Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Vader en zoon samen knutselen, geweldig, ik heb het ook van mijn pa geleerd.
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Staat mooi die spiegels.
Hoop wel dat je de gaten goed behandeld hebt anders komt er binnen de kortste keren roest onder de lak.
En dat zou zonde zijn bij zo`n mooie auto.
Weet niet wat het vermogen van de oude koplampen is maar kijk wel uit dat je met H4 lampen je lichtschakelaar niet te zwaar belast.
Anders een relais sturing maken voor de lampen, blijft de lichtschakelaar langer heel.
Ronald
Hoop wel dat je de gaten goed behandeld hebt anders komt er binnen de kortste keren roest onder de lak.
En dat zou zonde zijn bij zo`n mooie auto.
Weet niet wat het vermogen van de oude koplampen is maar kijk wel uit dat je met H4 lampen je lichtschakelaar niet te zwaar belast.
Anders een relais sturing maken voor de lampen, blijft de lichtschakelaar langer heel.
Ronald
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Dank je, Ronald. Dat van die gaatjes hebben we gisteravond nog even gedaan. Er wat opgetipt zodat het gat iig beschermd is.
Het vermogen; de H4 zal 55/60 zijn, dus 55W voor het normale licht. De oude lampen zijn 37,5W, zeg maar 40. Dus samen 80 tegenover 110 nu. Bij 12V trekken die dan oud 6,5A, bij de nieuwe 9,2A. Bij groot licht zou er door de oude 4 lampen 40 x 4 = 160W zijn, dat trekt 13,3A In de nieuwe setting is dat 2 x 40 + 2 x 60 = 200W, dat trekt 16,5A.
Dus;
Oud= Dim: 6,5A
Groot: 13,3A
Nieuw= Dim: 9,2A
Groot: 16,5A
Gegeven dat er in de oude setting ruim 13A vloeit bij groot licht moet de schakelaar de nieuwe dimlicht setting wel kunnen hebben. Bij grootlicht echter zou het problematisch kunnen worden.
Het boek zegt: Dimlicht is afgezekerd met 12A, groot met 18A Dus beide moet kunnen maar in de nieuwe setting zou grootlicht dicht tegen de grens zitten. Maar volgens mij moet het zo gaan. Ik hoor graag van jullie als het anders is
Het vermogen; de H4 zal 55/60 zijn, dus 55W voor het normale licht. De oude lampen zijn 37,5W, zeg maar 40. Dus samen 80 tegenover 110 nu. Bij 12V trekken die dan oud 6,5A, bij de nieuwe 9,2A. Bij groot licht zou er door de oude 4 lampen 40 x 4 = 160W zijn, dat trekt 13,3A In de nieuwe setting is dat 2 x 40 + 2 x 60 = 200W, dat trekt 16,5A.
Dus;
Oud= Dim: 6,5A
Groot: 13,3A
Nieuw= Dim: 9,2A
Groot: 16,5A
Gegeven dat er in de oude setting ruim 13A vloeit bij groot licht moet de schakelaar de nieuwe dimlicht setting wel kunnen hebben. Bij grootlicht echter zou het problematisch kunnen worden.
Het boek zegt: Dimlicht is afgezekerd met 12A, groot met 18A Dus beide moet kunnen maar in de nieuwe setting zou grootlicht dicht tegen de grens zitten. Maar volgens mij moet het zo gaan. Ik hoor graag van jullie als het anders is
Och, hij kan aardig prutsen en is behoorlijk vindingrijk. Ik heb dat ook, in mijn werk wordt vaak naar creatieve oplossingen gevraagd dus daar ben ik wel een beetje in getraind Zo komen we een heel eind. Maar het is idd erg leuk om samen aan deze auto te werken. Nog mooier als we er straks samen mee kunnen rijdenPavement Pounder wrote:Vader en zoon samen knutselen, geweldig, ik heb het ook van mijn pa geleerd.
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Bijna vergeten; misschien moet het stuur er af en zijn we al een trekker aan het voorbereiden. Als de knipperlichten het vanmiddag niet doen gaan we een plaat maken met een aangelaste moer in het midden die dan als een sort poelietrekker kan fungeren. Maar goed, dat zal vandaag gaan blijken :
Ik had gisteravond de schakelaar opnieuw flink ingespoten met WD40. Dat gedaan door de kieren tussen stuur en stuurschakelaarhuis. Een doek er onder en omheen voor het lekken, maar voelbaar doet de schakelaar het nu wel goed. Hij klikt duidelijk in de linksaf-midden-rechtsaf posities dus ik hoop dat dit goed is:
Vanmorgen thuis de stads/knipperlichten gangbaar gemaakt. De fittingen zouden zo uit de behuizing moeten kunnen maar zelfs dat zit helemaal vast. Om de zaak niet te mollen de boel ingespoten met remreiniger, en zie, dat werkt. Na een aantal malen inspuiten komt er iets beweging in de contacten met veertjes die onder de lampen zitten en die moeten zorgen dat de lamp terug gedrukt wordt nadat je die erin gedraaid hebt. Met enige moeite bij beide de lampen er netjes in kunnen draaien en getest. En beide doen het! Hier liggen ze alweer klaar om vanmiddag in de auto gezet te worden:
Het probleem is dat je die dingen bijna niet kunt krijgen. Ik vond er gisteren 1 op Ebay, maar dat was een gebruikte. 2 nieuwe zou mooi zijn, misschien herkent iemand dit als een evt. Ford onderdeel?
Laters!
Ik had gisteravond de schakelaar opnieuw flink ingespoten met WD40. Dat gedaan door de kieren tussen stuur en stuurschakelaarhuis. Een doek er onder en omheen voor het lekken, maar voelbaar doet de schakelaar het nu wel goed. Hij klikt duidelijk in de linksaf-midden-rechtsaf posities dus ik hoop dat dit goed is:
Vanmorgen thuis de stads/knipperlichten gangbaar gemaakt. De fittingen zouden zo uit de behuizing moeten kunnen maar zelfs dat zit helemaal vast. Om de zaak niet te mollen de boel ingespoten met remreiniger, en zie, dat werkt. Na een aantal malen inspuiten komt er iets beweging in de contacten met veertjes die onder de lampen zitten en die moeten zorgen dat de lamp terug gedrukt wordt nadat je die erin gedraaid hebt. Met enige moeite bij beide de lampen er netjes in kunnen draaien en getest. En beide doen het! Hier liggen ze alweer klaar om vanmiddag in de auto gezet te worden:
Het probleem is dat je die dingen bijna niet kunt krijgen. Ik vond er gisteren 1 op Ebay, maar dat was een gebruikte. 2 nieuwe zou mooi zijn, misschien herkent iemand dit als een evt. Ford onderdeel?
Laters!
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Berekening voor de verlichting klopt wel maar weet niet of de achterlichten ook op die zekering zitten, dan heb je nog wat meer vermogen.
Weet wel dat die oude lichtschakelaars (ook die van chevrolet) nog wel eens moeite hebben met de stroom.
Bij mijn impala was het dimlichtcontact losgesmolten uit de behuizing.
De reserve bleek hier ook al mee te beginnen.
Heb de boel daarna maar omgebouwd naar relais sturing,
Blijft de schakelaar in iedergeval heel.
Kleine moeite die ook nog eens veel meer licht opleverde.
Er bleek aardig wat overgangsweerstand in de bedrading/stekkers/schakelaar te zitten.
Ronald
Weet wel dat die oude lichtschakelaars (ook die van chevrolet) nog wel eens moeite hebben met de stroom.
Bij mijn impala was het dimlichtcontact losgesmolten uit de behuizing.
De reserve bleek hier ook al mee te beginnen.
Heb de boel daarna maar omgebouwd naar relais sturing,
Blijft de schakelaar in iedergeval heel.
Kleine moeite die ook nog eens veel meer licht opleverde.
Er bleek aardig wat overgangsweerstand in de bedrading/stekkers/schakelaar te zitten.
Ronald
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Oke Ronald, dat is een goeie om mee te nemen. In ieder geval laat ik het tot aan de RDW keuring zo, mocht er tijd overblijven bouw ik er alsnog een relaisschakeling tussen.
Vandaag het meeste aan de gang gekregen! Nadat ik de stadslicht units aangesloten had kreeg ik het nog niet aan de gang terwijl het thuis wel deed. Dan kon maar 1 ding betekenen; massa problemen. Ik heb maar een nieuwe massakabel gelegd direct vanaf de massa van de accu naar de verlichting. En zie, toen functioneerde en het dimlicht maar ook het knipperlicht! Alle actie's van de afgelopen dagen hebben toch succes gehad. Achter deed het knipperlicht niet, echter na vervanging van beide lampen wel.... ik had dus even de moeite moeten nemen dit te controleren, maar omdat het normale achterlicht deed ging ik er vanuit dat de lampjes goed waren.
Ook de lichtschakelaar nog eens flink ingespoten met contactspray, ook die functioneert nu naar behoren en zelfs de dimmer voor de dashboard verlichting werkt behoorlijk.
Alleen rem- en achteruitrijlicht doen niks. Als ik de remschakelaar afkoppel en de draden even doorverbind doen de remlichten het echter wel! Kan betekenen dat of de remschakelaar defect is of te weinig remvloeistof? Ik denk het eerste. De achteruitrijlampen zitten wss op een zekering, dat ga ik vanavond even uitzoeken.
Een vruchtbare dag dus. Morgen even wat andere zaken zoals enig opruimwerk in de garage. Maandag ga ik verder met de Edsel!
Grtz, Ronald.
Vandaag het meeste aan de gang gekregen! Nadat ik de stadslicht units aangesloten had kreeg ik het nog niet aan de gang terwijl het thuis wel deed. Dan kon maar 1 ding betekenen; massa problemen. Ik heb maar een nieuwe massakabel gelegd direct vanaf de massa van de accu naar de verlichting. En zie, toen functioneerde en het dimlicht maar ook het knipperlicht! Alle actie's van de afgelopen dagen hebben toch succes gehad. Achter deed het knipperlicht niet, echter na vervanging van beide lampen wel.... ik had dus even de moeite moeten nemen dit te controleren, maar omdat het normale achterlicht deed ging ik er vanuit dat de lampjes goed waren.
Ook de lichtschakelaar nog eens flink ingespoten met contactspray, ook die functioneert nu naar behoren en zelfs de dimmer voor de dashboard verlichting werkt behoorlijk.
Alleen rem- en achteruitrijlicht doen niks. Als ik de remschakelaar afkoppel en de draden even doorverbind doen de remlichten het echter wel! Kan betekenen dat of de remschakelaar defect is of te weinig remvloeistof? Ik denk het eerste. De achteruitrijlampen zitten wss op een zekering, dat ga ik vanavond even uitzoeken.
Een vruchtbare dag dus. Morgen even wat andere zaken zoals enig opruimwerk in de garage. Maandag ga ik verder met de Edsel!
Grtz, Ronald.
-
- Posts: 153
- Joined: Tue Sep 07, 2010 10:41 pm
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Hier wat lees / inspiratie voer.
http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... p?t=592687
http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... p?t=592687
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Ik dacht dus dat ik al een nieuw bericht gemaakt had maar dat is niet (door mij) gesaved blijkbaar... oke, hierbij dan!
Vorige week de verlichting zover afgemaakt. Alles werkt nu iig zij het met extra schakelaars. De remschakelaar is onderweg, de achteruitrijschakelaar is een ander verhaal. Misschien reparatie? Ik kan iig geen andere vinden.
De werkplek:
Zo was het:
En zie, alles doet het!:
Een trekknop voor de rem, en een schakelaar voor de achteruitrijlampen:
En zo is dat even overbrugd:
Nog een keer van boven gezien naast het stuur:
Zo gauw de remschakelaar er is vervalt die schakelaar. Dan wissel ik ze om en wordt de trekschakelaar die voor achteruit.
Zo ligt alles er dan bij:
De vacuumleiding vervangen door een vaste, maar ik krijg de ruitewissermotor niet goed aan de gang:
En dan de accubak; dat hebben we afgelopen vrijdag gedaan. De bak was niet alleen verrot aan de onderkant maar ook te klein voor de nieuw bestelde accu:
Dan alles maar goed afgedekt, de bouten wilden niet los waarmee de bak vast zat. We moesten die eruit slijpen:
Zoonlief in actie:
Daarna heeft hij wat spul gehaald en afgelopen zaterdag een nieuwe bak gemaakt die en lang genoeg is, er tussen past en van aluminium is. Tevens heeft hij er een mooie klem bij gemaakt waarmee de accu goed vastgezet kan worden:
Het had er vandaag ingebouwd worden maar zondag ging ik plat door de buikgriep, samen met de rest van het gezin.
Morgen meer!
Grtz, Ronald.
Vorige week de verlichting zover afgemaakt. Alles werkt nu iig zij het met extra schakelaars. De remschakelaar is onderweg, de achteruitrijschakelaar is een ander verhaal. Misschien reparatie? Ik kan iig geen andere vinden.
De werkplek:
Zo was het:
En zie, alles doet het!:
Een trekknop voor de rem, en een schakelaar voor de achteruitrijlampen:
En zo is dat even overbrugd:
Nog een keer van boven gezien naast het stuur:
Zo gauw de remschakelaar er is vervalt die schakelaar. Dan wissel ik ze om en wordt de trekschakelaar die voor achteruit.
Zo ligt alles er dan bij:
De vacuumleiding vervangen door een vaste, maar ik krijg de ruitewissermotor niet goed aan de gang:
En dan de accubak; dat hebben we afgelopen vrijdag gedaan. De bak was niet alleen verrot aan de onderkant maar ook te klein voor de nieuw bestelde accu:
Dan alles maar goed afgedekt, de bouten wilden niet los waarmee de bak vast zat. We moesten die eruit slijpen:
Zoonlief in actie:
Daarna heeft hij wat spul gehaald en afgelopen zaterdag een nieuwe bak gemaakt die en lang genoeg is, er tussen past en van aluminium is. Tevens heeft hij er een mooie klem bij gemaakt waarmee de accu goed vastgezet kan worden:
Het had er vandaag ingebouwd worden maar zondag ging ik plat door de buikgriep, samen met de rest van het gezin.
Morgen meer!
Grtz, Ronald.
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Die remschakelaar gebruik je voor het remlicht voor de keuring of heb ik te snel gelezen?
Denk niet dat ze daar helemaal mee eens zijn, of ze moeten al in zon goeie stemming zijn vanwege de staat van de auto
Denk niet dat ze daar helemaal mee eens zijn, of ze moeten al in zon goeie stemming zijn vanwege de staat van de auto
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Die remschakelaar heb ik even ingebouwd omdat ik afgelopen maandag (gisteren dus) naar de RDW had gemoeten voor een identiteitsonderzoek. Alleen had ik die zaterdag afgezegd vanwege het vermeende slechte weer (regen, en de wissers willen het niet doen). Maar goed ook want zondag lag ik ziek in bed....
De correcte remlichtschakelaar is onderweg, zo gauw die er is bouw ik die in en is dat probleem zeker voor de keuring opgelost.
Vanmiddag nog even de 8 bougies vervangen door NGK's. De oude zaten er zo te zien al even in. Heb ze afgesteld op 6/10 en de auto doet 't er best op. Wat opvalt is dat ze niet meer hapert als je even stationair gedraaid hebt.
De oude:
Ook een voltmeter ingebouwd. Die heb ik met 2 dikke trekbanden naast het stuur bevestigd:
Dat was 't weer voor vandaag. De komende dagen gaan we verder. Morgen bouwen we de accubak samen in.
De correcte remlichtschakelaar is onderweg, zo gauw die er is bouw ik die in en is dat probleem zeker voor de keuring opgelost.
Vanmiddag nog even de 8 bougies vervangen door NGK's. De oude zaten er zo te zien al even in. Heb ze afgesteld op 6/10 en de auto doet 't er best op. Wat opvalt is dat ze niet meer hapert als je even stationair gedraaid hebt.
De oude:
Ook een voltmeter ingebouwd. Die heb ik met 2 dikke trekbanden naast het stuur bevestigd:
Dat was 't weer voor vandaag. De komende dagen gaan we verder. Morgen bouwen we de accubak samen in.
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
en en en ben wel nieuwsgierig naar de vorderingen
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Dank je!
We zijn erg druk geweest met uitruimen van de woning van mijn overleden schoonouders. Dat kost veel tijd tussendoor waardoor er voor de auto nogal eens wat inschiet. Maar da's niet erg hoor. We hebben nog wel wat gedaan tussendoor.
Eerst hebben we de accubak netjes op de plek gezet:
En zie, de nieuwe accu past mooi!:
Tevens een hoesje aangeschaft uit de States, die past wel maar moet zich nog even "zetten":
Na het monteren natuurlijk even naar buiten met de auto. Na even gereden te hebben (op afgesloten terrein) de auto even laten draaien. Dat was een mooi moment om onze beide auto's (Edsel en Mazda 5) even te kieken, dan is goed te zien hoe groot zo'n Amerikaan is........ ;
Voorkant:
Achterkant:
Tja, zo bouwen ze niet meer tegenwoordig. Mooi blijft 't echter wel
Later meer deze week!
We zijn erg druk geweest met uitruimen van de woning van mijn overleden schoonouders. Dat kost veel tijd tussendoor waardoor er voor de auto nogal eens wat inschiet. Maar da's niet erg hoor. We hebben nog wel wat gedaan tussendoor.
Eerst hebben we de accubak netjes op de plek gezet:
En zie, de nieuwe accu past mooi!:
Tevens een hoesje aangeschaft uit de States, die past wel maar moet zich nog even "zetten":
Na het monteren natuurlijk even naar buiten met de auto. Na even gereden te hebben (op afgesloten terrein) de auto even laten draaien. Dat was een mooi moment om onze beide auto's (Edsel en Mazda 5) even te kieken, dan is goed te zien hoe groot zo'n Amerikaan is........ ;
Voorkant:
Achterkant:
Tja, zo bouwen ze niet meer tegenwoordig. Mooi blijft 't echter wel
Later meer deze week!
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Haha! Mooi contrast! 8)
Ik zet ook graag m'n Cougar naast mini-wagentjes..
Ik zet ook graag m'n Cougar naast mini-wagentjes..
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
kan ik weer slapen
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Goed bezig, vind Edsels altijd wel cool. Maar zou je niet die meter en schakelaartjes enz uit het zicht wegwerken? Ik vind het een beetje afbreuk doen aan het 'gevoel' eigenlijk.