Dodge Charger 1972

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Jeroen_Sp »

yes, het is zichtbaar!
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Zo weer ff verder gegaan met de koppen schoonmaken.
Daarna een laagje VHT primer en verdere laagjes met m'n metalic ice blue vanavond laatste laagje erop en dan is dit ook weer klaar voor montage.
Ben van plan al m'n onderdelen los te spuiten zodat je netjes alle pakkingen vriespluggen en nieuwe boutjes allemaal goed ziet zitten.
Image
Image

En verders m'n oude dashboard eruitgehaald en hier was flink in alle bedrading en vacuumleidingen gesnoeid :sucks:
Daarnaast viel de staat v/d bedrading wel mee dacht dat alles wel crispy was ivm in het verleden alles we ik beetpakte brak zowat af maar achter het tellerhuis is alles nog wel goed.
Image
Image
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Alle cilinders netjes gehoond kwam er allemaal mooi uit en na al dat poetsen kan ik eindelijk beginnen met opbouwen :OO:
ondertussen verder gegaan met het Dashboard vervangen.Foto's zijn wat minder ivm dit in m'n eigen garage is en wat minder licht.
Maar het gigantische kachelhuis eruit.
Image
Image

Hier in de plaats kom er een kleien aftermarket die alleen op de ramen zal blazen, ga wel voor de versie die gebruikt maakt van je koelwater als verwarming.
Image

Houden nu wel een paar extra gaten over aan de voorkant, hiervoor ff een mooie delete cover voor maken.
Image

En het oude dashboard en tellers eruit nieuwe al geplaatst moet nog ff wat schroefwerk doen voordat alles goed zit maak dan een paar foto's.
Image

Had geen ruitensproeier tankje hoe deze de APK is doorgekomen geen idee, maar voor 5 euro een tankje op de kop kunnen tikken en had al een nieuwe pompje
liggen ivm ik dit had besteld voor iemand maar de persoon het niet meer kwam ophalen.
Beetje sop en water en het tankje ging van ranzig zwart en vuil naar iets acceptebelers.
Image
Image

Zal nu alleen een goed plekje voor het reservoir moeten vinden ivm deze normaal rechtsvoor zit?
Heb hier nu m'n bobine zal deze dan moeten verhuizen.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Zo gisteren Carterpan binnen ff opschuren met een scotchbrite
Image
en daarna in de primer gezet
Image
Image
En daarna in de zijdeglans zwart zie alleen dat ik hier geen foto van gemaakt hebt. Maak deze vanavond ff.
Kwam even een andere auto tussendoor dus nu pas vanavond aan de slag om m'n nokkenas lagers erin te persen **fingers crossed**
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

FF stuur eruit geduwd met een staalplaatje 2 bouten en opvulringen hierdoor heb ik ok ff wat meer ruimte om m'n overige bouten van m'n dashboard erin te zetten en alle stekkertjes weer aan te sluiten.
Image
Nu voorlopig ff simpel grant stuurtje erin zetten wat ik nog had liggen.
Image
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Ook al zeg ik hetzelf maar sjonge jonge wat een mooi carterpannetje.
Image

En gisteren de nokkenas lagers erin geperst met het stukje zelf gemaakt gereedschap gelukkig allemaal goed gegaan maar heeft wel ff tijd gekost omdat alles wel pietje precies erin moest gaan.
Image
Zo volgende stappen worden zuigers erin krukas en alles lagerschaaltjes.
Maar eerst een hoop kleine onderdeeltjes beugeltjes pulley's etc stralen zodat ik dit weer netjes kan primeren en spuiten.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Zo ff wat tempo gemaakt kon al m'n kleine onderdeeltjes stralen bij Rihof thank you :yeah: scheelde me een hoop tijd schuren.
Daarna alles direct in de hittebstendige primer en in de zijdeglans.
Image
Image
Verder gegaan en m'n zuigers gemonteerd en nu de lagerschaaltjes van de krukas erin.
Van het weekeinde ff met z'n tweeen de krukas erin leggen en de zuigerstangen begeleiden. Achteraf gezien eerst de krukas erin moeten doen en dan pas de zuigers erin "DOH" :roll:
Image
En de lunatti nokkenas in de inloop vet gesmeerd en het blok ingeschoven en paste allemaal perfect.
Image
Iets te enthousiast geweest met inloopvet van compcams te bestellen en zoals je ziet heb ik een hele pot dus mocht iemand intresse hebben.

Motor steunen gemonteerd in half uurtje wat ik over had, kan ze nu weer loshalen want zie bij de ARP boutenset om alle extra's te monteren er ook bouten voor de motorsteun bijzitten en alles met 12-point bout staat wel zo netjes.
Image

Zo weer klein beetje vooruitgang gemaakt Krukas erin gelegd en toen ie erin lag was het eigenlijk wel handig om eerst de lagerschaaltjes in de drijfstangen te leggen.
Leermomentje :D
Maar beetje geduld en dan krijg je alles er netjes in. Alles lagerschaaltjes erin en alles netjes met de moment sleutel staps gewijs aangedraaid en opgebouwd.
Nieuwe high volume olie pomp met nieuwe pickup erin geplaatst en even de krukas rond draaien dat er niets aanloopt en daarna de olie pan passen dat er niets aanloopt.
Image
Image
En daarna de nieuwe ketting en de "timing chain tensioner" erop dus kettingkje zal in ieder geval strak blijven staan. :)
Image
Image

Voor de rest setje nieuwe firewall connectors besteld ivm zelf een nieuwe kabelboom in de motor ruimte ga aanleggen
Image
Volgende stappen is het kettinghuis weer opnieuw opschuren ivm het spuiten niet mooi gelukt was en verder gaan met monteren.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Kettinghuis verder opgeschuurd en in de zijdeglans zwart gezet sluit mooi aan met m'n carter pan.
En de nieuwe melling high volume waterpomp erop geschroeft.
Image

En de motorsteun bouten vervangen voor de ARP bouten. Bevallen m'n goed deze ARP bouten zijn het geld wel waard.
Image

Wel bezig geweest weinig foto's gemaakt.
Motorruimte alu plaat gemaakt om alle bestaande gaten van de kachel/ kachelleidingen en overige te dichten.
Deze flink in de kit gezet en daarna met popnagels rondom vast zal hier een foto's van maken waneer alles netjes is en mooi in kleur is gespoten.

Verder bezig geweest met m'n bedrading ivm dit geduldig werkje is en ik geen geduld heb doe ik beetje bij beetje.
Kwam ook een hele boel losse draadjes tegen die nergens meer aan vast zaten en wel ingetaped waren.
Valt overigens nog mee dat ik geen brandje heb gehad want sommige draden liepen geheel incorrect en verklaarde ook wel m'n aarde problemen.
En nu de koppen erop geschroeft
Image
Image
Image

Helaas 2 stappen vooruit 1 stap terug heb m'n olie pan veel te strak aangedraaid en m'n pakking en m'n rubbers gedurende de nacht er weer uit gefloept *leermomentje*.
Nieuwe composiet pakking besteld ipv kurk en overige laatste dingetjes besteld uit de US zodat ik van het weekeinde weer verder kan.
Heb m'n stekkers en pinnetjes vanuit de US binnen gekregen dus kan ook beginnen met m'n kabelboom en heb deze overzichtje gevonden via Mopar fora in de US welke alles wat duidelijker maken welk stekkertje wat is.
Image
Image
Daarnaast verschillende kleuren bedrading besteld en stekkertjes voor op m'n remverdelerdruk/ oliedruk sensor en temp sensor zodat alles weer netjes en nieuw erin ligt.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Stekkertjes op al m'n bedrading gezet en na dicht knijpen nog bijgesoldeerd zodat het niet meer losgaat.
Image
Image

Deel 1 v/d goodies binnen met m'n olie pan pakking dus kan in ieder geval weer verder vanvond
Image
Image

En m'n kachel van Summit zelf en ziet er netjes inlcusief montage beugels
Image
Image
Image

Zo oliepannetje er weer op dit keer niet te strak aangedraaid en qua de pakking ook van betere kwaliteit is gaat alles een stuk netter.
Image

Nu verder gegaan met de lifter erin voor de zekerheid heb ik ze toch een paar daagjes in de olie gezet beter voorkomen dan repareren.
En de stoterstangetjes geplaatst beetje inloopvet op de puntjess voor smering.
Image
Image

met de orginele 340 koppen kwamen ook verstelbare tuimelaars mee en deze er ook al opgeschroeft en vanavond beginnen met stellen. fot's volgen nog.
ivm hydrolische lifters en na wat leeswerk lees ik dat men 1/4 of een 1/2 slag deze aandraaid zelf ga ik ze 1 halve slag aandraaien.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Ranch73 »

8) Nice, de kachel ombouw vanwege het gewicht ??
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Ranch73 wrote:8) Nice, de kachel ombouw vanwege het gewicht ??
Oude had problemen met bedrading/ vacuum etc en was met Airco welke ik al eruit gehaald had.
En had geen zin om nog is tig uur in een kachelhuis revisie te steken.
Voor APK doeleinden ivm je je voorruit moet kunnen ontwasemem was dit een mooie oplossing
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by chevystan67 »

netjes hoor :)
ennuhh, zou je deze leek kunnen uitleggen waaarom die lifters een paar dagen in de olie moeten liggen ?
ben nl nogal nieuwsgierig, en je bent nooit te oud om te leren zegt men.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Heb dit van Comp cams overgenomen en eigenlijk is het weinig moeite voor uiteindelijk misschien een klein beetje extra smering. Maar elk beetje helpt.


1. Lifter Preparation: Remove your new COMP Cams® lifters from the packaging, and clean
the lifters thoroughly in mineral spirits or an equivalent solvent. Remember, in order to protect
your camshaft warranty new COMP Cams® lifters must be installed on flat tappet cams. It is
not necessary to “pre-pump” hydraulic lifters full of engine oil prior to installation and valve
adjustment. It is actually undesirable to do so as the “pumped up” lifters will cause the valves
to open during the adjustment process, rather than positioning the lifter plunger in its operating
position as it is supposed to do. “Pre-soaking” hydraulic lifters in a bath of engine oil is a good
idea but not mandatory. Doing so ensures that the lifters are adequately lubricated on their outer
surfaces prior to installation. It may also result in a quieter engine start up as the oil in the bath
may displace some air from the lifter’s plunger reservoir. Coat the bottoms of all flat tappet
lifters with COMP Cams® Cam and Lifter Installation Lube (Part #103) supplied with flat
tappet cams. When you install the lifters, make sure they fit well. Flat tappet lifters should
rotate freely in the lifter bores. Any excess clearance or tight lifters can cause damage to the
camshaft, leading to engine failure. Note: Contact your engine builder or block
manufacturer for your specific clearances
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Zo ff stil geweest ivm de winter zomer wissel qua banden ging dat eerst voort en wat andere projectjes.
Eindelijk de kleppen wezen stellen en weer de intake terug op z'n plaatsje gezet. (foto's volgen nog)

Toen m'n mooi kleppendeksels monteren maar de bouten die er bijzaten zijn 5 cm te lang :hammer: :boos: :hammer: :boos: kut Amerikanen met plug and play.
Kan ze inkorten maar dan houd ik geen schroefdraad met open en alle tap dozen open getrokken maar geen Amerikaanse maatjes :(
Gaan ze van het weekeinde doorslijpen en inkorten.

Toen m'n dynamo beugel monteren dat ging ook ff niet ivm de ARP bouten hier geen rekening mee houden dus deze 2 ook doorsplijpen en stukje tussen lassen.
Moet ook meteen nog ff maar checken met m'n stuurbekrachtings montage bouten of die wel lang genoeg zijn.

Motor ruimte netjes opgeschuurd in de primer gezet en gespoten ging allemaal perfect. Daarna nogmaals lichtelijk opgeschuurd en laatste laag aangebracht en toen begon de boel the reageren :boos: dus kan weer van vooraf beginnen met alle plakjes af te schuren en voorzichtig op te bouwen met primer 3 lagen en dan zeer voorzichtig de verf aan te brengen. Zit er aan te denken om alles strak in de hamerite te zetten in de motorruimte.

Dus dit was eerder 1 stap vooruit en 3 stappen terug, volgende week komen de foto's er weer bij
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Ranch73 »

Crash wrote:.Motor ruimte netjes opgeschuurd in de primer gezet en gespoten ging allemaal perfect. Daarna nogmaals lichtelijk opgeschuurd en laatste laag aangebracht en toen begon de boel the reageren :boos: dus kan weer van vooraf beginnen met alle plakjes af te schuren en voorzichtig op te bouwen met primer 3 lagen en dan zeer voorzichtig de verf aan te brengen. Zit er aan te denken om alles strak in de hamerite te zetten in de motorruimte.

Dus dit was eerder 1 stap vooruit en 3 stappen terug, volgende week komen de foto's er weer bij
Heb dit laatst ook gehad met een z.g. metaallak,volgens mij bij sommige merken/type lak gewoon meerdere lagen spuiten met 5 minuten tussen iedere laag ,laten drogen en klaar :D ,keep up the good work :thumbs:
Post Reply