Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Ik volg hier ook al enige tijd het een en ander en vond het eens tijd worden om mijn projectje hier te delen.
Aangezien ik meer actief op het DAVC forum actief ben/was, maar hier ook vele US liefhebbers zitten.
Zie hier mijn project:
http://forum.davc.nl/viewtopic.php?f=46&t=6682
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by Jeroen_Sp »

Mooi project, had een vraag over onderstaande foto....een ford c6 aod??

Image
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by RobertFord »

Is dat niet gewoon een aanduiding dat er zowel een AOD als C6 bak achter de motor kan?
wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Dankje.

De dwarsbalk is de ondersteuning voor de bak en zoals zichtbaar is dit de voorkant, als er een C6 OF AOD in of op ligt.
Aan de andere kant stond iets anders, maar daar heb ik geen foto van genomen (ik verwacht iets van C4 of het type van een handbak).
Vandaar die knik ook.
wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Om toch even netjes (ipv een linkje van ander forum) een overzicht van de stappen die ik inmiddels heb gemaakt na ruim 3 jaar prullen,
Hier in notendop mijn project.

Hierbij wat plaatjes van mijn VAN, er komen er nog meer, maar hier alvast een impressie.
Ik heb hem zo van de vorige eigenaar gekocht met de belofte dat hij technisch helemaal in orde was en durfde zijn hand voor in het vuur te steken dat hij goed was....... Nou ik kan inmiddels melden, dat hij heel veel pijn gehad zou hebben, als zijn woord ook daad was geworden :x
Kortom op het oog, prima, maar dan....

Image
Image
Image
Image
Image

Er kwamen al snel gebreken naar boven, o.a lekkage:

Eerste werk was de bovenraampjes weer waterdicht te krijgen, deze lekte en blijkbaar kan daar het hout niet zo goed tegen...:
Image
Wat meer detail van rottend hout (en dan wordt er tegen je gezegd na de aankoop, nee hoor heeft nooit gelekt....dus....)
Image.
Na de schroeven en 5cm dikke siliconen troep weg te hebben gestoken, kwamen de raampjes los.
Hier ligt het op mijn werkbank.
Image
Voorzichtig de rubbers eruit gehaald en in de soda gelegd. De verf die op de rubbers waren gespoten, ook maar gelijk verwijdert.
Daarna de Alu profielen schongemaakt en alle hoeken en gaatjes vrij gemaakt van siliconen, wat een teringzooi....
Daarna de profielen helemaal geschuurd en ontvet:
Image
Raampjes opnieuw gezaagd.
De profielen opnieuw gespoten en daarna de raampjes en rubbers er weer in:
Image.
Daarna weer terugplaatsen in het dak met RVS schroeven en wat kit.
Deze is nu weer waterdicht en ziet er voor nu netjes uit.
Klus 1 geklaard..

Helaas was de startmotor met massakabel kapot gegaan en heeft de VAN 4 maanden in de stalling gestaan.
Image
Het enige blinkend onderdeel is nu even de startmotor ;).
Zoals misschien wel te zien, is de kleppendeskelpakking ook lek, deze is ondertussen binnen (vanuit de US) en wordt binnenkort vervangen.
Samen met mijn zwager een nieuwe startmotor en masskabel gemonteerd. 1.5 sec starten (op benzine) en hij liep zo maar. Dat was wel weer goed voor het vertrouwen :).

Nu begonnen aan de binnenkant. Het dashboard uit elkaar gehaald, aangezien er een aantal dingen niet werken, zoals: de kachel/blower (wat bij APK gewoon zou moeten werken :x en de oude eigenaar zei, nee hoor heeft altijd gewerkt...). Meters van het dashboard en overtollige kabels weghalen. Ook omdat het dashboard deels geschilderd is en er wat scheurtjes in zitten, moet deze toch helemaal uit elkaar en wil ik deze opnieuw bekleden met zwart leer.
Hieronder wat foto's voor een indruk.

Image
Image
Image
Image
Image

Hier de losse componenten van het dashboard:
Image
Image
En de achterkant:
Image

Hier het aanzicht zonder dashboard:
Image
Image

Na wat kabels te checken en te verwijderen ziet het er bij de zekeringenkast ook wat beter uit (moet nog beter):
Image

Om ook het buitenwerk verder tegen roest te beschermen, had ik een potje Noverox gehaald en boven de voorruit de roest plekjes schoongemaakt, helaas zag ik toen dat ik er vrijwel doorheen ging :(:
Image
Image
Image

Ik heb weer wat onderdelen besteld, zodat we het dashboard straks weer op kunnen bouwen en netjes terug kunnen plaatsen.
Dashboard en motor ruimte ziet er nu zo uit:
Image,
al behoorlijk opgeschoond en aangepast.
Ook nieuwe heater core besteld, deze doet het nog wel, maar wil na het surfen in de winter, toch lekker warm naar huis kunnen rijden:
Image

De passagierstoel er even ingezet om de afstand te bepalen voor de achterstoelen:
Image

De aanpassing voor 2 stoelen. Sleuven gemaakt in het hout, om de ijzeren beugels op de bodemplaat te bevestigen.
Nu pas 1 stoel gedaan, montage op de vloer moet nog gebeuren, hierbij wat foto's
Image

Image

En weer verder.
Een gedoe om de stoelen goed en veilig in te bouwen, met een hitte schild van de uitlaat ertussen (onder de VAN ;)).
En dan net niet het juiste maat sleutel hebben om die schroefjes los te krijgen. En een Bako is dan eigenlijk ook niks.....
Hierbij na een aantal uur klooien en op gevoel moeren vast zetten het resultaat:
Image

Image

De bouten met hele grote ringen aan de onderkant gemonteerd, om zo meer draagvlak en stevigheid te krijgen en bij eventuele aanrijding, niet als een sardienenblikje open te scheuren....

Mijn zoontje kan niet wachten de weg op te gaan :) (dit was 2 jaar geleden)
Image

Waar waren we gebleven...
De temperatuurmeter aan de praat krijgen.Gelukt :),

De draad zat niet op de temp sender aangesloten en sensor was kapot:
Image

Nu een nieuwe temp sender erop en draad met andere verbinding erop aangesloten:
Zoals je misschien kan zien, komt uit die kabelbundel nog een afgebroken gele kabel uit, Deze loopt tussen kleppendeksel en kop, kortom gek he dat er olie lekt..... Wat een prutser de vorige.... Dit is de kabel voor de oliedrukmeter die naar het dashboard moet gaan...maar nu dus niet werkt
Image

Omdat heel het dashboard eruit ligt, maar eventjes alleen de metertjes gedeelte er terug in gehangen, om te kijken hoe het gaat.
gaat goed, maar zie wel dat hij warm wordt, tenminste dat geeft de meter aan.
Image
Cor had de tip om eens het thermostaathuis te checken met een infrarood temp meter en zien of de uitslag van de meter ook overeenkomt, dit moet ik nog doen (even op de zaak de klusjesman lief aankijken om die te mogen lenen).

De VAN staat vaker in de stalling dan ik hoopte, maar gelukkig met de onderdelen van het dashboard kon ik toch vooruit, aangezien die bij mij in de garage liggen.
Het enterieur is rood en aangezien de vorige eigenaar nogal creatief was met zijn kleurkeuzes, leek het me wel tijd voor een neutraal en simpel dashboard. Aangezien het gemiddelde dashboard mat zwart is, leek me dat ook het meest logische kleurtje om dit ook bij mij te doen.
Het houtlook, is wel leuk, maar doordat het grote gedeelte zilver was gespoten of geverfd, moest ik toch iets.
Dus alle onderdelen uit elkaar gehaald en gaan schuren.
Image
Image
Image
Geschuurd:
Image
Image
Image

Toen de oliedrukmeter die onderaan het dashboard hing een wat betere plaats... Naast de radio was een mooi plaatje dacht ik zo.
Dus ja, het gat maar eens boren....
Klapt heel het middenstuk, waar ook de radiogedeelte zou komen te zitten uit elkaar.. Dit komt door al eerder vervangen polyesterstukjes.
Dus kon ik gaan fixen met polyesterrepairkit :), leuk spul, kan je veel mee, als je maar genoeg verharder gebruikt en....... niet te veel, anders ben je ook zo klaar.... :-"
Image
Image
Image

Toen plamuren en alles zo strak mogelijk krijgen.
Helaas hier geen foto's van gemaakt.
Toen alles nogmaals schuren en alle onderdelen gaan spuiten. Ook de kapjes en plaatjes die eromheen zitten en rood waren:
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Toen het dashboard zelf eens goed bekeken en waar nodig wat fixen.
Hier een foto van een scheur die bijna dwars over gaat en het in 2en brak. Deze met een hoekstrip gemaakt.
Aan de binnenkant van het dashboard de hoekstrip erin gelegd. Wel eerst een groot gedeelte van 1 kant in de lengte afgeslepen, zodat er een randje van 2mm overbleef. Deze op 4 plaatsen ingeslepen, zodat deze percies in de opstaande randjes valt, zodat deze meer kracht en stijfheid houdt, lastig te zien op de foto. Daarna 4 M4 en KIT gebruikt om het stevig te maken.
Image

Ook hier een voor en na foto's van het dashboard het metertjes gedeelte:
Image
Image

Aangezen de schakelaar van de kachel ook niet orgineel was, (Zeg maar gewoon slecht vervangen en doorgebrand bla bla...).
Was ook het plaatje afgebroken en zag er niet uit.
Zie hier een impressie hoe het was:
Image
Dus ook hier polyester en plamuren, zie hier de tussenstand :):
Image
Image
Na plamuren en spuiten nu zo:
Image
Nu nog vastschroeven, kan ik dat ook afvinken :).

Gisterenavond bezig geweest met het bekleden van het dashboard.
Er zaten scheuren in en deze gingen open staan. Dus deze maar netjes weg gesneden en opgevuld met flexibele plamuur.
Dit een aantal keer behandeld en strak geschuurd.
Helaas vergeten foto's van te maken.
Het harde gedeelte van het Dashboard is nu ook al zwart gespoten en wacht op de montage.
Ik heb met zwarte SKY het zachte gedeelte van het dashboard bekleed.
Met spuitlijm van Bizon alles aan elkaar geplakt, goeie shit en prettig werken.
Zie hier voor en na :) :
Image
Image
vanavond het mondje van de kachel erin snijden en dan kan alles weer in elkaar gezet worden.
Ben benieuwd naar het totaalbeeld, hopelijk ben ik dan weer tevrede :)

Net even de inkeping gemaakt voor het mondje van de kachel. Nu even alles erop gezet.
Ziet er wel leuk uit al zeg ik het zelf ;).
Bijdeze de foto's:
Kachelregelunit geregeld.
Image

Het Dashboard:
Image
Image

Zondag verder gegaan om het dashboard erin te zetten.
Helaas was het zaterdag niet gelukt ivm met problemen bij het werk, wat ik op moest lossen.
Ik had vorige week al het een en ander voorbereid, zoals het vast gedeelte van het dashboard (waar de centrale speaker ook zit) geschuurd en ook met sky bekleed, zodat dit een geheel zou worden met het andere gedeelte van het dashboard. Dit is opzich best een uitdaging, met een raam in de buurt.
Ik had van te voren een mal gemaakt van karton en deze overgenomen.

Voor ik het dashboard wilde plaatsen, wilde ik zeker zijn dat de hazardlampen ook zouden werken, wat wel handig is.
Toen ik vorige week even snel had gekeken, niet goed opgelet waar eventueel de relais zou kunnen zitten.
In de boeken stond, of aan de achterkant of ergens achter het dashboardpaneel..... de 2 boeken spraken elkaar wat tegen...
Maar ja ik kon dat niet even snel checken, omdat ik de Van al in de stalling had gezet..
Dus Zondag, eerste werk, achterop zekeringkastje kijken en ja hoor, de 2 polige aansluiting zat er ook, dus ik als test de knipper relais erin gezet en getest. Werkt :), das mooi Gisteren (maandag) even een 2 polige relais gehaald, deze kan er dus in.
Dus nu kon het dashboard dan echt terug..
Het dashboard eruit halen, is opzich een uitdaging, maar een dashboard terugplaatsen is een nog grotere uitdaging.
Vooral omdat de buizen van de kachel veel plaats in beslag nemen en de draden daar onder of overheen moeten en dat allemaal, zodat niks klemt en strak zit.
Daarna alle schroeven en andere zaken weer aangedraaid, zodat het grootste gedeelte vast zat.
Image
Er ging stiekem toch wel wat tijd in zitten en werd al wat donker, na het middenpaneel terug te hebben geplaatst, gas//benzine switch en knop voor tank keuze erin te hebben gezet, maar ook tijdelijk de lampenswitch erin gezet, zodat ik even wat licht had om de Van naar de stalling te brengen.
Hier nog wat snelle foto's:
Voor ik eraan begon (oude foto):
Image
Na (nu):
Image
Nu het dashboard, bijna aangekleed:
Image

Helaas wel ondekt, dat de kering op de as van de stuurbekrachtingspomp, lekt :(...
Hierdoor, wordt mijn lijstje niet korter :(

Afgelopen zaterdag wel weer het een en ander gedaan.
- De nieuwe knipper relais eringezet voor de alarm lichten, deze zat er namelijk niet in...APK puntje wat niet gezien is......tuurlijk...:
Image.
Nieuwe Temperatuur sensor ingebouwd en de meter slaat beter uit:
Image
Verder het dashboard afgewerkt en helemaal dicht gemaakt.
Ik ben alleen wel wat tijd kwijt geweest, doordat ik de ruitenwisser schakelaar wil vervangen met een interval schakelaar.
Maar uiteindelijk heb ik dit maar afgeblazen, dit komt wel een keer.
Nu ziet het dashboard er zo uit (sorry kwaliteit is wat laag door slecht licht bij een regenbui):
Image

-----------------------
Toen na 1 jaar klussen na aankoop was dashboard klaar en ik dacht in orde. Nog even keuren, voor we op vakantie gaan.
:( :( :( :( .
Kreeg ik even een A4tje mee met punten van afkeur..
Wat nu.... stekker eruit of toch doorzetten... :?
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by darky83 »

Doorzetten...

financieel leveren ze bij verkoop toch niets meer op door de huidige stress op de oldtimer markt dus kan je er beter een voertuig van maken waar je zelf trots op bent en waar je zelf je hobby in kwijt kan.. :)
wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

De punten waarop hij afgekeurd was:
- Gebroken blad van de bladveer linksachter.
- kapotte schokbrekers.
- roest in voorlampen
- verkeerd lichtbeeld
- geen dop op de gasvuller.
- handremkabel op uitlaat gesmolten en nu te roestig.
- benzineleiding bij tank slecht en lekt nu.
- Olielek tussen bak en motor (motorolie)
- Achteruitrijverlichting werkt niet
- Accu los
- Co meting onmeetbaar...

Ik snap dat er een aantal kleine dingen door me zelf gedaan kunnen worden of had moeten doen, maar het gaat me hier even over een feit dat na 1 jaar minimaal rijden, lees max 20km gereden al deze punten NU naar voren komen, kortom, Genaaid....
Maar ja, we gaan maar verder om de punten stapgewijs op te lossen:

Omdat ik een aantal onderdelen bij me in de schuur heb liggen, kan ik af en toe de dagelijkse sleur even ontlopen en wat voorbereiden voor de wat grotere klussen.
Zo heb ik de tank eronderuit gehaald en zie hier de foto's er nog van:
Image

En hier ook Ducktape en andere rommel:
Image

En hier ook gelijk een foto van de gebroken bladveer:
Image

Hier de set die ik onderuit de uitgebrande Van heb gehaald:
Image

De bladveren van de achteras afgehaald en deze goed schoon gemaakt om ze daarna te behandelen met een antiroest Wax (is blijkbaar wat beter dan Tectiel, volgens de automaterialen man).
Zie hier het voor en na:
Image

Toen de tank onderhanden genomen, die helemaal kaal gemaakt:
Image

Deze bleek bij het op zijn kant zetten, niet geheel dicht te zijn en deze heb ik mbv een 2 componenten epoxy eroverheen geplakt, die nu knoerhard is.
Daarna in de primer gezet:
Image

En daarna met zwarte lak afgewerkt en blinkt weer netjes:
Image

Helaas door werk en gezinsuitbereiding, merk je wel dat er minder tijd is dan ik zou willen.
Afgelopen weken, voornamelijk met de bladveren bezig geweest.
Image

Wat zitten die dingen lomp vast zeg. Na van alles te hebben geprobeerd met middeltjes (cola, Kruipolie, Teflon etc).
Na wat lompen krachten, kwamen de U bouten los van de as/bladveren.
Image

Kreeg ik met de ringsleutels de bouten en moeren niet los van de veren zelf.
De ringsleutels gingen rondslippen en de koppen waren onbruikbaar geworden.
Image

Toen maar met de slijptol en multizaag aan de slag, helaas na de koppen eraf, nog steeds weinig beweging in te krijgen.
Met het slijpen heb ik de houders toch wel wat beschadigd en ik wil geen problemen met de keuring en het risico lopen dat ze verslapt zijn.
Image

Dus heb ik ze eraf geslepen (de klinknagels) en heb ik nieuwe besteld.
Toen maar gelijk verder gaan met het schoonmaken van de onderkant.
Nu zover zuiver dat deze een beschermlaag kan krijgen.
Voor:
Image

Image

Na:
Image

Image


Deze zijn donderdag binnen gekomen en liggen nu op mijn bureau op het werk.
Image

Voor het oog lijkt het allemaal niet zoveel werk. Is misschien ook niet voor een kenner, maar daarnaast zijn de aantal uren die ik er in kan steken ook te weinig als het aan mij ligt.
Ik ga gewoon wat vaker vrij nemen van mijn werk, om er toch wat meer vaart in te krijgen. Ik heb nog ongeveer 130 dagen staan, dus kan er best wel wat af :lol.
Hierbij wat Foto's met wat uitleg, opzich niet zo heel spannend.

Hierbij weer de nieuwe beugels voor de bladveren op de balken gezet
Image
Voor de foto er even opgezet om te kijken of hij paste en daarna er weer af om alles eerst te spuiten.

De rest van de balken en plaatwerk schoon gemaakt met staalborstels op boormachine en slijptol. Toen ontvet en met Bitak ingespoten.
De Schokbreker is nog zoals hij was, en vond het wel wat zonde, als de rest wel netjes zou worden
Helaas geen brug en eronder liggen is best vermoeiend en vertragend :-& .
Image

Hierbij de schokbreker weer gemonteerd na goed te hebben schoon gemaakt en in een verflaagje gestoken, Ik vond Rood wel leuk. Het zijn Gabriel shocks. Deze zijn standaard en normaal Wit. Ze zijn nog goed en vond het een kleine moeite om ze een kleurtje te geven.
De andere (van een andere Van) bladveren eraangezet, deze zijn ook behandeld tegen het roesten en andere rotzooi.
Ook de handremkabel vervangen.
Image

Omdat de benzinetank ook een beurt had gehad en deze ook nog terug geplaatst moest worden, heb ik gelijk dat gedeelte ook helemaal schoongemaakt en opnieuw behandeld, zodat alles daar voorlopig ook er weer tegen kan :).
Image.

Ook gelijk de benzine slangen en slangenklemmen vervangen.(niet echt goed zichtbaar op de foto).
Image

Nadat ik de beugels ook een beurtje had gegeven (voor en na):
Image

Toen de tank er weer onder gehangen zoals je kan zien, moet de andere kant van de aandrijving en ophanging ook nog gedaan worden :).
Image

Nu de andere kant.....
Het voordeel is wel dat je nu weet waar de moeilijke en lastige punten zitten, om alles te verwijderen. Ook niet heel erg mijn best gedaan om zoveel mogelijk heel te houden, met de gedachte als ik nog extra onderdelen over heb, ga ik ze niet sparen, zoals het loskrijgen van de U bouten. Deze kreeg ik niet snel genoeg los, dus doorgeslepen. De belangrijkste bout en moer was de voorste van de bladveer, omdat die percies in de bus van de bladveer moet zitten en ik deze niet reserve had. Deze ging wat lastig los, maar naar voorzichtig en veel inspuiten (ook al van te voren) ging deze netjes los.
Een snelle poging gedaan met de achterste bout van de bladveer, maar helaas, geen geluk, dan de slijptol erop en de klinknagels eraf. Had toch niet voor niets 2 van die beugels gekocht :).
Toen alles eraf was. kon het schoonmaken starten.....wat een K werk.
Kwam regelmatig als een doorgewinterde skileraar thuis, met de skibril(veiligheidsbril) in mijn gezicht en de rest heeeel vies (hier geen foto's van..;) ). Het voordeel is wel, dat dit wel eraf te krijgen is.. Ik heb namelijk al een paar keer een wintersport gehad, waarna ik nog 3 maanden een bril in mijn gezicht had 8) 8) .
Hierbij de foto's.
Image

Image

De bewuste handremkabel die bij de APK werd afgekeurd. Deze zat namelijk tegen de uitlaat aan:
Deze dus ook vervangen.
Image

Toen alles weer de bitak zat en de aandrijfas in de verf, ben ik alles weer gaan monteren:
Image

Hier beide Schokbrekers goed te zien. opzich niet heel spannend, maar vind de rode kleur lekker afsteken :)
Image

Hierbij de stappen van de schokbrekers:
Image

Image

Image

Image

Toen alles weer gemonteerd was, even snel een foto gemaakt hoe het er nu uitziet, wel een verbetering al zeg ik het zelf :)
Image

Nu is de voorkant (ophanging) aan de beurt.
Dan ook gelijk alles schoonmaken en beschermlaag aanbrengen.
Als de Van straks weer rijbaar is en goedgekeurd, ga ik nog wel een keer een bruk regelen, zodat ik dan het middenstuk ook goed schoon krijg en kan behandelen.
Ik ben het wel een beetje beu om er elke keer onder te liggen. Werkt ook niet snel en is vermoeiend.

De Voorkant is aan de beurt, REDEN: schokbreker is kapot en moet vervangen worden.
Actie: Alles gelijk goed schoonmaken en behandelen tegen roestvorming.
Ook wat accentjes met kleuren doen...>Waarom..........omdat het kan :-"
Hierbij hoe het eruit zag voor ik begon:
Image

Image

Image

Image

Welke zou kapot en versleten zijn :)?
Image

Image

Image

Na wat onderdelen te hebben weg gehaald en na wat schoonmaken, ziet het er zo uit:
Er zat in de wielbakken tussen wat plaatwerk en naden een witgoedje tussen, leek wel iets van flexibel plamuur.
Geen kit, daar was het weer wat te hard voor, maar ook weet te zacht voor normale plamuur.
Dit kosten best wel wat tijd om het er allemaal af te halen en alles kaal te krijgen.
Ik wil wel alles kaal hebben, zodat ik weet wat ik heb en niet later voor verassingen kom te staan.

Image

De witte kabel/leiding is de GAS leiding, ziet er wat goedkoop uit, maar ja, om nu heel deze leiding om te leggen, is ook zo wat, ook omdat ik de de spullen niet voor heb.

Image

Image

Image

De laag is erop gezet. Ik heb de ophanging en chassisbalk in de Hammerrite gezet. Deze heeft grond en mat zwart in een.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de kleur verkeerd had ingeschat, het is meer grijs dan zwart.
Het is de lak voor Kachels en dus ook voor hitte bestending. Ik had alleen gehoopt dat deze wat donkerde zou zijn.
Maar ja, eenmaal gespoten blijft gespoten :-". Andere kant de bedoelling is dat de Van straks grijs / donkergrijs wordt, is het misschien ook helemaal niet verkeerd.
De wielbak heb ik ook behandelt met Bitak ingespoten.
Ziet er zo uit.
Image

Image

Image

Image

Ook wilde ik toch wat accenten meegeven, moet het toch leuk maken ;).
Ook omdat de oude die op mijn Van zat, erg verroest was en er zelfs een gaatje in had, heb ik ze van de doner Van gebruikt
Dit heb ik dan in de avonduurtjes aangepakt.
Zie hier het resultaat:
Voor en na, naast elkaar:
Image

In de Grondverf:
Image

Eindresultaat:
Image

Deze kan er dus weer op en kan ik alles weer gaan monteren.
Het viel me namelijk wel op, dat de Remblokken en schijf nog echt goed waren. Ook het Fusie gebeuren is nog netjes.
Aangezien de rest erg slecht was, maar zal dat niet meer benoemen,,, had ik het hier ook zo verwacht en dat is dus een keer een meevaller.
Wel zal ik de Stabilisatorrubbers vervangen en nieuw lagervet in de wiellagers doen.
Image

Helaas zit er niet echt hoge snelheid in, maar ach we prullen gewoon wat raak :) en dan komt het vast een keertje goed :).

Nog wel een kleine vraag betreft de remleiding.
Met het schoonmaken, kwam ik eenkeer met de borstel langs het rubbertje van de slang gekomen, deze is wat beschadigd, maar de kern is helemaal in takt. Mag dit wel van de APK? Ik snap dat remmen belangrijk zijn en bij twijfel vervangen, zijn ook niet echt de kosten, maar het is echt een schaaf wondje en om hiervoor dan ook alles los te maken en dus ontluchten enzo.
Image

Helaas door de drukte, weinig zaterdagen aan de Van kunnen klussen, daarnaast ben ik ook niet echt de snelste kluskoning :-k .
Nu de bestuurders voorkant aan de beurt.

De schijfremkap is nog helemaal strak en hoef er eigenlijk niks aan te doen ;):
Image.

Dus deze ook maar gelijk vervangen met de donor. Deze ook helemaal schoongemaakt en opnieuw in de lak gezet.
Verder nog even een overview hoe het er uitzag, voor ik het schoon ging maken:
Image

Image

Image

De schokbreker had helemaal geen weerstand meer en was met 2 vingers makkelijk op en neer te bewegen.
Na veel schoonmaken, alles netjes ontvet en in de tektiel gezet.
De ophanging zelf in de hemarite gezet (mat zwart), daarna weer begonnen met opbouwen.
De "nieuwe" schijfremkap erop.
De schijven met nieuwe lagers voorzien, de lagers goed in het vet gezet.
Image

De Remklauw erop met nieuwe blokken en klemmen (DiskBrake hardware, van die pijpjes), Wat kopervet gebruikt.
Image

Overzicht van ophanging:
Image

De stabilisatorstang met de rubbers, moest ook eens onderhanden genomen worden.
De pinnen (Stabilizer Bar Link) moest ik vervangen, bij het losdraaien, brak de draad af.
Image

Image

Hierbij de Rubbers:
Image

De stang helemaal schoongemaakt en van nieuw lakje voorzien.
Daarna de stabilisator stang van nieuwe rubbers voorzien:
Image

Hier plaatje, deze weer gemonteerd:
Image

Bij het vervangen van de remleiding viel me op dat deze toch niet helemaal het zelfde waren.
Zie hier de verschille, die ik in mijn hand heb, is de oude.
Image

Het staafje maakt de flexibiliteit wel minder en lijkt de lengte van deze ook net te kort te worden.
Deze heb ik wel op merk->bouwjaar->model->motor type op rockauto besteld. Ondertussen andere besteld die bij E250 staan (vandaag binnen gekregen).


Voorkant klaar, nu de achterremmen aanpakken...
Ik had bij het vervangen van de ophanging al eens de remmen bekeken en zag dat het er vrij vies en versleten bij stond.
Maar om wat overzicht te houden, had ik eerst de ophanging opgepakt en gedaan. Ook om tussendoor de onderdelen te bestellen.
Was het nu echt nodig...Oordeel zelf
Image

Image

Er was een remcylinder ook wat aan het lekken, dus die ook maar gelijk vervangen (beide kanten vervangen).
voor:
Image

na:
Image

Alles voorzichtig gedemonteerd en zie hier een overzichtje met oud en nieuw:
Image

Weer voorzichtig alles gemonteerd:
Image

Image

Ik kwam wel weer verassende en bevestigende dingen tegen, van de vorige eigenaar.
Zoals hieronder te zien, mis ik hier een onderdeel, om de veer zijn functie uit te laten voeren:
Image

Het gaat dus om het ringetje, die hier wel te zien is.
Image
Daarnaast was ook het kabeltje nergens te vinden.
Dit is nu allemaal weer vervangen en zou allemaal goed moeten zijn.
Ook de handremkabels vervangen (1tje had ik al gedaan, zie terug in topic).
Wat me opviel was, dat deze tegelijk waren besteld, van hetzelfde merk en productnr op het eind 1 cijfer anders is, maar toch heeft de ene een knobbel en de andere een staafje.
Waardoor de ene net iets langer is en het blokje wat schuin staat. Weet niet of dit ene probleem is, ik zou het op kunnen vullen.

De remmen inmiddels ontlucht met nieuwe DOT4 remvloeistof.
Wielen eronder en na wat rommelen de motor weer aan de praat gekregen, deze kwam maar moeilijk op gang, te lang stil gestaan ](*,)
Daarna een stukje gereden, om te kijken of alles een beetje bleef zitten :-"
Na een paar rondjes te hebben gereden en wat drempels te hebben genomen, ben ik overtuigd van een betere weggedrag en ligt nu veel stabieler op de weg.
Dus weer wat puntjes van het lijstje.
Bij terugkomst nog even de radiator bekeken en het leek er nu op, dat de koelvloeistof wel aanwezig blijft, maar zal zaterdag nog eens kijken. Als het dan weer veel lager staat, is een lek.
Misschien balen, andere kant, beter dan een lekke koppakking, wat ik ook nog niet echt wil\kan uitsluiten.
We gaan het zien.
Helaas door drukte op werk (luxe probleem) en het reizen ervan, weinig tij, komende tijd echt veel werk te kunnen verzetten.
Maar we gaan lekker vrolijk verder :-"

Nu de ophanging zo goed al klaar is, ben ik begonnen aan de motor ruimte.
Wat een bende :).
Daar zag ik ook dat er een aantal leidingen van de Airco naar achteren liepen (onderdoor), die afgeknipt waren. Ik dacht eerst dat dit nog leidingen waren van de oude Gas installatie (vanaf achteren gezien), deze gevolgd en toen kwam deze op de Airco af.
Aangezien de Airco niet meer werkt en ik even geen zin heb dit systeem NU te gaan checken/vernieuwen wil ik deze eraf halen. Ik heb wel een bypass poellie gekocht, zodat dezelfde riem straks kan gebruiken, als ik alsnog de airco wil laten werken. Maar moet eerst alles eens laten testen wat de staat is.
Later hier meer over.
Ik was erachter gekomen dat de radiator lek was. Niet heel erg lek, maar er hangen druppels onderaan en is ook redelijk beschadigd.
Image
Image
Heeft zijn beste tijd wel gehad. Ik dacht voorheen nog dat het de koppakking zou kunnen zijn, omdat ik behoorlijk wat vocht/druppels/water uit de uitlaat zag komen als ik hem starte en even liet lopen. Maar heb hem toen nog eens goed gevuld en een eindje gaan rijden en hij werd niet extreem warm en week later, bleek er nog behoorlijk veel water in te zitten. Conclusie, radiator lekt, en zat dus nog lucht in het koellingsysteem, waardoor ik veel moest bijvullen.
Hier nog beeld van de voorkant zonder gril
Image
Image
Vrij veel koeling achter elkaar...

Ik heb nu een nieuwe radiator besteld bij Rockauto en deze heeft ook de Trans koel aansluiting, is dit ook handig om te gaan gebruiken, of is het beter om de losse koeling hiervoor te blijven gebruiken?


Bijdeze aanzicht zonder koeling:
Image

Toen de mixer maar eens los gemaakt.
Wat een rotzooi en slecht aan elkaar aan gesloten...
2 verschillende rubberslangen tussen mixer en Carberateur
Image
Image

Vervolgens tussen de mixer en verdamper de slang losgemaakt en zag dus ook een heerlijk gat.
Hier is te zien dat ik met een vrij dikke schroevendraaier er zo insteek:
Image

De verdamper zelf, is ook niet echt heel goed meer volgens mij.
Image

Deze heb ik inmiddels besteld in de US. Had wat rondgekeken op internet in NL, maar revisie is eigenlijk alleen maar interessant als de schroeven ook los willen komen en gezien de staat, zal ik mijn vingers hier niet aan branden en ook omdat de prijs van zo'n setje ook al snel 135 euro is en volgens mij mis ik daarnaast wat onderdelen op de verdamper zelf. Nu in de US voor 175 euro een nieuwe.
Bij de APK keuring was er duidelijk aangegeven dat de CO echt veel te hoog was, nu ik alles aan het nalopen ben en heel veel vreemde dingen zie, zoals de gaten in de slang, slechte aansluitingen, waardoor valse lucht binnenkomt en slechte verdamper, ook staat de mixer vol op R afgesteld.
Image
Dus als dit weer in orde is, hoop ik ook dat de CO veel lager wordt, niet voor niets al die moeite ;).
Ook een nieuwe waterpomp besteld, deze moet nog uit de US komen, deze wil ik dan ook maar gelijk vervangen.
Image

Verder gegaan met demonteren van verschillende poellies en onderdelen.
Aircocompressor eraf.
Image
Daarna de arm met Stuurbekrachtingspomp
Aangezien ik de pomp ook wil reviseren en dit kan doen in mijn schuur in de avonduren..eraf dus.
Zo zie je gelijk hoe vet, zweterig en rotzooi het blok is.
Wat je ook kan zien, is de kabel (niet een draadje, maar compleet die tussen de kleppendeksel en blok zit... ](*,) ](*,) vreemd he dat ie lekt..
Image

Omdat ik ook zeker wilde weten dat ik geen water verlies door kapotte vriesplug, ook maar even wat schoongemaakt bij de plug, was ook zo ranzig.
Maar na goed schoonmaken in die hoek, ziet alles er goed dicht uit en geen vocht kwam eruit (is natuurlijk niet veel koeling meer in nu :))
Image

Daarna met een spatel even grof de centimeters dikke smurrie eraf geschoven, gewreven en geduwd.
Zie hieronder een kleine inmpressie met alleen simpel wat spatel werk :).
Detail..... Kom je in eens een Bougie tegen, die er al jaren ergens tussenlag.... #-o #-o
Image.

Leuk werkje waar je schone handjes bij houdt :), gelukkig zit ik in de IT en heb ik dagelijks zulke handjes :).
Altijd leuk, om op je werk uit te leggen, waarom ik toch wat vieze handen heb :) \:D/ \:D/
Image

Ook maar gelijk het stuurhuis los gemaakt, alleen nu wat vechten om deze van de PitArm te krijgen.
Ik kreeg de tip om heet te stoken, maar eigenlijk lijkt me dat wel link, omdat aan de balljoint ook een rubber zit, die het vet vast houdt, deze zal dan smelten :-k .
Image

Maar mijn zwager komt me aankomende week even helpen, dus met 4 handjes, moet dit wel lukken.
Het nieuwe stuurhuis ligt ook al te wachten in mijn schuur.
De pressure en return hose heb ik nieuwe voor liggen.

Wel moet ik nog wat dingen gaan proberen:
- luchtfilter en Mixer goed op elkaar aan laten sluiten, iets maken dat deze goed vastzit, waardoor geen valse of vieze lucht erin komt.
- De 2 aansluitingen voor de slang op de mixer hebben een mindere grote diameter dan op de carberateur, hier moet ik nog iets op maken, iets van een verloop.
- De locatie van de Mixer en filter, zit nu op een niet handige plek.
- De motor zo schoon mogelijk krijgen en de kleppendeksel ook opnieuw spuiten of vervangen, zal nooit zo netjes worden als de nieuwe motor van Maarten :-k
- bedrading netjes maken en veilig maken.
- en nog veel meer..... :-$ :-$


Inmiddels alweer wat gedaan, maar nog een lange (leuke) weg te gaan.

Het stuurhuis is inmiddels eraf gekomen. Na wat op spanning te zetten en wat klapjes, kwam deze los, zonder erg lomp gedrag \:D/ .


Ik was van plan de motor netjes te poetsen en de zwetende delen netjes te maken en eventueel de pakkingen te vervangen, De kleppendeksel pakkingen zouden zowiezo moeten. Maar door het Inlaat blok van de EFI, kwam ik er maar moeilijk bij.
Ook kreeg ik bij de waterpomp een aantal bouten nauwelijks los en er braken er zelfs een paar af, wat ook niet echt handig is, aangezien deze door de Timing Cover heen het blok in gaan... :-k :-k .
Image

De twijfel om heel het blok eruit te halen, kwam wel in me op, maar vroeg me af of dit wel allemaal nodig was.
Het leek me dan ook gewoon verstandig om dit te laten afhangen van de conditie van de motor.
Dus ik een compressie test set gehaald.
Vol enthousiasme begon ik hieraan. Ik had geen lopende motor, dus moest ik het met een koude motor doen.
Eerste Cylinder:
Image

Tweede Cylinder:
Image

Maar toen...... :evil: :evil: :evil:
Derde Cylinder:
Image

Vierde Cylinder:
Image

Vijfde Cylinder:
Image

Zesde Cylinder:
Image

Zevende Cylinder:
Image

Achtste Cylinder:
Image

Gelukkig heb ik geen V12 ;), anders waren het wel heel veel plaatjes ;).

Na hier wat tips, heb ik ze gevuld met wat olie en nogmaals de test gedaan.
Ik zal nu niet weer alle 8 de plaatjes laten zien ;).
Maar conclusie: Druk wordt nu beter opgebouwd, dus zuigerveren en/of cylinder wanden...
Een ding is zeker, hij MOET eruit :roll:

En dan gaan nadenken, wat te doen, andere motor. Zelf oplappen, Revisie motor of een 2de handsje uit een lopende sloper halen.
Lastig. En dan nog, als een revisie, waar haal ik deze dan vandaan, zelf uit de US, of in NL of laat ik mijn eigen blok reviseren bij een US expert.
Dus dan maar Googlen, forums aflopen, ervaringen zoeken en vragen, Offertes opvragen, bellen en overleggen.
Na enige overwegingen en nachtjes slapen heb ik een revisiemotor bij EPS / USA-Engines besteld (na prettige gesprekken). Deze was op voorraad. Donderdag betaald en maandagochtend stond ie bij me in de garage. Het is een longblock geworden.
Image

Image

Het echte werk kan nu beginnen \:D/ .

De oude motor moet er ook nog uit, om het een en ander over te bouwen.
Dus mijn zwager gevraagd of hij wat tijd had om ons hierover te buigen.
Vooraf had ik alle voorbereidingen getroffen en alles gelabeld en los gehaald wat los moest.
Headers eraf en EFI inlaat blok eraf gehaald om wat extra ruimte te krijgen.
Altijd leuk om weer bevestiging te krijgen van de vorige (prutser) eigenaar. Het EFI blok, mist 2 bouten, geen pakking tussen blok en headers,,
Wat ik wel weer mooi en ook wel apart vond, dat ik met weinig moeite de headers los kreeg, deze zaten niet echt lomp vast of vast geroest.
Image.

Mijn vader had een motortakel via zijn werk geregeld, maar bij het voorrijden, merkte wel al wel, dat deze poot wat te hoog was, om een goede positie te krijgen om de motor en bak in een keer eruit te kunnen takelen.
OM de carterpan over de dwarsligger te krijgen was het half takelen, rechtrekken en wat prielen. Ook de bak losgehaald om toch net wat makkelijker alles eruit te krijgen, dan maar in fases.
Maar na een vrij snelle heftige bevalling ;), is deze eruit.
Image

Image

Image

En hier de lege motor ruimte.
Image

De bak er ook uit gehaald en alles op de aanhanger en naar mij thuis gehaald, om alles te gaan demonteren, reinigen en monteren.
Image

Nu aan de slag met poetsen en wat nodig vervangen.
Zie hier wat werkzaamheden.
Ik zal de voor en na foto's neerzetten, als impressie:
Voor
Image

Na
Image

Na
Image

Voor
Image

Na
Image

Voor
Image

Tijdens:
Image

ook andere onderdelen klaar maken :).

Vervangen:
Image

Voorzien van de aansluitingen en de juiste "tape" aan de fittingen
Image

Een frisse wind ook maar van een nieuw jasje voorzien:
Voor:
Image

Tijdens:
Image

Na:
Image

Dynamo, luchtpomp en Spanner arm:
Voor:
Image

Na:
Image

Voor:
Image

Na:
Image

Voor:
Image

Na:
Image

Voor:
Image

Tijdens:
Image

Na:
Image

Image

Zo weer even genoeg schoonmaak foto's ;).

Helaas nu aan het werk en voorlopig ook even geen tijd ipv verplichtingen, zal volgende week in de avond weer worden ben ik bang.
Hierbij het resultaat van gisterenavond:
Image

Image

Image

Ik ben ondertussen nog steeds veel aan het schoonmaken en vervangen.
Helaas nog geen nieuwe motor in elkaar, maar stukje bij beetje, worden de onderdelen schoon, passend gemaakt en missende onderdelen/kapotte onderdelen gezocht/gekocht.

Zoals al eerder gepost op het forum, heb ik de luchtpomp aangepakt en de schoepen eruit gehaald, om zo minder slijtage/weerstand te hebben en gebruik ik hem nu alleen als Poellie.
Zie hier het resultaat:
Image

Image

Image

Image

Ook de steunen schoongemaakt, maar bij het verwijderen van de multibelt spanner, brak de bout hiervan af.
Hiermee ben ik wat uurtjes bezig geweest, omdat ik er te makkelijk over dacht en met de hand de bout heb uitgeboord, althans dat was de eerste stap, En indd schuin geboord ](*,) ](*,) .
Dus toen met de dremel aan de slag (men I love this tool) en ben ik een uur aan het slijpen gegaan, aangezien de behuizing van de bout zo'n ongeveer 2cm langs was, ging dit niet heel snel. uiteindelijk met een boor de rest van de bout kunnen verwijderen en is de schroefdraad redelijk gebleven, nu bleek wel dat de vorige eigenaar er een M14 draadeinde voor heeft gebruikt ipv t orgineel en dus draadeinde anders was. Voordeel wel, dat ik nu een M14 draadeinde erin heb kunnen draaien en aan beide kanten de moeren erop, waardoor het wel weer stevig en vast zit.
Image

Aangezien ik ook de boutjes niet in alle maten standaard heb liggen, moet ik ze toch even poetsen:
Image

Image

Toen moest de stuurbekrachtingspomp en de steun zelf eraan geloven.
Deze moest natuurlijk schoon worden, maar moet er ook af omdat deze lekt op een oliekering.
Dus een revisie setje ligt klaar om het weer spik en span te maken.
Deze was echt heel ranzig en onmogelijk deze op te pakken zonder vieze handen te krijgen.
Image

Image

Image

Image

Image

Maar ja, die poellie moet er wel af... en na het checken van Youtube wist ook ook dat dit alleen maar met speciaal gereedschap zou gaan.
Ik dacht, laat ik bij mijn autogarage eens vragen.
Deze wilde wel even kijken, maar merkte wel dat ze deze manier niet kende.
Dus even het filmpje op youtube terug gekeken en hebben ze met ander type gereedschap een kleine poging gedaan, maar zonder succes en gaven ook aan dat ze het niet aan durfde. Jammer, maar blij dat ze niet lomp gaan doen en ik vervolgens een andere poellie kan kopen [-o< .
Ik had nog een adresje wat ik misschien nog kon proberen en een keer langs te gaan, maar ben ook ergens op een avond op Ebay gaan kijken en kwam deze toen tegen, voor 20 euro en leek me niet al te veel geld, vervolgens ook wat ander gereedschap erbij besteld, als ik dan toch de vervoerskosten moet betalen :).
Image

Deze dus binnen gekomen en de poellie dezelfde avond eraf gehaald, eitje :).
Dus als er iemand een keer zo'n poellietrekker nodig heeft, ik heb hem liggen en kan je lenen.
De pomp ligt inmiddels bij mijn zwager, dan heeft ie ook wat te doen en kan ik me richten op andere dingen :).

De andere poellie van krukas en de stabilisator met een normale poellie trekker eraf gehaald en schoon gemaakt:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ook de kleppendeksels zijn aan hun beurt gekomen.
Deze konde ze wel leveren, maar omdat het lagere zijn dan normaal (Door EFI), waren deze behoorlijk duur.
Dus toch maar helemaal schoon gemaakt.
Hier de stappen :)

Image

Image

Image

Image

Image

Detail ;)
Image

Image

Ook wat andere dingen besteld en inmiddels binnen gekomen. Voor het blok allemaal nieuwe RVS bouten per zakje en uitleg verpakt.
Image

De motor is nu ook op de timing cover na, ontleed:
Image

Nu met Intake manifold bezig.
Zo kwam deze eraf;
Image

De fuel injectors kwamen erg lastig los en vielen ook uit elkaar.
Ook had ik al gelezen dat dezelfde rubbers gebruiken niet verstandig is.
Omdat de injectors al zo goed als afgeschreven waren, heb ik andere gekocht, deze komen deze week binnen.
Dus dan maar schoon maken en schoon maken, had ik al schoonmaken genoemd ;).
Image

Image

Image
Bovenkant is nu schoon, maar moet ook nog de onderkant schoonmaken, wat een K werk..
Maar ach zo wordt het hopelijk wel wat.

Ik had ook een ontsteking gekocht, maar helaas past deze niet.
Zie hier verschil van beide.
Image

Gelukkig heb ik na overleg het geluk dat hij nog een nieuwe orginele heeft liggen en deze mag ik voor dezelfde prijs hebben.
Deze komt hopelijk ook deze week binnen.
Blijkbaar is het toch net anders met de Elctrische ontsteking en wist hij dat ook niet van te voren.

Het nieuwe stuurhuis ligt ook klaar om ingebouwd te worden:
Image

De zweetplekken, zijn van de olie die uit de in en uitgangen van t stuurhuis zelf, door allemaal te draaien en omleggen, was dit wat gaan lopen.

Ook nog 2 andere captainchairs gekocht, niet geheel puntgaaf, maar na een goeie poets beurt kom ik een heel eind denk ik ;)
Image

Alvast nieuwe oliedrukmetersensor erop gezet:
Image


Na een wintersport, wat ziekte en drukte tussendoor tijd blijven vinden om door te gaan,
Nu op 2 plaatsen bezig.
Op zaterdag bij mijn Van en door de week in de avonduurtjes als de kids op bed liggen en niet hoef te werken in mijn garage.
Heel veel tekst en uitleg is het niet, het is misschien makkelijker om vooral foto's te plaatsen, aangezien ik dat bij andere projecten ook graag zie 8).

Ik probeer met regelmaat wat te bestellen, voor de heb en ook het noodzakelijke:
Zoals deze lekker foute Shifter Knob :)
Image

De Bobine met houder schoongemaakt en kan weer in elkaar:
Voor:
Image

na:
Image

De Struurbekrachtigingspomp is inmiddels gereviseerd en zit weer op de beugel:
Nu nog de poellie er terug op draaien:
Image

Image

Het inlaatspruitstuk.
Moest helaas nieuwe draadeinde intappen, aangezien de 3 bouten afgebroken waren die de brandstof rails op zijn plaats hielden.

Image

Image

Image

Daarna helemaal goed schoongemaakt:
Image

Na:
Image

Image

Daarna de rails schoongemaakt:
Tijdens:
Image

En toen weer opbouwen met de nieuwe injectors:
Image

Image

Image
en
Image

Nu de bekabeling nog nalopen en aansluiten, nadat hij op het blok is gemonteerd.
Ik had al even snel het een en ander op elkaar gstapeld om te kijken hoe het blok eruit komt te zien, zie hier (zonder EFI en injectors / rails):
Image

Image

En dan de ruimte waar deze jonge mag liggen en zijn werk rustig mag gaan doen.
Eerst schoonmaken incl onder de Van waar nomraal moeilijk bij te komen is.
Vooraf:
Image

Image

Image

In de grondverf:
Image

Met zwarte lak:
Image

Ik ben er nog niet overuit welke kleur ik ga nemen voor de motorruimte, of zwart of de toekomstige kleur van de Van zelf (wat nog wel een jaartje op zich laat wachten):

Vandaar de grijtinten nog :) :
Image

Ook de ophanging van de Bak aangepakt, met 3 bouten los maken, leek me dit sneller en veiliger dan onder de Van kruipen en boven mijn hoofd werken:
Image

Handig om te weten :)
Image

Eind resultaat:
Image

En even snel een foto van mijn nieuwe/andere velgen.
Even 1tje eronder gezet om te kijken of het wat is en past:
Image

Image
Is nu 235, maar wil er 255 of 275 opleggen. maar kan zijn dat ik dan spatbord verbreders nodig ga hebben, ben ik nog aan het bekijken.

Zo weer even wat Plaatjes :), we gaan door en zo staat ie er nu bij:
Image

De flexplate en plaat schoon gemaakt:
Image

Image

Image

Image

En wat kleiner spul :)

Image

Image

Image

Olietoevoerslangenklemmen voor en na:
Image

Voor en Na:
Image

Ik had via Marktplaats een andere carterpan gekocht, maar helaas bleek die toch net iets anders te zijn, tenminste mijn beugels die de carterpan extra steun geeft (waar de bouten doorheen gaan), vielen niet gelijk.
Dus dan aan de schoonmaak :).
Image

Image

Image

Image

Image

Ik had bij het uitbouwen van de motor de steun tussen uitlaatbout en inlaatblok afgeslepen, deze opnieuw stukje aangelast en gelijk gespoten. Nu nog het gat bepalen en boren.
Image

Image

Na wat wikken en wegen, toch maar de bak weg gebracht voor een revisie.
De beste man, zag de bak en zag al wel da tdeze een keer open was geweest.
Na 5 dagen, omdat hemelvaart ertussen zat, kreeg ik een belletje dat hij klaar was en ik hem op kon komen halen.
Bij aankomst, gaf hij aan, dat de bak nog in prima staat verkeerde en hij alleen een basis revisie heetf gedaan en gaf me een doos mee terug met de oude spullen, incl de remband. De buitenkant netjes schoongemaakt en gespoten. Ik had zelf nog wat spullen meegegeven met de melding, als je er iets van kan gebruiken, ik heb ze toch eens besteld en heb het nu liggen. Ook een plug voor de pan. De ongebruikte onderdelen kreeg ik weer mee terug en de plug zat er netjes in.
Al met al, tevrede, nu nog een stuk gaan rijden :).

zo kwam hij er onderuit:
Image

Niet handig zo'n grote pan :)
Image

In de auto:
Image

En netjes terug gekregen:
Image

Snelheidssensor was met Tyrib vast gemaakt aan de bak, omdat deze al een keer kapot was gegaan blijkbaar.
Dus tijd voor een nieuwe, deze besteld via rockauto.com incl vele andere spulletjes:
Image

Ook de motorsteunen waren niet geweldig meer en schoonmaken is best een werk (had er al wel een gedaan), de rubbers waren ook wat uitgelebberd dus voor 6 euro per stuk, maar nieuwe besteld bij de rest van de bestelling.
De oude:
Image


Bij het demonteren van de motor, kwam ik de air valve buis ook tegen, maar bij het los schroeven van de bout, kwam ik erachter dat deze behoorlijk rot was.
Dankzij een post op het forum kwam ik erachter door Cor, dat deze niet nodig is en afgedopt kan worden.
Deze bleek al afgedopt te zijn op de nieuwe motor.

"ik-weet-niet-hoe-je-PEILSTOK-schrijft" onderhanden genomen
Image

Tussen de bedrijven door ook nog bij de Van geweest om het een en ander schoon te maken en voor te bereiden op de komst van de motor.
Motorruimte in de waarwschijnlijk toekomstige kleur gespoten, grijs / donker grijs. Als het nu niet die kleur is, dan is de motorruimte redelijk neutraal gespoten :).
Ik kan even geen foto vinden :)

Bij de benzinefilter en pomp was nog een erg ranzige plek, die ik nog niet aangepakt had,
Dus dan amar aan de slag:
Voor:
Image

Na:
Image

Voor:
Image

Na:
Image

Ook de brandstoffilter vervangen.
beugeltje voor de bak, ligt nog op de werkbank om schoon te maken en te spuiten.

Dan naar het echte en leuke werk. Het blok opbouwen.
Aangezien ik geen bok heb en nu ook niet meer aan ga schaffen, vanaf een pallet aan de slag.
Eerst voorzichtig op zijn kant gezet.
Toen de Timing cover en waterpomp erop gezet.
Na een aantal keer erop te zetten en kijken welke bouten waar moesten alles in de vloeibare pakking gezet icm de bijgeleverde pakking.
Toen kwam ik er toch achter dat een aantal lange bouten echt te lang waren. Nu tijdelijk opgelost met wat moeren als opvulling, zodat de vloeibare pakking wel stevig aangedrukt kon drogen. Deze dus nog andere voor bestellen.
Wel balen, aangezien ik bewust een set met nieuwe bouten heb besteld en dan mis je toch weer deze type/maten.
Toen de oliepomp gemonteerd met de bijgeleverde pen / stutt (imbusachtig).
Daarna de filter en alles goed vast gezet:
Image

Image

Toen de carterpan er onder geschroefd met in de hoeken en rondingen extra kit.
Toen alle bouten voorzichtig allemaal aangedraaid met momentsleutel.
Image

Toen het blok weer terug gekanteld.
Oliefilter gemonteerd, nadat ik het rubber met olie had ingesmeerd.
Nieuwe Oliedruk sensor gemonteerd (vorige was met slangetje (mechanisch) en nu met elec. signaal).
Image

Toen het inlaatspruitstuk goed ontvet en ook het blok, daar ook weer vloeibare pakking op de hoeken gezet en de nieuwe pakkingen gebruikt.
De juiste volgorde gebruikt van bouten en momentsleutel om alles goed vast te zetten.
Image

Aangezien ik al een behoorlijke tijd bezig ben, kwam ik erachter dat ik soms wat kwijt ben.
Eigenlijk stop ik alle schone behandelde of nieuwe onderdelen in een doos.
Toch kon ik de poellie van de FAN niet meer vinden. Heb de dozen en garage een aantal keer op zijn kop gehaald en kon hem maar niet vinden.
Dan maar even laten zoals het is en andere keer zoeken, misschien dat ik er overheen had gekeken.
Volgende dag toch nog eens zoeken, maar niet vinden....Toen toch maar in de hoek gekeken waar de treeplanken, en andere nog te doen onderdelen lagen kijken. Ik kwam al een compressor pistool tegen, die ik al even niet gezien had :), dus die gelijk op zijn plek gelegd en daarna weer verder zoeken.
Toen kwam ik hem daar tegen....ZUCHT :evil: :oops: Deze had ik nog helemaal niet schoongemaakt, vandaar :).
Ook zat ik te klooien met de onsteking.
Nog niet het afstellen, maar met de bobine die er niet helemaal in viel, maar op 3mm boven de sluiting vast bleef zitten.
Ik van alles nagemeten. ik kon zo op het oog geen verschillen vinden.
Image

Ook met de schuifmaat in de as van de bobine, maar deze had diepte genoeg.
Na blind te staren, kreeg ik ingeving, door de oude pin/ stutt gepakt en in de oude bobine gestoken, afgestreept.
Daarna in de nieuwe en ja hoor, de groeven van de imbus gingen niet zo diep als bij de oude... ](*,) ](*,) ](*,) .


2 opties.
- alles overzetten van nieuwe bobine naar de oude en alleen de as gebruiken van de oude
- blok op zijn kant en weer alles loshalen.. (aangezien op de as een ring zat, zodat deze niet eruit gehaald kon worden van boven).

Eerst poging gedaan om alle onderdelen los te krijgen van de oude bobine....KANSLOOS, door de mini boutjes en moertjes en helemaal verroest.
Dus toch weer even het blok op zijn kant. Dot voorzichtig gedaan met wat goeie stukken hout en in een U vorm, zodat geen as of iets het hele gewicht hoeft te dragen.
Toen weer de carterpan er onderuit, die zat al lekker vast met de vloeibare pakking.
Uiteindelijk alles los en de stutt stukje korter gemaakt.
Alles weer gemonteerd, gelijk een stel goeie blokken hout voor de ondersteuning gemaakt waarop het blok nu rust.
Ook stevig, zodat ik de as kan ronddraaien, voor de timing.

Timing, is ook een lekker iets,
Eenmaal de logische uitleg meerdere malen gelezen en dan komt het goed (Bedankt Cor via PB :razz:).
Nu hopen dat de onsteking grof goed staat en dan straks afstellen, ben benieuwd, nu 10 graden vooronsteking.
Image

De kleppendeksels met pakking en rubbers erop gezet en met momentsleutel gemonteerd.
En zo lijkt het steeds meer op een motor.
Image

Op de temp sensor zat geen normale aansluiting meer en had deze met isolatieplakband afgebonden, maar ziet er toch net niet uit.
Dus kijken of ik iets anders kon bedenken :-k , toen kwam ik een bougiekabel tegen en vonde de aansluiting wel beetje lijken.
Dus deze kabel uit de huls getrokken en de huls over de hoekverbinding en isolatie tape getrokken,
Ziet er gelijk meer profi uit :).
Image

Nu ben ik bezig met de bekabeling en zorgen dat het een beetje netjes wordt en de kabels of slangen bij elkaar te doen.
Hopelijk kunnen we de motor binnenkort erin hangen en dan alles gaan aansluiten, zodat we hem eens kunnen starten....zin in.

Even snel de inlaat blok erop gezet om een idee te krijgen :), deze gaat er pas op als de motor erin ligt.
Image

Mondjes maat bestel ik via rockauto of ebay.
Image

en ik vind witte parkeerlichten mooier dan de oranje, om zo wat meer rust te hebben aan de voorkant.
Image

Verder met de motor.
De Header met het hijsoog gemonteerd.
Helaas had ik maar 1 hijsoog, de rest aan de bouten die normal aan de BAK komen.
Image

Ook nog wat extra sensors aangesloten.
Ik weet het, dat de temperatuur van de olie niet goed te meten is vanaf hier, maar indicatie is altijd leuk.
Ik heb wel de orginele oliedruk sensor erop gezet en een nieuwe, zodat Dashboard wel meer info geeft dan voorheen (niks deed het) en daarnaast ook de nieuwe meter die bij de rest komt.
Image

Toch geinig om wat Rammstein logo's in mijn Van te hebben ;).
Image

Image

D-Day (zaterdag in juli)
Om de motor er weer in te hangen, had ik een takeltje bij een kennis opgehaald, om zo de motor uit mijn garage in de aanhanger te zetten, daarna met een heftruck erin hangen.
Helaas de dag zelf, was de heftruck niet beschikbaar en wilde we het met de takel gaan doen ..... :-k :-k
Mijn vader en zwager hielpen me mee, waar ik ze dankbaar voor ben :).
Na wat pompen, bleek de takel te weinig olie of een lek te hebben, zodat deze de motor niet kon optillen, soms wel, maar ook niet altijd, kortom niet betrouwbaar.
Dit was wel even balen, Ik een vriend op gebeld, maar die kon niet voor 14:00 en dan met een voorlader op de tractor. Dat ging hem niet worden.
Aangezien ik mijn 1ste baas (toen ik op school zat) in de winter geholpen had met zijn netwerkje en computers, heb ik hem gebeld, met de hoop dat hij me kon helpen. Hij heeft een hoveniers bedrijf, met veel speelgoed ;). Hij kon in een uurtje bij me zijn en wilde me uit de brand helpen.
Met een Loadertje kon hij het blok makkelijk optillen en zo op de aanhanger zetten.
Image

De motor lijkt zo wel een stuk kleiner, maar mijn zwager is ook 2.10m, dus alles is klein vergeleken met hem ;).
De motor bij aankomt van de Van, opgetakeld, om vervolgens de motorsteunen erop te schroeven. De 2 nieuwe kon ik niet eerder passen #-o
1 ervan wat niet geheel de juiste maat (verbogen), niet de middelen om het recht te buigen, dus een nette oude eraan gezet met geode rubbers.
Met subtiele aanwijzingen en heel voorzichtig erin draaien, ging het vrij soepel. Uiteindelijk wel een motor steun op het chassis gezet en toen weer aan de motor.
Het ging allemaal maar net. Het erin hangen was dankzij het kantelen van de motor gelukt, na het kantelen, hadden we 5cm speling met de lepel.
Alles ging heel voorzichtig, maar met een paar kleine beschadigingen is het dan toch gelukt.
Image

Image

En toch een beetje reclame voor mijn oude baas, die me uit de brand hielp.
Image

En zo ziet het eruit nadat de motor erin zit en de luchtinlaat op het spruitstuk gezet is.
De Fan met vlisco koppeling moet er nog op.
Image

Toen de motor erin lag, kon de bak eraan vast worden gezet, dmv een krik de bak omhoog, daarna de draagbalk eronder en zo alles op de juiste hoogte gezet. Belangrijk om de omvormer op zijn plaats te houden en pas laatste moment t plaatje om hem in de bak te houden eruit te halen en deze op de flexplate te schroeven.
Image

Nu de aandrijfas nog, maar daar wilde ik nog nieuwe kruiskoppelingen inzetten.
Dus afgelopen zondag maar even gedaan.
Image

Image

Nu ben ik alles stap voor stap alles aan het aansluiten en vastzetten.
De bak, zit nu geheel vast, uitlaat zit er weer aanvast, Luchtinlaat, oliekoelleidingen voor de bak, Snelheidsmeter met sensor vervangen en aangesloten, De benzineleiding aangesloten.
Het ziet er nu zo onder de Van uit.
Image

Alle leidingen / kabels ga ik nog wel nalopen en samenbrengen, om meer orde te krijgen (opgeruimde look).

Ik had voor de motor erin ging alle bekabeling van de LPG vervangen en alles op nieuw aangsloten, zodat ik het overzicht heb en alles netjes gezekerd is met de juiste kleurcodes, ipv doorlussen en doorlussen en doorlussen.. :-#

We gaan rustig verder, en wie weet kan ik hem lopend hebben aankomende weken. Nu nog even tijd vinden ;).

Met het erin leggen van de motor vond ik toch dat de beide zijkanten in de motor ruimte er niet netjes uitzagen.
Dus moest dat ook maar eens aanpakken, nu ik toch bezig ben.
bestuurderskant:
Image
Na:
Image

Image

Passagierskant, na verwijderen van blowerunit (airco gebeuren enzovoort):
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ook wat losse beugeltjes waarop kabels of sensors op vast zaten van roest ontdaan en opnieuw in de lak gezet.
Image

Image

Image

Image

Vergeten om de laatste laag (zwart) op de foto te zetten.

De Blowermotor was ook erg roestig en ziet er wat onverzorgt uit, dus die in zijn geheel eraf gehaald en schoongemaakt.
Image

Na:
Image

Ook de oliekoeler van de bak maar even netjes gemaakt, de schubben, weer allemaal recht gezet en goed gebogen voor de lucht weerstand te verminderen:
Image

Image

Image

De borstel over de lamellen/schubben, makkelijk weten waar je bent gebleven:
Image

Eindresultaat, bovenkant, staat tegen kastje aan, wat normaal wit hoort te zijn, maar na veel poetsen afgelopen jaar, is deze verre van wit :)
Image

En zo staat hij er nu even bij :), hopelijk snel weer stappen maken en de motor horen lopen :), wil hem nu toch wel rijdend hebben :)

Ik had besloten voor mijn vakantie wat meer tijd erin te steken en heb ik 2 weken, dinsdag en donderdag vrij genomen om eraan te werken.
Dit scheelt wel, maar gaat toch trager dan dat je zelf wil.
Aangezien paneel aan passagiers kant eraf was geweest en wat roest tegen kwam, leek het me ook verstandig de andere kant te doen.
dus tsja, dan maar gelijk alles.
Image

Image

Image

Maar ja, dan heb je ook zoiets, het rode moet ook echt verdwijnen, anders is het net zo'n binte bedoelling.
Dus dan maar gelijk ook onder het rooster van het raam alles schuren en kijken op eventuele slechte plekken :-k , wow, een meevaller, geen rust daar :)

Image

Dus gelijk in de grond verf gestoken, zodat er geen vliegroest bij kan.
Image

Onder het rooster heb ik dezelfde kleur gepakt zoals de motorruimtel, om in iedersgeval in de buurt te komen van de kleur die er strak buitenop komt.

De bedrading van de gas verplaatst (beugektjes gemaakt) en aangesloten op het relais en alles weggewerkt en afgeschermt. Let niet op de opgerolde draden, deze moeten nog naar dashboard voor verschillende meters :)
Image

Toen begonnen aan de Vacuumslangetjes, zodat er geen slechte of valse lucht daaruit kan komen. Ik heb blauwe genomen, omdat het kan :).
De slangen een voor een verwisseld en zo netjes mogelijk af te werken.
Lastig te zien op de foto's maar ik ben er blij mee.
Image

Image

Image

Foto hierboven is ook de sensor te zien voor de bak olie Temp, die zit in de Oliedrain.

Bij het omzetten van de dynamo om een kabelplug erin te steken ging het mis.
De bout van dynamo naar beugel, zat iets te los en met het omduwen, brak de steun af ](*,) ](*,) ](*,)
Image

Vriend van me heft poging gedaan te lassen, maar zoals verwacht, niet gelukt. Wel met een beugeltje bezig geweest, maar dat schoot ook niet op, omdat deze precies zat waar de band langs loopt.

Ik kan de luchtpomp (die alleen als poellie functioneerd bij me) ertussen uit halen, maar dan loopt de belt wel anders, maar moet ik wel een korte zien te vinden en daarnaast, is tussen de dynamo en de krukaspoellie wel een heel lang stuk, waardoor ik bang ben dat die te hard trilt. (Foto met beugel en bouten is hieronder te vinden).
Om daarop ook weer wat te moeten maken en belt te vinden van de juiste maat, ben ik opzoek gegaan naar een andere beugel.
Was even zoeken en blijkbaar heel veel verschillende type, toch een gevonden,die een kleine aanpassing moet ondergaan, maar ik kan wel mijn orginele (nieuwe) belt gebruiken en die had ik al 3 liggen, dus onkosten zijn zo ook uitgebleven en vrij wel orgineel.

Deze moet er nog opkomen, maar dat is latere zorg, ondertussen ben ik met de keeling verder gegaan.
Ik vond het wel leuk om dit ook een kleurtje te geven en heb voor rood gekozen.
Zie hier het resultaat (ook te zien van de beugel en zijn boutjes)
Image

Image

Image

Omdat ik de gastank ook schoon wilde hebben en de roest weg wilde hebben, besloten om ze eronderuit te halen.
Was niet onverstandig. Al eerder in ander topic al beschreven dat 1 van de tanks op 100% staat.
Als ik de meter op de andere zet, slaat deze een andere inhoud aan, dus metertje lijkt goed.
Image

Image

Image

Nog eens goed kijken wat ik er mee ga doen, moet wel veilig zijn met de kids en vriendin.
Nu kan ik ook gelijk de onderkant waar de gasflessen zaten goed schoonmaken :).
Image

Zaterdag kan ik hopelijk weer wat gaan doen, na een periode van afwezigheid, dus gaan we weer lekker prullen \:D/ \:D/

Na weer wat reisjes van het werk en een botsing met een ijswolk (ijsblok) weer aan de slag gegaan.
Hier nog een (slechte) foto van de deuk van het vliegtuig na de botsing in de lucht (we waren 30 min in de lucht).
Image

Radar en neus kapot en dus een 26 uur vertraging.... :evil:

Hierbij de nieuwe beugel, met een aanpassing om de dynamo goed stevig gemonteerd te hebben:
Image

2 kleine beugeltjes zorgen ervoor dat deze ook geen kant op kan, misschien moeilijk te zien.

Image

Voor mijn vakantie en werkreis, had ik alle bekabeling ook nagelopen en verbonden.
Blijkbaar alles te orgineel gemaakt en kwam er sluiting in een kabelbrug, omdat de vorige eigenaar van spagetti hield denk ik... en een extra kabel wat tussengelust... :-& :-& .
Dit heeft ook een halve dag gekost om het ter herleiden en op te lossen, maar gelukt :), de prik op Accu en contact gaat ook weer goed.

Inmiddels begonnen met een tijdelijke reeks tellers. Ik zal kijken of ik de belnagrijkste alvast aansluit.
- Olie druk motor, olie temp motor, water koeling temp, olie temp bak, RPM teller, Vacuum teller, AMP teller en Volts teller.
Image

Image

deze zullen boven het raam komen, maar is tijdelijk, later zal ik deze netjes wegwerken en bekleden.

Ook nog even de ruitewisser gebeuren schoongemaakt en in de grond gezet.
Image

Image

Image

Image

De metertjes met vaste stroompunten en lampjes alvast klaargemaakt:
Image

Ondertussen via marktplaats een trekhaak gekocht, voor weinig geld, bedankt Klaas.
Deze nabij Amsterdam opgehaald, bij een aardige kerel die leuke projectjes had, o.a de Eleanor, zoals hij ook echt moet zijn, zoals de fastback en Schelby op kenteken, leuk om gezien te hebben. De trekhaak heeft nog wat werk nodig, maar dat komt wel.
Image

Helaas weinig tijd, maar toen kon ik toch de radiator erin zetten en aansluiten.
Image

Ik kreeg het idee met de radiator erin/op, dat het tijd werd om de motor te gaan starten. Dus had ik met een bekende gesproken die ik er graag met zijn kennis bij had, om hem te gaan starten. Dit zou 2 weken later op zaterdag gebeuren.
Ik kreeg gelijk nog een lijst met punten waar ik aan mocht voldoen, om ons te kunnen richten op de motor.
Dus ik moest toch echt nog een halve (eigenlijk wat meer, maar geen tijd) vrij nemen om de punten af te doen.
Donderdagmiddag, als een gek aan de slag, maar het vullen van de radiator/koelsysteem en de aandrijfas er terug op.
Hierbij met oliekoeler voor de bak, de airco heb ik er afgehaald, kan altijd later nog terug gebouwd worden, eerst zo eens proberen.
Image

Image

Zaterdag de grote dag en ik had nog wat tijd om het water te vullen en de aandrijfas eronder te leggen.
Eerste werk, de keeling, bij het in gieten, kwam ik er al snel achter, dat de bovenste slang van radiator (oude) op het thermostathuis niet goed sloot.
Deze lekte als een gek. OOk omdat het de oude slang was, maar ook omdat ik het thermostaathuis schoongemaakt had en wat dunner was geworden.
Enige oplossing, andere slang. Dus snel naar een autoonderdelen zaakje gereden en die had een iets kleinere diameter slang, maaruiteindelijk paste deze netjes.
Image

Hierdoor vervalt wel de unit met de temp sensor, even kijken of ik die nog ergens tussen kan krijgen.
Daarna weer snel gevuld en gelukkig geen lek meer. Ik dacht ook dat het bij de waterpomp een lek zat, maar dat bleek niet zo te zijn, gelukkig een meevaller ;).
Dus daarna snel de aandrijfas aangesloten, om niet de dure bakolie kwijt te raken ;).

De expert kwam erbij en die heeft de timing nagelopen.
Hij van te voren ook de tip gegeven om de oliefilter moest vullen met olie, zodat de motor ook snel op oliedruk komt.
Na wat controlepuntjes en checks op vloeistoffen, gingen we starten.
Na wat kleine aanpassingen, sloeg hij aan en bleef lopen \:D/ \:D/ als :-({|= in mijn oren, :D
Hierbij 2 filmpjes, met een kleine impressive.
zoals op 1 filmpje kan horen, moest er nog wat olie bij de stuurbekrachtingspomp, dit na het filmpje ook weer bijgevuld :).
Een met telefoon genomen en andere met de GoPro.

Telefoon:


Gopro, geluid is eigenlijk best ruk, leuk zo'n camera voor beeld en actie, maar geuid is niet zijn ding, lijkt wel een diesel ;).


Let vooral niet op de rotzooi er omheen, dit komt nog ;).
De rest aansluiten van de meters.
Zoals misschien wel te horen is, bij het veel gasgeven, komt hij niet geheel op toeren.
Dit was met de oude motor ook en dus zit het niet in de motor zelf. Hij loopt verder prima nu, alleen bij het vol gasgeven pakt hij later.

Hij loopt dus, gelukkig :).
Nu de gas nog en nog vele andere dingen.

Vorige week weer wat spullen van RockAuto binnen gekomen.
Image

Afgelopen zaterdag een nieuwe bobine geinstalleerd, de oude was niet goed meer.
Hij starte snel, ook gelijk de vacuum aangesloten om deze in de gaten te houden:
Image

Daarna het water vervangen met anitvries, zodat de winter geen problemen mag geven voor de motor.

Mijn nieuwe/andere velg eraan gezet, beetje breed ;), steekt nu 2,5cm buiten orgineel spatbord stekend.
Image

Image

Image

Ook de Van van zijn plaats gereden en een paar korte stukjes gereden.

Hier weer wat filmpjes:







Zo dit was dus een verslag wat ik in ruim 3 jaar heb opgebouwd en de huidige staat is.
Ik ben nu een beetje bij en zal proberen dit Topic ook up to date te houoden.
Groeten,
wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Doorzetten...

financieel leveren ze bij verkoop toch niets meer op door de huidige stress op de oldtimer markt dus kan je er beter een voertuig van maken waar je zelf trots op bent en waar je zelf je hobby in kwijt kan..
Klopt, ik was niet van plan deze snel te verkopen, aangezien ik er toch geen drol voor terug krijg of uberhaupt het ingestoken bedrag terug krijg.
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by BBeths »

Wauw! Daar heb je flink werk in zitten zo op de grond.. petje af!
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by mercury1970 »

Wat een verhaal en wat een geduld !!
Raakt de nieuwe regeling jou ook of heb je een camperkenteken ?
wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Merci, merci.
Ik heb inderdaad een camperkenteken. Helaas raakt de aanpassing van huidige regeling wel, als de aanpassing van 2 jaar geleden aangehouden zou zijn, was ik toch voordeliger uit. Nu pis ik er zowiezo naast, doordat mijn bus van 1988 is en niet van 87... achja, 68euro per maand is nog te overzien.
Jeeper
Posts: 88
Joined: Mon Sep 23, 2013 10:13 am

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by Jeeper »

Respect !
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by Eightball »

Jemig Rob, wat een werk maar wel leuk om het hier ook nog eens te zien!!
Succes met de afbouw!!!
kluivers
Posts: 24
Joined: Fri May 03, 2013 10:37 am

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by kluivers »

so de tering! en jij vond dat ik veel werk had verzet? jij hebt jezelf zowat een hernia geborsteld! ik heb mijn eerste project (kever) ook zo aangepakt en alles met de boormachine schoongeborsteld :o heel veel respect! :)
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by sansemiano »

Wat een moed. Petje af!
Post Reply