Chevrolet Impala SS 1995
-
- Posts: 535
- Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm
Chevrolet Impala SS 1995
Ik wilde al vanaf de dag dat hij uitkwam een Impala SS hebben dus toen ik deze voor de juiste prijs tegen kwam kon ik hem moeilijk laten staan. Er was/is vrij veel werk aan maar als sleutelproject wel geschikt, ik heb al bijna 10 jaar een 91'er Caprice dus ben vrij goed bekend met het model.
De Impala heeft de LT1 zoals bekend uit de Corvette 92-97 maar dan in een volledig gietijzeren uitvoering. 450NM koppel.
Werk tot nu toe:
Als eerste was de lekkende waterpomp aan de beurt.
Bij de LT1 zit de stroomverdeler achter de waterpomp, als er dus ergens een klein lek in de behuizing van de verdeler zit en de waterpomp lekt water krijg je water en stroom bij elkaar en da's nooit goed
Optispark verdeler wordt ook vernieuwd, blijft een slijtageonderdeel en het is te veel werk om het er maar op te wagen. Tevens de seals vervangen (onderste is optispark, bovenste waterpomp)
Nieuwe waterpomp geplaatst
Tevens bovenste radiateurslang vervangen. Lekte niet maar zwol erg op, kweste van tijd voordat die knal zegt.
Remschijf zaten groeven in, nieuwe schijven en blokken gemonteerd. Remolie ververst.
Nieuwe lagers. 3 dagen later had ik nog vette vingers, had wel een tip gelezen over plastic handschoenen maar vergeten te kopen
Muis in het luchtfilterhuis. Er zat gelukkig zo'n K&N filter in met metalen gaas dus ze hebben het filterelement niet beschadigd.
Alle stuurkogels hadden in meer of mindere mate speling dus de hele boel in zijn geheel vervangen. Fuseekogels waren ook gaar, heb ik laten doen wegens gebrek aan gereedschap hiervoor.
Bekend probleem van de B-body: afwaterslang van de airco valt eraf waarna condens onder het tapijt loopt.
Lijkt mee te vallen zoals altijd met roest, tikkie erop met de hamert:
Laswerk laten doen bij HD in Roggel
Bekende zwakke plek van LT1 is olielekkage aan de achterkant van de intake
Intake eraf, rtv aan de voor en achterkant van het blok was compleet uitgedroogd (kan ook wel na 15 jaar)
Intake laten reinigen, was het geld wel waard.
Verstuivers voorzien van nieuwe o-ringen. Felpro heeft een intake set maar daar zitten maar 8 van die o-ringen in, je hebt er 16 nodig als je ook de aansluiting van de verstuiver op de fuel rail wilt vernieuwen (wel zo slim)
Intake weer gemonteerd. Tevens nieuwe EGR klep geplaatst want die was ook krokant (overigens zonder dat de ECM daar melding van maakte, is nog OBD1 en die strooien niet zo snel met codes)
Tapijt heb ik eruit gehad en geprobeerd te reinigen maar dat lukt niet meer. Heb een nieuw tapijt besteld, foto's volgen als dat binnen is.
De Impala heeft de LT1 zoals bekend uit de Corvette 92-97 maar dan in een volledig gietijzeren uitvoering. 450NM koppel.
Werk tot nu toe:
Als eerste was de lekkende waterpomp aan de beurt.
Bij de LT1 zit de stroomverdeler achter de waterpomp, als er dus ergens een klein lek in de behuizing van de verdeler zit en de waterpomp lekt water krijg je water en stroom bij elkaar en da's nooit goed
Optispark verdeler wordt ook vernieuwd, blijft een slijtageonderdeel en het is te veel werk om het er maar op te wagen. Tevens de seals vervangen (onderste is optispark, bovenste waterpomp)
Nieuwe waterpomp geplaatst
Tevens bovenste radiateurslang vervangen. Lekte niet maar zwol erg op, kweste van tijd voordat die knal zegt.
Remschijf zaten groeven in, nieuwe schijven en blokken gemonteerd. Remolie ververst.
Nieuwe lagers. 3 dagen later had ik nog vette vingers, had wel een tip gelezen over plastic handschoenen maar vergeten te kopen
Muis in het luchtfilterhuis. Er zat gelukkig zo'n K&N filter in met metalen gaas dus ze hebben het filterelement niet beschadigd.
Alle stuurkogels hadden in meer of mindere mate speling dus de hele boel in zijn geheel vervangen. Fuseekogels waren ook gaar, heb ik laten doen wegens gebrek aan gereedschap hiervoor.
Bekend probleem van de B-body: afwaterslang van de airco valt eraf waarna condens onder het tapijt loopt.
Lijkt mee te vallen zoals altijd met roest, tikkie erop met de hamert:
Laswerk laten doen bij HD in Roggel
Bekende zwakke plek van LT1 is olielekkage aan de achterkant van de intake
Intake eraf, rtv aan de voor en achterkant van het blok was compleet uitgedroogd (kan ook wel na 15 jaar)
Intake laten reinigen, was het geld wel waard.
Verstuivers voorzien van nieuwe o-ringen. Felpro heeft een intake set maar daar zitten maar 8 van die o-ringen in, je hebt er 16 nodig als je ook de aansluiting van de verstuiver op de fuel rail wilt vernieuwen (wel zo slim)
Intake weer gemonteerd. Tevens nieuwe EGR klep geplaatst want die was ook krokant (overigens zonder dat de ECM daar melding van maakte, is nog OBD1 en die strooien niet zo snel met codes)
Tapijt heb ik eruit gehad en geprobeerd te reinigen maar dat lukt niet meer. Heb een nieuw tapijt besteld, foto's volgen als dat binnen is.
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Nice car, nice projects.
Goed gedaan
Goed gedaan
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Dikke bak, wel lekker als alles weer strak stuurt en goed werkt.
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Zijn mooie wagens, veel plezier ermee
gr morpheus
gr morpheus
-
- Posts: 1716
- Joined: Sun Jan 27, 2008 11:10 pm
Re: Chevrolet Impala SS 1995
mooi projectje kerel, thanks voor de duidelijke uitleg erbij 8)
succes ,greetz Ep
succes ,greetz Ep
-
- Posts: 535
- Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Onderkant van de kofferbak begon wat te roesten.
Kaal gemaakt en in de brunox gezet
Nog afgedekt met een laklaag, kan er weer even tegenaan.
Had al eerder het tapijt er uit gehad om het te proberen te reinigen, maar het was niet meer schoon te krijgen. Bovendien pasten de matten er niet goed bij. Bij Streettrends een new tapijt besteld...
Stoelen en console eruit...
Tapijt eruit. De plekjes die ik vorig jaar had bijgewerkt houden zich goed.
Nu alles er toch uit lag heb ik ook de hoedenplank er uit gehaald en schoongemaakt. Kon ik ook de ruit schoonmaken achter het 3e remlicht, kun je normaal nooit bij.
Nieuwe tapijt geplaatst, kleur komt heel goed overeen met het origineel (kleur vertekend wat op de foto, in het echt ziet het er heel goed uit)
Als optie kon je bij streettrends een tekst en/of logo laten borduren op de matten. Ik heb gekozen voor niet te veel bling, alleen het logo in zwart.
Afgewerkt. Is zijn geld wel waard geweest want het interieur ziet er 10 keer beter uit nu.
Kaal gemaakt en in de brunox gezet
Nog afgedekt met een laklaag, kan er weer even tegenaan.
Had al eerder het tapijt er uit gehad om het te proberen te reinigen, maar het was niet meer schoon te krijgen. Bovendien pasten de matten er niet goed bij. Bij Streettrends een new tapijt besteld...
Stoelen en console eruit...
Tapijt eruit. De plekjes die ik vorig jaar had bijgewerkt houden zich goed.
Nu alles er toch uit lag heb ik ook de hoedenplank er uit gehaald en schoongemaakt. Kon ik ook de ruit schoonmaken achter het 3e remlicht, kun je normaal nooit bij.
Nieuwe tapijt geplaatst, kleur komt heel goed overeen met het origineel (kleur vertekend wat op de foto, in het echt ziet het er heel goed uit)
Als optie kon je bij streettrends een tekst en/of logo laten borduren op de matten. Ik heb gekozen voor niet te veel bling, alleen het logo in zwart.
Afgewerkt. Is zijn geld wel waard geweest want het interieur ziet er 10 keer beter uit nu.
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Ziet er veel beter uit!
-
- Posts: 662
- Joined: Tue Aug 01, 2006 11:20 am
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Cool!
Volgens mij de modernste (gedeeltelijke) restauratie van het forum maar zeker niet minder leuk om te zien!
Volgens mij de modernste (gedeeltelijke) restauratie van het forum maar zeker niet minder leuk om te zien!
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Vette shit, ik heb die auto's ook altijd wel kunnen waarderen. Interieurtje ziet er echt goed uit nu 8)
-
- Posts: 537
- Joined: Sun May 13, 2007 1:07 pm
Re: Chevrolet Impala SS 1995
gave bak man , je interieur ziet er ook weer super uit aleen jammer dat die auto,s niet aan de onderzijde tegen roest behandeld werden . maar zo te zien komt het weer helemaal goed met je ss
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Dit model Impala 8)
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Netjes zeg, goed bezig! Ik ben overigens wel benieuwd waarom de vloer van je interieur bordeaux is, was dat de originele kleur van de auto of is dat een soort roestwerende laag of alleen een soort primer? Mopars werden in hun geheel in 1 kleur gespoten, hoe dat is met Chevrolet weet ik niet (ik weet alleen dat ze de motorruimte een andere kleur spoten bij Chevrolet).
Keuze van je borduur is trouwens echt goed, heel chique dat impalalogo 8)
Keuze van je borduur is trouwens echt goed, heel chique dat impalalogo 8)
Re: Chevrolet Impala SS 1995
~mooie bak,leuk project.je pakt het nettjes aan zo
Re: Chevrolet Impala SS 1995
hoi,
altijd al een favoriet van mij geweest z,on impala ss
hier in eindhoven rijdt er een bejaard echtpaar ook in z,on impala ss
geloof dat ze hem toendertijd nieuw uit amerika hebben laten komen
aan de foto,s te zien heeft hij lang stilgestaan,klopt dat?
groeten peter
altijd al een favoriet van mij geweest z,on impala ss
hier in eindhoven rijdt er een bejaard echtpaar ook in z,on impala ss
geloof dat ze hem toendertijd nieuw uit amerika hebben laten komen
aan de foto,s te zien heeft hij lang stilgestaan,klopt dat?
groeten peter
-
- Posts: 535
- Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm
Re: Chevrolet Impala SS 1995
Weet ik niet eerlijk gezegd, ik heb hem pas een jaar of 2. Hij heeft een behoorlijke KM stand dus er is wel veel mee gereden (en ik heb dus zo'n beetje alle slijtageonderdelen vervangen) Die roest onder de kofferbak zat ook alleen op de verstevigings balk, de eigenlijke bodem van de kofferbak had helemaal geen roest, misschien is er daar gewoon slecht materiaal gebruikt.peerke wrote:hoi,
altijd al een favoriet van mij geweest z,on impala ss
hier in eindhoven rijdt er een bejaard echtpaar ook in z,on impala ss
geloof dat ze hem toendertijd nieuw uit amerika hebben laten komen
aan de foto,s te zien heeft hij lang stilgestaan,klopt dat?
groeten peter
Hij was origineel rood, alhoewel zwart wel altijd "de" kleur is geweest voor de Impala zijn ze ook in het rood en groen geleverd. Een vorige eigenaar heeft hem over laten spuiten. Spuiterij had alleen niet alle raamrubbers goed teruggeplaatst waardoor lekkage onstond, wat er voor gezorgd heeft dat het tapijt smerig werd. Toen ik de auto kocht was hij drijfnat onder het tapijt, heb het er toen al uitgehad om het te drogen maar het was niet schoon te krijgen.Wilf wrote:Netjes zeg, goed bezig! Ik ben overigens wel benieuwd waarom de vloer van je interieur bordeaux is, was dat de originele kleur van de auto of is dat een soort roestwerende laag of alleen een soort primer? Mopars werden in hun geheel in 1 kleur gespoten, hoe dat is met Chevrolet weet ik niet (ik weet alleen dat ze de motorruimte een andere kleur spoten bij Chevrolet).
Bedankt, je ziet er soms met hele teksten erop in 3 verschillende kleuren, vind ik niks. Less is more zoals ze zeggenKeuze van je borduur is trouwens echt goed, heel chique dat impalalogo 8)