crisis na verwijderen vinyl top
-
- Posts: 20
- Joined: Wed Jan 08, 2014 9:40 pm
crisis na verwijderen vinyl top
Hallo...
Na de Chrysler (die inmiddels verkocht is) heb ik mijn zinnen gezet op een Thunderbird uit 67... Nu is het vinylen dak eraf en wat daar onder zit is een hoop ellende... Helemaal onder de roest en op een paar plekken zelfs door met gaten van ong 5 cm rond. Heeft iemand ervaring met het repareren hiervan? Nieuw metaal erop? Of gewoon stukken inlassen? Plamuren?
Hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Gr Martijn
Na de Chrysler (die inmiddels verkocht is) heb ik mijn zinnen gezet op een Thunderbird uit 67... Nu is het vinylen dak eraf en wat daar onder zit is een hoop ellende... Helemaal onder de roest en op een paar plekken zelfs door met gaten van ong 5 cm rond. Heeft iemand ervaring met het repareren hiervan? Nieuw metaal erop? Of gewoon stukken inlassen? Plamuren?
Hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Gr Martijn
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: crisis na verwijderen vinyl top
Waar zitten de gaten...?
Foto's van het gebeuren zou handig zijn...
Foto's van het gebeuren zou handig zijn...
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: crisis na verwijderen vinyl top
Oude troep eruit en nieuwe erin lassen.
Knappe oplossing denk ik.
Knappe oplossing denk ik.
Re: crisis na verwijderen vinyl top
Bromgabber wrote:Oude troep eruit en nieuwe erin lassen.
Knappe oplossing denk ik.
En dan een nieuw vinyl dak erop .
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: crisis na verwijderen vinyl top
Kan, dan zou ik het wel even goed in de antiroest zetten.
En anders vlak slijpen, plamuren en kleurtje erop.
En anders vlak slijpen, plamuren en kleurtje erop.
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: crisis na verwijderen vinyl top
... of als vervanger voor vinyl dit goedje erop i.p.v. een kleurtje, dan lijkt het ook nog een beetje op een vinyl dak zonder naairanden:Bromgabber wrote: En anders vlak slijpen, plamuren en kleurtje erop.
http://www.rust-oleum.nl/cms/publish/co ... pageid=959
Heeft de vorige eigenaar ook op het dak van m'n Jeep Wagoneer gesmeerd, staat best wel leuk. 8)
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: crisis na verwijderen vinyl top
ik heb vroegah voor een bedrijf gewerkt dat taxies verlengde
de hoofdreden om er vinyl overheen te trekken was om de lasnaden van de ombouw te verbergen , als je het dak wil gaan spuiten zal je heel veel moeten schuren om het strak te krijgen
wat je DAN misschien beter kan doen ik het dak rondom ongeveer 1.5 cm boven de regengoot uitzagen of de puntlassen uitboren en er een compleet nieuw/ander dak overheen leggen met veel kit/tin soldeer en een paar puntlassen
de hoofdreden om er vinyl overheen te trekken was om de lasnaden van de ombouw te verbergen , als je het dak wil gaan spuiten zal je heel veel moeten schuren om het strak te krijgen
wat je DAN misschien beter kan doen ik het dak rondom ongeveer 1.5 cm boven de regengoot uitzagen of de puntlassen uitboren en er een compleet nieuw/ander dak overheen leggen met veel kit/tin soldeer en een paar puntlassen
-
- Posts: 20
- Joined: Wed Jan 08, 2014 9:40 pm
Re: crisis na verwijderen vinyl top
Dat filmpje had ik ook al gezien...is vrij ingrijpend... Denk dat het idd oude plekken eruit en nieuwe erin lassen wordt... Ik heb ooit eens gehoord dat je een dak nooit kan plamuren omdat dan de flexibiliteit weg is en er barsten in de lak kunnen ontstaan...iemand daar iets over te zeggen?
Ik had eigenlijk besloten om de hele auto te spuiten maar misschien is een nieuw vinyl dak ook geen gekke optie... Iemand een idee hoeveel me dat zou gaan kosten als ik het dak zelf klaar maak?
Ik had eigenlijk besloten om de hele auto te spuiten maar misschien is een nieuw vinyl dak ook geen gekke optie... Iemand een idee hoeveel me dat zou gaan kosten als ik het dak zelf klaar maak?
-
- Posts: 20
- Joined: Wed Jan 08, 2014 9:40 pm
Re: crisis na verwijderen vinyl top
zaterdag kan ik foto's maken trouwens...
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: crisis na verwijderen vinyl top
je zou eens kunnen gaan navragen bij bedrijven die begravenis auto's bouwen en auto's verlengen
ik denk dat dat zo'n beetje de enige bedrijven zijn die nu nog regelmatig autodaken met vinyl bekleden
wat je kan doen als je besluit het dak te bekleden is om de plaatjes die je gebruikt om de gaten mee te dichten groter te maken dan het gat (ongeveer een cm rondom) deze tegen de onderkant van het gat houden en van boven af vast te lassen door gaatjes rondom het uitgezaagde gat (proplassen )
omdat het metaal en het gat waar het onder gelast word overlapt zal het minder snel knikken of buigen en met proplassen breng je minder hitte in het materiaal waardoor er ook minder vervorming optreed (het is waarschijnlijk ook makkelijker het op deze manier te doen omdat je het materiaal niet exact op maat hoeft te slijpen en je een beetje kan smokkelen met de buiging bolling van het vul materiaal) , er is op de lange duur wel meer kans op roesten mocht er ooit water tussen de twee stukken metaal komen
je hebt uiteindelijk wel een iets dikkere laag plamuur nodig om het uitgezaagde stuk op te vullen (het gelaste materiaal zit onder het originele plaatwerk dus de vul laag word dezelfde dikte als de dikte van het originele plaatwerk) maar het zal minder snel barsten en vervormen
ik denk dat dat zo'n beetje de enige bedrijven zijn die nu nog regelmatig autodaken met vinyl bekleden
wat je kan doen als je besluit het dak te bekleden is om de plaatjes die je gebruikt om de gaten mee te dichten groter te maken dan het gat (ongeveer een cm rondom) deze tegen de onderkant van het gat houden en van boven af vast te lassen door gaatjes rondom het uitgezaagde gat (proplassen )
omdat het metaal en het gat waar het onder gelast word overlapt zal het minder snel knikken of buigen en met proplassen breng je minder hitte in het materiaal waardoor er ook minder vervorming optreed (het is waarschijnlijk ook makkelijker het op deze manier te doen omdat je het materiaal niet exact op maat hoeft te slijpen en je een beetje kan smokkelen met de buiging bolling van het vul materiaal) , er is op de lange duur wel meer kans op roesten mocht er ooit water tussen de twee stukken metaal komen
je hebt uiteindelijk wel een iets dikkere laag plamuur nodig om het uitgezaagde stuk op te vullen (het gelaste materiaal zit onder het originele plaatwerk dus de vul laag word dezelfde dikte als de dikte van het originele plaatwerk) maar het zal minder snel barsten en vervormen
Re: crisis na verwijderen vinyl top
Ik maak altijd eerst het nieuwe in te lassen plaatwerk, plaats het over het rotte heen teken het af met een dunne stift, en ga dan uitslijpen binnen de lijnen.
Past altijd perfekt!
Lassen doe ik met een te hoge Amperage, kun je de snelheid opvoeren waardoor de hitte minder uitvloeid.
Ga maar experimenteren met proefplaatjes, het werkt.
Past altijd perfekt!
Lassen doe ik met een te hoge Amperage, kun je de snelheid opvoeren waardoor de hitte minder uitvloeid.
Ga maar experimenteren met proefplaatjes, het werkt.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: crisis na verwijderen vinyl top
wat een werk zegwatahyahknow wrote:wat je DAN misschien beter kan doen ik het dak rondom ongeveer 1.5 cm boven de regengoot uitzagen of de puntlassen uitboren en er een compleet nieuw/ander dak overheen leggen met veel kit/tin soldeer en een paar puntlassen
Weet iemand of ze (na) midden jaren 70 ook nog lood gebruikten als vulmiddel.. wel handig om rekening mee te houden
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: crisis na verwijderen vinyl top
Even een blok koper onder het laswerk klemmen werkt ook perfect, de koper absorbeert dan een groot deel van de warmte waardoor het plaatwerk ook veel minder vervormd.RobDodge wrote: Lassen doe ik met een te hoge Amperage, kun je de snelheid opvoeren waardoor de hitte minder uitvloeid.
Ga maar experimenteren met proefplaatjes, het werkt.