1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
78pontiac
Posts: 19
Joined: Sun Feb 26, 2012 8:10 pm

1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by 78pontiac »

goededag allemaal

ik zal me eerst even voorstellen

mijn naam is ricardo en ben 26 jaar oud en kom uit hilversum.
sinds 5 jaar ben ik een bezitter van een 78er trans am .
Na paar jaar rijdt plezier heb ik nu de stap genomen om hem totaal onder handen te nemen.
Ik heb twee jaar geleden laten wrappen in mat grijs maar dat laat los en de motor is aan revisie toe
dit is beetje de doorslag om alles nu in 1x goed te doen .

dit is het volgende wat er allemaal gaat gebeuren.

motor wordt vervangen door ls3 480pk versie
de versnellingsbak wordt een tremec 6060 6 handbak
de remmen worden romdom voorzien van corvette c5 remmen
pro touring bovenste draagarmen
subframe connectors en front/rear swaybars pro touring.

interieur :

rolkooi
autometer tellers
bmw 3 of 6 serie stoelen
bekleden met isolatie .

exterieur :

ik twijfel erg over de kleur van de auto ; ik heb drie kleuren in gedachte.

-matzwart met hoogglans zwart decals

-cyber grey chevrolet kleur met zwart

omdat de orginele kleur bruin van de auto is lijkt een moderne kleur bruin zoals je zit bij bmw ook wel erg mooi met goude decals

verder heb ik 17 inch snowflake velgen op het oog ivm met de remschijven.

ik ga proberen om zoveel mogelijk fotos te posten en sta open voor adviezen en tips

mvg ricardo
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by Martin71RS »

klinkt goed... ik ga dit met veel interesse volgen!
ik neem aan dat je de motor en trans uit een nieuwe Camaro gaat gebruiken?

heb je nog een planning qua tijd?

Martin
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by Corp »

Je weet dat de tr6060 geen slipyoke heefy en dus zonder slipshaft niet geschikt is voor een live axle?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by Martin71RS »

schijnt dat je met een t56 magnum output shaft een conversion kan doen....maar zal wel weer veel werk zijn (niet eenvoudig)

http://ls1tech.com/forums/manual-transm ... -pics.html
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by Corp »

Slip shaft is gemakkelijker, ik heb een LVL 6 (1500HP) RPM TR6060 achter mijn in opbouw zijnde 495LSX en daar ga ik zo'n slip shaft opzetten. Heb je gelijk een homokineet ip kruiskoppeling. De hardy schijf komt te vervallen en je hebt een adapter blok voor de cv nodig.

Maar, dit klinkt als een mooi project, right up my alley :) ik ga 't volgen.
78pontiac
Posts: 19
Joined: Sun Feb 26, 2012 8:10 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by 78pontiac »

ik heb het motor blok via internet , het is dat e-rod crate engine van gm.

tevens laat ik de aandrijfas regelen door app engines in weesp , dit bedrijf heeft al meerdere swaps gedaan met ls motoren en tremec bakken.

zelf heb ik twee linker handen en dit is me eerste project en krijg hulp van wim uit friesland en bij app in weesp kan ik terecht , en hier natuurlijk.

ik heb niet echt echt een tijdsplanning maar hoop over een jaar klaar te zijn auto is nu voor 99 procent uit elkaar en gaat volgende week het draaispit in om de onderkant onder hande tenemen .
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by Corp »

Nog een tip voor je velgen gaat kopen, de adaptersets voor corvette c5 remmen... die remmen zijn ongeveer 13", met dezelfde adapters kun je er ook C6 Z51 opgooien. Die schijven zijn geboord zodat 't wat beter oogt maar met de C6 Z51 specifieke abutments past 't gewoon...en die schijven zijn iets van 13.5" Wel heb je dan minimaal 18" nodig.
78pontiac
Posts: 19
Joined: Sun Feb 26, 2012 8:10 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by 78pontiac »

ik heb al velgen gekocht van year one 17 inch snowflakes

deze velgen zijn opzich erg gesloten en er is weinig zichtbaar van de schrijf en houdt het bij c5 conversie
ook omdat ik hier al de schrijven en remklauwen voor heb aangschaft.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by Corp »

Klopt, je ziet door de spaken idd niet veel, en een mooie keuze. Vind dat zelf ook prachtige velgen.
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by takel »

Hoi Ricardo, de plannen klinken goed.

Foto's zijn altijd erg leuk :)
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by challenger72 »

heb ook zo'n tremec 6 bak in mn gto,maar ik vind de stappen van de versnellingen eigenlijk wat te kort op elkaar.Ik schakel meestal van 1 naar 3 naar 5,dat trekt t geblazen ls2 blokkie makkelijk zonder ver in toeren door te trekken.
Ik denk dat een 5 bak fijner rijdt,die heeft dezelfde hoogste versnellingsverhouding als de 6 bak volgens mij en de vernellingen zijn wat langer
bundie
Posts: 488
Joined: Tue Mar 17, 2009 2:23 am

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by bundie »

Met 17" en de C5 klauwen zal je hoogst waarschijnlijk ook de koelribben moeten afvlakken van de klauwen..
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by Corp »

of niet, C5 heeft std voor 17" Die riibben zijn er trouwens voor de stijfheid van de klauw en niet zo zeer om te koelen, koelen gebeurd door het directionele vanenpatroon in de schijf, deze fungeert als luchtpomp.
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by Martin71RS »

C5 remmen en 17", geen probleem bij mij....
78pontiac
Posts: 19
Joined: Sun Feb 26, 2012 8:10 pm

Re: 1978 trans am ls3/tremec 6060 swap

Post by 78pontiac »

@ takel ik ben aan het uitvogelen hoe ik foto`s moet plaatsen , maar weet nog niet hoe dat moet

@ challenger deze bak zat bij de motorblok en kon ik voor schappelijke prijs meenemen dus vandaar .
tevens rijdt een kennis van me in 69 camaro ls3/tko500 en zegt dat verschil ook weinig is
maar een zes bak ben ik ook blij mee haha

en wat de remmen betreft , deze zijn opmaat gemaakt door wimpie ook van het forum en hier zijn nog geen problemen mee ondervonden.
ik heb verschillende offertes opgevraagd bij leveranciers in nl voor bear of wilwood remmerij en dat is buiten mij budget en denk dat de c5 remmerij niet erg veel onderdoet met deze merken en vergeleken met stnd remmen een grote verbetering
Post Reply