1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
SS396
Posts: 214
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:18 pm

1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by SS396 »

Even kort voorstellen, ik ben Maurice en heb hier op het projecten forum van A.A.P. enkele jaren geleden ook de body off restauratie van mijn '68 El Camino SS396 geplaatst.

Mijn posts hier op het forum zijn stil komen te liggen na een auto ongeluk waarbij ik een behoorlijke whiplash opgelopen had, en daardoor enkele jaren volledig van de kaart ben geweest. Zelfs het compleet afmaken van de El Camino kwam daardoor stil te liggen, al was hij al wel rijdend en heb ik er ekele jaren van kunnen genieten. Maar ja, een El Camino met 2 stoelen is te klein voor een gezin van 4 dus de El Camino heeft vorig jaar zomer een nieuw baasje gekregen in Duitsland en ik dacht toen niet meer aan een nieuwe auto (project) te beginnen omdat mijn sociale leven daarvoor te veel tijd in beslag nam...

4 dagen na de verkoop van de El Camino liep ik een 1960 Chevrolet BelAir coupe tegen het lijf, en toen begon het gelijk al weer te kriebelen!

De auto was gestald in een zeecontainer en er echt goed rond om heen lopen was bijna niet mogelijk. Daardoor was het plaatwerk ook slecht te beoordelen maar van wat er te zien was leek het een redelijke basis. Wel was de auto volgens zeggen de eigenaar compleet, en stond in de spuitplamuur om roest even geen vrij spel te geven, motorisch was de auto in orde en er zaten nieuwe remmen op, maar er was wel goed te zien dat er veel werk in ging zitten, vooral de body moest helemaal gedaan worden.
Dat zou dus weer betekenen dat we een auto volledig moesten strippen , met alle verassingen die je dan tegenkomt bij een auto van bijna 60 jaar oud...

Ik heb er niet lang over na gedacht, een 60er chevy coupe, zo ene met vleugeltjes waar mijn hele gezin wel in past!!
En dus was ik enkele dagen later eigenaar van een 60er Chevy met het nodige werk.

De auto opgehaald en uit de container gelepeld:
Image


Daarna gelijk de bodem bekeken en een stukje bodemplaat vervangen:
Image

In mijn volgende post zal ik verder ingaan op de de-montage en alle "verassingen" die we zijn tegengekomen toen de auto eenmaal bij mij inde schuur stond...
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by grandmaster n »

Vette bak, zeker een 2 door.
Veel succes!
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by Jeroen_Sp »

Cool! Ik ben benieuwd!
SS396
Posts: 214
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:18 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by SS396 »

Dus... Chevy in de schuur en eens kijken wat we tegenkomen, daar konden we eindelijk de kofferdeksel open krijgen en toen bleek de sluitrand in de body waar het rubber in gezet word op veel plaatsen volledig weggerot te zijn, de eerste tegenvaller want de rest van de body lijkt redelijk hard:
Image
Image
Image
Image

We hebben de voorschermen en de bewegende delen zoals deuren en achterklep gedemonteerd zodat deze gestraald konden worden zodat we precies weten wat er onder de laag plamuur verstopt zit. De achterklep is op de achterste rand op bepaalde plekken afgesmeerd met plamuur dus moet alles er af gezandstraald worden zodat we met een kaal stuk plaatwerk verder kunnen:
Image
Image

Het plaatwerk van de body is (op de plamuurlaag na) een harde basis. Op een enkele plek is een plaatje (bv in de dorpel) in gelast maar deze zullen we gaan vervangen want dit is niet het vakwerk wat je zou verwachten, ik zal jullie de foto besparen hahaha!!

Nadat de Belair een tijdje bij ons heeft overwintert heb ik plaatwerker/spuiter gevonden die de auto helemaal gaat kaal schuren, laswerk daar waar nodig, strak maken en straks weer in de gewenste kleuren aflevert, dus hij kon eindelijk weer de garage uit en naar de plaatwerker:
Image

Eindelijk bij de restaurateur aangekomen, voor ons is het nu "hands off" en zal de auto grote sprongen vooruit gaan maken, de volgende dag is de auto al verder gestript van ruiten en chroomlijsten
Image

Ik zal in mijn volgende post verder in gaan op de kaal geschuurde carosserie ingaan, want er zat een berg plamuur op maar wat er onder weg kwam zag er geweldig uit!!
Ik hoop niet dat ik jullie met teveel foto's bombardeer hahaha
SS396
Posts: 214
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:18 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by SS396 »

Onderdelen opgehaald bij de zandstraler, portieren zijn nog in geweldige conditie, de achterklep "iets" minder:

Image

De auto zat rondom in een dikke laag spuitplamuur, en het was nog maar de vraag welke verassingen daar onder zaten.
De carrosserie is afgelopen week al voor een groot gedeelte tot het blanke staal kaal geschuurd en onder de dikke laag plamuur hebben we nog geen verborgen gebreken gevonden, de basis is goed!

Image

Image

Image
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by Jeroen_Sp »

Het kan aan mijn instellingen liggen, maar de fotos zijn voor mij van dermate enorm formaat dat ze niet te bekijken zijn.
SS396
Posts: 214
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:18 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by SS396 »

Jeroen_Sp wrote: Mon Apr 10, 2017 9:14 am Het kan aan mijn instellingen liggen, maar de fotos zijn voor mij van dermate enorm formaat dat ze niet te bekijken zijn.
Hebben hier meer mensen last van? Ik heb op mijn laptop en op mijn telefoon hier geen probleem mee, maar als er meer "klachten"zijn dan upload ik de volgende keer fotos met lagere resolutie....die k*ttelefoons van tegenwoordig maken zeker grote foto's dus 't zou kunnen Jeroen :cool:
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by mercury1970 »

Yup, enorme weird shaped pix.......
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by grandmaster n »

Hier geen probleem met de foto's.

gr
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by silentchaos »

Hier ook prima
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by Renev »

Goed te bekijken op een tablet hoor
MarkV
Posts: 578
Joined: Sat Jan 26, 2008 3:40 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by MarkV »

Prima te zien hoor die foto's; ga dit volgen want supergave bak, zo'n '60 Belair. Al enige idee wat de kleur gaat worden?
SS396
Posts: 214
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:18 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by SS396 »

MarkV wrote: Mon Apr 17, 2017 5:17 pm Prima te zien hoor die foto's; ga dit volgen want supergave bak, zo'n '60 Belair. Al enige idee wat de kleur gaat worden?
Na een tijdje afwezig op het forum ben ik er weer en zal binnenkort weer enkele updates plaatsen!
De kleur ben ik na lang twijfelen en honderden photoshops uit, pfff wat was dat een moeilijke keuze!

hij zal in deze kleuren gezet worden, maar beide parelmoer lakken

Image

Ik laat er een blauw parelmoer opspuiten die redelijk op de kleur van onderstaande alfa lijkt, maar ooit alleen op een concept auto geplaats is:

Image

En wil er wit/creme parelmoer op zetten zoals dit:

Image
SS396
Posts: 214
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:18 pm

Re: 1960 Chevrolet Belair 2 door hardtop

Post by SS396 »

De laatste dagen wordt er vol aan de binnenkant van de kofferbak gewerkt, en om deze zo mogelijk roestvrij te krijgen staat er iemand dus al meer dan 2 dagen op te schuren met staalborstels en tollen! Wat een werk en blij dat ik dit niet zelf hoef te doen want dan was dit (eerlijk gezegd) niet zo grondig gebeurd!

Before:

Image


Halfway:

Image


Almost there:

Image



verder word er aan de body rondom gewerkt, en zal er volgende week full time aan gewerkt gaan worden om de auto kaal en strak te maken, en er wat laswerk aan gedaan word! Ik hoop snel wat foto's te gaan plaatsen waar het opvalt dat er hard aan gewerkt word, momenteel is het oude lak en plamuur wat er ooit onnodig op gezet is verwijderen, op naar een kale carrosserie!
Post Reply