Buick GS 400 1969

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Ruim 12 jaar geleden heb ik een Buick GS 400 uit 1969 aangeschaft en inmiddels is het tijd geworden om deze te restaureren. Sinds een half jaar ben ik in bezit van een eigen garage met hefbrug erin. De ruimte is 6,5m bij 4,2m en de auto 5m x 2m, dus de ruimte is vlot gevuld, maar desalniettemin ben ik er zeer content mee.

Het gaat een body-off restauratie worden en ik hoop het in één tot anderhalf jaar gaat lukken, maar gezien de projecten hier heb ik daar bij voorbaat al mijn vraagtekens bij :D

Het plan is eerst volledig tot het chassis demonteren en dan de herstelwerkzaamheden te beginnen met het dat chassis. Dat lijkt nog behoorlijk, dus daar heb ik nog wel vertrouwen in dat het te redden is. En van daaruit verder.

Hoe wordt het chassis over het algemeen aangepakt? Stralen/2k coating tegen roesten zodat je ziet wat er van over is; dan flexen/lassen/richten enz. en dan nogmaals stralen en een 2K laag? En dan wat; aflakken of poedercoaten?

Ik heb een aantal foto's genomen om de staat vantevoren aan te duiden:
Image

Image
Het bodywerk is echt het slechtste deel van de auto. Ik vrees dat daar ook vervangende panelen voor moeten komen (donorauto wellicht?) Ook de onderkant van de deuren zijn heel erg slecht.
Iemand info daarover/ervaring mee? Bijvoorbeeld via Holland Ranch spul over laten komen? Tot op zeker hoogte is er ook nog wel blik in te lassen natuurlijk, maar sommige stukken zijn ondoenlijk.

Image
Kroonsteentjesfest... :?

Image
Volgens mij vrij standaard weggerot deel onder de accu.

Image
Het interieur houdt ook niet over, maar gevoelsmatig is dat makkelijker te herstellen.

Image
De huidige staat. De achterbumper en -klep zijn er ook al af. Volgend punt op de agenda is interieur verwijderen, deuren eruit en alle aansluitingen door schutbord zodat carrosserie eraf kan.
Last edited by SRB12 on Sat Feb 06, 2016 4:42 pm, edited 1 time in total.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by muddy bandit »

Leuk projectje, daar ben je nog wel eventjes zoet mee. :D

Ik zou eerst even beginnen met al het glaswerk veilig te stellen, de ervaring heeft mij al geleerd dat zelfs een wegrollende schroevendraaier al funest kan zijn voor een ruit. :oops:

Chassis kun je stralen, daarna de herstellingen uitvoeren, en dan verder behandelen met verf of galvaniseren.
Ik heb het verder behandelen altijd gedaan met een mensel ijzermenie/owatrol-olie, daarna een laag pure ijzermenie, vervolgens steenslagbeschermer en dan weer afspuiten met zwarte Tenco-Ferro omdat het oog ook wat wil.
Voordeel is dat dit allemaal flexibele verfsoorten zijn, daar splintert dus niets van af door flexwerking van het chassis of steenslag... de meeste 2-componentenlakken worden echter knetterhard en kunnen dus barsten, met als gevolg dat het vocht er weer onder kan komen.
De bodem van de body doe ik idem, en tectyltroep gebruik ik niet.


Ow ja, maak veel foto's tijdens het demonteren... is heel handig als je 2 jaar later weer uit moet puzzelen hoe alles presies in elkaar behoort te zitten. ;)
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Bedankt voor de tip van de ramen. Daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. OVer dat chassis, bevalt die werkwijze je? Hoe lang geleden heb je dat gedaan en is dat nog steeds roestvrij?
Het komt overigens wel wat gek over om eerst te behandelen met olie, om er vervolgens weer wat overheen te doen. Hoe zit dat met de hechting?
Het gaat mij er vooral om dat er een dusdanige laag op komt dat er geen kans op roest meer is.
Ik lees bijvoorbeeld ook wel dat mensen een epoxylaag spuiten en daarna een chassislak die ook wat flexibel blijft.

En foto's ben ik al volop aan het maken. Ik heb een jaar of 10 geleden het motorblok al eens gereviseerd, en toen heb ik ook al de wereld aan foto's genomen. Dat is me goed bevallen, dus doe ik het nu inderdaad nogmaals.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Bromgabber »

Mooi model, heel veel succes!
Ziet er roestig uit her en der, ben benieuwd hoe die er over een jaar bij staat ;)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by muddy bandit »

SRB12 wrote: OVer dat chassis, bevalt die werkwijze je? Hoe lang geleden heb je dat gedaan en is dat nog steeds roestvrij?
Het komt overigens wel wat gek over om eerst te behandelen met olie, om er vervolgens weer wat overheen te doen. Hoe zit dat met de hechting?
Het gaat mij er vooral om dat er een dusdanige laag op komt dat er geen kans op roest meer is.
Ik lees bijvoorbeeld ook wel dat mensen een epoxylaag spuiten en daarna een chassislak die ook wat flexibel blijft.
De eerste was zo'n 25 jaar geleden, en die rijdt nog steeds vrolijk rond... ook offroad. (Suzuki LJ80)
Daarna nog diverse auto's gedaan van allerlei pluimage, zowel body/chassis als zelfdragend.

Owatrololie kun je vergelijken met lijnolie, werd vroeger veel gebruikt als verfverdunner.
Als je dat spul mengt met menie krijg je een waterdun sapje wat prima in alle naden kruipt en daar ook roest impregneerd.
Duurt wel even voordat het fatsoenlijk gedroogd is (3-5 dagen, blijft enigszins kleverig), maar dan heb je een prima basis om de volgende laag van pure menie er dekkend op te zetten.
Daarna evt nadenkit (body), en vervolgens afblazen met een dikke laag steenslagspul. (ik gebruik die schroefbussen van Motip, gemiddeld zo'n 15 literbussen per auto)
Als laatste spuit ik alles af met een laag Tenco Ferro ijzerverf, wordt het mooi zijdeglans zwart en kun je met een spons alles goed schoonmaken.

Kijk hier anders maar even voor m'n laatste afgeronde project:
http://www.simcaclub.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=17
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Speedybuick »

Plaatwerk etc is nog wel te verkrijgen vanaf donor auto's, pas nog een GM Salvage shop gevonden die ook op facebook zit, en die had al 12 van deze wagens gesloopt voor het plaatwerk en andere delen. En had een foto neergezet van alle achterschermen die hij had liggen voor de skylarks zoals jij hebt.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

OK, je bedoelt de Salvage shop in Stockton California? Ik zie daar idd wel interessante dingen staan.
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Speedybuick »

Dat zou best eens kunnen ja, maar via de Buick club waren er een tijdje terug nog een aantal leden die parts cars hadden staan. Misschien wel in betere staat als die jij nu hebt? Dus daar kan je het eerst eens navragen, dan ben je wellicht wat voordeliger uit.
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Speedybuick »

Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Speedybuick »

Had jij al een andere voorbumper, of is jou huidige bumper nog in goede staat?
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Mijn bumper is nog steeds verbogen, ;) Fiat Panda was het toch? Wel eens wat terug proberen te buigen, maar dat is niet echt gelukt. Toch denk ik dat ie nog wel te redden is.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Ik ben vanavond weer even bezig geweest. Ik heb de bekleding van de deuren afgehaald en de stoelen eruit gehaald.

Image
De passagierstoel had ik er met 5 minuten uit, maar de bestuurdersstoel kostte me wat meer tijd. De stoel was ooit elektrisch verstelbaar, maar dat heeft bij mij nooit gewerkt en de stoel stond ook gewoon goed. Alleen omdat dit in bijna de achterste stand was betekende dat dat ik niet bij de achterste moeren kon.
Uiteindelijk heb ik de stoel met de boormachine naar voren weten te krijgen en kon ik bij de moeren.

Toch snap ik niet helemaal hoe dit werkt.

Image
Ik heb een 4-way power seat. In het linker blokje met de kleine pulley erop zitten 2 elektromotoren die de stoel naar voren en naar achteren en omhoog en naar beneden zouden moeten bewegen. Dat zit niet aangesloten.
Dat ding met pulley aan de rechterkant krijgt wel stroom en die pulley gaat draaien. En dan? Weet iemand waar dat voor dient? Want die linker pulley lijkt ook niets te doen. Als ik met de boormachine de motoren aandrijf in het linkerdeel gaat geen van beide keren die pulley draaien, terwijl dan wel het mechanisme van de stoel in werking treedt. Ik krijg de indruk dat dit niet helemaal origineel is...
Last edited by SRB12 on Sat Feb 06, 2016 4:46 pm, edited 1 time in total.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by rulez »

bij demontage....veel veel heel veel fotos maken uit allerlei hoeken.
onderdelen die je loshaalt in doosjes, potjes, zakje etc stoppen met een briefje erbij wat het is.
moertjes en bouten zoveel mogelijk terugdraaien.

eventueel allles eerst zoveel mogelijk schoonmaken en tegen roesten beetje invetten of inspuiten oid.

elektrische kabels merken met deuglijke tape, schilderstape heeft beperkte houdbaarheid

opgeruimde werkplek en goed gereedschap werkt zoveel fijner

vastzittende bouten etc goed inweken met kruipolie oid

en verder lekker genieten.

succes en ik ben benieuwd naar het verloop
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Het is alweer even geleden dat ik een update gegeven heb, maar ik heb zeker niet stilgezeten. Ik maak inderdaad ook de wereld aan foto's. Ik heb er nu al een paar honderd en ik ben nog lang niet klaar.

Sinds de laatste keer ben ik verder gegaan met het verwijderen van het interieur. Zijpanelen achter, achterbank, middenconsole, ramen, dashboard en stuurkolom zijn nu ook verwijderd. Alle aansluitingen door het schutbord zijn ook los en de benzine tank is er onderweg. Zodra het voor- en achterraam verwijderd zijn, zou de koets van het chassis kunnen.

Image

Ramen veilig gesteld:
Image

Helaas draaien de bouten/moeren van de body door:
Image

Hebben jullie nog tips en trucs daarvoor? Ik ben ze al regelmatig aan het inspuiten, maar die vierkante moeren draaien gewoon mee. En hier kan je er nog redelijk bij, maar in het midden en achter kan je er heel slecht bij. Wat doen jullie? Kop eraf boren?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by muddy bandit »

Moer even gloeiend stoken met een brandertje en dan splijten met een beitel geen optie?
Post Reply