Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank je, we doen stinkend ons best!

Vanmorgen vroeg opgestaan uit de nachtdienst, ik wilde de auto nog even schoonmaken van binnen ende vlekken er af poetsen. Aangezien ze zaterdags alleen tot 12.15 geopend zijn moest ik nog wel even opschieten.
Snel even helemaal uitgezogen, er lag veel stof in en rommel van het lassen en slijpen:

Image

Toen snel het interieur gedaan met cockpitspray en de deuren/binnenkanten met siliconenspray:

Image

En dat ziet er dan weer aardig uit. Tevens de hele auto van buiten even opgepoetst met een microvezeldoek:

Image

Ze kan volgende week met een gerust hart naar de stalling! Maandag gaan we zien wat het gaat worden :)
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by 68 Cougar »

Top! 21 april naar de King Cruise? :idea: :D
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Ik zou graag willen als ik de filmpjes daarvan zie... maar dan zitten we in de States voor een welverdiende 4-weken vakantie ;)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Klaar!! In de "schuur";) :

Image





Ze loopt weer mooi rond. CO staat rond de 5, en de uitstoot HC is heel netjes. De choke staat redelijk goed afgesteld, daar zal nog wel wat aan getuned gaan worden. Advies is om er te proberen wat kilometers mee te maken omdat voor al deze ingrepen de motor overvoed is geweest met brandstof. Ze ruikt ook niet meer nu, en de uitlaten laten een bijna kleurloos rookje zien.

Wat foto's. De werktafel:

Image

De laatste uitdraai van vanmiddag. Tevreden:

Image

En een shotje van de goed werkende carburateur:

Image

Morgen overbrengen naar de stalling! Tot zover erg tevreden!!! :) ;)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Jeroen_Sp »

Weer goed werk gedaan!

maar als ik je lambda zie loopt je auto behoorlijk aan de (onnodig) rijke kant!
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank je. Er is bewust gekozen om de auto nu wat rijker te zetten. Advies is om er eerst eens mee te gaan rijden en na een rit van bv 25 of 50 km even terug te komen. Omdat de auto zoveel benzine gehad heeft voorheen is het blijkbaar belangrijk er eerst mee te gaan rijden om de boel een beetje "schoon" te blazen.

0,85 was volgens hun redelijk aan de lage kant. Zij stellen dit soort oude motoren nooit heel erg zuinig af. Door het krappe afstellen wordt de motor heter waardoor eerder kans op kapot draaien. HC met 685 zou betekenen dat er vrij weinig onverbrande brandstof de pijp uitgaat.
Maar help me als ik het fout heb, ik weet er verder niet zoveel van ;)

'T was trouwens starten en lopen vanmorgen zeiden ze, 2 trapjes op het gaspedaal, verder niks aanraken en starten. Ze slaat dan blijkbaar direct aan. Goed teken denk ik :)

Nieuwe afstelling zal na de vakantie worden begin Mei. We gaan eerst op vakantie, auto gaat in de stalling en later zien we verder. Straks ga ik haar ophalen maar vanmorgen was men bezig met de tank, die lekte iets bij de niveauopnemer. Daar waren we al bang voor en dat wordt nu hersteld.

Vanmiddag weer meer! :)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Oke, was ik weer. Een lange dag van wachten... ik zou de auto ophalen vanmorgen maar na een proefrit lekte die iets benzine. Men dacht aan een niet-goed zittende pakking, en dat bleek het niet te zijn. Na een dag werk bleek er (na lang zoeken) een scheurtje ik de tank te zitten ter hoogte van de opnemer. Dat was zo niet te zien, pas na op druk zetten vonden ze het lek. Het is gelast, de boel weer gemonteerd en uiteindelijk stond de auto om half 5 klaar.

Ze stond netjes in de zon, en mijn zoon parkeerde direct zijn auto ernaast voor een FB profielfoto ;) :

Image

Ze start vrij direct, en ze loopt erg mooi rond. Ik moet na de vakantie nog wel even terug om haar opnieuw even aan de kast te zetten voor de afstelling.

Het geheel is wel wat uit de hand gelopen qua kosten, maar daar hebben we geen spijt van. De auto rijdt nu zoals ze rijden moet; netjes, strak en goed. Ze trekt gewoon veel beter als voorheen, en je hoort dat de motor met plezier haar werk doet. Dat is wat waard denk ik. De rest functioneert ook prima en het sturen is eindelijk rustig. Ze spoort goed ofschoon ze ook nog even uitgelijnd moet worden na de vakantie.

Overmorgen zijn we er een maandje tussenuit naar het land waar onze Edsel vandaan komt; de States. Daarna gaan we keuren, en dan genieten van deze fijne Amerikaanse dame.

Nog een film van 16,5 minuut van de rit naar huis:



Begin Mei weer meer nieuws ;) Alvast bedankt voor alle aandacht en reacties, maar ook de goede adviezen en raad die jullie gegeven hebben. Grote dank daarvoor! :)
En natuurlijk grote dank aan restauratiebedrijf Lensink en Kolstee te Aalten: http://www.lensink-kolstee.nl/

Tot dan!

Greetz, Kilian en Ronald Halma.
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Rob(firebird) »

Mooie auto en leuk om te lezen wat je er allemaal al aan hebt gedaan (met hulp).
Have fun in the States.

Rob
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

Dank je, Rob! :)
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by chevystan67 »

die vent in die scootmobiel :lol:
die had je wel ff de kruising over kunnen helpen met je voorbumper :D
verder mooi ritje, hoop m een keer in het echt te bewonderen, dikke vette wagen, veel veilige km gewenst
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by takel »

Fijne vakantie!

Mooi te zien dat de Edsel zo'n goed baasje heeft gevonden :)
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by 68 Cougar »

Lekker stukje cruisen door het (Gelders?) landschap! 8)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by Ronald50 »

Dank mannen!
chevystan67 wrote:die vent in die scootmobiel :lol:
die had je wel ff de kruising over kunnen helpen met je voorbumper :D
Toen ik later het filmpje zag dacht ik hetzelfde :D Leuk he? ;)

We zullen elkaar zeker een keer ergens treffen, verheug me daar nu al op. Want dat betekent dat ik weer in die heerlijke oude dame mag rijden :)
68 Cougar wrote:Lekker stukje cruisen door het (Gelders?) landschap! 8)
Zekers te weten! :)
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by 68 Cougar »

chevystan67 wrote:die vent in die scootmobiel :lol:
die had je wel ff de kruising over kunnen helpen met je voorbumper :D
:evil: :lol: :lol:
oscar
Posts: 985
Joined: Sun Aug 29, 2004 1:37 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAA

Post by oscar »

Wow wat een vooruit gang!!

Hel erg leuk om te zien en lezen hoe de edsel weer in orde wordt gebracht :thumbs:
Post Reply