Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
peter h
Posts: 183
Joined: Sat Feb 02, 2013 11:59 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by peter h »

Als je de Edsel op eigen terrein kunt neerzetten zou ik hem persoonlijk de avond ervoor thuis neerzetten.
Kun je heerlijk rustig vroeg vertrekken.
Ik mag om 8.00 daar zijn betekent ook vroeg op voor mij
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Ja, dat wil ik wel maar s'avonds mag ik er niet mee rijden..... ;) dus moet dat net na 12 middernacht.

De onderdelen met motorreiniger schoongemaakt:

Image

En alles in de doos (kleine delen):

Image

De grote klep in heet water, maar eens een tijdje laten liggen:

Image

Later meer!
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Zo, een hele dag gespendeerd aan dat kl***** ding.... ik hou het voor gezien. Wss is de grote klep, althans het rubber daarvan het grote probleem. Dat is niet verwisselbaar, dus kom je aan een NOS wiper motor. Dan ben ik met verzending 130 dollar kwijt en werkt het waarschijnlijk nog niet. Gemaild met een wiper-expert en hij zegt dat je tussen de 16 en 20 inch vacuum moet hebben. Dan zit je gauw rond de 5 a 6 meter wk vacuum, dus 0,5 of 0,6 bar. Dat geeft de Edsel niet bij idle, die geeft rond de 4 a 4,5. Dus gaan we geen vacuummotor meer plaatsen.

Hij zag er trouwens wel weer blitz uit:

Image

Ik had het huis netjes gestraald en schoongemaakt. Tevens zelf nieuwe pakkingen gemaakt, kortom; tip-top.

Ben nu bezig een elektrische conversieset te bestellen. Da's wat duurder maar ben je ook van het gezeik af dat het spul niet fatsoenlijk werkt.

Wordt vervolgd!
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Hotjerod »

Voor de claxon, moet dat niet een met veer bediende drukknop zijn?
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Ik kan er in de apk eisen van de rdw niets over terug vinden, of ik moet er overheen gelezen hebben..... ga ik nog eens nalezen.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Bromgabber »

Voor APK sowieso niet, tuimel schakelaar is ook zelfs prima.
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by zwam »

@ Topicstarter, heb jij een adres/link van de ombouw van de ruitenwissermotor? Ik heb nog een Packard met hetzelfde vacuumsysteem dat ook niet werkt.

Danny
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Hoi Danny,

Voor de Edsel (en anderen) wat linkjes die ik gevonden heb:

- http://www.dansclassic.com/product.cfm? ... 6dnum%3D24

- http://www.forwhatyouneed.com/windshiel ... rsions.htm

- http://www.cmwauto.com/MainMenu/Windshi ... Motors.htm

Kijk hier voor evt Packard:

- http://www.julianos.com/electric_wiper_conversions.html

Deze heeft apart Packard bij "on special request" (Packard 48 - 56):

- http://www.cmwauto.com/MainMenu/Windshi ... Motors.htm

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, succes!

Groetjes, Ronald.
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by zwam »

Bedankt!
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Kleine update:

- Ruitenwisser motor; er is een elektrische besteld, echter wordt die pas begin volgende week afgestuurd. Probleem dus voor de keuring.

Ook bleek gisteren bij nader onderzoek dat de wisserarmen er niet goed opgezet zijn, die maken nu niet een volle maar een halve slag. Ook dat gaan we verhelpen door ze er even af te halen en na montage van de nieuwe motor opnieuw op te zetten en af te stellen.

- Keuring/ID onderzoek; staat gepland voor volgende week donderdag 20 februari. Ik heb met de RDW gebeld, doorverbonden met de technische afdeling en mijn probleem uitgelegd. Namelijk dat ik op voorhand afgekeurd wordt op het niet hebben van een werkende ruitenwisser installatie. De beste man vertelde mij dat je desondanks wel kunt laten keuren. Tot een 10 a 15 afkeurpunten kun je dan binnen 8 weken die punten herstellen en voor € 27,50 opnieuw laten keuren op alleen die punten.
Dus, ik ga toch, laat het ID onderzoek voorafgaand doen, laat de auto keuren en doe dan de herkeuring. Waarom? Omdat ik wat tijdsdruk heb. Ik ga nl in April naar de States en heb dan zelf niet de mogelijkheid wat te doen. Ik probeer dus om de auto voor eind maart op kenteken te krijgen zodat ik begin Mei hopelijk kan rijden.

- Carburateur; we zijn toch nog aan het kijken naar wat anders. Op the Ford Barn kreeg ik het advies om voor een Summit carburateur te gaan, en wel de 600 cfm. Dat schijnt op een 292 geen overkill te zijn, en men is daar behoorlijk enthousiast over omdat de Summit's vriendelijk zijn in de afstelling, in tegenstelling tot Edelbrock. Ook zijn de Summit's meer geschikt voor de Ford kickdown systemen, dus makkelijker te installeren. Als laatste zouden ze ook wat zuiniger zijn met de brandstof, een 2 tot 3 mijl meer op de gallon.
Aangezien ik er toch heen ga ben ik nu goed aan het uitzoeken hoe en wat, en wat ik kan meenemen. Men adviseerde een John Mummert 4-barrel intake manifold (http://www.ford-y-block.com/Dualplane.htm)speciaal voor Y blokken, en die zijn vrij prijzig. Maar goed, ik kan het beter in 1 keer goed doen dan lopen te klooien, maar nogmaals dat moet ik nog eens goed uitzoeken. Tis geen raceauto he.... 8)

- De 20e gaat de Edsel dan ook direct naar de restaurateur Lensink en kolstee (http://www.lensink-kolstee.nl/) en daar zal direct begonnen worden met het laswerk. Van de technische onderdelen is nog steeds 1 setje niet binnen, afwachten dus.

Morgen maar weer eens verder sleutelen!
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Oke, weer een kleine status update;

- ruitenwisser motor; eindelijk afgestuurd vandaag. Ik hoop 't ding met een week of 2 hier te hebben.

- Spanningsregelaar voor tankniveaumeter en temperatuurmeter heb ik ook op Ebay besteld, dit is een elektronisch exemplaar dat voorbereid is om aangesloten te worden op de originele bedrading. Was met een dag of 7 over. Moet nog ingebouwd worden, doe ik op een later tijdstip.

- Vandaag de Edsel overgebracht naar onze oprit. Ze staat nu lekker aan de lader zodat de accu fris en monter is morgenvroeg. Zoon gaat mee en rijdt er achteraan met gereedschap, extra accu + startkabels en starterhulp. Mocht er wat misgaan kan hij nog iets extra's doen of betekenen.
Net op de oprit:

Image

hij had een mooie klem gemaakt voor de accu maar de draadeinden waren tekort.... dus gauw 2 nieuwe gemaakt en gepast:

Image

Sfeervol he? ;) Alles staat klaar, tank is gevuld en maar eens zien wat het wordt!

Greetz, Kilian en Ronald.
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by zwam »

Altijd spannend naar de rdw voor een keuring. Bij de Packard deden de ruitenwissers het ook niet en de keurmeester heeft ze ook niet nagekeken. Hij vond het een prachtige verschijning en was niet moeilijk verder.
oldsf85cutlass
Posts: 153
Joined: Tue Sep 07, 2010 10:41 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by oldsf85cutlass »

Succes !!! Gaat goed komen. Fantastische bak.
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank mannen ;) Ik ga er niet vanuit dat ze goedgekeurd gaat worden, maar goed je weet maar nooit. We zijn qua documenten e.d. goed voorbereid.
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by 68 Cougar »

Success! Ik ben benieuwd! :thumbsup: 8)
Post Reply