1970 Pontiac GTO Convertible

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

1970 Pontiac GTO Convertible

Post by erikgto »

Na een belangrijke stap gisteren toch besloten om nu maar eens een project topic te starten.

Het zal niet echt snel gaan; de eerste stappen in het demonteren van de convertible zijn inmiddels al weer 4 (!!!) jaar geleden genomen...

Even een korte samenvatting;
In de kerstvakantie van 2005 zag ik hem voor 't eerst op speurders te koop staan bij een grote classic car dealer in het westland.
Na nieuwjaar 2006 een afspraak gemaakt om hem te bezichtigen.
Schijnbaar had hij hem al een tijd staan, want hij is al in sept 2001 op kenteken gezet.
Toch was ik hem nog niet eerder op het spoor gekomen. Terwijl ik toch al tig jaar zo'n beetje alles van GTOs in de gaten hou.

Ook na vrij uitgebreide inspectie leek het om een vrij harde auto te gaan. Dus besloten om mijn 1968 GTO hardtop coupe 400 4 speed tzt te verkopen en de '70 te kopen. (Ik blijf een zwak houden voor convertible's)

Bij aankomst thuis toch maar eens het blok nagekeken; WOW! Matching number original engine block!
PHS docs aangevraagd; Gebouwd in de laatste week van 1969, 6 Januari vanuit de fabriek in Baltimore MD op transport gegaan richting Medford Massachusetts. Voor hij werd geimporteerd kwam hij uit de buurt van Portland Oregon. Ik heb alleen geen idee wanneer hij van de oost naar de westkust verhuis is..
Factory specs;
400 4 bbl met TH400 automaat
3.55 Safe-T-Track (posi)
Power disc brakes
Verder geen Airco (gelukkig; het is een convertible en ik haat die dikke aircobakken in de motorrruimte)
'70 GTO convertible aantal gebouwd 3615

Na 3 zomers rijden eind 2008 de GTO geschorst ivm apk en wat kleine dingetjes.
En toen in een stomme bui begin 2009 beginnen de GTO te demonteren om hem even snel te laten overspuiten...

Daarna door het wegvallen van mijn vaste spuiter (te druk, stress, toen hélémaal overspannen, gescheiden, einde bedrijf) is de boel in het slop geraakt. Ik kon geen andere geschikte spuiter / carrosserie man vinden die er zin in had en ook nog een beetje verstand van oud ijzer heeft.
Ik heb de GTO gewoon in de stalling laten staan en heb er in de tussentijds steeds minimaal 1 rijdende amerikaan op na gehouden.
Dan vliegen de jaren ineens voorbij en "vergeet"je dat jouw droomauto ook nog ergens ion de schuur staat. :oops:

Afgelopen jaar toch weer begonnen plannen te maken voor de GTO en een afspraak gemaakt met de inmiddels overbekende J. van AJ's. Ik was bijna zover dat ik met hem in zee wilde gaan, maar toch had ik een beetje een vreemd gevoel over het geheel.
Misschien omdat ik Robin's Chevelle daar had gezien :? Viel me in ieder geval op dat er te veel auto STONDEN ipv dat er aan gewerkt werd.
Dus besloten om er daar niet verder mee te gaan...en een paar dagen later barstte op t forum de bom met Robin's Chevelle.

uiteindelijk in het najaar om beter te kunnen werken een grotere loods gehuurd. Daar ben ik nu (zo lang het niet vriest) af en toe aan het hobbyen op mijn verlofdag. Het gaat niet snel. ik ben geen monteur en ook geen techneut, maar zeer langzaam maar zeker gebeurt er weer iets! :D
Het zal wel een langzaam project topic worden, ik heb niet de illusie dat ie over een paar maanden klaar staat.... :holy:

Erik
Last edited by erikgto on Tue Feb 05, 2013 12:29 am, edited 4 times in total.
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by erikgto »

Hier wat pics;

Voor de aankoop;
Image
Image
Voorjaar 2006
Image
Image
Image
Image
Image
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by erikgto »

Hier de stand van zaken begin 2012
Image

Image

Eind 2012
Image

Image
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by erikgto »

Gisteren was het zover;
Image

Image

Image

Image

Image
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by erikgto »

Voorlopig kan ik nog wel even vooruit met het verwijderen van de undercoating en de lak

Plannen voor de toekomst zijn nog niet 100% zeker, maar het wordt een soort van RestoMod.
Zeker geen full blown Pro Touring, maar ook geen standaard restauratie.

De aanpassingen die ik ga doen moeten wel omkeerbaar zijn, ik ga geen originele GTO verknutselen. Dan zou ik beter met een leMans kunnen beginnen.

De plannen zien er ongeveer zo uit;

Fabrieks 400 blok nalopen en evt aanpakken
TH400 vervangen door een overdrive automaat (100 km/u en meer is geen fun met 3.55 gears)
3.55 sper nalopen

Chassis; RestoMod;
Reeds besteld SC&C Touring Package bestaand uit;
Stage II Plus Front suspension aangevuld met SPC lower control arms
UMI rear tubular control arms,
UMI rear control arm reinforcing bracket
Hellwig Pro Touring sway bars
SPC Lowering springs,
KONI Classic shocks
Lee Manufacturing 670 steering box 12.7 to 1

Remmen;
Disc brakes rondom, maar ben er nog niet helemaal uit welke.
Het liefste Kore3 Corvette C5/6 spul, maar dan kan ik de Year One Rally II 17" velgen niet monteren (en die vind ik toch wel érg mooi!!)

Dan de buitenkant;
De originele kleur Sierra Yellow vind ik iets te veel op primer lak lijken.....Ik heb al jaren Orbit Orange in gedachte zoals het op The Judge leverbaar was. Dan wel met een zwart interieur en zwart convertible top.

Sierra Yellow
Image

Orbit Orange
Image

Image

Image
Maar dan met zwart interieur en zwart dak
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by Jeroen_Sp »

Mooi project, ik vind de originele kleur wel mooi. Maar ik ben dan ook extra van het helemaal origineel houden.
CharlieCamaro
Posts: 1326
Joined: Mon Feb 02, 2004 11:20 pm

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by CharlieCamaro »

leuk, zwart met oranje is een goede combo :) je zou eens kunnen kijken of je iemand met die 17"Rally II's kan vinden op het PY of pro-touring forum en of die met een Kore3 template kan checken of ze passen.

Ik moet ook echt eens met die van mij aan de slag, wilde eigenlijk van de zomer rijden maar dat zal wel niet meer lukken..
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by erikgto »

Charlie,

Deze zal zeker niet deze zomer rijden :D 8) :D

Helaas heb ik dat antwoord al gevonden op PY; de 17" Rallies zijn erg krap bemeten aan de binnenkant. Amper iets van 14". :(

Daar kom ik dus never nooit mee uit met een Kore3 C5 kit. Die zit ver over de 14"....
Kore3 geeft ook aan minimal size 18" and some 17" after careful measurement and checking with the templates.

Erik
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by erikgto »

Ja dat zijn de velgen die op de laatste foto te zien zijn.

Om eerlijk te zijn vind ik de YO 17" Rallies beter geslaagd dan de Billet 18"s.
Kwestie van persoonlijke smaak.

Als ik al 2.500,- moet uitgeven voor een paar wielen dan toch liever een setje 18" Intro Vista's o.i.d. :D
Maar goed, ik heb nog wel even de tijd voor de wielen aan de beurt zijn 8)
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by Peter Pontiac »

Hee Erik, ga jouw projekt ook zeker volgen. :lol:
Vwb je wielen, als je met de remmen 1 stapje minder heftig gaat kan je 15" rallye II gebruiken zeker samen met je 2 " inch drop ziet dat er absoluut niet verkeerd uit........je kent mijn auto :P
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by erikgto »

Hoi Peter,

Is idd nog een optie; schijven rondom waarbij 15" ook past.
Misschien zo'n S10 blazer rear disc conversion doen...
Het blijven waanzinnig mooie velgen die Rally II's, in mijn combinatie zou het dan 15x7 en 18x8 worden :idea:

Was je nou zelf ook met SC&C / SPC spul bezig?!? of zit het nog in de planning....
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by Peter Pontiac »

Ik heb wilwood D 52 voor met big bite SSBS schijven en achter komt idd S 10 conversie kit.
Ik heb 2 inch drop BMR veren rondom met achter air springs maar dat is omdat mijn station wat zwaarder aan de achterkant is. Ik kan de achterkant daarmee nog wel wat laten zakken waardoor mijn "slechts" 15" velgen heel aardig de wilekasten vullen... 8)
erikgto
Posts: 232
Joined: Tue Apr 25, 2006 12:04 pm

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by erikgto »

Die wilwood d52's zijn idd ook een optie.

Zal er tzt eens goed over gaan nadenken. :oops:

Ik hoef je niet te vertellen hoezeer ik onder de indruk ben van jouw wagon :D :thumbs: :evil:
Echt een meesterwerk!



BTW
Zo zien zien die 15x7 en 15x8 Rallies echt super uit....nu alleen nog topless! :cheers:

Image
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: 1970 Pontiac GTO Convertible

Post by Peter Pontiac »

Thx Erik :lol: :lol:
Vaak zie je auto's met hele grote velgen maar met niet aangepaste vering en dat ziet er niet uit...Nadeel van 15 inch is wel dat je zeer beperkte keuze hebt voor een beetje performance band :cry:
Post Reply