71 Camaro - Resurrection

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

71 Camaro - Resurrection

Post by David - 71 camaro »

Ah, what the heck. Zal ook maar wat gaan posten, anders weet ik niet wat ik anders met die foto's moet....

1971 Camaro. Standaard uitvoering.
Specs: 355 blok, Th400, 8.5" as.
Was al 'klaar' maar niet naar mijn zin. Dus heb ik een moertje losgedraaid. Gevolg:

Image

More to follow.....
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by BigBlockMopar »

Wel apart dat dat allemaal slechts met 1 moertje vast zat. Ik dacht dat Chevies toch wel iets beter in elkaar zaten... :D
Wat zijn de plannen verder?
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by Martin71RS »

ja....'t is al weer 12 jaar geleden.... 8)

Image

Ik ben benieuwd wat je gaat doen.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by David - 71 camaro »

BigBlockMopar wrote:Wel apart dat dat allemaal slechts met 1 moertje vast zat. Ik dacht dat Chevies toch wel iets beter in elkaar zaten... :D
Wat zijn de plannen verder?
Of is het afgunst over de ingenuiteit van de ingenieurs van Chevrolet? :D
Martin71RS wrote:ja....'t is al weer 12 jaar geleden.... 8)
Yep, time flies. Leuk dat je dat plaatje nog had.

OK, the plans:

Onderkant: schuren & spuiten
Subframe: stralen, ms doorlassen, poedercoaten, verbinden met de achterkant
Binnenkant: spuiten met Lizzardskin, sportstoelen plaatsen, nieuwe vloerkleed, deurpanelen maken, AutoMeter klokken, B&M Pro-Stick pook
Achteras: opschuiven en versterken
Versnellingsbak: zie Th400, koeler upgraden
Remmerij: schijfremmen achter; hydraboost, willwood master met verstelbare prop valve, line lock, nieuwe leidingen
Brandstoftoevoer: 1 v/d elec brandstofpompen vervangen door een mechanische, nieuwe leidingen trekken en koppelen met AN koppelstukken
Koeling: alu rad, zelfgemaakte shroud voor een dubbele elec fan, elec waterpomp
Blok: nieuwe carterpan, Chevy orange spuiten, najaar 2015 stroken naar 383cui en koppen flowen/porten
Uitlaat: 3" RVS met een Dynomax X-flow demper


Hier is het allemaal mee begonnen... Als die verdomde banden nou gewoon gecentreerd hadden gezeten.... Maar omdat die slimme ingenieurs van Chevrolet rekening hielden met het (over)gewicht van de gemiddelde Amerikaanse, hebben ze de hele drive line een stukje opgeschoven naar de bijrijderskant. Valt niet op met 205 bandjes, maar wel met 295 Mickey Thompsons.... scheelde 1cm.

Image

Dus wat doe je dan?.....verschuif je de brackets 0.5 cm de andere kant op....simpel toch? :D
Image

En als je toch bezig bent....dan zorg je er ook voor dat de buizen rechtlopen.
Image
Image

Verder de as voorzien van een brace.
Image

De zwaarst beladen kant van de klok verstevigen met een stalen kap met veul dikkere bouten (1/2") aan de andere kant de bouten vervangen door studs.
Image
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by David - 71 camaro »

Update....going slow, maar in een versnelling nu:

8 punts chromolybdeen roll bar geinstalleerd
Image
Image
Subframe doorgelast en verbonden met achterste balken
Image
De deuren worden wat lichter gemaakt
Image
En nog lichter....
Image
En nog lichter.........
Image
De fire wall kreeg wat aandacht
Image
Image
Image
De sub frame toch wel
Image
Image
Image
En de deurscharnieren toch wel
Image
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by SRB12 »

Mooi.
Björn
Posts: 571
Joined: Sun Mar 07, 2010 11:49 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by Björn »

zag er goed uit zaterdag
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by JurgenS »

Hoeveel uur werk om hoeveel kg te besparen? Is dat dan de moeite?
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by Martin71RS »

GAAF!!! ik heb er wel eens aan zitten denken om zoiets te doen.....en daar heb ik t maar bij gelaten :D

En de vraag waarom? gewoon omdat t kan en cool is :thumbs: :thumbs:
ga je ook nog naar carbon fibre voorschermen, binnenschermen, motorkap, kofferklep, spoiler en bumpers?

(oh...en durfde je geen extra gaten in je subframe te maken??? had denk ook nog wel wat af gekund toch?)
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by David - 71 camaro »

JurgenS wrote:Hoeveel uur werk om hoeveel kg te besparen? Is dat dan de moeite?
To be honest....dat is voor mij een irrelevante discussie....anders moet ik mijzelf iedere keer opnieuw overtuigen dat iets nuttig is. Kost mij niks en de crash beams zijn overigens ongeveer een kilo of 8/stuk.
Martin71RS wrote:GAAF!!! ik heb er wel eens aan zitten denken om zoiets te doen.....en daar heb ik t maar bij gelaten :D

En de vraag waarom? gewoon omdat t kan en cool is :thumbs: :thumbs:
ga je ook nog naar carbon fibre voorschermen, binnenschermen, motorkap, kofferklep, spoiler en bumpers?

(oh...en durfde je geen extra gaten in je subframe te maken??? had denk ook nog wel wat af gekund toch?)
Voorlopig houd ik het bij een L88 type polyester motorkap. Wel een pin-on, waardoor de veerscharnieren en de vergrendeling verdwijnen. Verder ga ik nog de voorste wielkasten van polyester maken. Wacht........hoeveel uur werk is het voor 2x2kg winst????..... :D

Image

Voorlopig houd ik het hierbij, al denk ik om de stoelen misschien nog voor gebruik te vervangen voor aluminium uitvoeringen van Kirkey. Ben idd aan het iformeren geweest over het zagen in de subframe, maar zie het voorlopig ervan af. Ook ivm wispelkeurige APK meesters....

Mocht iemand interesse hebben in een paar verstelbare kuipstoelen van Konig (Duits fabrikaat) met extra's zoals de old school look met witte stiksels en verstelbare sliders (voor een 2de gen camaro, dus ook voor een 2de gen F'bird???) zoals op de foto, let me know (waren overigens niet goedkoop....)
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by BigBlockMopar »

Het werk om iets lichter maken kost maar 1 keer tijd, de besparing is daarna voor altijd. Iets met 'if you need to ask...' denk ik :)
Daarnaast is het soms ook leuke bezigheidstherapie; kijken wat lichter en efficienter kan zonder het onderdeel structureel zwakker te maken.

In m'n daily Dartje voel ik verschil (vering & optrekken) tussen met of zonder krik, reservewiel en kratje met vloeistoffen en troep. Of het verschil tussen volle of bijna lege tank.
Nou is de 318 in de auto niet bepaald krachtig, maar dat betekent wel dat iedere 5-10 kilo merkbaar is.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by David - 71 camaro »

:thumbs: Herman, we snappen elkaar... Het is voor mij bijna een sport aan het worden om te zoeken naar plekken waar wat overbodig vet vanaf gehaald kan worden. Heb nog veel plannen voor de toekomst: tubular rad support, alu bouten in alles wat niet constructief/dragend etc...

Heb nog een paar beslissingen te maken, dus ms komen nog een paar leuke spullen op de markt: zelfklevende hitte isolatie met bitumen vs lichtgewicht isolatie gebruikt oa in Dodge Viper, voorgevormde vloerbekleding vs lichtgewicht speakerboxbekleding, 1pc deurpanelen vs zelfgemaakte alu panelen....we'll see
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by Renev »

Hee David, goed bezig hoor.
Heb je het subframe ook helemaal doorgelast???
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by David - 71 camaro »

bedoel je de lassen van de frame zelf of de frame naar de achterkant? Eerste is voor 95% gebeurd, het andere moet nog nadat de frame is uitgericht/gelijnd.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: 71 Camaro - Resurrection

Post by mercury1970 »

Wanneer heb je voor het laatst gereden in deze Camaro ?
Post Reply