1978 Blazer (beëindigd)

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

1978 Blazer (beëindigd)

Post by Kootje »

Hallo, even voorstellen, ik ben Marco en ik ben al lange tijd in bezit van een 72`er Chevelle maar na een lange (internationale) zoektocht heb ik de Blazer gevonden die ik al lang wilde. Misschien is ie wel bekend voor sommigen.
Geen roest, een echt redelijke afwerking, behoorlijk gelift alleen de motor was in elkaar gedraaid.

De auto staat nu thuis te wachten tot de bestelde motor vanuit de states geleverd zal worden.
Het is een HT383 geworden, deze ga ik er niet zelf in plaatsen, dat gaat boven mijn kunnen.

Verder heeft de auto nog wel wat kleine dingetjes waar ik me aan erger, de bullbar heb ik er eerste afgehaald :) . De airco is ooit verwijderd en wat er is blijven zitten werkt niet zoals het hoort. Verder heb ik al flink wat loze kabels weggehaald, in de 40 jaar is er hoop bijgezet en weggehaald maar niet altijd even netjes.

Dus ja, dat was het in het kort. Als het blok erin zit zal ik wat foto`s posten.

Image

En de Chevelle natuurlijk :


Image
Last edited by Kootje on Sun Sep 20, 2020 9:01 pm, edited 1 time in total.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 1978 Blazer

Post by Nick_nl »

Dat is een gaaf project 👍
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: 1978 Blazer

Post by grandmaster n »

Naaiz, ietsje hoger dan mijn Bronco....

gr
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: 1978 Blazer

Post by Kootje »

Thnx, ik zocht al wel naar een verhoogde Blazer, zo hoog had ook weer niet gehoeven maar het sleutelt zo makkelijk.
Onder die Chevelle heb ik niks te zoeken.

Morgen maar eens gaan kijken of m`n stroker al gearriveerd is. Zo ja, alles netjes laten spuiten en inbouwen maar.
Ik heb al uren in de auto gezeten maar nog geen meter gereden. ;)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: 1978 Blazer

Post by Kootje »

Ai, wat valt dat toch weer tegen. De binnenranden van m`n dashboard zijn chroomkleurig maar dat was bijna verdwenen dus dacht ik dat wel even opnieuw te doen, wat een blamage is zo`n spuitbus chroom zeg.Ik was totaal betoverd door de kleur van de dop natuurlijk. :oops: Gelukkig heb ik hem kunnen lenen van iemand dus kost het niks.

Voor de duidelijkheid, dat grijze vlak met die stofdeeltjes erop was mijn proefstukje...

Image

Als niemand de gouden tip heeft, en daar ga ik gezien alle reviews die op het internet circuleren maar vanuit, dan moet ik de randen toch maar zwart spuiten. Of gelijk het hele dashboard ? Mmm, moet ik nog even over denken, weinig ervaring met plastic spuiten.

Morgen wordt de motor geleverd. :idea:
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: 1978 Blazer

Post by Crash »

bij plastic spuiten altijd plastic primer gebruiken resultaat is altijd beter.
Hoewel het chrome effect zal je nooit krijgen met een spuitbus.

Wel is onderdelen laten spuiten bij een spuiter met chromirox het komt in de buurt maar chrome zal het nooit komen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 1978 Blazer

Post by Jeroen_Sp »

Waarom niet met een stukje sticker/ wrap. Dat heb je wel in hoogglans. Zeker als het zo een stuk is, voor biesjes werkt dat niet.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: 1978 Blazer

Post by Kootje »

Ja dat klopt, ik heb ook al zitten kijken naar die biesjes chroomtape, maar omdat het aan de binnenkant is van de ronding waar de tellers in zitten denk ik dat dat ook niet mooi gaat worden. Jammer, maar voor nu zwart spuiten. Planning is om volgend jaar winter overal nieuwe aftermarket meters in te zetten, dan gaat toch het hele dashboard weer op de schop.

@crash, het treurige is dat ik zelfs nog speciaal plastic primer heb aangeschaft voor de poging. Mocht niet baten blijkbaar.

Vandaag mijn kerstpakket uit de states uit mogen pakken. Ziet er nu al mooi uit, laat staan wanneer alles straks netjes in de lak staat.


Image
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: 1978 Blazer

Post by Kootje »

Nou het heeft allemaal wat langer geduurd dan de planning was maar goed, de motor is gespoten en geplaatst. Loopt als een naaimachine zo netjes, het geluid klinkt perfect en is volop aanwezig. Nu moet er verder nog ingereden worden maar de eerste ritjes zijn veelbelovend.

Nu de auto rijdt loop je wel tegen wat dingen op die ik eerder nog niet had kunnen zien. De benzinemeter bleef maar op 100% vol staan, toen ik ging zoeken zag ik dat de draad bij de send unit was afgeknipt en bij het dashboard ook, dan ga je idd niks meten natuurlijk. Omdat ik zeker wilde zijn van m`n zaak heb ik de tank eronder uitgehaald en de sendunit getest, deze gaf keurig 0 tot 90 ohm aan, bleek de benzinemeter zelf niet goed aan te geven. Nu met een nieuwe draad van tank naar dashboard en een andere meter is het euvel verholpen en heb ik weer een betrouwbare meting.

Volgend probleem is dat de toerenteller niet werkt, hij staat standaard op 500, als je start gaat hij naar 0 om daarna naar 500 te gaan en vervolgens niet meer te bewegen, Ik krijg het dashboard en niet helemaal uit en denk dat ik de auto toch even langs de expert breng om deze meter na te kijken.

Aangezien ik niet met de auto heb kunnen rijden voor de aankoop was het een beetje gissen hoe het zou bevallen maar gezien de afmetingen van de auto valt het niet tegen, het is gewoon een iets grotere auto maar lekker overzichtelijk en zelfs op de snelweg goed te handelen, gelukkig maar.

Volgende uitdaging is het linkerraam, de motor van de bediening hoor je wel maar het raam moet je met de hand naar boven en beneden doen, en dan bedoel ik ook echt met de hand. Omhoog trekken en dan met een klemmetje vastzetten...

De motor !
Image

Image

Tank eruit, best lastig met de trekhaak, kon nauwelijks bij de moeren.

Image

Dit is niet mijn sterkste kant, heb een gezonde afkeer van teveel draden. Gelukkig is het gelukt.

Image
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: 1978 Blazer

Post by grandmaster n »

Goed bezig!!

gr
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: 1978 Blazer

Post by FritsVrolijk »

Leuk te lezen daat het goed gaat met je project toppy :thumbs:
MarkV
Posts: 578
Joined: Sat Jan 26, 2008 3:40 pm

Re: 1978 Blazer

Post by MarkV »

Erg mooie Blazer, ik vind die bullbar wel staan trouwens.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: 1978 Blazer

Post by Kootje »

Zo, kleine update. Veel tijd voorbij gegaan maar niet echt veel gedaan. Wel een 2e hands achterbank gekocht met extra mooi design :roll:
3 paar nieuwe gordels gekocht, kunnen we eindelijk met 5 personen weg.
Alle meters werkend, nieuw ruitje voor de meters en de omlijsting van het klokkenspel netjes gespoten.
Gat voor de radio dichtgemaakt, kan mooier maar vooruit. Daarin ook een lampje gemaakt wat gaat branden wanneer de koelfans gaan draaien.
Linkerraam gaat nu weer electrisch omhoog en omlaag dat is stukken beter dan die wasknijper die voorkwam dat het raam zakte.
Motor nog beetje bijgewerkt, zaten paar beschadigingen aangestipt en wat puntjes op de u gezet.

Verder gewoon lekker mee rijden, prima auto. Verbruik redelijk hoog met 1 op 3,5-4 terwijl ik echt rustig rij.
Soms ook beetje gas geven maar met 140 lijkt het wel of de wereld om je heen vergaat.



Image

Image

Image

Image
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: 1978 Blazer

Post by Robin_Chevelle »

Kootje wrote: Sat Sep 28, 2019 9:28 pm
Verder gewoon lekker mee rijden, prima auto. Verbruik redelijk hoog met 1 op 3,5-4 terwijl ik echt rustig rij.
Soms ook beetje gas geven maar met 140 lijkt het wel of de wereld om je heen vergaat.
Mooie wagen, je vebruik zal te maken hebben met de overbrenging.
Ik vermoed dat het een th350, 3 bak automaat is?
Wat voor 4x4 bak? full-time of ook 2wheel drive selectie erop?
Wat voor overbrenging in de assen?

Zo'n wagen is ooit bedacht om veel kracht te hebben, niet om hard te rijden. Snelweg zal hij vast aardig hoog in toeren zitten. Stroomlijn helpt ook niet echt mee, vind je verbruik niet raar als het bijvoorbeeld een full time 4x4 is met 3.73 of hogere overbrenging in de assen.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 1978 Blazer

Post by Wilf »

1 op 4 is behoorlijk netjes / normaal. Het is een 2 ton zware homp ijzer in de vorm van een baksteen, dat kost nou eenmaal energie om voort te duwen.
Post Reply