straks nieuwe plaatjes ik zetten voor de nieuwe rubbers.
Chassis in Epoxy
Kroonkurkjes maar meteen meegenomen.
De tunnel moet nog afgemaakt worden, dan kan ik de onderkant body spuiten. Verder nu brandstofsysteem van de BMW halen en die overzetten en nieuwe remleidingen aan chassis en dan kan de boel weer op elkaar.
Re: Project Pontiac GTO 69'
Gaaf hoor mooi project vooral apart met die BMW motor erin.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Project Pontiac GTO 69'
Ben wel benieuwd hoe je die 2 aandrijfassen gaat samensmelten
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Project Pontiac GTO 69'
Pasbus draaien; een kant BMW diameter en de andere kant GTO en als het ff kan zo dicht mogelijk bij de bak, hoe verder daar vanaf hoe meer mogelijkheid op onbalans......
Re: Project Pontiac GTO 69'
Bedankt Crash! Rondje rijden met de Dodge straks als ze beide klaar zijn
Betreft die aandrijfassen. Dit ga ik niet zelf doen. Heb globaal wat info ingewonnen en zijn wat bedrijven die dit netjes, superstrak, loodrecht, etc met elkaar kunnen verbinden. Dit doe ik echter als laatste. Eerst maar zorgen dat de rest in orde is en de motor loopt. Mocht iemand hiervoor iemand/een bedrijf weten, roep gerust.
Verder gegaan met brandstofsysteem. Deze van de BMW af gehaald. De put is helaas bezet nu de body erop staat, dan maar een beetje creatief zijn...
Ziet er wel een beetje beunhaas uit op de foto, maar viel wel mee. Werkte prima. Kon er goed bij en had alles er vrij snel en netjes eraf.
Brandstoftank van BMW bestaat uit 2 delen. Loopt over de aandrijfas heen, waardoor in het midden slechts een verbinding zit en rechts en links dus een reservoir. In de ene kant zit alleen een vlotter en de andere kant de brandstofpomp i.c.m. vlotter. De diepte is 5 cm langer dan de tank van de GTO is. Complete pompsysteem kan ik dus niet omzetten. Nu zou ik het pompje uit die houder kunnen halen, en vervolgens buiten de tank monteren. Deze dan weer aansluiten op de originele vlotter (te zien onderaan). Die 2e vlotters van de BMW laat ik dan ook achterwege. Maar ik ga eerst even kijken of ik gewoon een buiten-de-tank brandstofpomp kan vinden die ik er zo tussen kan zetten.
Vlotter BMW
Brandstofpomp en Vlotter BMW
Remleiding rood gemaakt, schijnt dat je dan meer stopping power hebt Blauwe en zwarte is brandstofleiding van BMW. Deze moet ik nog even verder afwerken en verlengen. Ongeveer in het midden is ook een soort tussen opvoerpompje te zien. Hierin zit een vertakking naar een radiatortje. Dacht eerst dat het de oliekoeler was, maar het is dus een soort van dieselkoeler ofzo?
Betreft die aandrijfassen. Dit ga ik niet zelf doen. Heb globaal wat info ingewonnen en zijn wat bedrijven die dit netjes, superstrak, loodrecht, etc met elkaar kunnen verbinden. Dit doe ik echter als laatste. Eerst maar zorgen dat de rest in orde is en de motor loopt. Mocht iemand hiervoor iemand/een bedrijf weten, roep gerust.
Verder gegaan met brandstofsysteem. Deze van de BMW af gehaald. De put is helaas bezet nu de body erop staat, dan maar een beetje creatief zijn...
Ziet er wel een beetje beunhaas uit op de foto, maar viel wel mee. Werkte prima. Kon er goed bij en had alles er vrij snel en netjes eraf.
Brandstoftank van BMW bestaat uit 2 delen. Loopt over de aandrijfas heen, waardoor in het midden slechts een verbinding zit en rechts en links dus een reservoir. In de ene kant zit alleen een vlotter en de andere kant de brandstofpomp i.c.m. vlotter. De diepte is 5 cm langer dan de tank van de GTO is. Complete pompsysteem kan ik dus niet omzetten. Nu zou ik het pompje uit die houder kunnen halen, en vervolgens buiten de tank monteren. Deze dan weer aansluiten op de originele vlotter (te zien onderaan). Die 2e vlotters van de BMW laat ik dan ook achterwege. Maar ik ga eerst even kijken of ik gewoon een buiten-de-tank brandstofpomp kan vinden die ik er zo tussen kan zetten.
Vlotter BMW
Brandstofpomp en Vlotter BMW
Remleiding rood gemaakt, schijnt dat je dan meer stopping power hebt Blauwe en zwarte is brandstofleiding van BMW. Deze moet ik nog even verder afwerken en verlengen. Ongeveer in het midden is ook een soort tussen opvoerpompje te zien. Hierin zit een vertakking naar een radiatortje. Dacht eerst dat het de oliekoeler was, maar het is dus een soort van dieselkoeler ofzo?
-
- Posts: 3060
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Project Pontiac GTO 69'
Jup, brandstofkoeler
Re: Project Pontiac GTO 69'
Zorg wel dat de externe hoofdpomp gevoed wordt door een kleine opvoerpomp,liefst vanuit de tank foto voorbeeld is van een golf 2.
Re: Project Pontiac GTO 69'
WHOOP WHOOP,
Weer een stuk verder en de Body en Chassis gisteravond weer op mekaar gezet
Tunnel van binnen en buiten nog extra afgekit voor eventuele vocht die door de lasnaad doorkomt.
Onderkant Epoxy
Onderkant Zwart (Hammerite)
Mooi doosje
Ennnnnnn daar staat die dan! Nu kan ik gauw verder met alles inbouwen en richting APK
Ik ga eerst de motorruimte afmaken, kabelboom en randonderdelen omzetten en kijken of ik de boel aan het draaien krijg zonder al teveel gedoe met die EWS (Sleutelchipblokkadegedoe). Dit is eventueel ook uit te schakelen, maar dan moet die ergens aan de laptop bij een specialist. Moet nog wat moertjes hebben voor de chassis bouten, waren enkele dol, dan kan ik alles vastzetten en de flapjes die ik open heb gemaakt weer dichtmaken. Dan wil ik alvast de binnenkant en kofferruimte oranje spuiten, zodat ik alles kan inbouwen.
De tunnel was wel een pain in the ass en zorgde voor een hoop oponthoud. 2 flessen gas, zowat een rol draad en een hoop uren om al die kieren, zeg maar gleuven weer dicht te bakken. Maaaarrrr ik heb wel leren lassen, ben er zelf aan begonnen, omdat ik ook niet continue vrienden wilde vragen. Niet het meest makkelijke om op te oefenen, maar beetje bij beetje ging het steeds beter. Valt opzich reuze mee als je de handigheid een beetje door hebt! Dus dat is weer positief! De tunnel zit wel precies gecentreerd met de bak waardoor de versnellingspook superstrak eruit komt, zoals die in de BMW ook zat.
Weer een stuk verder en de Body en Chassis gisteravond weer op mekaar gezet
Tunnel van binnen en buiten nog extra afgekit voor eventuele vocht die door de lasnaad doorkomt.
Onderkant Epoxy
Onderkant Zwart (Hammerite)
Mooi doosje
Ennnnnnn daar staat die dan! Nu kan ik gauw verder met alles inbouwen en richting APK
Ik ga eerst de motorruimte afmaken, kabelboom en randonderdelen omzetten en kijken of ik de boel aan het draaien krijg zonder al teveel gedoe met die EWS (Sleutelchipblokkadegedoe). Dit is eventueel ook uit te schakelen, maar dan moet die ergens aan de laptop bij een specialist. Moet nog wat moertjes hebben voor de chassis bouten, waren enkele dol, dan kan ik alles vastzetten en de flapjes die ik open heb gemaakt weer dichtmaken. Dan wil ik alvast de binnenkant en kofferruimte oranje spuiten, zodat ik alles kan inbouwen.
De tunnel was wel een pain in the ass en zorgde voor een hoop oponthoud. 2 flessen gas, zowat een rol draad en een hoop uren om al die kieren, zeg maar gleuven weer dicht te bakken. Maaaarrrr ik heb wel leren lassen, ben er zelf aan begonnen, omdat ik ook niet continue vrienden wilde vragen. Niet het meest makkelijke om op te oefenen, maar beetje bij beetje ging het steeds beter. Valt opzich reuze mee als je de handigheid een beetje door hebt! Dus dat is weer positief! De tunnel zit wel precies gecentreerd met de bak waardoor de versnellingspook superstrak eruit komt, zoals die in de BMW ook zat.