Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
Korte intro: na 25 jaar knutsellen aan amerikanen, van Chevy Caprice, jeep CJ's naar Wagoneers en laatste 5 jaar mustangs fastbacks, is het nu tijd om mijn ultieme droom te vervullen: bouwen van de meest ultieme (in mijn ogen dan) ford mustang fastback, model 1967, pro-touring.
Heb veel mustangs gehad, incl 1965 fastback met 427Cu en TKO600 maar 67 model is net even strakker...en in de meeste zat weinig prut (met 200pk)
Project omvat volgende regels:
1/ moet een streetracer worden (dus niet voor circuit gebruik), perfecte wegligging, veel power, orginele look van buiten af.
2/ aandrijflijn: 460Cu Shafiroff street racer block (665HP op pump-gas), 6 handbak T56 Tremec MAGNUM op 9 inch achteras
3/ IFS voorwielophanging (van TCP) met rack&pinion, met 3 link rear suspension (van TCP)
4/ rondom wilwood schijven (voor grote 13 inch, achter 12)
5/ gehele wagen moet worden opgebouwd vanaf de gril, alles nieuw
6/ om vermogen beetje goed aan de grond te krijgen zonder teveel chassisflex, zal het chassis in zijn geheel verstevigd worden
De ''rolling chassis'' basis auto is inmiddels aangekomen, zie foto….we zijn dus van start gegaan.
leuk als jullie het project volgen en van commentaar voorzien (zowel positief als negatief geen problem:))
Iedereen heeft een bepaalde smaak, maar denk dat iedereen ''vermogen'' in zijn bolide wilt, right!!
IMG_6911 by Marnix Kreber, on Flickr
460_ford_hhr by Robbert Kreber, on Flickr
Heb veel mustangs gehad, incl 1965 fastback met 427Cu en TKO600 maar 67 model is net even strakker...en in de meeste zat weinig prut (met 200pk)
Project omvat volgende regels:
1/ moet een streetracer worden (dus niet voor circuit gebruik), perfecte wegligging, veel power, orginele look van buiten af.
2/ aandrijflijn: 460Cu Shafiroff street racer block (665HP op pump-gas), 6 handbak T56 Tremec MAGNUM op 9 inch achteras
3/ IFS voorwielophanging (van TCP) met rack&pinion, met 3 link rear suspension (van TCP)
4/ rondom wilwood schijven (voor grote 13 inch, achter 12)
5/ gehele wagen moet worden opgebouwd vanaf de gril, alles nieuw
6/ om vermogen beetje goed aan de grond te krijgen zonder teveel chassisflex, zal het chassis in zijn geheel verstevigd worden
De ''rolling chassis'' basis auto is inmiddels aangekomen, zie foto….we zijn dus van start gegaan.
leuk als jullie het project volgen en van commentaar voorzien (zowel positief als negatief geen problem:))
Iedereen heeft een bepaalde smaak, maar denk dat iedereen ''vermogen'' in zijn bolide wilt, right!!
IMG_6911 by Marnix Kreber, on Flickr
460_ford_hhr by Robbert Kreber, on Flickr
Last edited by rkreber on Thu Jun 20, 2019 4:39 pm, edited 5 times in total.
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
Klinkt interessant zie alleen geen foto
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
ben benieuwd.. klinkt goed!
Waarom geen modern aluminium blok ipv een groot en zwaar 460 blok???
Veel succes! ik ga je volgen.
Groet Paul
71 GTO (zie projecten)
72 Firebird 400
Waarom geen modern aluminium blok ipv een groot en zwaar 460 blok???
Veel succes! ik ga je volgen.
Groet Paul
71 GTO (zie projecten)
72 Firebird 400
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
@Paul: wilde zeker een small block Windsor erin, had ook een LS block erin kunnen hangen, maar geen Chevy/Ford mixen.
Verder heb ik goede ervaringen met Shafiroff, die dingen maken een sublime racegeluid daar ze zo naar 6700 toeren mogen klimmen!
Uiteraard ook alu Windsor block kunnen kiezen maar dan gaat de motor boven de 20K USD uitkomen….nu 14K en is wel even goed haha
Verder heb ik goede ervaringen met Shafiroff, die dingen maken een sublime racegeluid daar ze zo naar 6700 toeren mogen klimmen!
Uiteraard ook alu Windsor block kunnen kiezen maar dan gaat de motor boven de 20K USD uitkomen….nu 14K en is wel even goed haha
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
Gaaf project, ben benieuwd!
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
mooi Coyote blok was ook gaaf geweest... maar old-school 460 is natuurlijk veel mooier onder de kap.
succes met bouwen!
succes met bouwen!
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
Last edited by rkreber on Thu Jun 20, 2019 4:39 pm, edited 1 time in total.
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
eerste tegenvaller...zullen er zeker nog meer komen!
Stang heeft ooit tik achteropgehad en rear frame rails licht verbogen bij hoogste knik!
Maar Marck Harteveld (onthoud de naam, van Harteveld schadebedrijf in Wateringen) is de redder in nood, die kan alles fixen en GOED!
Rolling chassis weer onderweg naar huis!
IMG_4254 by Marnix Kreber, on Flickr
IMG_4296 by Marnix Kreber, on Flickr
Uitstallen en inventariseren van je spullen!
IMG_6763 by Marnix Kreber, on Flickr
Stang heeft ooit tik achteropgehad en rear frame rails licht verbogen bij hoogste knik!
Maar Marck Harteveld (onthoud de naam, van Harteveld schadebedrijf in Wateringen) is de redder in nood, die kan alles fixen en GOED!
Rolling chassis weer onderweg naar huis!
IMG_4254 by Marnix Kreber, on Flickr
IMG_4296 by Marnix Kreber, on Flickr
Uitstallen en inventariseren van je spullen!
IMG_6763 by Marnix Kreber, on Flickr
Last edited by rkreber on Thu Jun 20, 2019 4:40 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
Harteveld is hier bekend
Zijn die 6-piston Wilwoods oorspronkelijk voor straat of race? In het laatste geval moet je goed opletten op ontbrekende stofhoezen.
Zijn die 6-piston Wilwoods oorspronkelijk voor straat of race? In het laatste geval moet je goed opletten op ontbrekende stofhoezen.
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
Anyhow, gister paar uur bezig geweest met dubben wat de doen met de hood, daar ik een 351W based engine met RPM air gap manifold ga gebruiken en mijn huidige GT hood met knipperlichtgleuven gaat zeker clearance problemen geven.
Vandaar via MUSTANGTOFEAR een Shelby GT350 fiber hood gevonden (inlcusief Louvres grillen (voor extra cooking headers) die ook aan onderkant netjes is afgegoten, iets extra ruimte en dan kom ik er wel met drop based airfilter en mogelijk RON MORRIS motorsteun drops.(kun je instellen, daar ik het blok zo laag mogelijk en zoveel mogelijk naar achter wil leggen).
Tevens ook mooie shelby achtige innerkoplampen gevonden via mustangstofear, daar ik geen long nose hood wil hebben en de orginele voorbumper en lichtschalen wil gebruiken (long nose heeft naar mijn mening te kleine koplampen)
Zie pics met idee!
DSCN0075 by Marnix Kreber, on Flickr
67-68orghood_2 by Marnix Kreber, on Flickr
Vandaar via MUSTANGTOFEAR een Shelby GT350 fiber hood gevonden (inlcusief Louvres grillen (voor extra cooking headers) die ook aan onderkant netjes is afgegoten, iets extra ruimte en dan kom ik er wel met drop based airfilter en mogelijk RON MORRIS motorsteun drops.(kun je instellen, daar ik het blok zo laag mogelijk en zoveel mogelijk naar achter wil leggen).
Tevens ook mooie shelby achtige innerkoplampen gevonden via mustangstofear, daar ik geen long nose hood wil hebben en de orginele voorbumper en lichtschalen wil gebruiken (long nose heeft naar mijn mening te kleine koplampen)
Zie pics met idee!
DSCN0075 by Marnix Kreber, on Flickr
67-68orghood_2 by Marnix Kreber, on Flickr
Last edited by rkreber on Thu Jun 20, 2019 4:41 pm, edited 1 time in total.
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
Anyhow, terug naar bouwproject.
Chassis tgerug van Marck Harteveld en rechtgetrokken.
Blijkt wel dat alle full quarter panels vervangen moeten worden, inclusief front apron panels ed.
Marck zal alles netjes in elkaar lassen, maar alle delen wil ik door mijzelf of door iemand ander eruit snijden en verwijderen door alles laspunten weg te slijpen. Dit is veel werk.
HELP: weet iemand een goede lasser/metaalbewerker die deze klus kan fixen voor mij?
Iedere hulp is welkom, liefts uiteraard een ex-metaalbewerker(pensionado) die tijd heeft!
Alsvast dank voor jullie hulp en leuk voor degene die mijn project volgen.
Auto zal op de gril moeten en wil ook gehele onderkant laten verstevigen (heb goede ideeen maar zoek ook hiervoor een lasser).
Foto voor een idee hoe het straks eruit moet gaan zien…
78976678 by Marnix Kreber, on Flickr
Chassis tgerug van Marck Harteveld en rechtgetrokken.
Blijkt wel dat alle full quarter panels vervangen moeten worden, inclusief front apron panels ed.
Marck zal alles netjes in elkaar lassen, maar alle delen wil ik door mijzelf of door iemand ander eruit snijden en verwijderen door alles laspunten weg te slijpen. Dit is veel werk.
HELP: weet iemand een goede lasser/metaalbewerker die deze klus kan fixen voor mij?
Iedere hulp is welkom, liefts uiteraard een ex-metaalbewerker(pensionado) die tijd heeft!
Alsvast dank voor jullie hulp en leuk voor degene die mijn project volgen.
Auto zal op de gril moeten en wil ook gehele onderkant laten verstevigen (heb goede ideeen maar zoek ook hiervoor een lasser).
Foto voor een idee hoe het straks eruit moet gaan zien…
78976678 by Marnix Kreber, on Flickr
Last edited by rkreber on Thu Jun 20, 2019 4:42 pm, edited 1 time in total.
Re: Mustang Fastback 67 - Ultimate Pro-Touring Project 665HP
Nieuwe body van dynacorn is na 50 jaar misschien ook een goede optie??
Oude body restaureren gaat altijd meer kosten dan gepland.. en resultaat niet zo mooi..
Het is maar een idee..
Oude body restaureren gaat altijd meer kosten dan gepland.. en resultaat niet zo mooi..
Het is maar een idee..