Classic shortbed stepside

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
R-RSR
Posts: 7
Joined: Sat Jan 11, 2020 12:14 pm

Classic shortbed stepside

Post by R-RSR » Sat Jan 11, 2020 6:03 pm

Hallo, zal me eerst even voorstellen, Ron, al 30 jaar auto liefhebber en van alles gereden. Inmiddels 25 jaar meerdere klassieke Alfa Romeo’s gehad en nu een 1968 Giulia. Na redelijk wat snel spul te hebben gehad ben ik mij nu aan het oriënteren om iets te gaan rijden wat ik nog nooit heb gehad........ een V8 automaat. Ik heb geen haast, het hoeft niet morgen te gebeuren. Het moet wel een truck/pickup worden. Heb een leuk project gespot. Nu ben ik zoekende naar een specialist, liefst in Zuid Holland waar ik eens langs kan gaan om te bespreken waar ik ongeveer op moet rekenen om de auto naar mijn zin te krijgen. Een specialist die techniek, spuitwerk en custom aanpassingen doet.

Wie heeft er een paar tips.

Gr Ron

Wilf
Posts: 10288
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by Wilf » Sat Jan 11, 2020 6:53 pm

Hoi Ron, welkom en leuk dat je wat heel anders gaat proberen! Ik heb geen tip voor een juiste persoon in ZH.

R-RSR
Posts: 7
Joined: Sat Jan 11, 2020 12:14 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by R-RSR » Sat Jan 11, 2020 7:35 pm

Dank, de Giulia blijft ook, ik heb alleen op niet al te lange termijn de mogelijkheid twee auto’s in de garage te stallen. Dan gaat het allemaal wat minder achteruit dan wanneer ik het buiten zet. Het hoeft geen concours truck te worden, meer een leuke daily. Het moet in ieder geval een shortbed worden, ik heb hier al een paar mooie voorbeelden van bijv. een Chevrolet C10 of GMC voorbij zien komen. Ik ben me al een paar maanden aan het inlezen. Het is natuurlijk hoe gek je het zelf maakt. Één voordeel, ik geef niets om originaliteit, de Alfa is ook voorzien van veel onderdelen van andere Alfa modellen. Kan ook wel wat zelf, alleen plaatwerk en revisies lijkt me niet verstandig. Heb veel adressen gezien in het noorden. Alleen wordt het dan lastig voor mij om er even langs te rijden en zelf ook wat te doen. Als daar een mooie basis voor een project bij een specialist staat wil ik dat best doen, maar ik dacht laat ik eerst eens in de buurt kijken.

Gr Ron

Wilf
Posts: 10288
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by Wilf » Sat Jan 11, 2020 9:59 pm

Als je niet van plaatwerk houdt kijk dan vooral bij de zwakke punten van de meeste pickups: langs de wielkasten (dubbel plaatwerk, randjes), dorpels, vloerplaten, onderkant deuren, randen rond ramen en in de motorruimte in alle hoeken waar bijvoorbeeld de aanhechting zit van het radiateurframe en dergelijke. Op zich vrij logische plekken voor elke auto maar vooral bij daily’s en 4x4’s belangrijk door accumulatie van modder en zout. Beste is ook niet te rijden tijdens pekelweken. Die worden natuurlijk wel minder de aankomende jaren/decennia.

Revisie van bepaalde onderdelen van een pickup zijn vrij makkelijk te doen omdat pickups zo simpel zijn.

Ander zwak punt van pickups in het algemeen: als ze verhoogd zijn kijk dan goed of de carrosseriedragers en aanhechting deugdelijk zitten en het rubber in goede staat is en de ophoging niet te extreem / goede bouten zijn gebruikt. Ophoging op het chassis van carrosserie is eigenlijk onverstandig. En als er grote wielen onder zitten (zoals 35” Hummer Wheels) zijn wiellagers sneller op, wees er op tijd bij voordat de as weggevreten wordt.

Als je toch liever van laag houdt en je ziet een lowrider pickup check dan heel erg goed hoe de verlaging is gedaan en of het chassis nog recht en degelijk is. Er wordt heel wat gerommeld.

Oh, en kijk heel erg goed naar bouwjaren. Er wordt ook ontzettend gesjoemeld met valse papieren omdat een oudere pickup beter verkoopt. Daarom zie je soms modellen uit de jaren 80 en 90 verkocht worden als jaren 70-model. 99 van de 100 keer is niet de carrosserie gewisseld maar wel de framenummers verwijderd. Dan heb je een duur tuinornament als je een fuik in rijdt.

Corp
Posts: 5028
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by Corp » Sun Jan 12, 2020 9:11 am

Rond welk bouwjaar zoek je?

R-RSR
Posts: 7
Joined: Sat Jan 11, 2020 12:14 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by R-RSR » Sun Jan 12, 2020 11:26 am

1967 - 1972 Chevrolet/GMC C10, tweede generatie. Maar ik sta open voor ouder of nieuwer.

Gr Ron

R-RSR
Posts: 7
Joined: Sat Jan 11, 2020 12:14 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by R-RSR » Mon Jan 13, 2020 8:30 pm

Inmiddels de contacten opgestart met wat specialisten. Eens even kijken wat er mogelijk is. Inmiddels zit ik in de range van pickups van 1959 tot en met 1975. Daar moet toch iets uit te kiezen zijn.

Gr Ron

Corp
Posts: 5028
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by Corp » Wed Jan 15, 2020 8:05 am

Er staat hier in de buurt een 69er? Gmc stepside. Zit wel laswerk aan. Is niet bij jou in de buurt

Restauratie geen probleem. Performance .. restomod ... t kan allemaal.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

FritsVrolijk
Posts: 1576
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by FritsVrolijk » Wed Jan 15, 2020 10:47 am

Ga deze volgen

Heb zelf een Pick up uit 1971 en de enige roest was eigenlijk een plekje in me linker deur stukje er in lassen en klaar

En verder 2 popnagels die los zaten en daar had ik afkeur op bij de RDW 5 minuten werk en hupsa klaar met de Geit kenteken in de pocket na 2.5 uur keuren

succes met je project gaat goed komen daar :thumbs:

R-RSR
Posts: 7
Joined: Sat Jan 11, 2020 12:14 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by R-RSR » Wed Jan 15, 2020 7:29 pm

Heb je een PM gestuurd Corp.

Gr Ron

R-RSR
Posts: 7
Joined: Sat Jan 11, 2020 12:14 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by R-RSR » Sat Jan 18, 2020 1:59 pm

Inmiddels heb ik me al een paar avonden ingelezen, drop spindles, rear axle flip, c notch kit, shims, schijfrem-conversies, interieurdelen, stuurbekrachtiging kit, velgen, banden....... ongelofelijk wat er allemaal te krijgen is. Ik heb nu wel een beeld wat er zo’n beetje mogelijk is. De grootste uitdaging is het vinden van een “redelijk” roestvrije shortbed basis.

Gr Ron

R-RSR
Posts: 7
Joined: Sat Jan 11, 2020 12:14 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by R-RSR » Wed Jan 29, 2020 4:11 pm

In februari hoop ik wat auto’s te kunnen bekijken. Ik heb de zoektocht ook uitgebreid naar een Chevy/GMC shortbed fleetside van 1972 - 1979. Heb een paar voorbeelden gezien waardoor ik ook voor dit model enthousiast ben geworden. Vragen staat vrij: als iemand nog een gestrand project of (iemand kent) die afscheid wil nemen van een lang gestalde stoffige pickup houdt ik me aanbevolen !

Gr Ron

rene74monte
Posts: 4017
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by rene74monte » Thu Jan 30, 2020 6:47 am

En verder 2 popnagels die los zaten en daar had ik afkeur op bij de RDW 5 minuten werk en hupsa klaar met de Geit kenteken in de pocket na 2.5 uur keuren [/quote wrote:
afkeur op 2 popnagels ???

Wilf
Posts: 10288
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by Wilf » Thu Jan 30, 2020 2:11 pm

VIN misschien…? 😅

FritsVrolijk
Posts: 1576
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Classic shortbed stepside

Post by FritsVrolijk » Thu Jan 30, 2020 2:12 pm

Ja afkeur op 2 klinknagels En geen popnagels :D

Post Reply