eens iets anders....GM

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Olds
Posts: 28
Joined: Thu Oct 24, 2013 10:16 pm

eens iets anders....GM

Post by Olds »

hallo allen.

voor ik hier wat vragen ga stellen, en dergelijke info.
wil ik mezelf even kort voorstellen..

ben woonachtig in het noordoosten des lands, kort aan de duitse grens.
heb een voorliefde voor Duitse wagens, met een groot zwak voor de oude Opels.
tja.. heel wat anders als een dikke amerikaan.. maar voor mij leuk zat.

nu wil het voorval zich voorgedaan hebben, dat ik het idote plan gesmeed heb,
om mijn huidige ouwe opel, te gaan voorzien van een V8.
je moet toch iets hebben wat je plaagt :D

hierbij wat gegevens van het een en ander...
voertuig:
opel kadett, onee.. zijn iets grotere broer..
Opel Kapitän
( een van de grote drie van Opel uit de jaren '60-'70 aangeduid met KAD,
Kapitän Admiral Diplomat)
orgineel is mijn bolide uitgerust met een gietijzeren 6 in lijn kachel
maar 2 man meer aan tafel leek mij wel een leuke uitdaging.

de motor is afkomstig uit een Cadillac Sevile `79 350cui
met een beest van een automaatbak erachter. :)

dit alles moet samengevoegd gaan worden tot een bolide.
uiteraard dienen we rekening te houden met het feit dat de wagen tzt ook
een keuring moet ondergaan bij onze vrinden van de RDW.
evenals met leuke aanpassingen aan wagens, is er met de RDW ook de nodige ervaring.
soms wel zo handig.

nu is het inmiddels zover dat de Kapitän grotendeels weer gemonteerd is,
en het nu op de motor en aandrijflijn aankomt.
bij het passen van het motorblok viel ons een aantal dingen op,
( er was rekening gehouden met het feit dat het wel eens knap lastig kon worden.. maar niets is onmogelijk)
de motor is domweg te hoog om regelrecht zo terug te monteren in de Kapitän.
aanpassing aan voortrein van de wagen, bij voorkeur liever niet !

aanpassing aan motorblok... noodzakelijk. :D

verschil in motorblok van de opel zelf, en de V8.. is niet alleen de cilinderinhoud,
maar meer het feit dat de "bult" van de carterpan van een Lijn motor, zich in het midden bevind.
en de oliepomp vooraan in het blok, met een aanzuigbuis in het midden van het blok.

zoals het nu lijkt, zit de oliepomp en aanzuigbuis ( volgens mij 1 geheel bij olds)
aan de achterzijde van de motor ( bakzijde) en daarom zit de zogeheten "bult"
ook volledig achteraan.

hiermee kom ik vrij lastig weg in mijn wagen, en zou dus ook graag zien dat dit
aangepast kan worden.

iemand hier mogelijk ervaring. en of kennis van dergelijk type motor?
mogelijk betaan er ander model olie pompen, of kan het carter rustig een cm of 8
omgelast worden?

hierbij wat plaatjes van het geheel :D

Image

Image

op de laatste afbeelding ligt de motor incl. bak in de wagen, los op de stuurstangen en voortrein :D
een krik houd de bak een beetje omhoog ;)

m.vr.gr
Hans
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by Funk »

Hey Hans, als je nou gewoon ff de carterpan eraf schroeft kan je 't zo zien toch?
Je kan de oil pickup ook verbouwen zodat 'ie verder naar achter komt, ik zou alleen wel rekening houden met voldoende olie in de pan.
Of een stuk uit je crossmember (die balk onder je blok) slijpen.
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by franky »

deze modellen (KAD) zijn geleverd met een Chevy 327-v8, dus zal moeten passen lijkt mij
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by Collector »

Haico op http://www.chevroletforum.nl/index.php? ... dccad5e461 kan je er meer over vertellen volgens mij heeft hij deze truc al eens een keertje toegepast
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by MotiV8 »

Voor het RDW ben je type goedkeurings vrij ( voor 1989 ).
Wel omkeuren ivm motorwijziging.
Er geld maar één eis : Mits deugdelijk bevestigd.

Verder niets aanpassen zoals remmen & ophanging. Dat doe je pas na het RDW.
Dan is het alleen een motorwijziging en anders word de rest ook gecontroleerd.

Been there, done that..
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: eens iets anders....GM

Post by Jeroen_Sp »

Waarom dit type motor? En niet een iets oudere, geen smog, motor?

Voor de rest wel heel veel respect voor de uitdaging die je aangaat.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by rene74monte »

franky wrote:deze modellen (KAD) zijn geleverd met een Chevy 327-v8, dus zal moeten passen lijkt mij
alles past wel op de carterpan en oliepomp na dus ,
Olds
Posts: 28
Joined: Thu Oct 24, 2013 10:16 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by Olds »

@Funk.. even een stukje uit mijn balkje halen lost het helaas niet op..
zit met mijn stuurstangen, deze zitten precies op de plek waar de "bult" van het carter zit,
en volgens onze grote vriend in Lutten.. zit daar ook precies de pomp,

zodoende ook dat ik het hier eens probeer bij de American boys..

die vent van de handelsonderneming, een eindje verder kent dit type blok ook niet.
chevy wel weer.. maar Olds is toch wat anders schijnt...

@franky.. klopt. maar het betreft hier een olds motor. en daar zit nog wat knap verschil in.
olie pomp van een chevy verplaatsen schijnt vaker voor te komen, zo wil deze bij een caprice op een andere plek zitten, als bij een ander type chevy.

@Collector.. de commodore van Haico is mij bekend :D en wederom chevy.. waarop een pan van een diplomat dus past, samen met de juiste pomp.

@Motiv.... jij kent het klappen van de zweep duidelijk ook,
daarom dat ik mijn stuurstangen en voortrein liever niet aanpak.

remmerij mag je aanpassen, kijken ze in het geheel niet naar..

been there.. done that to..

@Jeroen... laten we het houden dat dit motortje eenvoudig op mijn pad kwam..
had het al wel langer in de planning gehad..maardan later eens een keer.. eerst de wagen af met 6 in lijn...
dat is nu dus allemaal over de kop gegooit.. geen planning... werkt veel beter :D

@Rene... zelfs de uitlaten zijn een uitdaging op zich.. aangezien deze spruitstukken geheel anders lopen als bij chevy.


dat Chevy een makkelijker en meer voorkomend model is, is mij bekend.
dat het dus makkelijker aan info en onderdelen te komen is , is mij ook bekend.

maar dit is een uitdaging... and i like it

Heren.. mijn dank voor uw info ! TOP

oja.. Funk... we hebben het er wel een keer over ...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: eens iets anders....GM

Post by sjak_brak »

MotiV8 wrote: Verder niets aanpassen zoals remmen & ophanging.
Remmen is geen probleem, de assen worden gezien als onderdeel van de aandrijflijn, daarnaast moet de rdw ook het idee hebben dat de remmen berekend zijn op het extra gewicht + vermogen :)

Ophanging is dan weer een ander verhaal...
Olds
Posts: 28
Joined: Thu Oct 24, 2013 10:16 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by Olds »

ik had nog zoveel gewild vanavond... maar helaas.. de tijd loopt sneller als verwacht.

zal binnenkort eens plaatjes schieten van mijn torretje.. mogelijk dat jullie mij hier
helpen kunnen/willen met het aanpassen van het een en ander..
Olds
Posts: 28
Joined: Thu Oct 24, 2013 10:16 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by Olds »

kuch. kuch..

we zijn inmiddels een boel vrije tijd verder maar hebben niet stil gezeten..

Image


Image





jullie hier nog bedankt voor de aanwezige informatie op dit forum
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by Renev »

Goed bezig geweest :thumbs: :thumbs:
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by Touchwood »

Prachtig!
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: eens iets anders....GM

Post by johnny »

ja, prachtbak.....zelf lang geleden een Admiral gehad, heel veel fun mee gehad...door Saint Tropez en Marseille by night gesjeesd, was ook een lijn zes....
Post Reply