Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Pavement Pounder »

Vader en zoon samen knutselen, geweldig, ik heb het ook van mijn pa geleerd.
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by impala62 »

Staat mooi die spiegels. :thumbs:

Hoop wel dat je de gaten goed behandeld hebt anders komt er binnen de kortste keren roest onder de lak.
En dat zou zonde zijn bij zo`n mooie auto.

Weet niet wat het vermogen van de oude koplampen is maar kijk wel uit dat je met H4 lampen je lichtschakelaar niet te zwaar belast.
Anders een relais sturing maken voor de lampen, blijft de lichtschakelaar langer heel.

Ronald
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank je, Ronald. Dat van die gaatjes hebben we gisteravond nog even gedaan. Er wat opgetipt zodat het gat iig beschermd is.

Het vermogen; de H4 zal 55/60 zijn, dus 55W voor het normale licht. De oude lampen zijn 37,5W, zeg maar 40. Dus samen 80 tegenover 110 nu. Bij 12V trekken die dan oud 6,5A, bij de nieuwe 9,2A. Bij groot licht zou er door de oude 4 lampen 40 x 4 = 160W zijn, dat trekt 13,3A In de nieuwe setting is dat 2 x 40 + 2 x 60 = 200W, dat trekt 16,5A.
Dus;

Oud= Dim: 6,5A
Groot: 13,3A

Nieuw= Dim: 9,2A
Groot: 16,5A

Gegeven dat er in de oude setting ruim 13A vloeit bij groot licht moet de schakelaar de nieuwe dimlicht setting wel kunnen hebben. Bij grootlicht echter zou het problematisch kunnen worden.
Het boek zegt: Dimlicht is afgezekerd met 12A, groot met 18A Dus beide moet kunnen maar in de nieuwe setting zou grootlicht dicht tegen de grens zitten. Maar volgens mij moet het zo gaan. Ik hoor graag van jullie als het anders is ;)
Pavement Pounder wrote:Vader en zoon samen knutselen, geweldig, ik heb het ook van mijn pa geleerd.
Och, hij kan aardig prutsen en is behoorlijk vindingrijk. Ik heb dat ook, in mijn werk wordt vaak naar creatieve oplossingen gevraagd dus daar ben ik wel een beetje in getraind :) Zo komen we een heel eind. Maar het is idd erg leuk om samen aan deze auto te werken. Nog mooier als we er straks samen mee kunnen rijden ;)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Bijna vergeten; misschien moet het stuur er af en zijn we al een trekker aan het voorbereiden. Als de knipperlichten het vanmiddag niet doen gaan we een plaat maken met een aangelaste moer in het midden die dan als een sort poelietrekker kan fungeren. Maar goed, dat zal vandaag gaan blijken :) :

Image

Ik had gisteravond de schakelaar opnieuw flink ingespoten met WD40. Dat gedaan door de kieren tussen stuur en stuurschakelaarhuis. Een doek er onder en omheen voor het lekken, maar voelbaar doet de schakelaar het nu wel goed. Hij klikt duidelijk in de linksaf-midden-rechtsaf posities dus ik hoop dat dit goed is:

Image

Vanmorgen thuis de stads/knipperlichten gangbaar gemaakt. De fittingen zouden zo uit de behuizing moeten kunnen maar zelfs dat zit helemaal vast. Om de zaak niet te mollen de boel ingespoten met remreiniger, en zie, dat werkt. Na een aantal malen inspuiten komt er iets beweging in de contacten met veertjes die onder de lampen zitten en die moeten zorgen dat de lamp terug gedrukt wordt nadat je die erin gedraaid hebt. Met enige moeite bij beide de lampen er netjes in kunnen draaien en getest. En beide doen het! Hier liggen ze alweer klaar om vanmiddag in de auto gezet te worden:

Image

Het probleem is dat je die dingen bijna niet kunt krijgen. Ik vond er gisteren 1 op Ebay, maar dat was een gebruikte. 2 nieuwe zou mooi zijn, misschien herkent iemand dit als een evt. Ford onderdeel?

Laters!
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by impala62 »

Berekening voor de verlichting klopt wel maar weet niet of de achterlichten ook op die zekering zitten, dan heb je nog wat meer vermogen.

Weet wel dat die oude lichtschakelaars (ook die van chevrolet) nog wel eens moeite hebben met de stroom.
Bij mijn impala was het dimlichtcontact losgesmolten uit de behuizing.
De reserve bleek hier ook al mee te beginnen.
Heb de boel daarna maar omgebouwd naar relais sturing,
Blijft de schakelaar in iedergeval heel.

Kleine moeite die ook nog eens veel meer licht opleverde.
Er bleek aardig wat overgangsweerstand in de bedrading/stekkers/schakelaar te zitten.

Ronald
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Oke Ronald, dat is een goeie om mee te nemen. In ieder geval laat ik het tot aan de RDW keuring zo, mocht er tijd overblijven bouw ik er alsnog een relaisschakeling tussen.

Vandaag het meeste aan de gang gekregen! Nadat ik de stadslicht units aangesloten had kreeg ik het nog niet aan de gang terwijl het thuis wel deed. Dan kon maar 1 ding betekenen; massa problemen. Ik heb maar een nieuwe massakabel gelegd direct vanaf de massa van de accu naar de verlichting. En zie, toen functioneerde en het dimlicht maar ook het knipperlicht! Alle actie's van de afgelopen dagen hebben toch succes gehad. Achter deed het knipperlicht niet, echter na vervanging van beide lampen wel.... ik had dus even de moeite moeten nemen dit te controleren, maar omdat het normale achterlicht deed ging ik er vanuit dat de lampjes goed waren.
Ook de lichtschakelaar nog eens flink ingespoten met contactspray, ook die functioneert nu naar behoren en zelfs de dimmer voor de dashboard verlichting werkt behoorlijk.

Alleen rem- en achteruitrijlicht doen niks. Als ik de remschakelaar afkoppel en de draden even doorverbind doen de remlichten het echter wel! Kan betekenen dat of de remschakelaar defect is of te weinig remvloeistof? Ik denk het eerste. De achteruitrijlampen zitten wss op een zekering, dat ga ik vanavond even uitzoeken.

Een vruchtbare dag dus. Morgen even wat andere zaken zoals enig opruimwerk in de garage. Maandag ga ik verder met de Edsel!

Grtz, Ronald.
oldsf85cutlass
Posts: 153
Joined: Tue Sep 07, 2010 10:41 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by oldsf85cutlass »

Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Ik dacht dus dat ik al een nieuw bericht gemaakt had maar dat is niet (door mij) gesaved blijkbaar... oke, hierbij dan!

Vorige week de verlichting zover afgemaakt. Alles werkt nu iig zij het met extra schakelaars. De remschakelaar is onderweg, de achteruitrijschakelaar is een ander verhaal. Misschien reparatie? Ik kan iig geen andere vinden.
De werkplek:

Image

Zo was het:

Image

En zie, alles doet het!:

Image

Een trekknop voor de rem, en een schakelaar voor de achteruitrijlampen:

Image

En zo is dat even overbrugd:

Image

Nog een keer van boven gezien naast het stuur:

Image

Zo gauw de remschakelaar er is vervalt die schakelaar. Dan wissel ik ze om en wordt de trekschakelaar die voor achteruit.
Zo ligt alles er dan bij:

Image

De vacuumleiding vervangen door een vaste, maar ik krijg de ruitewissermotor niet goed aan de gang:

Image

En dan de accubak; dat hebben we afgelopen vrijdag gedaan. De bak was niet alleen verrot aan de onderkant maar ook te klein voor de nieuw bestelde accu:

Image

Image

Dan alles maar goed afgedekt, de bouten wilden niet los waarmee de bak vast zat. We moesten die eruit slijpen:

Image

Zoonlief in actie:

Image

Daarna heeft hij wat spul gehaald en afgelopen zaterdag een nieuwe bak gemaakt die en lang genoeg is, er tussen past en van aluminium is. Tevens heeft hij er een mooie klem bij gemaakt waarmee de accu goed vastgezet kan worden:

Image

Image

Het had er vandaag ingebouwd worden maar zondag ging ik plat door de buikgriep, samen met de rest van het gezin.
Morgen meer!

Grtz, Ronald.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Bromgabber »

Die remschakelaar gebruik je voor het remlicht voor de keuring of heb ik te snel gelezen?
Denk niet dat ze daar helemaal mee eens zijn, of ze moeten al in zon goeie stemming zijn vanwege de staat van de auto ;)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Die remschakelaar heb ik even ingebouwd omdat ik afgelopen maandag (gisteren dus) naar de RDW had gemoeten voor een identiteitsonderzoek. Alleen had ik die zaterdag afgezegd vanwege het vermeende slechte weer (regen, en de wissers willen het niet doen). Maar goed ook want zondag lag ik ziek in bed.... ;)

De correcte remlichtschakelaar is onderweg, zo gauw die er is bouw ik die in en is dat probleem zeker voor de keuring opgelost.

Vanmiddag nog even de 8 bougies vervangen door NGK's. De oude zaten er zo te zien al even in. Heb ze afgesteld op 6/10 en de auto doet 't er best op. Wat opvalt is dat ze niet meer hapert als je even stationair gedraaid hebt.

De oude:

Image

Ook een voltmeter ingebouwd. Die heb ik met 2 dikke trekbanden naast het stuur bevestigd:

Image

Dat was 't weer voor vandaag. De komende dagen gaan we verder. Morgen bouwen we de accubak samen in.
peter h
Posts: 183
Joined: Sat Feb 02, 2013 11:59 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by peter h »

en en en ben wel nieuwsgierig naar de vorderingen :jump: :jump: :jump: :jump:
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank je!

We zijn erg druk geweest met uitruimen van de woning van mijn overleden schoonouders. Dat kost veel tijd tussendoor waardoor er voor de auto nogal eens wat inschiet. Maar da's niet erg hoor. We hebben nog wel wat gedaan tussendoor.
Eerst hebben we de accubak netjes op de plek gezet:

Image

En zie, de nieuwe accu past mooi!:

Image

Tevens een hoesje aangeschaft uit de States, die past wel maar moet zich nog even "zetten":

Image

Na het monteren natuurlijk even naar buiten met de auto. Na even gereden te hebben (op afgesloten terrein) de auto even laten draaien. Dat was een mooi moment om onze beide auto's (Edsel en Mazda 5) even te kieken, dan is goed te zien hoe groot zo'n Amerikaan is........ ;) ;

Voorkant:

Image

Achterkant:

Image

Tja, zo bouwen ze niet meer tegenwoordig. Mooi blijft 't echter wel :)

Later meer deze week!
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by 68 Cougar »

Haha! Mooi contrast! 8) :D

Ik zet ook graag m'n Cougar naast mini-wagentjes.. :lol: :D
peter h
Posts: 183
Joined: Sat Feb 02, 2013 11:59 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by peter h »

:thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs:
kan ik weer slapen :lol:
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Funk »

Goed bezig, vind Edsels altijd wel cool. Maar zou je niet die meter en schakelaartjes enz uit het zicht wegwerken? Ik vind het een beetje afbreuk doen aan het 'gevoel' eigenlijk.
Post Reply