Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
ChevyJohnny
Posts: 62
Joined: Sun Oct 24, 2010 10:37 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by ChevyJohnny »

Ronald50 wrote:Volgens mij hebben wij dezelfde woonplaats :D ;) Ja, dan ga je 'm wel een keer zien denk ik. Ben jij diegene die ook die hotrod aan het bouwen is?
Oke, nee....zou graag een hotrod willen maar ik ben het niet.

Reed met deze http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EF4GGXWD.jpg dus misschien dat je die herkent, op dit moment geen amerikaan meer.

In ieder geval is het dorp er met die van jullie weer mooier op geworden! :)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Ah, je bent John? Ben al eens bij je geweest met een wiel van een BMW motorfiets :)
ChevyJohnny
Posts: 62
Joined: Sun Oct 24, 2010 10:37 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by ChevyJohnny »

Ooooh, weet het al!
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Oke :)

Zo, het poetswerk is inmiddels klaar. Vanmorgen is de auto getaxeerd en dat is verder goed verlopen. Vanmiddag wat mooiere foto's met de spiegelreflex genomen. Eerst binnen:

Image

Image

Toen de bak even buiten geparkeerd, het was mooi en redelijk zonnig. Dan heb je toch wel eer van je werk:

Image

Image

En even een binnenshot:

Image

De vrouw is even mee geweest en heeft voor het eerst rijdend in de auto gezeten. Ze vond 't wel stoer zei ze ;) en was best gecharmeerd van de Edsel. Mooi, want zij gaf de doorslag bij de koop :) "Hij rammelt wel", och meid, dat hoort bij een 54-jarige....

Al met al moet er best nog wel het e.e.a. in de toekomst aan de Edsel gedaan worden. De taxateur benoemt het als een "running restauration", en da's wel een mooie term voor ons project. Willen we concours-staat moet de auto nog wel een keer overgespoten worden met wat lapwerk her en der. Is uiteindelijk ons einddoel maar dat mag nog best een aantal jaren verwijderd zijn van nu. Eerst een kenteken :)

Elektrisch heb ik het voor elkaar tot aan de knipperlichten. Klein en groot licht werkt nu, de voetschakelaar was onwillig maar na inspuiten van contactspray en daarna wat WD40 schakelde deze prima. In tegenstelling dus van de knipperlichtschakelaar. Ben nu op zoek naar een andere en anders bouw ik het om met een aparte schakelaar. Niet mooi, maar wel werkend. Maar goed, liefst origineel (of zo origineel mogelijk). Ook de stadslichten werken niet, ik verdenk het zekeringblok. Heb het al gedemonteerd maar het lijkt allemaal in orde. Komt in de komende dagen.

Vrijdag gaan we voor-keuren bij het restauratiebedrijf. Ik ben heel benieuwd.

Grtz, Ronald.
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by takel »

Prachtig! 8)
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by 68 Cougar »

Schitterend! 8)
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Renev »

Prachtige schuit :thumbs: :idea:
rambler1966
Posts: 96
Joined: Mon Jul 07, 2008 9:16 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by rambler1966 »

mooie edsel !!!!!

Vanaf vrijdag ben ik ook eigenaar van een edsel :P (58 pacer coupe)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank mannen!

@rambler1966; ook een ingevoerde of al op kenteken?
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Klein update-je; heb direct na aankoop op ebay een werkplaatshandboek voor de Ranger besteld. Vanmorgen keurig op de mat gevallen, 660 pagina's technisch leesplezier:

Image

Een must, want in een uurtje tijd heb ik al veel dingen gevonden die niet helemaal duidelijk waren, vooral op elektrisch gebied. Mijn vermoeden dat er iets defect is waardoor de temperatuurmeter en benzinepeil meter het niet doen kan liggen aan de spanningsregelaar die daarvoor zit en achter de instrumenten gemonteerd zit. Dat wordt dus loshalen en doormeten, maar goed, ik wil wel graag dat die 2 het doen.

Was geen goedkoop boek, met verzending 63 euri's maar die "verdien" ik wel terug door de vele technische know-how die erin staat :)

Morgen voorkeuren en hopen dat het meevalt, maar ik denk wel dat er werk aan zit te komen, zowel technisch als mechanisch/plaatwerk. We gaan kijken hoe en wat en laten iig dat wat voor de keuring moet direct doen. Als er kleinere technische dingen zijn die we zelf kunnen doen is dat ook goed. Morgen wordt dus een cruciale dag ;)
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Remon. »

Prachtig en succes met de keuring!
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Dank je!

Zo, vandaag was het zover. Ik had voor de gelegenheid een eendagskenteken aangevraagd met de optie dat ik dan door kon rijden naar een keuring-zonder-afspraak welke je tot 12.00 uur kunt doen. Dus vanmorgen vroeg opgestaan en rond kwart over 8 bij de stalling. Accu fris opgeladen, ingebouwd en de Edsel aangeslingerd.

De rit naar het bedrijf die ons bijstaat is 8 kiliometer. Helemaal binnendoor dus weinig pottekijkers. Wat opvalt is dat de Edsel erg fijn rijdt voor zo een oude auto. De motor is soepel en best snel, en ook de bak schakelt heerlijk rustig en mooi. Het is een echte cruise-auto, zo zoeft het over de weg. Ja, alles rammelt en dreunt maar daar moeten we nog wel wat werk aan besteden. Maar daar was het ook om te doen :)

Aangekomen in Barlo de wagen binnen op de brug gezet waarna het serieuze werk beginnen kon:

Image

Image

Image

Hans, een van de eigenaren heeft de auto flink nagekeken en we kwamen tot de volgende punten die aangepakt moeten worden:

- kokerbalken onder de deuren zijn aan de binnenkant aangetast en gedeeltelijk weggerot. Dat wist ik en had ik ook ingecalculeerd als reparatie.
- De hele stuurstangen stelsel is uitgelubberd. Dat merkte ik onderweg al, de auto laat zich niet lekker in het spoor houden, je moet continu bijsturen.
- Rubbers van draagarmen voorwielophanging moeten vernieuwd worden.
- Benzinetank is vrij nieuw, maar lekt iets bovenop. Precies waar is niet te zien, wss de pakking waar de opnemer zit.
- 1 tussen remslang is iets ingescheurd.

Verder was hij goed te spreken over de auto. Voor de leeftijd gewoon gebruikt en normale slijtage. De auto is misschien matig gerestaureerd maar is niet "versleuteld". Verdere investering dus wel waard!
Ik krijg komende weken ene begroting en dan gaan we kijken wie wat gaat doen. Remmen doen we zelf zover controleren en schoonmaken. Uiteraard ook de resterende elektrische probleempjes doen we komende tijd.

Ook nog de olie en filter laten verversen. Dat wat op deze auto zat was werkelijk troep, zo dun als water. De motor laat sludge zien, er zit dus vocht in. De olie die er nu in is gegaan is 20W60 die hij adviseert voor oudere en dit soort grote V8 motoren. Door de hogere viscositeit krijg je een wat meer stabielere oliedruk en de motor loopt mooier. Eerlijk gezegd hadden we inderdaad na het verversen veel minder last van de witte rook uit de uitlaat. Dit zal nog wel een tijdje duren voordat dit echt minder is. Het is iig geen lekke koppakking waar ik eerst wat huiverig voor was. De auto heeft gewoon lang stilgestaan en moet gewoon wat meer kilometers maken de komende tijd en een paar keer goed warm lopen.

Nog wel wat werk dus, ruwe schatting voor een keurdatum denk ik dat het wel Maart 2014 gaat worden. Maar goed, dan hebben we rustig de tijd.

In ieder geval was de rit er naar toe en weer terug geweldig. Het is heel apart om in zo'n auto te mogen rijden, de ronkende V8 en automatische transmissie maken rijden tot een heel aparte beleving die voor mij veel voldoening geeft. Even langs huis gegaan en daar nog even lekker staan pronken ;) Daarna snel weer terug gereden naar de stalling. Wat ik nu weet is dat iig de accu niet de gewenste capaciteit heeft en vervangen moet worden. Ook kreeg ik op de terugweg nadat ik even stationair gedraaid had bij huis last van wat onregelmatige loop. De bougies zijn al oud en zijn wss vetgeslagen bij een startpoging in Barlo waarbij de auto wilde gaan verzuipen. Ik ga die iig zo snel mogelijk wisselen waarbij ik als advies kreeg NGK bougies te gebruiken.

Oke dan, we houden jullie op de hoogte!

Greetz, Kilian en Ronald.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Jeroen_Sp »

Ronald50 wrote:De olie die er nu in is gegaan is 20W60 die hij adviseert voor oudere en dit soort grote V8 motoren. Door de hogere viscositeit krijg je een wat meer stabielere oliedruk en de motor loopt mooier. Eerlijk gezegd hadden we inderdaad na het verversen veel minder last van de witte rook uit de uitlaat.
Prachtig mooi verhaal en topic wat ik elke keer weer graag lees. Maar bovenstaande is toch wel onzin. In mijn ogen heb je er nu veeeel te dikke olie in zitten welke eerder slecht voor je motor is als goed. Zeker bij koude start in de winter.

Daarnaast heeft de olie helemaal niks te maken met witte rook uit de uitlaat. Laat je vooral niet gek maken door een garagebedrijf met dit soort vreemde verhalen.
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Ronald50 »

Jeroen_Sp wrote: Zeker bij koude start in de winter.
Dan rij ik toch niet ;)

Jeroen, dank voor je compliment, ik schrijf 't graag en doe het met plezier.

Olie; veel meningen, veel verhalen. Ik heb 20 jaar het blad Motor73 gelezen en heb veel meningen en feiten gelezen over olie. Daar zal de mensheid 't nooit over eens worden :)

Deze jongens hebben samen meer dan 25 jaar ervaring met zowel oudere als jonge klassiekers en oldtimers en hebben een zeer goede naam. Daar vertrouw ik op en weet dat dit wel goed zit. Zij gebruiken deze olie al vele jaren in al hun auto's en hebben goede ervaringen met dat spul. Was trouwens meer op mijn aandringen, er had ook wat anders in gekund wat en dunner was en goedkoper. Alleen hebben hun de ervaring dat deze zware motoren beter af zijn met deze olie.
Als ander feit; Ik heb ooit een Opel Ascona uit '82 gehad die destijds goed olie verbruikte en ook last had van sludge. Nadat ik op advies van een collega Duckham's olie ging gebruiken werd het olieverbruik behoorlijk minder en liep het blok veel mooier en was na 10.000 km een behoorlijk deel van die sludge verdwenen. Doordat deze types Opel zelfstellende kleppen hadden klepperde dat altijd als een gek bij koude motor. Dat was na wissel op Duckham's zo goed als over. Dus olie doet echt wel wat, zowel met viscositeit als kwaliteit.

Het blok liep op de terugweg iig als een jonge meid ;) Dus echt slecht voelde zij zich niet.

Ik hou jullie op de hoogte! :)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Post by Jeroen_Sp »

de originele groene duckhams was top, helaas niet meer te krijgen.
Post Reply