Gasafsluiter

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Gasafsluiter

Post by E.rik »

Heb laatst al mijn Lpg spullen gekocht, nou heb ik mijn gasafsluiter eens opgemeten en de tuitje van de uitgang is 6mm. nu heb ik mijn leidingen enz. op 8 mm gekocht en gemonteerd.

Had al ff naar vogels gebeld en gevraagd of de afsluiter niet ook 8mm moest zijn, zij zeiden dat degene die ik heb gekregen er 1 is voor groot vermogen ( 425+ Eb verdamper) en dus geschikt is ( ook niet groter beschikbaar)
nou lijkt het mij dat als alles door een 8mm leiding heen gaat en vervolgens door een 6mm afsluiter, dat dan het nut van de 8mm leidingen vervalt.

Weet iemand hoe dit zit?
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: Gasafsluiter

Post by 60_caddy_martijn »

Maakt toch niks uit? Betekent alleen maar dat het wat langzamer stroomt in je leiding. Het lijkt me in ieder geval nuttiger om het lekker te laten zitten dan het te gaan vervangen door 6 mm :)
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Gasafsluiter

Post by gert »

er is wel degelijk een afsluiter voor groot vermogen, 8 mm dus.
je kunt echter ook een gewone afsluiter "opvoeren" door hem uit elkaar te halen en de boringen voorzichtig groter te boren, wel een boor geschikt maken voor messing!
anders hapt ie er hele stukken messing uit.
het scheelt ook al voor de doorstroming om alle boringen netjes te chamferen, en de afluiter rechtstreeks , en zo kort mogelijk,op de verdamper te monteren.
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Gasafsluiter

Post by alie-r »

weet niet wat voor'n motor je erop wilt laten lopen, maar de meest gangbare grote motors hebben daar meer dan genoeg aan
heb zelf ook 6mm kranen op m'n f250 met 460 motor en deze kan ruim voldoende gas krijgen, ook bij volle belasting.


andre
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Gasafsluiter

Post by gert »

een 425 mixer kan wel es tekort krijgen op een grote motor, ik merk bij mijn 396 na flink trappen toch wel een dipje.....
ik heb een dual-quad setup, maar ga dat niet gebruiken, want dan moet ik echt aan 2 tanks,verdampers en mixers.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Gasafsluiter

Post by E.rik »

gert wrote:er is wel degelijk een afsluiter voor groot vermogen, 8 mm dus.
je kunt echter ook een gewone afsluiter "opvoeren" door hem uit elkaar te halen en de boringen voorzichtig groter te boren, wel een boor geschikt maken voor messing!
anders hapt ie er hele stukken messing uit.
het scheelt ook al voor de doorstroming om alle boringen netjes te chamferen, en de afluiter rechtstreeks , en zo kort mogelijk,op de verdamper te monteren.
Ja dat dacht ik dus ook, omboren is me teveel gedoe aangezien hij nog nieuw in de doos is en maar 27 euro kost. Wel vreemd dat ze me bij vogels deze hebben meegegeven, en aan de telefoon vertelde hij me dat deze geschikt is voor een groot vermogen setup en dit de grootste is die ze hebben, ( 8mm staat ook op de site trouwens) maargoed 8mm is wat ik moet hebben dus.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Gasafsluiter

Post by E.rik »

alie-r wrote:weet niet wat voor'n motor je erop wilt laten lopen, maar de meest gangbare grote motors hebben daar meer dan genoeg aan
heb zelf ook 6mm kranen op m'n f250 met 460 motor en deze kan ruim voldoende gas krijgen, ook bij volle belasting.


andre
gaat draaien op een 71'er single fuel 4bbl 383. 8mm wordt door iedereen aangeraden ivm zoals gert al zei dat hij wel eens wat te kort kan komen anders. En 8 mm ligt inmiddels onder de auto dus wil uiteraard de max. Er uit halen
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Gasafsluiter

Post by gert »

er zijn verschillende fabrikaten, goedkope en duurdere, daar zit best verschil in.

als er waar ook in de leiding, de tankafsluiter ed, een ristrictie zit, heeft het geen zin om waar dan ook de doorlaat te vergroten.

wel zinvol is een klein tankje, 1/2L of zo te monteren tussen verdamper en afsluiter, dan creer je een buffer die bij een plotselinge vermogens vraag, tijdelijk,extra lpg toelaat

wel zorgen voor 8 mm doorlaat naar de verdamper.
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Gasafsluiter

Post by chevystan67 »

als je googled, kom je gewoon 8mm gasafsluiters tegen.

hier staan er een paar http://www.lpgonderdelenshop.nl/afsluit ... afsluiters
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Gasafsluiter

Post by E.rik »

chevystan67 wrote:als je googled, kom je gewoon 8mm gasafsluiters tegen.

hier staan er een paar http://www.lpgonderdelenshop.nl/afsluit ... afsluiters
Dat weet ik ook, zelfs bij vogels waar ik mijn spullen gekocht heb. Maar omdat hun mij een 6mm mee hebben gegeven en na dat ik daar over gebeld had nog steeds zeiden dat dat de juiste keuze voor mijn setup was. Dacht ik ik vraag het hier maar eens of dat misschien echt geen probleem is. Maar goed het is zoals ik al dacht niet goed. Zal morgen nog eens bellen om hem om te ruilen.
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Gasafsluiter

Post by alie-r »

E.rik wrote:
gaat draaien op een 71'er single fuel 4bbl 383. 8mm wordt door iedereen aangeraden ivm zoals gert al zei dat hij wel eens wat te kort kan komen anders. En 8 mm ligt inmiddels onder de auto dus wil uiteraard de max. Er uit halen
als dat geen zwaar opgevoerde motor is ga je daar zeker geen hinder van ondervinden.
zeker als je ook nog een gasfilter/voorraadpotje naast de verdamper hebt.



andre
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Gasafsluiter

Post by sjak_brak »

Ik sluit me bij Andre aan, tenzij je van plan bent om korte gearing en/of veel fellere nokkenas te monteren icm agressieve rijstijl en hi-speed cruising op de snelweg.
E.rik wrote:dus wil uiteraard de max. Er uit halen
Zo heel snel zal je niet wat te kort komen hoor. Zelfs 6mm leiding kan tot ca. 250pk continu leveren, 8mm kan je tot max ca 450-500. Echter zit je dan al ruim boven de capaciteit van de mixer (die varieert afhankelijk van aantal factoren, maar meestal zit je rond 280-300pk max leverbaar, of natuurlijk minder als de motor dat sowieso niet levert). De verdamper zelf is ook zelden de beperking.

Zeker bij de lange eindoverbrenging in jouw wagen zal je zelden hoge toeren maken, dus ook zelden de maximale capaciteit vragen van de gastoevoer. In de 1 en 2 ligt schakelpunt vroeg genoeg zodat het geen probleem levert, en als je 4500-5000rpm maakt in ze 3, tel dan maar eens uit hoe hard je dan zou gaan ;)

Buffertje zijn de meningen/ervaringen ook over verdeeld. Heb meerdere wagens met 440 gereden zonder, en totaal geen problemen, niet bij plotseling vermogen vragen, en ook niet voordat de grens van de mixer bereikt was (en dan zit je al snel rond de 200km/u), maar anderen zweren erbij, dus trek je eigen plan wat dat betreft :)
gert wrote:een 425 mixer kan wel es tekort krijgen op een grote motor, ik merk bij mijn 396 na flink trappen toch wel een dipje.....
ik heb een dual-quad setup, maar ga dat niet gebruiken, want dan moet ik echt aan 2 tanks,verdampers en mixers.
Dipje NA trappen zal andere oorzaak hebben dan de max. capaciteit van de brandstoftoevoer. Voor dubbele setup heb je op zich voldoende aan 1 tank + leiding naar motorcompartiment, tenzij je motor 600pk of zo levert; maar betekent idd wel hoop extra kosten (2e kleppenplaat/verdamper/mixer, leidingen slangen etc) en alles wordt weer een stuk gecompliceerder. Als je rijstijl daar niet om vraagt inderdaad gewoon bij enkele setup houden :)
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Gasafsluiter

Post by gert »

ik bedoel:
dat dipje manifesteert zich tijdens het accelereren, 4- 10 seconden na trappen
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Gasafsluiter

Post by sjak_brak »

O sorry, verkeerd begrepen. Kan ook zijn dat je dan aan de grens van je mixer zit, 1 van mijn oude wagens deed dat ook vanaf ca 190km/u.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Gasafsluiter

Post by E.rik »

@sjak. Neem niet aan dat zn motor nog 250 echte pk's heeft? Dan gaat het wel goed met 6 mm afsluiter, maar beetje jammer van het gepruts met de 8mm leidingen :hammer: of hebben die nog wel nut ? Snellere aanvoer naar de verdamper ofzoiets.
Post Reply