"Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

Thanks
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

oop dat het nu wel goed zit, altijd kloteustom 2500

Post by Pavement Pounder »

Hoop dat het nu wel goed zit, altijd klote als je achteraf ziet dat je iets vergeten bent oid.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by watahyahknow »

al doende leert men , het kost alleen een hoop tijd en geld
dat een turbomotor van nelson racingengines duur is komt ook omdat de man het nodige gesloopt en getest heeft om de juiste formule te vinden hij moet het geld toch ergens weer terughalen nietwaar?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

SLECHT NIEUWS

ik heb dit weekend twee drijfstangen losgemaakt, omdat ik twijfelde of ik de zuigerveren wel goed gedraaid had met terugzetten van de zuigers. checkte de lagers voor de zekerheid even...

echt werkelijk al mijn rod bearings en main bearings al beschadigd. Ik heb verdomme die krukas alleen nog maar met de hand een paar keer rondgedraaid...WHAT THE FUCK IS GOING ON!

check het schaafsel in de oliegaten van de krukas

Image

en dit is de lager die het slechtste eruit

Image

ik sta echt op het punt om het op te geven....krukas laten opmeten, bleek netjes binnen de marges van 020 ondermaats te zitten. dus netjes met ondermaats lagers in elkaar gezet. en na een paar keer ronddraaien met de hand al beschadigde lagers 0_o
Strike302
Posts: 139
Joined: Wed Mar 24, 2004 8:04 pm

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by Strike302 »

Das balen, gelukkig is de krukas wel goed.
Na het op ondermaat slijpen van mijn krukas waren de gaten (oliekanalen) afgebraamd.
Kan het zijn dat deze in je lagers "vreten"?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by Pavement Pounder »

Hier heeft Strike302 een punt.
Ik dacht zelfs dat origineel af fabriek de olie kanalen ook gechamfert zijn.
Maar inderdaad ik zie voor zo ver dat kanalen een scherpe rand hebben en zodoende in de lagers vreten.
Je kunt best zelf chamferen maar te veel is ook weer niet goed.

http://www.generalcrank.com/services/crankshaft

http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=30175

http://what-when-how.com/crankshaft/cra ... brication/

Er is veel te vinden op Google
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by watahyahknow »

ik denk ook dat het met het chamferen van de oliekanalen te maken heeft ik vind het best slordig dat het revisiebedrijf je daar niet op had gewezen bij of na de verkoop
het had erger kunnen wezen jongen nu kun je het met een klein beetje slijpwerk en een setje nieuwe lagers oplossen , kost uiteindelijk een stuk minder als een motor vol gruis wat zeker had gebeurt als je het NIET had gecheckt , de lichte krasjes op de krukas kun je wegslijpen met heel fijn schuurpapier :
[youtube]watch?v=Q0dFA5ji_p4[/youtube]
ik zou dat doen nadat je de oliegaatjes hebt gechamfered
dit is natuurlijk iets waar je niet op zit te wachten en het kost tijd om de lagers te laten bezorgen en zo maar prijs jezelf gelukkig dat je het op tijd hebt ontdekt , niet opgeven je bent er bijna
als je dit een keer (of2) meemaakt zal je de fout met het bouwen van de volgende motor niet meer maken

check de clearance van je lagerschalen met plastigauge :
[youtube]watch?v=yCW6tatWX7U[/youtube]
de maat op de krukastappen is goed geen probleem maar het kan zijn dat de krukas krom is (onwaarschijnlijk als ie zonder de drijfstangen egaal en lekker vrij ronddraait zonder ruw aanvoelende puntjes) , of dat de lagerkappen een keertje gevlakt zijn en daarna niet goed zijn rondgeslepen / gelijnhoont dat kan er ook voor zorgen dat het allemaal wat te strak is en moet je wat ruimere / dunnere lagers kopen
je weet ook dat je voor je de hoofdlagerkap met de anders gevormde lagers aandraait je de krukas met een schroevendraaier even voorzichtig heen en weer moet bewegen ? dat is om die kappen te centreren , nadat je de kap heb aangedraait check je de endplay met een meetklokje op de snuit van de krukas en een grote schroevendraaier :
[youtube]watch?v=_SU3HS3-Vh4[/youtube]
deze moet binnen de tolleranties zijn , vooral als het een motor met normale versnellingsbak is (koppeling drukt er tegenaan )
Last edited by watahyahknow on Tue Nov 18, 2014 12:11 am, edited 2 times in total.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by Funk »

Je lagers lijken ook helemaal gedeukt te zijn alsof ze oververhit zijn (?).
En je noemt dat je krukas 020 ondermaats is, en je ook ondermaats lagers hebt maar ik neem aan dat je overmaats bedoelt?
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by watahyahknow »

ik denk dat die deukjes komen door de babbit/zachte laag van de lagerschaal die er doorheen is gerold
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

he mannen, thanks for the feedback. denk dat hier misschien de oliekanalen het inderdaad zijn. maar het gekke is dat de vorige keer ik dezelfde snippers had...ik zal kijken of de krukas te polijsten is, maar er zaten al krassen in die met je nagels te voelen waren.

Enig idee met welk type schuurpapier? 300 of 400 grid ofzo?

Iemand info hoe je oliekanalen chamfert? kan ik dat zelf?

Die deukjes die jullei zien, die zitten er niet. Dat komt omdat ik de assembly lube niet had weggeveegd bij de foto. Dus je ziet nog lube op de lager zitten en daardoor lijken het deukjes.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by watahyahknow »

[youtube]watch?v=y2RdzsC5sW8[/youtube]
slijpsteentje in een boormachine , goed beetpakken en ondersteunen tegen een deel van de krukas
Strike302
Posts: 139
Joined: Wed Mar 24, 2004 8:04 pm

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by Strike302 »

kikkegek wrote:he mannen, thanks for the feedback. denk dat hier misschien de oliekanalen het inderdaad zijn. maar het gekke is dat de vorige keer ik dezelfde snippers had...ik zal kijken of de krukas te polijsten is, maar er zaten al krassen in die met je nagels te voelen waren.

Enig idee met welk type schuurpapier? 300 of 400 grid ofzo?

Iemand info hoe je oliekanalen chamfert? kan ik dat zelf?

Die deukjes die jullei zien, die zitten er niet. Dat komt omdat ik de assembly lube niet had weggeveegd bij de foto. Dus je ziet nog lube op de lager zitten en daardoor lijken het deukjes.
Dat lijkt me toch echt niet goed! Was dit al toen je de krukas terug kreeg van het revisiebedrijf?
Zover ik het weet zijn de lagertappen altijd helemaal glad. Naschuren zou ik alleen met wat waterproof schuurpapier doen, denk eerder iets van 600-800..

Gezien jouw ervaringen vraag ik me wel af of het wel een goed revisiebedrijf is....of is dat te kort door de bocht? :oops:
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by watahyahknow »

er zouden in principe geen krassen in de krukas moeten zitten alleen de resten van de lagerkappen kunnen er een beetje ingevreven zijn , normaal is de krukas een heel stuk harder dan de lagerschalen aks je het niet weg kan poetsen inderdaad 800 grit waterproof

hij heeft de krukas gekocht van een revisiebedrijf die de krukas nog had liggen van een klant die niet wilde betalen , kan goed zijn dat de krukas daarom niet is afgemaakt zoals het hoorde of omdat er een scheurtje in het motorblok werd ontdekt waar deze terug in moest bijvoorbeeld
ik heb het een keer gehad met een cilinder voor een 2 takt waar de spoelpoorten niet van waren gechamfered , de zuigerveer vrak er op en groefde de cilinder , degene die mij de cilinder had verkocht heef hem toen voor me vervangen
het kan goed zijn dat de lagertappen perfect .20 onder geslepen zijn door de machinist , het enige wat ik het bedrijf zou aanmerken is het feit dat ze hem er niet op gewezen hebben , het is een klein klusje maar het scheeld een hoop narigheid
misschien (als ze in de buurt zitten )kan hij nog eens langsrijden met de krukas en lagerschalen en het verhaal uitleggen en als ze schappelijk zijn krijgt hij de lagerschalen vergoed
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by kikkegek »

Ware het niet dat de verkoper een particulier was.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500

Post by mercury1970 »

Wederom sterkte met je tegenslag; aanhouder wint !! 8)
Post Reply