Dodge Charger 1972

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by reijer »

Leuk project met veel mooie 'leermomenten'.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Zo weer even de draad opgepakt en van m'n veel te lange bouten extra draad erop getapt en ingekort.
Image
Image

En daarna de deksel erop geknutseld wel blij met het resultaat.
Image
Image

En zoals op de foto's te zien is RVS T-bolt klemmen om de bypass hose ga er meer bestellen om ook 'n radiator en kachel slangen mee vast te zetten .
Ze klemmen goed gelijkmatig rondom en lekkere robuste uitstraling.

Flink aan het schuren geweest in de motorruimte en de eerste laag primer er weer op laat dit lekker nachtje goed uitharden dan is de planning weer licht opschuren en nog meerdere lagen aanbrengen met half uurtje tussenpauze en dan nachtje laten uitharden en alles weer in de verf zetten.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Heb de bouten verlengd ivm de ARP bouten lang genoeg waren om de waterpomp te monteren maar zodra ik er een dynamo beugel op wilde zetten pakte de schroefdraad niet eens. Dus even met het las apperaat in de weer en de ARP bout aan de uiteinde/ schroefdraad van orginele bouten.
Moet wel zeggen met het door tollen van de bouten de ARP bouten zeer makkelijk gingen vergeleken met de orginele bouten.
Toen uiteindelijk weer te lang maar kon dat bijwerken door wat van het uiteinde af te slijpen.
Boeltje gemonteerd en een chrome olie peilstok kon niet achterwegen blijven.
Image
Image
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by 68 Cougar »

Gadverdamme wat ziet dat er lekker uit! 8)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Corp »

Mooi hoor, alleen dat grasmaaier blad had ik eraf gehaald, je zou niet de 1e zijn waarbij zo'n ding uit elkaar spat en de motorkap en andere delen vernielt.
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by takel »

Mooi en goed bezig, voorbeeld voor velen hoe je het aanpakt
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

@ corp, had me er eigenlijk ook iets anders bij voorgesteld zit nog te twijfelen of ik hem er wel op houd.

Gisteren de dynamo erop en voor de dynamo wat buisjes op maat moeten maken zodat alles weer lekker zit. Gaskabel brackets en kickdown weer vastgezet op het blok. foto's volgen nog
Daarbij na heel veel lezen en discuseren en toen weer niet en dan weer wel er toch voor gekozen om inloop olie te gebruiken voor de break-in.
Reden dat ik er toch voor gekozen heb is voor de geadveerteerde betere hitte afvoer en hogere ZDDP gehaltes die je nodig hebt voor je nokkenas en zuigers op te bouwen en het zekere voor het onzekere te nemen ivm ik na een flinke bak geld in m'n blok gestort te hebben ik niet op 6 tientjes wil blijven hangen zijn nog genoeg andere dingen die niet goed kunnen gaan.
Heb daarvoor 6 ltr Bradd Penn SAE30 olie gekocht, 5 ltr is de hoeveelheid voor m'n blok maar omdat alles nog vol moet lopen met olie extra litertje kan geen kwaad.

Nu de eerste 5 ltr erin gegoten binnenkort gaan primeren en even peilen hoeveel ik dan zit.
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by reijer »

Niet vergeten om na het inlopen bij elke verse oliebeurt een flaconnetje ZDDPlus (o.i.d.) toe te voegen. Adams Classic Cars is volgens mij de enige in NL die ZDDPlus verkoopt.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by sjak_brak »

Een beetje olie heeft een voldoende ZDDP-gehalte hoor, daar hoef je geen additieven voor te kopen :)
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by reijer »

Fout. Het zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP, ZDP of ZnDTP) gehalte van motorolie daalt al jaren gestaag wegens de eisen van moderne katalysatoren. De API rating ging van SJ naar Sl, SM tot SN. Dit is slechts nieuws voor oude (flat tappet) motoren die nu veul sneller slijten, of oude motoren die zijn gereviseerd en moeten worden ingelopen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by sjak_brak »

Ik zeg: een beetje olie. Dus niet zomaar willekeurig een fles uit t schap van de automaterialen om de hoek. Als je dat erin gooit, dan heb je inderdaad gelijk.

Bv Gulf, Brad Penn, Bardahl, en nog een aantal merken hebben olie met goede samenstelling voor flat tappet motoren e.d. Daar heb je geen flesjes met additieven bij nodig.

Verder ook opletten dat je geen motorolie voor dieselmotoren gebruikt, die hebben weliswaar een hoog ZDDP-gehalte, maar doorgaans is dit een ander type ZDDP.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Crash »

Na de break-in zal ik overstappen op Bardahl of BO motorolie http://webshop-automotive.bomotoroil.ne ... sj-ce.html
is me aangeraden dat dit allemaal goed is.
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by reijer »

Ah, bedoelde je dat Sjak. Dank voor de verheldering.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Dodge Charger 1972

Post by Ranch73 »

Crash wrote:Na de break-in zal ik overstappen op Bardahl of BO motorolie http://webshop-automotive.bomotoroil.ne ... sj-ce.html
is me aangeraden dat dit allemaal goed is.
http://webshop-automotive.bomotoroil.ne ... 15w40.html

15w40 is wel goed lijkt mij i.p.v. 20w50 :o
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Dodge Charger 1972

Post by Jeroen_Sp »

wat is een goede hoeveelheid ZDDP dan? wanneer heb je voldoende?
Heb nu Eurol olie erin zitten, als ik die vergelijk met Braadpan dan zit daar meer ZDDP in. Zou goed moeten zijn zou je zeggen. Maar wanneer weet ik dus dat het ook echt goed is??
Post Reply