Buick GS 400 1969

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Kleine update. De bodemplaat, wielkasten en andere delen die uit zicht zijn heb ik inmiddels - eindelijk -afgemaakt. Afgelopen week is een eerste plaatwerker langs geweest voor een offerte. Die was ook te spreken over wat ik heb gedaan. Volgende week komt een andere plaatwerker langs. Die mogen de buitenkant van de auto afmaken.

Intussen ben ik zelf verder gegaan met de core support. Die was aardig beschadigd. Het profiel wat boven langs loopt was helemaal los, terwijl die er aan vast hoort te zitten. De bestuurderskant had schade van een aanrijding van vóór mijn tijd. Inmiddels zit dat weer vast en is dat terug gebogen en geklopt. Alleen heeft de roest ook flink schade aangericht en zijn de bevestigingspunten of helemaal weg, of gewoon verrot. De exacte maten heb ik gelukkig weer kunnen beredeneren. Dit is een mock-up, maar de auto heeft weer even een smoel:

Image

Volgende stap is de bevestigingspunten weer reconstrueren en de overige roest schade repareren.
Last edited by SRB12 on Thu Feb 18, 2021 9:00 pm, edited 1 time in total.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Afgelopen week een wielkast afgemaakt, nu de andere kant en core support afmaken, dan ben ik echt toe aan de buitenkant van de auto.

Image

De plaatwerkers zullen wel geschrokken zijn van de klus, want ik heb niets meer van ze vernomen :lol:

Ik heb tussentijds nog wel een originele, gereviseerde carburateur op de kop getikt, Rochester voor een '69 430 CUI blok:
Duurt (erg) lang, maar we gaan gestaag door...
Last edited by SRB12 on Thu Feb 18, 2021 9:02 pm, edited 2 times in total.
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Speedybuick »

Hou vol! :) Ik hoop dat je alsnog snel wat te horen krijgt van de plaatwerkers, en dat ze aan de slag gaan. Zodat je daarna weer verder kan met opbouwen.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Ja graag of niet, anders zoek ik wel verder, zijn wel meer mensen die dat kunnen.
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Speedybuick »

Ja dat is zo, hier op dit forum kunnen ze je ook door verwijzen naar een aantal goede adressen die al meerdere amerikaanse wagens goed onderhanden genomen hebben.
rednas
Posts: 172
Joined: Fri Nov 10, 2006 9:02 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by rednas »

Mooi project :) hou ons op de hoogte
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Het heeft lang stil gelegen, mede door gezinsuitbreiding, maar onderwijl heb ik wel gewoon verder gespaard. Laatste tijd het werk weer opgepakt en alles wat ik zelf heb kunnen en willen doen afgerond. En gisteren is de auto eindelijk opgehaald door een plaatwerker. Die gaat de buitenkant voor me afmaken:

Image

Image

Doorlooptijd is een half jaar, dus nu heb ik de garage eventjes leeg om onze daily's een fatsoenlijke onderhoudsbeurt te geven en daarna te beginnen met het motorblok. Zijn nog wat dingetjes die ik op mijn wensenlijst heb.
Last edited by SRB12 on Thu Feb 18, 2021 9:03 pm, edited 1 time in total.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Grasmusen »

Respect voor je aanpak. :thumbs:

En veel succes gewenst. :thumbs:

Groet.

PS blijf posten
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Eindelijk met het leuke werk begonnen!

Blok openschroeven, na laten meten en vervangen wat vervangen moet worden. Oliepomp nog wat verbeteren en daarna netjes opbouwen en een net kleurtje geven.

Image
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by grandmaster n »

Je blijft lekker bezig.
"Vooral doorgaan !".

gr
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Blok ligt inmiddels bij het revisiebedrijf. Door drukte en vakantieperiode zijn ze er pas na de vakantie aan toe, maar dat is geen probleem.

Helaas zijn hoofd- en drijfstanglagers niet zo goed als gehoopt, dus die heb ik nieuw besteld. Drijfstang lagers zelfs een extra undersize. Krukasslijper gaat alle lagers op 0,05 - 0,06 eindspeling slijpen. Was nog wat discussie over, want Buicks zijn een beetje bijzonder wat dit betreft. Aan de ene kant zijn de toleranties in de manual veel strakker (ondergrens 0,005 mm voor drijfstanglagers). Aan de andere kant is de krukas van Buick heel dik, met main journals van 3.25 inch diameter. Dat is ruim 8 cm en revisiebedrijven hanteren vaak een soort vuistregel van 0,01 mm eindspeling per cm diameter. Buick had de toleranties zo strak gesteld, omdat het oliesysteem matig is. En op deze manier heb je niet teveel druk verlies achterin het blok. Ik heb allemaaal olie modificaties toegepast die ten zeerste aangeraden worden, maar een 0,08 mm eindspeling is te veel voor Buickblokken. Maar de krukasslijper is overtuigd :)

Beschadigde drijfstanglager:
Image


Oliemodificaties:

Bijna niet te geloven, maar oliegaten zijn niet goed uitgelijnd. Dus met carbide slijpstift gat uitlijnen met lager:
Image


Vanaf 1971 erkenden de Buick ingenieurs dat het olieaanzuigkanaal van het carter naar de oliepomp aan de voorkant wat te klein was. Mijn blok is uit 1969, dus die had het kleine kanaal nog van een half inch. Aangeraden wordt om uit te boren naar 9/16". Dat is 14,3 mm en hier niet te krijgen, dus het is 14mm geworden. Nu een 25% grotere opening. In het gat is nog net de punt van de boor te ontdekken.
Image


Oliepluggen van de galerij aan de voorkant waren geperst, nu getapt met 3/8" NPT. De geperste pluggen zouden kunnen gaan lekken bij hoge druk. Dat is nu niet meer het geval.
Image


Ten slotte heb ik nog de oliepomp en timing cover aangepakt. Kanaaltjes vergroot en gepoort. Nu installeren met boosterplate en dan moet de oliedruk en flow echt goed zijn.
Image


Heb ook speciale nokkenaslagers gehaald met een dubbele groef aan de achterkant zodat de olie beter stroomt. TA Performance is niet echt goedkoop, maar die hebben wel hele mooie Buick spulletjes.
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Lennard »

goed bezig, T/a performance is idd niet heel goedkoop maar wel echt goed en mooi spul.
Zit er ook nog wel eens te kwijlen naar spul om de 455 in mijn buick nog wat feller te maken

Groeten Lennard
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Nou dat na de vakantie liep wat uit. Ik heb pas een aantal weken terug het blok weer opgehaald bij het revisiebedrijf. Maar aangezien de plaatwerker ook nog niet helemaal klaar is, maakt dat niet zo heel veel uit.


Image
Inlaatspruitstuk netjes gemaakt.

Image
Blok gespoten.

Image
En eindelijk het mooie werk, opbouwen :D

Image

Plaatwerker is bijna klaar; ziet er netjes uit. Daarna lakken:

Image

Dit kalenderjaar moet het blok in ieder geval weer lopen.
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Buick GS 400 1969

Post by Lennard »

gaaf man !
vind dat kale ijzer er ook wel mooi uit zien
Het ziet er goed uit allemaal al enig idee voor een kleur ? ben wel benieuwd
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Buick GS 400 1969

Post by SRB12 »

Ja Titanium Flash Mica. Een Mazda kleur. Soort grijs, maar net een tint warmer. Vooral goed te zien als er een echte grijze auto naast staat. Niet origineel uiteraard, maar daar heb ik geen boodschap aan.
Post Reply