restauratie Chevy Van 1977

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
User avatar
kluivers
Posts: 18
Joined: Fri May 03, 2013 10:37 am

restauratie Chevy Van 1977

Post by kluivers » Fri May 03, 2013 10:44 am

Hoi allemaal,

Omdat ik frequent bezoeker ben van het aap forum maar nog nooit iets gepost heb leek het me leuk om mijn project hier ook eens te posten.
misschien heeft iemand ook wat aan de info of kennis die ik tijdens de resto heb opgedaan.

de reden dat ik mijn bus uiteindelijk helemaal heb moeten herstellen komt eigenlijk voort uit "het van kwaad tot erger" verschijnsel :P

ik doe wel lui en zet er eerst gewoon een linkje in van het davc waarop ik mijn project al een poosje bijhoud.

groet!
Igor

http://davc.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=8341

User avatar
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by Remon. » Fri May 03, 2013 10:55 am

Respect voor je rebuild! Je steekt een hoop (mooi) werk in die bus.

User avatar
Jeroen_Sp
Posts: 2399
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by Jeroen_Sp » Fri May 03, 2013 12:34 pm

Sow, wat een megaklus!
Respect hoor.

User avatar
kikkegek
Posts: 1967
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by kikkegek » Fri May 03, 2013 6:03 pm

kikkegek!

stoere restauratie. doe je nou alles aan de straat? op afgesloten terrein?

graad
Posts: 638
Joined: Tue Mar 12, 2013 12:51 pm

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by graad » Sat May 04, 2013 9:26 pm

whouw!!! respect!!

User avatar
michiel
Posts: 1572
Joined: Thu Feb 12, 2004 11:42 pm

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by michiel » Sat May 04, 2013 11:01 pm

whauwww, goed bezig! :thumbs: :hammer: :hammer:
Erg leuk om te zien en voor mij ook wel leerzaam/voorbeeld..... zou wat jij nu met je Van doet erg graag met m'n Subje doen.....

User avatar
kluivers
Posts: 18
Joined: Fri May 03, 2013 10:37 am

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by kluivers » Tue May 07, 2013 5:06 pm

thanks 8)

ik heb veel buiten gedaan, de motorwissel, onderstel wissel en eerdere werkzaamheden op de huidige locatie (waar ik nu een plekje binnen heb!)

als je de ruimte hebt en er zin in hebt is het erg leuk om te doen. het voordeel van de huidige fase is dat ik op dit moment ONMOGELIJK nieuwe werkzaamheden tegen kan komen :p dus als de andere kant af is kan ik alleen nog maar vooruit :D

User avatar
kluivers
Posts: 18
Joined: Fri May 03, 2013 10:37 am

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by kluivers » Wed May 08, 2013 10:30 am

En omdat ik gisteren CTRLC en V ontdekte, hierbij het topic ;)

gewoon omdat het leuk is om naar te kijken :)

deze heb ik na heel lang zoeken en diverse missers kunnen bemachtigen!
zit nog een beetje werk aan maar de basis is zeer goed, weinig rot en het meeste werkt naar behoren! :) (DIT DACHT IK TOEN ECHT!)

graag jullie ervaring met een driebak trouwens, wat een toeren moet je maken voor je goed en wel 100 rijd.. :) zou je hier zonder al te veel problemen een bak met overdrive onder kunnen hangen? (GEEN 3E VERSNELLING!! :o )

toch wel begrijpelijk waarom ik em mooi vond
Image

Image

Image

Image



Image
Van vs Van

Image

het "nieuwe" motortje
Image

Hij moet van links>> naar rechts dus
Image

het bleek een onderblok uit '87 te zijn met het oude type koppen. het blok was gelukkig in verrassend mooie staat. (behalve de olie cq appelstroop die erin zat)
Image

Subaru parking? Pfffrt!....
Image

Redneck sleutelen..
Image

de vuilnisbak, een volvo 24 cylinder..
Imageg]

zo zit het, foto voor de zekerheid..
Image

blok er uit (dag 2)
Image

en de binnenkant van mijn auto..
Image

deze er ook uit (hier zat geen rode atf meer in maar een dunne versie van chocomelk...)
Image

het nieuwe blokje schoon en klaar voor montage (gedaan op dag 1)
Image

pakkinkjes (deze zit idd verkeerd om, daar kwam ik bij koppakking 2 achter)
Imageen zo staat het er nu bij (na nog es drie dagen moet het toch ook weer in elkaar kunnen.

na de motorwissel zijn we nu goed van start gegaan. hierbij een samenvatting van de onderstelwissel, hopelijk heb je er wat aan mocht je zelf zoiets willen ondernemen.

Image
de donor opgehaald uit Maarheeze

Image
lekker slopen!

Image
alles in een keer gedaan

Image
het project in g30

Image
as eraf, ging erg makkelijk bij de g30, de g20 was echt een rotklus!

Image
eronder zetten is echt plug and play!

Image
de bakwissel, let erop dat hiervoor de motorsteunen en de versnellingsbaksteun van een th700 gebruikt worden i.v.m. de positie van de bak, ook moest de tv kabel verlengd worden.

Image
vooras eronderweg, blok op de krik gezet, niet handig, veel getetris maar het kan :) de bouten van het subframe aan de binnenzijde verschillen wel van elkaar, dit heb ik " gemakkelijk" opgelost door metrische bouten te gebruiken ipv UNC. die vallen tussen de 2 UNC maten en zijn "dun" genoeg om gemonteerd te worden.

Image
let op! zwaar werk!

Image
schijfjes poetsen

Image
doos met nieuwe goodies :)

Image
nieuwe remklauwen en slangen EN! rode koni's :) de remleidingen waren al vernieuwd en zijn nu allemaal koper. de stuurkogels kun je gewoon van de g20 gebruiken, de binnenkogels zijn hetzelfde.

Image
de bus voor het eerst op zijn pootjes!

Image
nieuwe remcilinders achter

Image
achter bijna alles klaar,

Image
zo is ie nu

al met al inderdaad VEEL! werk maar niet moeilijk. een van de weinig aanpassingen was in het chassis ruimte maken voor de enkele cardanas i.p.v de 2 delige, stukje zagen en lassen en handremkabels moeten worden omgezet.
next step bedrading en interrieur inclu some laswerk![/quote]

na een poosje heb ik weer een update. ik heb zeker niet stil gezeten maar ik zal het meeste maar gewoon met foto's toelichten.
ik was oorspronkelijk van plan om mijn bus een beetje op te knappen maar dat loopt inmiddels uit tot een complete overhauling.

zo begon het eigenlijk, ik wou wat gaatjes in de vloer lassen maar dat was niet goed genoeg, in het dashboard en ruitenwisserbak had ik toen al e.e.a. gelast.
Image

om te beginnen heb ik de vloer vervangen. i.p.v. nieuwe delen te kopen heb ik een beadroller gekocht en de vloerpanelen zelf "gestanst" hierdoor heb ik ook de motortunnel kunnen verbreden.
Image

op dat moment stond ik nog buiten en moest ik soms in de stromende regen lassen terwijl ik onder een zijltje stond
Image

terwijl ik bezig was ontdekte ik dat ik een lekkage had. dit werd veroorzaakt omdat de vorige "klusser" het dak erop had gelijmd ipv gelast.
Image

door het dak te verwijderen kwam ik er ook achter dat dezelfde "klusser" plamuurvaardig was en de schuifdeurrand zat alleen links en recht nog maar vast.
Image

na wat buig, timmer en laswerk..
Image

na dat getackeld te hebben ben ik maar verder gegaan terwijl het zonnetje scheen.
Image

dit kwam er onder vandaan, het originele dak was gewoon weggezaagd en de restatnten heb ik er als een sardineblik vanaf gepelt. alle roest daarna zoveel mogelijk verwijdert.
Image

lekker pellen
Image

uiteindelijk heb ik het gehele dak vastgelast en vertint.. (heeel erg veeeeeel werk!!)
Image

ff pauze gehouden..
Image

toen dat er op zat kwam ik erachter dat de spatborden ook rot waren. inmiddels had ik een plekje binnen
Image
Image

de binnenschermen waren ook aangetast en daar heb ik e.e.a. aan oplapwerk aan verricht

Image
Image

ik maak dan zulke stukjes
Image
met als resultaat
Image

daarna de spatborden geplaatst (dit is behoorlijk stampwerk)
Image
Image

herbie :)
Image

uiteindelijk heb je dan een nieuw neusje (ook nieuwe motorkap en voorraam en nieuwe kabelboom voor verlichting)
Image

de binnenkant geschildert
Image

met het vervangen van beide deuren word ook een electrisch bedienbaar interrieur geinstalleerd inclusief electrische ramen en cv
Image

soms moet je pauzeren en de werkruimte word gedeelt met allemaal kunstenaars. Hun visie op het gebruik van een cola-automaat sluit naadloos aan op de mijne:)
Image

omdat ik de spadborden moest vervangen en daarmee de verbredingskit kwam ik NOG meer plamuurkunsten van de vorige "knutselaar"tegen
Image
deze knutselkoning luste er wel pap van!
Image

omdat het één lappendeken dreigde te worden heb ik besloten om de hele zijkant er maar uit te slijpen. (ik heb voor de reservedelen een andere bus gesloopt:s, ik weet het.. maar de een zijn dood..)
Image

daarna de onderliggende probleemzone's aangepakt, deze hoek is helemaal nieuw.
Image
hier komt de wielkuip tegenaan, ook nieuw
Image

daarna de hele zijkant erin (ook wat stukjes aan hersteld maar veeeel strakker dan de voirge!
Image

ik moet de dorpels nog en de andere kant maar ik wilde dit alvast even delen. het leuke vind ik zelf dat ik hiervoor niet eens kon lassen. ik heb er best lol aan gekregen. :) ik ben daarnaast ook bezig met de LPG onderbouw maar die foto's zijn minder spannend :p

ook het raam heb ik aangepakt
Image

doordat het zijruitje tijdens het lassen knapte moest ik voor het dak ook het voorraam verwijderen. dan kom je natuurlijk nog meer werk tegen
het binnenrandje heb ik natuurlijk ook aangepakt, alleen hier nog niet

Image

zelf plaatje maken
Image

en het is wel aardig gelukt
Image[/quote]

omdat ik lekker bezig ben wou ik alvast een glimp geven over hoe het er straks uit gaat zien, en de manier waarop ik daar gekomen ben :)

zo zijn we begonnen

Image

na wat timmerwerk werd al snel duidelijk waar ik aan toe was

Image

met wat klamme handjes toch de zaag erin gezet

Image

tijdens het verwijderen van de restanten komt de originele beplating naar voren, bordeauxrood met een gouden randje!

Image

dan komt je dit (weer) tegen
Image

voor sommige stukken heb ik zelf wat plaatmateriaal aangepast van een gesloopte chevy carrosserie

Image

goed vast zetten
Image

dan ziet het er daarna zo uit (bijna al het zilverkleurige is nieuw gemaakt of vervangen)

Image

ondertussen begonnen om de rest voor te bereiden. Geen overdreven luxe en die ingeschatte nieuwe dorpel komt er dus.

Image

Voor de nieuwe dorpel moest ik naar de andere kant van het land. onderweg heb ik (via marktplaats) een mooie set wielen opgehaald (bedankt henk ;) ) tot groot vermaak van mijn vriendin (van wie de auto is \:D/ )

Image

de zijkant is inmiddels ook bijna zover

Image

de autocosmetica ook :)

Image

en omdat ik het niet kan laten alvast een sneak previeuw ;) (voor mijn eigen motivatie heel goed!)

Image
Last edited by kluivers on Wed Oct 09, 2013 10:56 pm, edited 2 times in total.

User avatar
michiel
Posts: 1572
Joined: Thu Feb 12, 2004 11:42 pm

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by michiel » Thu May 09, 2013 11:44 pm

wat een werk maak je er van!!!! respect!
het roestduiveltje heeft je Van wel aardig te pakken gehad :S

en die nieuwe velgen doen hem heeel erg goed :thumbs: zeker met mat zwart komen ze erg moi uit

User avatar
Chucky
Posts: 3465
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by Chucky » Fri May 10, 2013 10:00 pm

de tering dacht dat mijn bussie rot was...... :o

User avatar
Andy Olds
Posts: 328
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:31 pm

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by Andy Olds » Fri May 10, 2013 10:10 pm

Ik heb maar 1 woord te zeggen:RESPECT!!!!! :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by Detroitsteel » Fri May 10, 2013 11:53 pm

Kijk, en zo leer je bakken en braaien....door het gewoon te doen! :)

TOP!!!

User avatar
Caprice89
Posts: 1304
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by Caprice89 » Sat May 11, 2013 5:50 pm

Nou, respect voor het werk dat je verzet hebt. Maarre, is zo'n Van dat wel waard? Volgens mij vind je die busjes op elke hoek van de straat, zeker nu met de nieuwe MRB regels in zicht...

User avatar
kluivers
Posts: 18
Joined: Fri May 03, 2013 10:37 am

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by kluivers » Sun May 12, 2013 10:25 am

@caprice, goeie vraag! Ik doe gewoon elke keer 1 klus en voordat je het weet.. En toen ik hem kocht dacht ik ook een goeie gekocht te hebben... Gelukkig is het wel zo dat het het eerste model is ( van zijn soort) Die zie je niet zo veel. Ik ben met de mrb ook de klos net zo als alle andere busjes. Aangezien ik vorig jaar mei begonnen ben met repareren was dat voor mij toen ook nog niet duidelijk.

RickyV8
Posts: 1300
Joined: Mon Apr 05, 2010 9:25 pm

Re: restauratie Chevy Van 1977

Post by RickyV8 » Sun May 12, 2013 12:03 pm

Inderdaad respect :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Post Reply