Dodge Charger 1972

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Corp »

Crash wrote:Het honen gebeurt gewoon met goed gereedschap bij een garage die dit eerder gedaan heeft dus daar maak ik me niet druk over.
Sludge? Zal er bijna niet zijn want laatste paar 100 km is er een reiniger bij gegaan die alles losgeweekt heeft en alles is met de hoge druk nog doorgespoeld.
Door dat spoelen komt die troep JUIST overal waar je het niet wilt hebben, je zult alle oliekanalen door moeten borstelen.

Ik zou maar gaan vragen bij die garage hoe ze het doen, anders is het weggegooid geld...maar ja, je kunt gratis maar goed bedoelt advies ook in de wind slaan. Denk eraan, wij verdienen hier geen geld met BS praatjes.....
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Garage is een vriend van me en het gros doe ik zelf dus er is geen winstbejag in het spel.
Ik neem alle advies van harte mee in m'n beslissingen die ik neem wat en wel te doen.
466horsepower
Posts: 145
Joined: Mon Sep 02, 2013 12:44 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by 466horsepower »

Wat Mr Corp zegt.. Het is een klein beetje verkeerde volgorde. Blok opmeten, dus krukas, drijfstangen, cilinders. Vanaf daar kun je verder en bepalen of er bijvoorbeeld naar een overmaat geboord moet gaan worden. Reken voor de bovenste compressieveer 0.0045" slotspeling PER INCH cilinderboring voor normaal straatgebruik. Onderste compressieveer mag iets ruimer, maar mag even veel zijn als de bovenste. Pak eens een nieuwe zuigerveer en zet die een cm of 3 a 4 onder de bovenkant van de cilinderboring erin (even met een omgekeerde zuiger in je boring duwen zodat de veer parallel in de boring zit) en doe dit vervolgens ook onderin de boring. Kom je dan al met je slotspeling al heel ruim te zitten, dan weet je al genoeg. Maar als die garage van jou een beetje goed uitgerust is met gereedschap, dan heeft hij ook vast wel een meetklok om de boringen te meten en die te vergelijken met standaard of een eventueel al aanwezige overmaat. Overigens zou ik de boringen machinaal laten honen en niet met een boormachine met de hand. Als je niet weet wat je doet dan krijg je er geen mooi hoonpatroon in en wordt het van kwaad tot erger en verbruikt hij straks meer olie dan benzine.
Je hebt nu mooi je blokje in de verf staan, maar na het honen zul je toch het hele blok weer klinisch moeten gaan reinigen (en niet alleen de boringen!). En met klinisch bedoel ik echt brandschoon en niet met een doekkie en een beetje remmenreiniger de boel een beetje schoonvegen. Ga na het honen maar eens met een schone witte doek en een beetje dunne olie of WD40 door je boringen, je schrikt je dood. Als die troep tussen je mooie Clevite 77 lagertjes komt dan is het feest..
pokedo
Posts: 8
Joined: Wed Apr 07, 2010 10:29 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by pokedo »

dit klopt helemaal.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Niet veel gedaan afgelopen 2 wkn eerder ziek thuis gezeten :sick:
Draad opgepakt met m'n zuigers schoonmaken en nieuwe veren erop en alles schoongemaakt en ingepakt zodat het klaar ligt om verders op te bouwen.
Image

FF foto'tje van m'n lagerschaaltjes deze waren echt versleten :hmmm:
Image

ff verder gegaan met de tuimerlaars ff ontvetten en schoonmaken met een koper borsteltje.
Image
Image
Image

Overige onderdelen onderweg vanuit de US nieuwe lagerschaaltje hoofd en krukas lagers ivm deze geslepen was.
Nieuwe carter pannetje ivm de oude onder de verf zat en gedeukt was net even teveel werk om het allemaal netjes te maken terwijl je voor $ 80 een nieuwe hebt.
En om de boel wat op te vullen wat chrome werk :roll: olie peilstok dynamo bracket boutjes moertjes.

En sinds dit weekeind een paar zeldzame Cuda X-flow koppen rijker :D zal vanavond even wat foto's maken.
Brengt wel weer wat meer werk mee ivm de extra grote kleppen die er in de koppen lopen de stoter stangetjes lichtelijk schuin.
Ik heb 2 keuzes of de stoterstangetjes moet opmeten per klep en deze per stuk bestellen of een verstelbare tuimelaar te kopen.
Last edited by Crash on Thu Feb 13, 2014 1:38 pm, edited 1 time in total.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

o gisteren weer ff de schouders eronder gezet en weer flink wat vooruitgang geboekt.
Alle tuimelaars v/d 360 koppen verders schoongemaakt daarna tuimelaars/ kleppen veertjes weer terug in een doosjes en op de plank.
Mocht ik me vervelen in de toekomst gaan we nog de kleppen polijsten/ sluitend maken op de koppen tenzij iemand nu intresse heeft om deze over te nemen?

Zo nu verder m'n focus op de x-flow koppen ff wat fototje van alle geflowde/ vergroote poorten. En de grotere kleppen.
Image
Image
Image

X marks the spot
Image

Huppa meteen met de haakse slijper met de staalborstel er langs alle oude verf verwijderen. Moet nog ff een kleinere borstels halen om wat beter in alle rondingen te komen.
Image


Tja nu alles geupgrade is qua intake carb geflowde koppen fel nokkenas zal ik toch ook wel af moeten stappen van m'n standaard spruitstuk die anders alles tegenhoud.
En ff information aan het inwinnen wat een beetje betaalbare spruitstukken zijn.

En nog de oude lagerschaaltjes v/d nokkenas rustig eruit getikt
Image

Volgende stappen worden nu de Cilinders honen boeltje nog een keer goed schoonmaken en nieuwe nokkenas lagerschaaltjes erin persen
Last edited by Crash on Thu Feb 13, 2014 1:38 pm, edited 1 time in total.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Meer goodies binnen me nieuwe kleppendeksels
Had dit simpele setje er eerst op zitten.
Image

Daarbij vind ik de volgende wel weer een vooruitgang :happy:
Image
Last edited by Crash on Thu Feb 13, 2014 1:38 pm, edited 1 time in total.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Jeroen_Sp »

kan aan mij liggen, maar geen van de fotos werkt hier.
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Hotjerod »

.
Last edited by Hotjerod on Tue Feb 18, 2014 12:34 am, edited 2 times in total.
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Hotjerod »

.
Last edited by Hotjerod on Tue Feb 18, 2014 12:33 am, edited 1 time in total.
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Hotjerod »

.
Last edited by Hotjerod on Tue Feb 18, 2014 12:35 am, edited 1 time in total.
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Hotjerod »

.
Last edited by Hotjerod on Tue Feb 18, 2014 12:35 am, edited 1 time in total.
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Hotjerod »

.
Last edited by Hotjerod on Tue Feb 18, 2014 12:34 am, edited 1 time in total.
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Hotjerod »

@Crash ik heb even de foto links aangepast, bij plaatsen van de foto links vanaf het mopar forum het volgende uit de link verwijderen >>> &mode=view
Om je topic netjes en overzichtelijk te houden, kun je mijn quotes kopiëren en plakken in de "oude" posts. Dan verwijder ik daarna mijn quotes :thumbs:
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Jeroen_Sp wrote:kan aan mij liggen, maar geen van de fotos werkt hier.
Met hulp van hotjerod ff snel de boel aangepast en moet nu wel allemaal goed zichtbaar zijn
Post Reply