BBQ 77 chevy Van

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: BBQ 77 chevy Van

Post by Robin_Chevelle »

camarojo wrote:Toevallig nog naar de zwartecross geweest afgelopen zaterdag?Ben je volgens mij voorbij gereden bij afslag Arnhem.
Zwartecross? Nee, dan had de BBQ er wel achter gehangen :D
Maar dat kan ik wel geweest zijn, was daar wel in de buurt. 8)
camarojo
Posts: 519
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:36 pm

Re: BBQ 77 chevy Van

Post by camarojo »

Bus zat aardig vol :P
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: BBQ 77 chevy Van

Post by Robin_Chevelle »

Weer is tijd voor een update, oude 350 blokje was erg moe.
Heb er nu een 383 in liggen, loopt en rijdt weer, nu maar is rustigaan afstellen en inlopen.
Ondertussen een nieuw koelblok in de radiateur laten zetten en een kleine extra koeler voor de bak gemonteerd.
De 383 is niets wilds, gewoon geprobeerd een betrouwbaar ding te bouwen die koppel heeft en fatsoenlijk loopt op lpg met de 425 mixer.
Is een standaard 4 bolt 350 blok, zero deck en 4.03 bore.
Wiseco flat top zuigers.
AFR 180cc cilinder koppen met Inconel uitlaat kleppen, 75cc compressie ruimte. Totaal 9.8/9.9 compressie.
Comp cams roller rockers.
Molnar 6" H-beam drijfstangen ARP2000 bouten en Molnar 3.750" slag krukas.
7 quart Milodon carterpan.
Powerbond SFI damper & PRW SFI HD flexplate.
Hoogvolume Milodon oliepomp met 60lb veer.
Edelbrock performer rpm air-gap inlaat. HEI ontsteking en long tube headers.
Jones nokkenas, 208/210 @050 .449/.450 113LSA.

Image
Image

In de testbok, naast de auto:
Image
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: BBQ 77 chevy Van

Post by kikkegek »

Robin_Chevelle wrote: Sat Dec 29, 2018 11:12 am
De 383 is niets wilds, gewoon geprobeerd een betrouwbaar ding te bouwen die koppel heeft en fatsoenlijk loopt op lpg met de 425 mixer.
uhuh ;)

maar ziet er mooi uit man (Y)
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: BBQ 77 chevy Van

Post by Robin_Chevelle »

kikkegek wrote: Sat Dec 29, 2018 3:14 pm uhuh ;)

maar ziet er mooi uit man (Y)
Door die mixer zal ie nooit echt hoog in toeren kunnen komen, ding flowt simpelweg niet genoeg. Enuhh wil ook beladen een autoambulance of andere zware kar kunnen trekken. Wil koppel laag in toerengebied. Hij komt alleen met een stoplicht sprintje boven de 3500rpm. Anders nooit.

Oja enuhh betrouwbaar.... :) dat wachten we af.. haha..
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: BBQ 77 chevy Van

Post by Nick_nl »

Waarom heb je eigenlijk een hoog volume pomp gepakt ? Dit geeft toch alleen extra belasting op de verdeler?
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: BBQ 77 chevy Van

Post by Robin_Chevelle »

Nick_nl wrote: Sat Dec 29, 2018 7:53 pm Waarom heb je eigenlijk een hoog volume pomp gepakt ? Dit geeft toch alleen extra belasting op de verdeler?
Heel eerlijk, geen idee :roll:
Had het short block klaar/opgebouwd gekocht in usa. Met de oliepomp erbij. De bouwer adviseerde dit.
Wordt zelf helemaal gek van alle verschillen. Hoog volume, hoge druk, hoog volume en hoge druk... en dan inderdaad de belasting op de verdeler erbij. Geen idee wat dan het beste is.
Hij gaf aan dat teveel druk ook niet goed is. En daarom ook een andere overdruk veer erin.
Maar wie, wat, waarom, welke... ik weet het niet.

Heb er nu Valvoline VR1 10w-30 in en druk is perfect.

Nu moet ik zeggen, had de eerste keer rare oliedruk problemen (Eerst heel hoog, daarna bijna 0) en alle krukas lagers lagen er na 250km uit...
Al kwam dat doordat het blok niet goed schoongemaakt was na het boren en honen. Zat nog slijpsel in.. dat is echt perfect opgelost, alle onkosten betaald (krukas slijpen), gereedschap geleverd (nokkenaslager trekjer), onderdelen geleverd om hem zelf opnieuw op te bouwen. Dat was bijna een jaar geleden alweer. Nu ie weer klaar is lijkt het tot nu toe goed te gaan.
Oliedruk blijft goed, niet te hoog ook niet te laag. Blok klinkt goed en hopelijk blijft hij nu doen wat ie moet doen ;)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: BBQ 77 chevy Van

Post by Nick_nl »

Dat is wel even heel zuur. Wel mooi dat het goed opgelost is. Zelf heb ik voor een std oliepomp gekozen, wel de binnenkant mooi glad gemaakt. Ook daar is de oliedruk prima mee.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: BBQ 77 chevy Van

Post by Robin_Chevelle »

Nick_nl wrote: Sun Dec 30, 2018 9:50 am Dat is wel even heel zuur. Wel mooi dat het goed opgelost is. Zelf heb ik voor een std oliepomp gekozen, wel de binnenkant mooi glad gemaakt. Ook daar is de oliedruk prima mee.
Klopt, was zuur, maar is echt perfect opgelost zonder gezeur of discussie.
Ik weet niet hoeveel verschil er in oliepompen zit. Heb me er nooit in verdiept. Als ik zie hoe de 40jaar oude 350 die uit mijn bus komt van binnen is (volledig verkoold en aangekoekte olie). En dat ding liep nog met standaard/fabrieks oliepomp en maar 15psi druk maximaal.

Zolang de druk goed is, zal het goed/voldoende zijn.
Post Reply