´65 Impala

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Mieke
Posts: 21
Joined: Tue Jul 01, 2014 9:18 pm

´65 Impala

Post by Mieke »

Een tijdje geleden heb ik mij hier op het forum al voorgesteld en verteld dat ik op zoek zou gaan naar een ´65 Impala in The States. viewtopic.php?f=4&t=84053

Dat topic gaat tot en met het verschepen door Hans en Bianca die mij geweldig geholpen hebben met de aankoop en het verschepen van mijn nieuwe (oude) karretje. Omdat het toch een ´iets´ groter project wordt dan gedacht maak ik hier maar even een nieuw topic aan.

Vrijdag 31 oktober is mijn Impala dan eindelijk bezorgd in Veldhoven, vrienden van mij hebben daar een schuur waar wij de Impala klaar gaan maken voor een bezoekje aan de RDW. (plaatjes zeggen meer dan woorden)

Image

Image

Image

Image

Image

Natuurlijk meteen een eerste check gedaan.
Hondje heeft de achterbank goedgekeurd
Image

uitgevonden wat er in die fleshouder hoort op het binnenscherm, anti-vries :D
Image

Ergens missen we hier iets, blijkbaar was het een lowrider to be.
Image

De verkoper had in de advertentie op E-Bay gezegd dat de startmotor vervangen moest worden en de remmen afgesteld moeten worden. Dat was wel een érg beknopte omschrijving van wat wij ondertussen zijn tegengekomen. Overigens stond ook in de advertentie dat er een gereviseerde 350 in zat.

De startmotor was inderdaad stuk, meteen de volgende dag een gereviseerde gehaald en die erop geprobeerd te zetten. Bij het demonteren van de oude starter draaiden wij een helicoil (of hoe je dat ook schrijft) mee uit het blok, een van de bevestigingsgaten is ooit uitgeboord en dat is niet helemaal lekker gegaan. We hebben de nieuwe starter ze goed en kwaad als het nu even ging vastgezet en gekeken of die het wel ging doen. Helaas..... de flexplate kwam tegen het ´neusje´ van de starter aan, het leek dus alsof de startmotor niet ver genoeg naar achteren kwam.

Helaas was het toen al na sluitingstijd van het revisiebedrijf en was het dus te laat om een andere startmotor te halen die misschien wel zou passen. Na heel wat denk werk en onze goede vriend Google zijn er eens verder gaan kijken naar de motor. Zo kwamen we er op basis van de motorcode 330817 (uit mijn hoofd) achter dat het hier helemaal niet om een 350 maar een 400 motor ging! We hebben ook even tandjes geteld op de flexplate, 168 precies :D Het startmotor probleem zouden we hier niet mee oplossen, die schijnt voor de 350 en 400 het zelfde te zijn met de grote flexplate, dus wij dachten nog steeds een verkeerde starter te hebben. Het enige verschil is een diagonale of rechte bevestiging en in mijn blok zitten alleen de gaten voor diagonale bevestiging.

We zijn ook even gaan kijken met wat voor´n versnellingsbak we te maken hadden aangezien de schakelpook na de 2de versnelling nog ruimte had. Ook hier weer een aangename verrassing, er hangt een TH700 bak onder. Leuk, maar het is wel een beetje meer werk om goed aangesloten te krijgen met de TV-kabel enzo.

Aangezien ik niet in Brabant woon, en het ondertussen zondagavond was de handdoek voor die week maar in de ring gegooid. Die week heeft een van die vrienden een andere nieuwe starter gehaald in de hoop dat die goed zou passen, helaas.... geen succes.

Afgelopen weekend weer naar Veldhoven gereden en verder gezocht naar de oorzaak van de niet passende starter. Op dat moment hadden wij van Google geleerd dat de 400 eerste generatie motoren extern gebalanceerd zijn en er dus een contra-gewicht op de flexplate zou moeten zitten. Zaterdagmorgen meteen gekeken en tsja.... die zit er dus niet op. Toen op zoek naar een goede flexplate in de buurt zodat we nog dat weekend verder konden maar helaas. Stad en land af gebeld maar niemand had er een liggen of wist iemand die er een had.

Toen maar besloten dat de motor er toch uit moest ondanks dat we nu niet echt veel verder konden. Aandrijfas er onderuit gehaald, die is helemaal nieuw, leuke bijkomstigheid, versnellingsbak eronder uit gehaald en de motor eruit getakeld, was gaat dat handig zeg vergeleken een opeltje :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Toen de motor er eenmaal uit lag zagen wij redelijk snel wat de oorzaak van alle problemen was. De flexplate heeft meer weg van een pizzabodem, krom en bol. Hij zal met de bolle kant tegen het blok aan waardoor de starterkrans verder richting de bak zat dan normaal. Logisch dat de startmotor hem dus niet lekker op kon pakken.

Achteraf gelukkig dat we hem niet aan de praat hebben gekregen, van rijden met een ongebalanceerde flexplate wordt het motortje niet beter. Nu dus een goede flexplate besteld bij Post&Dros in Dronten. Toen ik hoorde dat die hem via Summit binnen krijgen ook meteen een groot deel van mijn ´boodschappenlijst´ doorgegeven, komt allemaal in een zending binnen volgende week. Helaas a.s. weekend dus geen onderdelen om verder te kunnen maar als het goed is kunnen we over een week lekker aan de bak 8)

Wel alvast de bevestiging van de schokdempers hersteld. Draagarmen moeten nog.
Image

Image

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar er zit een 2barrel ford-carb op :o Nu ben ik dus opzoek naar een Quadrajet met aansluiting voor de TV-kabel. We hebben gehoord dat de aansluiting van die kabel nogal nauw luistert. Ik weet dat er hele mooie setjes te krijgen zijn om die kabel aan te kunnen sluiten op de carb, maar waarom moeilijk doen als er (dacht ik) quadrajet carbs zijn die deze aansluiting er standaard op hebben. Ik kan alleen nergens vinden wélke quadrajet carb ik dan moet hebben. Is hier misschien iemand zo wijs, en..... heeft iemand er misschien een te koop?
chevelletje70
Posts: 439
Joined: Mon Apr 11, 2011 6:11 pm

Re: ´65 Impala

Post by chevelletje70 »

Het moterblok 330817 is het van bj 1973 t/m 1980 2 bolt

http://www.nastyz28.com/sbchevy/sblock.html


1973-80 330817 400 150hp 180hp 2 bolt car, truck

Je zou nog misschien het vin nummer op t moter blok rechts voor naast waterpomp ,passasiers kant kunnen ontcijferen
(als het erop staat).

Denk dat je aan de hand van die info wel de geschikte quadrajet kan vinden of andere intake met edelbrock of ander merk erop.

Misschien heb je wat aan deze info

mooi project en succes ermee
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: ´65 Impala

Post by JurgenS »

en zo begint een restoratie dus :-)
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: ´65 Impala

Post by SuperSport »

Hey mieke daar was ze al, moet nog wel het een en ander gebeuren maar das de hobby, ga je gelijk de body van het chassis halen en complete restauratie ervan maken.?? Ben benieuwd wat je ervan gaat maken:)
Mieke
Posts: 21
Joined: Tue Jul 01, 2014 9:18 pm

Re: ´65 Impala

Post by Mieke »

Bedankt voor de reacties!

Het is niet bepaald de bedoeling om er een complete restauratie van te maken, ik snap dat het vaak wel daarop uit draait maar dat heb ik al een keer meegemaakt.

Een van mijn kadettjes heb ik destijds helemaal gerestaureerd, grote motor ingebouwd en het interieur helemaal op en top gemaakt. Geweldige auto om mee te rijden, klein bommetje op wielen, maar ik durfde hem nergens neer te zetten omdat ik bang was dat er een deuk of een kras op zou komen. Het kwam er dus op neer dat hij alleen maar in de stalling stond en daar heb je geen auto voor. Mijn kadett station is zo traag als dikke .... en bij lange na niet strak of roestvrij, maar ik heb 200% meer pret met die auto dan ik met de coupé ooit gehad heb.

De Impala moet technisch goed zijn maar vooral niet te strak en mooi aan de buitenkant, anders heb ik zo meteen weer het zelfde probleem. Mijn broer werkt bij een restauratiebedrijf (hij heeft mijn kadett toen ook gelast, strak gemaakt en gespoten) dus ik heb hem al gezegd dat hij er niet aan mag komen de komende jaren :D Ik heb al gezien dat er her en der wel ´wat´ plamuur op zit dus ooit zal er geen ontkomen aan zijn dat hij een keer kaal moet maar nu nog even niet. Eerlijk gezegd vind ik hem er ook wel ruig uitzien zo met die zwarte staaltjes eronder en niet super strak, het staat hem wel. Velgen moet ik nog even over denken, voor nu heb ik `15 stalen velgen gekocht met goede winterbanden erop. Bij 2 van de ´14 wielen die er nu op zitten zijn de gaten ovaal geworden en alle banden zijn slecht. De ´15 wielen stonden voor een mooi prijsje op marktplaats, voor dat geld had ik nooit 2 nieuwe velgen en 4 banden kunnen kopen, goeie deal dus. Ik denk dat ik de achtervelgen laat uitlassen, even meten hoe breed ik kwijt zou kunnen.

Gelukkig is het chassis helemaal hard, goed in de tectyl zetten en de bodem beschermen zou voor nu dus voldoende moeten zijn.
Helaas is het interieur helemaal super, ik had het liever andersom gezien hihi. Klinkt misschien vreemd maar ik bekleed in de avonduren auto-interieurs en meubels dus mijn handen jeuken om de schaar erin te zetten :D Nou heb ik voorlopig nog een hele berg klussen op de rol staan, en ben ik in het weekend aan de Impala bezig, dus ik vrees dat het nog wel even duurt voor ik er tijd voor heb, luxe probleem denk ik ;) ik kan slecht tegen stil zitten.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: ´65 Impala

Post by rulez »

een mooi begin, veel plezier ermee.

en wat betreft body, als je er niets aan gaat doen, zorg dan dat de weersinvloeden zo een laag mogelijk invloed erop hebben, dan kun je er zo lang mogelijk (je broef er vanaf laten) blijven.
urban86
Posts: 137
Joined: Sat Aug 22, 2009 11:09 am

Re: ´65 Impala

Post by urban86 »

Ben heel benieuwd hoe het met dit project staat.
Hopelijk is er achter de schermen veel gebeurd......
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: ´65 Impala

Post by mercury1970 »

Gok dat ze in de tussentijd zwanger is geraakt en nu andere prioriteiten moet stellen..... :D
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Re: ´65 Impala

Post by smokey »

mercury1970 wrote:Gok dat ze in de tussentijd zwanger is geraakt en nu andere prioriteiten moet stellen..... :D
Sounds familiar...begint met een T en eindigt met amara. :D
Mieke
Posts: 21
Joined: Tue Jul 01, 2014 9:18 pm

Re: ´65 Impala

Post by Mieke »

Hey hallo.

:eek: Zwanger??? Nee gelukkig niet zeg! Gewoon heel druk bezig geweest met de Impala. Het bleek (zoals altijd denk ik) toch een beetje meer werk dan verwacht.

Maar, de Impala is afgelopen dinsdag bij de RDW geweest. Kenteken keuring, gasinstallatie en APK allemaal in 1x goedgekeurd. Ondertussen via Martin ook het kenteken al doorgekregen AR-95-12 (bedankt Martin!!!!)

Er blijft gelukkig nog meer dan genoeg te wensen over, waarvan een upgrade van de remmen hoog boven aan op het lijstje staat. Maar ook onbenullige dingen als emblemen en wat sierlijsten staan er nog op. Gelukkig waren de remmen goed genoeg voor de RDW, en heb ik denk ik aan het eind van de zomer heel gespierde bovenbenen ;)

Hier een paar fototjes.

Image

Image

Image

Image


Nu is het nog even wachten op de papieren zodat ik platen kan halen, dan de Impala ophalen in Veldhoven en meenemen naar huis. Al het allemaal héél erg mee zit gaat hij volgend weekend mee naar Friesland naar de meeting van NSCC.
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Re: ´65 Impala

Post by smokey »

Lekker bezig geweest! Congratz met het klaar zetten van je droom auto. Komen er nog andere wielen onder of wieldoppen op?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: ´65 Impala

Post by mercury1970 »

Gefeliciteerd met het niet zwanger zijn en uiteraard het kenteken ! Geniet er van, mooie Ride !
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: ´65 Impala

Post by mercury1970 »

Gefeliciteerd met het niet zwanger zijn en uiteraard het kenteken ! Geniet er van, mooie Ride !
Post Reply