"Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
Ziet er netjes uit zo!!
Om even terug te komen op de fan, welke plaats is beter voor een electrische fan?
Bij mij zit hij voor de radiateur en bij jou zie ik ze erachter zitten. Rijwind komt toch ook van voren??
Om even terug te komen op de fan, welke plaats is beter voor een electrische fan?
Bij mij zit hij voor de radiateur en bij jou zie ik ze erachter zitten. Rijwind komt toch ook van voren??
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
thanks.
erachter, omdat wanneer je hem ervoor plaatst hij een deel van de radiator afdekt. Zoals bijvoorbeeld de motor van de fan, die houd dan rijwind tegen. Terwijl as die erachter zit je de lucht door de hele radiator heen kan zuigen.
erachter, omdat wanneer je hem ervoor plaatst hij een deel van de radiator afdekt. Zoals bijvoorbeeld de motor van de fan, die houd dan rijwind tegen. Terwijl as die erachter zit je de lucht door de hele radiator heen kan zuigen.
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
Ligt er aan of het een push of pull fan is.
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
Okee, klinkt wel logisch eigenlijk!!!
Hoe kan ik dat zien eigenlijk? Wil wel graag de optimale werking van de fan hebben eigenlijk!!
Hoe kan ik dat zien eigenlijk? Wil wel graag de optimale werking van de fan hebben eigenlijk!!
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
grote update.
is al weer boel gebeurd aan Monster, maar post tegenwoordig het meeste in mijn Suburban groepje op Facebook of in Amerikaanse groepen op FB waar ik lid van ben. Maar hierbij dan een update met vooral veel fotos:
ik had al tijdje een Black Box programmeerbare ontsteking liggen. Eindelijk maar eens ingebouwd.
mechanische vervroeging gelocked met een lock-plate (eigen brouwsel). Uiteraard lockclipjes teruggezet.
Black Box op de firewall met trillingsdempers
Ik kreeg de ontsteking niet aan de praat. Auto startte wel, maar zodra je gas ging geven ging die bokken als een malle. Twee uur met Amerika aan de telefoon gezeten. Zij mijn laptop overgenomen. Ontsteking firmware geupdate, allemala geheiume features te zien gekregen (cool shit) en uiteindelijk.....lukte het niet. Ze wilde me al mijn geld teruggeven...
tone heb ik met Marcel Flammand een beetje heen en weer zitten mailen. en uiteindelijk besloten om niet de Magnetic coil trigger maar de output van de ontstekingsmodule te gebruiken als signaal. De Black Box kan namelijk met allerlei signalen samenwerken. en voila....werkte meteen als een trein...
custom timing table geladen en rijdt perfect nu.
Heb nog eigen excel sheet gschreven om snel timing tables te maken:
Wilde de startmotor vervangen en zag dat de dikke kabel gewoon door het frame liep....zo kansloos:
dus maar netjes vervangen en uit het frame gehaald.
middenconsole gaan bouwen voor de double din kenwood radio, eerst maar malletje in de auto geknipt
zagen, passen, nog meer zagen, nog meer passen, zucht
is al weer boel gebeurd aan Monster, maar post tegenwoordig het meeste in mijn Suburban groepje op Facebook of in Amerikaanse groepen op FB waar ik lid van ben. Maar hierbij dan een update met vooral veel fotos:
ik had al tijdje een Black Box programmeerbare ontsteking liggen. Eindelijk maar eens ingebouwd.
mechanische vervroeging gelocked met een lock-plate (eigen brouwsel). Uiteraard lockclipjes teruggezet.
Black Box op de firewall met trillingsdempers
Ik kreeg de ontsteking niet aan de praat. Auto startte wel, maar zodra je gas ging geven ging die bokken als een malle. Twee uur met Amerika aan de telefoon gezeten. Zij mijn laptop overgenomen. Ontsteking firmware geupdate, allemala geheiume features te zien gekregen (cool shit) en uiteindelijk.....lukte het niet. Ze wilde me al mijn geld teruggeven...
tone heb ik met Marcel Flammand een beetje heen en weer zitten mailen. en uiteindelijk besloten om niet de Magnetic coil trigger maar de output van de ontstekingsmodule te gebruiken als signaal. De Black Box kan namelijk met allerlei signalen samenwerken. en voila....werkte meteen als een trein...
custom timing table geladen en rijdt perfect nu.
Heb nog eigen excel sheet gschreven om snel timing tables te maken:
Wilde de startmotor vervangen en zag dat de dikke kabel gewoon door het frame liep....zo kansloos:
dus maar netjes vervangen en uit het frame gehaald.
middenconsole gaan bouwen voor de double din kenwood radio, eerst maar malletje in de auto geknipt
zagen, passen, nog meer zagen, nog meer passen, zucht
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
fotootje van de andere kant
wat parts bi Bart in Breda gescoord...helaas was veel van wat ik zocht al weg of er erg slecht aan toe
Kreeg de kans om de motor van Monster te verkopen...en mocht bij Michiel tijdje in de garage, dus hop...aan de slag
motorkap eraf
alles los gehaald
lift off!!!!
touch down
empty engine bay...tijd voor grote schoonmaak, voordat het nieuwe blokkie erin komt!
dag oud blokkie
serpentine setup via American Car Recycling Parts geregeld http://www.vandenbergusacars.com/
De Torker II intake die ik heb heeft maar 1 vacuum aansluiting en mijn kleppen plaat geeneen...dus maar een vacuum tree in elkaar gesoldeerd:
wat parts bi Bart in Breda gescoord...helaas was veel van wat ik zocht al weg of er erg slecht aan toe
Kreeg de kans om de motor van Monster te verkopen...en mocht bij Michiel tijdje in de garage, dus hop...aan de slag
motorkap eraf
alles los gehaald
lift off!!!!
touch down
empty engine bay...tijd voor grote schoonmaak, voordat het nieuwe blokkie erin komt!
dag oud blokkie
serpentine setup via American Car Recycling Parts geregeld http://www.vandenbergusacars.com/
De Torker II intake die ik heb heeft maar 1 vacuum aansluiting en mijn kleppen plaat geeneen...dus maar een vacuum tree in elkaar gesoldeerd:
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
Zuigertjes op de drijfstangen laten persen
Koppen schoon laten maken bij Fabian....zijn echt weer als nieuw
alle gaten nalopen met thread runners
kreeg de nokkenas er niet in en lager zat te ver naar binnen
ff teruggebracht naar de shop, lager eruit, nieuw lager erin, pasvorm daarna weer perfect
brackets van de serpentinesetup opknappen
de andere parts ook
draai me blok om om krukas te gaan plaatsen..rinkel de rinkel....
kijk na 2 uur zoeken in een van de koel kanalen
dus daar is een van de missende centreer-pennetjes
tooltje gemaakt met kleine magneetje en eruit gevist...
en dat is waar ik nu ben....ga blok nu afbouwen en hopelij komende week in Montster terug hangen zodat we komend weekend naar de King Cruise kunnen...dat zou echt geweldig zijn!
Koppen schoon laten maken bij Fabian....zijn echt weer als nieuw
alle gaten nalopen met thread runners
kreeg de nokkenas er niet in en lager zat te ver naar binnen
ff teruggebracht naar de shop, lager eruit, nieuw lager erin, pasvorm daarna weer perfect
brackets van de serpentinesetup opknappen
de andere parts ook
draai me blok om om krukas te gaan plaatsen..rinkel de rinkel....
kijk na 2 uur zoeken in een van de koel kanalen
dus daar is een van de missende centreer-pennetjes
tooltje gemaakt met kleine magneetje en eruit gevist...
en dat is waar ik nu ben....ga blok nu afbouwen en hopelij komende week in Montster terug hangen zodat we komend weekend naar de King Cruise kunnen...dat zou echt geweldig zijn!
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
Nice. Welke serpentine setup heb je nu gekocht?
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
ik heb een tweedehands setup gescoord bij American Car Recycling Parts in Zeeland. Heel goed geholpen, inclusief alle bouten, A/C compressor, 100A dynamo, alle pulleys, de hele sante kraam..
blok opbouwen duurt nu alleen wel beetje langer dan gepland...kreeg eerst de nokkenas niet in het eerste lager en nu weer de zuigers er niet in...heb me klauwen al opengehaald aan de compressor
onderste ring springt steeds onder de compressor uit (flinterdun ding die ring onder de olieschraper)
blok opbouwen duurt nu alleen wel beetje langer dan gepland...kreeg eerst de nokkenas niet in het eerste lager en nu weer de zuigers er niet in...heb me klauwen al opengehaald aan de compressor
onderste ring springt steeds onder de compressor uit (flinterdun ding die ring onder de olieschraper)
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
Leuk projectje man, succes!
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
Dit soort zuigerveer-spanners zijn ook vrij klote om mee te werken.
Je moet 'm goed strak aandraaien, daarna goed vlakdrukken op het blok en dan met 2-3 stevige tikken de zuiger in het blok meppen, zodat de zuigerveren geen kans krijgen.
Als je niet hard genoeg drukt op de spanner en ook wat te truttig slaat dan krijgt een zuigerveer de kans om er tussen uit te schieten.
Als je niet hard genoeg drukt op de spanner maar wel te hard mept op de zuiger dan heb je kans dat een zuigerveer er alsnog tussen uit schiet en daarna breekt.
Daarnaast moet je het dek van het blok horizontaal zetten en de krukas onder de drijfstang 'wegdraaien' zodat die niet beschadigd. Dan gaat het wat makelijker.
Je moet 'm goed strak aandraaien, daarna goed vlakdrukken op het blok en dan met 2-3 stevige tikken de zuiger in het blok meppen, zodat de zuigerveren geen kans krijgen.
Als je niet hard genoeg drukt op de spanner en ook wat te truttig slaat dan krijgt een zuigerveer de kans om er tussen uit te schieten.
Als je niet hard genoeg drukt op de spanner maar wel te hard mept op de zuiger dan heb je kans dat een zuigerveer er alsnog tussen uit schiet en daarna breekt.
Daarnaast moet je het dek van het blok horizontaal zetten en de krukas onder de drijfstang 'wegdraaien' zodat die niet beschadigd. Dan gaat het wat makelijker.
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
kijk ook even in het licht of de betreffende zuigerveer uiteinde niet precies in dat stukje spanner zit wat niet vlak aansluit , het mooiste is als alle zuigerveer eindjes er een stuk vandaan zitten
tappen met de steel van een moker , scheelt je een hoop snijwonden
als je genoeg ruimte om de zuiger heen hebt zou je ook kunnen proberen om er een rij voelermaatjes omheen te duwen , of je slijpt de hoek tussen de cylinder en het dek een beetje rond met een schuurpapiertje dat helpt soms ook
wat betreft de krukas , er zijn een soort sokken te krijgen die je over de tappen op de drijfstang shuift waamee je de drijfstang over de kruktap kan geleiden
http://www.cylinderheadsupply.com/4234.html
zijn ook zelf te maken van rubber slang
tappen met de steel van een moker , scheelt je een hoop snijwonden
als je genoeg ruimte om de zuiger heen hebt zou je ook kunnen proberen om er een rij voelermaatjes omheen te duwen , of je slijpt de hoek tussen de cylinder en het dek een beetje rond met een schuurpapiertje dat helpt soms ook
wat betreft de krukas , er zijn een soort sokken te krijgen die je over de tappen op de drijfstang shuift waamee je de drijfstang over de kruktap kan geleiden
http://www.cylinderheadsupply.com/4234.html
zijn ook zelf te maken van rubber slang
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
En...?? loopt ie al?kikkegek wrote:... ga blok nu afbouwen en hopelij komende week in Montster terug hangen zodat we komend weekend naar de King Cruise kunnen... dat zou echt geweldig zijn!
We zijn al bijna weer een maand verder man... WTF?!
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
Tis geen Mopar, GM produkten hebben iets meer tijd nodig........
Re: "Monster" - 1974 GMC Suburban Super Custom 2500
ja, van de schuur naar Michiel en daar heb ik hem ook nog beetje rondgeduwd! hahaha...zal zo ff update poste, is al weer boel gebeurd, hopelijk deze week startenBigBlockMopar wrote:
En...?? loopt ie al?
We zijn al bijna weer een maand verder man... WTF?!