Dank je!
Zo, vandaag was het zover. Ik had voor de gelegenheid een eendagskenteken aangevraagd met de optie dat ik dan door kon rijden naar een keuring-zonder-afspraak welke je tot 12.00 uur kunt doen. Dus vanmorgen vroeg opgestaan en rond kwart over 8 bij de stalling. Accu fris opgeladen, ingebouwd en de Edsel aangeslingerd.
De rit naar het bedrijf die ons bijstaat is 8 kiliometer. Helemaal binnendoor dus weinig pottekijkers. Wat opvalt is dat de Edsel erg fijn rijdt voor zo een oude auto. De motor is soepel en best snel, en ook de bak schakelt heerlijk rustig en mooi. Het is een echte cruise-auto, zo zoeft het over de weg. Ja, alles rammelt en dreunt maar daar moeten we nog wel wat werk aan besteden. Maar daar was het ook om te doen
Aangekomen in Barlo de wagen binnen op de brug gezet waarna het serieuze werk beginnen kon:
Hans, een van de eigenaren heeft de auto flink nagekeken en we kwamen tot de volgende punten die aangepakt moeten worden:
- kokerbalken onder de deuren zijn aan de binnenkant aangetast en gedeeltelijk weggerot. Dat wist ik en had ik ook ingecalculeerd als reparatie.
- De hele stuurstangen stelsel is uitgelubberd. Dat merkte ik onderweg al, de auto laat zich niet lekker in het spoor houden, je moet continu bijsturen.
- Rubbers van draagarmen voorwielophanging moeten vernieuwd worden.
- Benzinetank is vrij nieuw, maar lekt iets bovenop. Precies waar is niet te zien, wss de pakking waar de opnemer zit.
- 1 tussen remslang is iets ingescheurd.
Verder was hij goed te spreken over de auto. Voor de leeftijd gewoon gebruikt en normale slijtage. De auto is misschien matig gerestaureerd maar is niet "versleuteld". Verdere investering dus wel waard!
Ik krijg komende weken ene begroting en dan gaan we kijken wie wat gaat doen. Remmen doen we zelf zover controleren en schoonmaken. Uiteraard ook de resterende elektrische probleempjes doen we komende tijd.
Ook nog de olie en filter laten verversen. Dat wat op deze auto zat was werkelijk troep, zo dun als water. De motor laat sludge zien, er zit dus vocht in. De olie die er nu in is gegaan is 20W60 die hij adviseert voor oudere en dit soort grote V8 motoren. Door de hogere viscositeit krijg je een wat meer stabielere oliedruk en de motor loopt mooier. Eerlijk gezegd hadden we inderdaad na het verversen veel minder last van de witte rook uit de uitlaat. Dit zal nog wel een tijdje duren voordat dit echt minder is. Het is iig geen lekke koppakking waar ik eerst wat huiverig voor was. De auto heeft gewoon lang stilgestaan en moet gewoon wat meer kilometers maken de komende tijd en een paar keer goed warm lopen.
Nog wel wat werk dus, ruwe schatting voor een keurdatum denk ik dat het wel Maart 2014 gaat worden. Maar goed, dan hebben we rustig de tijd.
In ieder geval was de rit er naar toe en weer terug geweldig. Het is heel apart om in zo'n auto te mogen rijden, de ronkende V8 en automatische transmissie maken rijden tot een heel aparte beleving die voor mij veel voldoening geeft. Even langs huis gegaan en daar nog even lekker staan pronken
Daarna snel weer terug gereden naar de stalling. Wat ik nu weet is dat iig de accu niet de gewenste capaciteit heeft en vervangen moet worden. Ook kreeg ik op de terugweg nadat ik even stationair gedraaid had bij huis last van wat onregelmatige loop. De bougies zijn al oud en zijn wss vetgeslagen bij een startpoging in Barlo waarbij de auto wilde gaan verzuipen. Ik ga die iig zo snel mogelijk wisselen waarbij ik als advies kreeg NGK bougies te gebruiken.
Oke dan, we houden jullie op de hoogte!
Greetz, Kilian en Ronald.