1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Kloosterzande

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Kloosterzande

Post by zzip »

Hoy allemaal,
Ik ben Peter (55 jaar) uit Bevel en dat is 20 km onder Antwerpen .
Zo'n 25 jaar geleden had ik enkele Monza's en sinds December 2013 heb ik de draad weer opgenomen .

Image

Deze komt trouwens uit Nederland .
Het is een Monza V6 3.8L van 1980

Motor zat vast, roest, geen onderhoud en knoeiwerk, dat was het probleem waar ik voorstond .
Ondertussen heb ik de motor aan de praat gekregen, carburator was onvolledig .
Benzinepomp werkte niet meer, dichting kapot .
Daar dit een duur plaatje ging worden, heb ik mij een tweede roestige H-Body aangeschaft .
Een Oldsmibile Starfire Firenza V6 3.8L, deze heb ik volledig gestript voor wisselstukken .

Image

Maar daar er thuis nog een hoop werk te doen was, is alles wat blijven staan .
Drie weken geleden ben ik weer begonnen, maar er waren weer problemen,
Startte niet meer, draad aan starter los .
Tijdens het demonteren van de starter is de cap van de solenoide beschadigd .
Geen getreur, we nemen de spare starter, doch hier was een aansluitpunt minder .
Googelen, en ook dat opgelost .
De starter bleek dan te werken, maar ik kreeg geen ontsteking .
GM Monza manuals erbijgehaald en na veel speurwerk, Ik heb nooit Engels geleerd, kwam ik erachter dat de module de geest gegeven had .
De reserve module bovengehaald (gemakkelijk zo'n pak wisselstukken) en nu draait hij weer, het afstellen is voor later .

Image

De Starfire is ondertussen naar de sloop gebracht .

Grtz

Peter
Last edited by zzip on Sat Feb 13, 2016 9:04 pm, edited 3 times in total.
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by zzip »

Vandaag 2014-09-01 ben ik dan eindelijk begonnen met de polyesterwerken .
Zo was de staat .

Image

Dit zijn de traditionele roestplaatsen van een H-Body op leeftijd .

Image

Van polyesterwerk had ik geen kaas gegeten, dus googlelen en dan ... uitproberen .
Ik heb eerst de beste voorvleugel onderhanden genomen omdat de andere in een wel hele slechte staat is .
Daar het (opgeschuurde) gat zo', 15 op 10 cm was heb ik besloten om zowel de binnen als de buitenkant met polyester te behandelen .
Ik weet niet of ik daar goed aan doe, maar al doende leert men .

Wordt vervolgt .

Nog een afbeelding tijdens het demonteren van de startmotor .
Later zal blijken dat het beter is om de gehele auto aan de voorzijde op blokken te zetten, dit werkt beter .

Grtz

Peter
Image
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by mercury1970 »

Dat polyesterwerk is tijdelijk; zal uiteindelijk gaan scheuren......als je het goed wilt doen, moet je er stukken metaal in lassen !
Olds76
Posts: 158
Joined: Wed Dec 28, 2011 5:23 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by Olds76 »

Polyester? Lapmiddel. Gewoon nieuwe plaat erin lassen, het zijn nog makkelijke plekken ook toch?
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by zzip »

Bedankt voor jullie recties .
Ik zal daar zeker rekening mee houden .

Grtz

Peter
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by Chief big ol'Cadillac »

Lokaal hier staat er ook een op de sloop, een Buick meen ik...
olds 88 1956
Posts: 316
Joined: Mon Sep 14, 2009 10:48 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by olds 88 1956 »

Ideale metaalvervanger, roest nooit meer
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by Touchwood »

Reparen met polyester en glasvezel kan wel, maar alleen op plekken waar niet echt krachten op komen te staan. En belangrijk idd van beide kanten en daarna zorgen, dat er geen vocht bij kan komen.

Uiteindelijk maakt GM al ruim 60 jaar Corvettes met een body van polyester en daar heeft iedereen vrede mee. Dus zo gek is die oplossing niet.
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by zzip »

Bedankt voor alle tips .
Ik ga het toch overwegen om met polyester verder te werken, omdat er dicht in de buurt van het gat er 2 plaatsen zijn waar men de fender aan het chassis bevestigd .
Dus is volgens mij de kans op scheuren of barsten klein .
Is het toch zo, dan zal het lassen worden .
Ik heb trouwens steeds 2 fenders (Li en Re) op overschot .

Toch bedankt allen .

Peter
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by zzip »

Hoy,
Vandaag heb ik een volledige achterspoiler (links, center en rechts) op de Monza geplaatst .
Daar deze van mijn oude Oldsmobile Starfire komen heb ik eveneens de achterklep gebruikt .
Deze zijn toch dezelfde .
Maar ik ben niet zo erg tevreden over het resultaat .
De center spoiler is aan elke zijde +/- 1 cm te kort .
Na info gezocht/gevonden te hebben, blijkt dat er verschillende Monza eigenaars met hetzelfde probleem zitten .
Ik ga de boorgaten van de zijspoilers uitvijlen richting center spoiler .
Zo kan ik de opening verkleinen en de grotere boorgaten zie je toch niet .
Later moet er nog een andere center spoiler op want deze is scheef getrokken (was al bij aankoop) .

Grtz

Peter


Image

Image

Image
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by johnny »

vind het lullig om te zeggen, maar 't ziet er echt niet uit ( op de foto dan toch, misschien in 't echt een beetje minder erg ) , de ruimte tussen middenspoiler en de twee zijspoilertjes is inderdaad wat veel wat niet mooi toont maar wellicht nog wel te verhelpen is, maar de middenspoiler himself is eigenlijk rijp voor de vuilbak....heb zelf twee zulke Monza's gehad en ook een Skyhawk en allemaal hadden die middenspoilers hetzelfde, de ene beetje erger dan de andere......weet niet of je misschien nog eens ergens een mooie kunt scoren, zoniet zou je eens kunnen denken om er zelf eentje te maken : kistje timmeren, zakje gips kopen en aanmengen met water dan de spoiler in het gips duwen en vastmaken zodat-ie niet gaat drijven.....dan, als het gips is uitgehard, spoiler eruit en het gips netjes volledig glad schuren en dan polyester in die mal gooien met glasvezel, op die manier kun je een exacte ( en als je netjes schuurt een strakkere ) kopie maken, polyester moet je dan niet bij de plaatselijke Gamma gaan halen maar ergens bij een jachtwerf ofzo waar ze met polyester zeilschepen werken, daar koop je dat spul met emmers en kilo's zoveel je wilt..... overigens moet ik zeggen dat het geheel gewoon leuker uitziet met spoiler als zonder dus lijkt me toch de moeite van een beetje ( schuur ) werk wel waard....
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by zzip »

Ja Johnny, ik weet het, het oogt niet zo mooi een kromme spoiler .
Maar de installatie kreeg de bovenhand omdat een Monza nu eenmaal mooier is met spoiler .
Ik had verwacht dat als ik bij de installatie de vijzen goed kon aantrekken dat de spoiler dan wel recht kwam te staan,
maar dat was dus niet het geval .
Aan het zelf vervaardigen met polyester had ik ook al gedacht, maar over uw tip ga ik toch nog wel eens een nachtje slapen .

Thx

Peter
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by zzip »

Even een update na de winterstop .
Van het mooie weer geprofiteerd om mijn voorontsteking af te regelen, deze stond op 18° en moest op 15° staan .
Nog snel even de choke afgesteld en de motor loopt nu als een naaimachientje .
De bougies en bougiekabels moeten ook nog vervangen worden .
De verlichting nagezien, de stoplichten werken niet en de rechterachterpinker werkt ook niet .
Verder moet er een achtemistlicht opkomen .
Verschillende defekte lampjes in het dashbord vervangen .
Klokje is kapot .

Grtz

Peter
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by zzip »

Dinsdag, prachtig weer, dus ...
Tijd om de deur aan de chauffeurszijde onder handen te nemen .
Een andere armsteun gemonteerd, de deurklink aan de buitenzijde vervangen en een ander deurslot gestoken .
Vandaag woensdag heb ik de frontplaat van de middenconsole opgefrist .
Allereerst in een mooi zwart kleurtje gespoten .
Nadien met een rode verfstift (4€ in een modelbouwwinkel) de rode lijnen erop geschilderd .

Image

Ziet er nieuw uit .

Peter
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: 1980 CHEVROLET Monza 2+2 from Antwerp

Post by grandmaster n »

Ziet er mooi strak uit die rode streep.
Hoe ziet zo'n verfstift eruit? Heb je daar een foto van?

gr
Post Reply