Firezone benzine

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
camaro74
Posts: 44
Joined: Fri Sep 07, 2007 8:56 pm

Firezone benzine

Post by camaro74 »

Hoger octaan en geen ethanol erin... goed nieuws lijkt me :)

http://www.autowereld.com/artikelen/id/ ... -te-tanken
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Firezone benzine

Post by sjak_brak »

Hoop voor de liefhebbers, dat de omzet niet zo traag gaat, dat het spul bij de pomp al veranderd is in veredelde kauwgumballen :D

Trouwens, LPG heeft ook een octaangetal van 100+ en bevat ook geen ethanol :)
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Firezone benzine

Post by silentchaos »

sjak_brak wrote:Hoop voor de liefhebbers, dat de omzet niet zo traag gaat, dat het spul bij de pomp al veranderd is in veredelde kauwgumballen :D

Trouwens, LPG heeft ook een octaangetal van 100+ en bevat ook geen ethanol :)
En je kan tenminste echt "gas" geven :D
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Firezone benzine

Post by Shev Ed »

Weet je wie er ook echt gas gaf ?




*ja flauw, maar hij was te makkelijk*

:D
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Firezone benzine

Post by silentchaos »

Shev Ed wrote:Weet je wie er ook echt gas gaf ?




*ja flauw, maar hij was te makkelijk*

:D
Heel flauw ja, ik kan zo 40-45 betere grappen bedenken :D
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Firezone benzine

Post by Shev Ed »

:D
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Firezone benzine

Post by Pavement Pounder »

Nu ook in Uithoorn voor iets van 1,79
Niet al te duur dus in vergelijking met super.
Ik denk dat mijn 496 met turbo dat heel lekker gaat vinden en hoef ik de ontsteking niet zoveel te verlaten.
powerrrrrrr
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Firezone benzine

Post by BigBlockMopar »

Komt mooi uit, zo'n saptoko zit nog geen KM van me vandaan.
K'heb nog een autootje met een grappig blokje erin die nog al eens wil pingelen met warme motor.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Firezone benzine

Post by Wilf »

Fijn ook voor de winterstalling. Kan je je auto met volle tank wegzetten zonder bang te zijn dat de boel naar de klote gaat door vocht en slurrie die ethanol veroorzaakt (trekt water aan en verdampt sneller).
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Firezone benzine

Post by Shev Ed »

Dat verhaal over ethanol en shit gaat nu al jaren rond, dat alle pakkingen en troep kapot gaan.

Maar waarom heb ik daar met mijn oude troep dan nog nooit last van gehad ?

Hell, laatst nog eens me oude honda'tje gestart, staat al zo'n 3jaar stil, met een half volle tank, alles behalve ideaal dus.

2 kickjes en hij liep, en mooi ook, alsof hij gisteren nog gestart was. En niet eens roken ofzo...

Hier echt nergens last van, ik heb het idee dat als je (mechanisch) last hebt van ethanol in de benzine , er veel meer aan de hand is met je oude troep.
Bijvoorbeeld pakkingen die gewoon al slecht en brak waren, die begeven het nu, en ineens krijgt de benzine de schuld in plaats van je eigen misselijke onkunde. ( :D )

Volgende week ga ik weer op pad met een andere motor, die nu ook alweer 4maanden stilstaat (toevallig ook met een halve tank) , wedden dat hij gewoon zonder problemen start ?

Stomme gezeur over de benzine.

*JA, mijn motor kan er niet op kan lopen en alles begint te lekken, het ligt gewoon aan de benzine, de auto zelf is verder echt helemaal top, en dat hij toevallig mat zwart is gespoten maakt niet uit*

:D

You can make that the cat wise :D
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Firezone benzine

Post by Pavement Pounder »

Daar heb je een punt echter autos van voor pak hem beet 1980 "kunnen" er last van hebben met name na lange stilstand.Maar wetenschappelijk bewijs heb ik nog niet gezien.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Firezone benzine

Post by Shev Ed »

Ja, maar het grappige is dat al mijn troep ver van voor 1980 is.

Op me daily na, die is van '87 :)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Firezone benzine

Post by Wilf »

Leuk verhaal, Shev, maar iets gaat niet ineens stuk maar je versnelt het proces. net zoals je auto met een schuursponsje schoonmaken ook niet direct tot het blanke metaal.

Er zijn een aantal problemen met ethanol die niet allemaal direct merkbaar zijn.

Direct merkbaar:

- Minder energie, dus meer nodig -> slechter verbruik.
- Lager kookpunt. Dit is vooral merkbaar bij écht oude wagens, van voor de jaren '55, waarbij er weinig koeling onder de motor is en benzineleidingen van metaal die strak langs het uitlaatspruitstuk lopen, naar een benzinepomp die naast de uitlaat steekt. De brandstof gaat hierdoor koken en de brandstofpomp zuigt alleen nog maar lucht aan. In de carburateur zal de brandstof door het koken overstromen en het inlaatspruitstuk verzuipen.

Minder snel merkbaar:

- Ethanol lost klassiek (natuur/butyl)rubber en andere materialen zoals aluminium op. Dit gaat niet gelijk maar het kan hierdoor verstoppingen veroorzaken in de carburateur en natuurlijk lekkages. In oude carburateurs zal een niet-ethanolresistente acceleratiepomp de grootste problemen geven; deze begint op te lossen wat ook weer extra verstoppingen veroorzaakt.
- Ethanol is hydrofiel, dus trekt het water aan. Dit is een groot probleem bij oude auto's die maar af en toe rijden. Die hebben vaak ontluchting voor de tank ipv een retourleiding. Door warmtewisselingen en luchtvochtigheid trekt de ethanol daardoor water aan door de ontluchting en zal je tank meer en meer volraken met water die opgelost is in je benzine, waardoor je tank sneller zal roesten en je potentiële motorschade krijgt, vooral als je een keer vergeet te tanken en de laatste restjes door je systeem getrokken worden (en je geen waterscheidingsfilter hebt, wat oude wagens meestal niet hebben).
- Ethanol verdampt sneller. Je opgeslagen benzine wordt hierdoor niet alleen sneller minder maar veroudert/verslechtert ook nog harder. De verslechterde kwaliteit zorgt voor startproblemen en soms compleet waardeloze benzine die afgevoerd moet worden omdat je auto er niet op wil aanslaan. Het probleem van deze snelverdampende benzine is in je carburateur nog nijpender omdat daar er dus sneller meer aanslag vormt.

Dus je mag het misschien allemaal niet zo gemerkt hebben, toch berokkent het schade, voor de één sneller te merken dan de ander. Maar ook een klassieke, net gerestaureerde wagen in originele oorsprong zal voor een stoplicht op een warme dag best problemen kunnen krijgen. Als de carburateur wél met ethanolbestendige onderdelen is gerestaureerd (ook de vlotter :!:) dan kan het zijn dat het vlotterniveau lager afgesteld moet worden (origineel af fabriek is dan te hoog omdat door de hitte bij de percolatie van de ethanol de brandstof overstroomt en in het inlaatspruitstuk sijpelt).
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Firezone benzine

Post by Shev Ed »

Fijn, maar de Daf uit '56 met zijklep motor (uit de jaren 40 ofzo) en carburateur (ook zo oud) direct boven de uitlaat draait er prima op.
En altijd starten met 1 druk op de knop.

Ik weet niet, het zullen de verschillende ervaringen wel zijn, maar ik heb er nog geen klote van gemerkt.

Voor zover ik kan beoordelen zijn al die spook verhalen over opzwellende rubbertjes ( :D ) en oplossende pakkingen zwaar overdreven, zoniet compleet onwaar.

Simpel vanwege het feit dat ik dagenlijks met zulke meuk rij, en ik nog nooit iets heb gemerkt.

Verhalen over vergomde benzine en dicht gegomde carburateurs na 1 jaar stilstand kan ik echt niet anders afdoen als grote onzin.

Als dat werkenlijk het geval is is er wel meer aan de hand.
Pakkingen die bijvoorbeeld gewoon al slecht waren zoals ik al eerder zei.

*ja, na 40jaar is de pakking ineens lek, dus HET LIGT AAN DE BENZINE!!*
Ik bedoel maar... :?:
wtf verwacht je, dat een pakking 100 jaar goed blijft ? (tenzij koperen pakking ja :D )
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Firezone benzine

Post by Wilf »

Dat zijn drogredeneringen, net als jouw complete verhaal.

Roken is bewezen slecht voor je. Nee, je gaat er meestal niet accuut dood van, het duurt vaak even voordat de kanker, COPD of hartfalen rijpen kan. "Ja maar mijn opa van 90 jaar oud rookt al heel zijn leven! Dus het is onzin dat roken slecht voor je is!"

Het is gevaarlijk om onder een auto te liggen die met de wielen rust op gestapelde stenen. Er bestaat een risico dat de stenen barsten of verschuiven bijvoorbeeld. "Ja maar ik doe dat altijd zo en het gaat altijd goed!"

Die laatste zin hoor je heel vaak in een variant nadat het fout gaat. Zo sterven er ieder jaar weer kinderen die op een hoge kar door een tractor het dorp doorgetrokken worden (prijs gewonnen met "22-Overbetaalde-KorteBroek/LangeKousen-Homo's-Op-Een-Grasveldje"-spel, kinderfeestje, carnaval et cetera), meestal gaat het mis op een rotonde. De boer zegt daarna meestal: "We doen dat al jaren zo. Het is altijd goed gegaan!"

Tot het fout gaat dus ;)

Je kan ook prima slaolie ipv motorolie in je auto gieten. Wellicht gaat het een lange tijd goed. Tot het fout gaat door herhaaldelijk en langdurig gebruik en dus extra slijtage. :)
Post Reply