GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Hallo. Even een vraag. Wij hebben de carterpan laten vervangen. Omdat wij dachten dat deze lekte. Helaas nog steeds lek. Het komt waarschijnlijk van de keerring erboven vandaan.
Wij weer terug naar de garage. Die omschreef direct een horror scenario wat betreft de hoeveelheid werk hieraan. Motor eruit/krukassen laten zakken en wat je dan wel niet meer vind.
Mijn vraag nu. Is dit echt zo'n kostbaar en moeilijk grapje? Wij houden nu in ieder geval ons hart vast.
Wij weer terug naar de garage. Die omschreef direct een horror scenario wat betreft de hoeveelheid werk hieraan. Motor eruit/krukassen laten zakken en wat je dan wel niet meer vind.
Mijn vraag nu. Is dit echt zo'n kostbaar en moeilijk grapje? Wij houden nu in ieder geval ons hart vast.
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Watvoor motorblok hangt erin? Merk en inhoud.
Als ik er vanuit ga dat het om de krukaskeering aan bak zijde gaat moet zoieso de bak, koppelomvormer en starterkrans eraf.
Verder zal het van je blok afhankelijk zijn of dat van buitenaf kan of dat het blok deels uit elkaar moet.
Als ik er vanuit ga dat het om de krukaskeering aan bak zijde gaat moet zoieso de bak, koppelomvormer en starterkrans eraf.
Verder zal het van je blok afhankelijk zijn of dat van buitenaf kan of dat het blok deels uit elkaar moet.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Dat + 90 % van de lekkages komt niet bij de keering vandaan maar acterkant inlaat spruitstuk en/of achterkant klepdeksels.
Bouwjaar big block dicteer of het een 1 piece rearseal gaat of 2 piece.
Bouwjaar big block dicteer of het een 1 piece rearseal gaat of 2 piece.
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Bij een Big Block zit er vermoedelijk een keering uit twee stukken in, en deze lekken meestal altijd. Ik heb 15 jaar een BB gehad en 15 jaar gelekt, zeker als je korte stukjes rijd, rij je bv in een ruk naar Oostenrijk lekt deze nauwlijks.
Het kan gerepareerd worden zonder het blok eruit te halen, met het vervangen van je carterpan pakking was je al op de helft van het werk, verder moet er dan de oliepomp onderuit en de achterste hoofdlagerkap los, als je dan geluk hebt kun je de bovenste keering eruit draaien, door met een houtje ertegen aan te duwen en de krukas te draaien, de onderste is er namelijk al uit met de lagerkap die je hebt gedemonteerd.
Als je de nieuwe keering erin zet kun je deze het beste 45 graden draaien , zodat de aansluiting van de twee helften niet gelijk valt met de aansluiting van de lagerkap, dus ten opzichte van elkaar verdraaid zit.
Advies , als er niet veel gelekt wordt lekker laten zitten.
Het kan gerepareerd worden zonder het blok eruit te halen, met het vervangen van je carterpan pakking was je al op de helft van het werk, verder moet er dan de oliepomp onderuit en de achterste hoofdlagerkap los, als je dan geluk hebt kun je de bovenste keering eruit draaien, door met een houtje ertegen aan te duwen en de krukas te draaien, de onderste is er namelijk al uit met de lagerkap die je hebt gedemonteerd.
Als je de nieuwe keering erin zet kun je deze het beste 45 graden draaien , zodat de aansluiting van de twee helften niet gelijk valt met de aansluiting van de lagerkap, dus ten opzichte van elkaar verdraaid zit.
Advies , als er niet veel gelekt wordt lekker laten zitten.
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Er zit een 454 Big Block in. V8 7.4 liter. 1974 En hij lekt helaas vrij goed. Hij druppelt gestaag. Alleen vreemd dat ze dat in de garage niet gezien hebben terwijl hij gebracht was voor de olie lekkage.....
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
vergeet geen blobje vloeibaar pakking op de eindjes van de keerring te duwen en een heel klein beetje op de parting lijn van de lagerkap aan beide kanten tegen de keerring aan en op de koppen van de carterpakking waar deze tegen de keerring zit dat helpt ook een beetjeHomer wrote:Bij een Big Block zit er vermoedelijk een keering uit twee stukken in, en deze lekken meestal altijd. Ik heb 15 jaar een BB gehad en 15 jaar gelekt, zeker als je korte stukjes rijd, rij je bv in een ruk naar Oostenrijk lekt deze nauwlijks.
Het kan gerepareerd worden zonder het blok eruit te halen, met het vervangen van je carterpan pakking was je al op de helft van het werk, verder moet er dan de oliepomp onderuit en de achterste hoofdlagerkap los, als je dan geluk hebt kun je de bovenste keering eruit draaien, door met een houtje ertegen aan te duwen en de krukas te draaien, de onderste is er namelijk al uit met de lagerkap die je hebt gedemonteerd.
Als je de nieuwe keering erin zet kun je deze het beste 45 graden draaien , zodat de aansluiting van de twee helften niet gelijk valt met de aansluiting van de lagerkap, dus ten opzichte van elkaar verdraaid zit.
Advies , als er niet veel gelekt wordt lekker laten zitten.
als je het blok helemaal schoonspuit zou je misschien kunnen zien waar het echt vandaan komt
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Achterkant motor en koppen zijn dus kurk droog ?
Je zal niet de eerste zijn die zijn motor eruit haalt of grote verbouwingen doen terwijl het niet 100% aan de keering ligt.
Je zal niet de eerste zijn die zijn motor eruit haalt of grote verbouwingen doen terwijl het niet 100% aan de keering ligt.
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Zijn er nog specifieke intake pakkingen te benoemen die minder gauw lekken ? Ik heb ook 2x m'n intake losgehaald om de boel (achterzijde) opnieuw te sealen. Inmiddels is 't wel over, maar ik blijf er huiverig voor.
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
je kan die pakkingen voor de voor en achterkant van het spruitstuk beter kan weggooien en er een dikke rups siliconenpakking voor in de plaats kan leggen
rups hoog genoeg maken op de randen van het motorblok , inlaat spruitstuk er recht op laten zakken en vastzetten en een paar dagen laten drogen
rups hoog genoeg maken op de randen van het motorblok , inlaat spruitstuk er recht op laten zakken en vastzetten en een paar dagen laten drogen
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Ik monteer hem meestal even los zonder rubsen om te zien hoe dicht de intake op de motor aansluit, raakt ie de motor praktisch dan 1 dikke rubs.
Zit er ruimte tussen, en dat gebeurd nogal eens met aftermarket intakes, dan doe ik 2 dunne rubsen naast elkaar en 1 rubs er tussen bovenop.
De bijgeleverde rubberen pakkingen over de schutting gooien.
Ruber klepdeksel pakkingen met zon metalen rand er in werkt ook heerlijk.
Zit er ruimte tussen, en dat gebeurd nogal eens met aftermarket intakes, dan doe ik 2 dunne rubsen naast elkaar en 1 rubs er tussen bovenop.
De bijgeleverde rubberen pakkingen over de schutting gooien.
Ruber klepdeksel pakkingen met zon metalen rand er in werkt ook heerlijk.
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Schoonmaken en kijken van waar het blok PRECIES lekt voor je verdere acties onderneemt.
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
en als je toch de krukaskeerring moet gaan vervangen,
doe dat dan door de motor eruit te nemen, in een bok, en op z'n kop, dat werkt veel makkelijkker en zekerder
dat gepiel boven je hoofd, op de brug, is niks!
doe dat dan door de motor eruit te nemen, in een bok, en op z'n kop, dat werkt veel makkelijkker en zekerder
dat gepiel boven je hoofd, op de brug, is niks!
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
In ieder geval een andere garage kiezen...GMC1974 wrote:... Hij druppelt gestaag. Alleen vreemd dat ze dat in de garage niet gezien hebben terwijl hij gebracht was voor de olie lekkage.....
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: GMC Pick-up met Big Block lekt aan de achterkant
Je blijft je dan afvragen of het gelukt is allemaal