cold air intake gemaakt
cold air intake gemaakt
In italie is het wat warmer dan hier.
Motortje heeft het erg warm, dus maar even een kleine voorziening gemaakt om wat koeler te ademen
Heeft ook wel wat weg van een andere optie eigenlijk. Misschien in de toekomst...
Cold air intake:
Motortje heeft het erg warm, dus maar even een kleine voorziening gemaakt om wat koeler te ademen
Heeft ook wel wat weg van een andere optie eigenlijk. Misschien in de toekomst...
Cold air intake:
Last edited by stef on Sun Jun 28, 2009 7:23 pm, edited 1 time in total.
Re: cold air intake gemaakt
Dat ziet er erg mooi uit stef 8)
Ik heb alleen nog ff een off topic vraag.... ik zie daar twee elektrische ventilatoren voor je radiator zitten,en deze zijn vast niet origineel
Waar heb je deze vandaan... en van welk merk auto gebruik je deze????
Ik wil in de toekomst ook zoiets gaan gebruiken.
oscar.
Ik heb alleen nog ff een off topic vraag.... ik zie daar twee elektrische ventilatoren voor je radiator zitten,en deze zijn vast niet origineel
Waar heb je deze vandaan... en van welk merk auto gebruik je deze????
Ik wil in de toekomst ook zoiets gaan gebruiken.
oscar.
Re: cold air intake gemaakt
Ik heb ze van louis..
Komen van een VAG auto (Audi/volkswagen..)
Ik heb ze wel aardig moeten verbouwen om draaiend te krijgen, want ze zijn auto-management-controlled, met aardig wat draadjes er uit, en een berg electronica in de fan zelf.
Ik heb er vorige week een Spal PWM Fan controller op gezet, en dat is een behoorlijke opgrade t.o.v. aan/uit...
Kan ik echt iedereen aanraden eerlijk gezegd.
Deze stuurt de fan aan op 50% vanaf een ingestelde temp, en gaat dan oplopen naar 100% naar mate de temp naar ingestelde temp-2 toe loopt. Wanneer deze temp. is bereikt, en nog oploopt, komt de 2e fan 100% in.
Werkt perfect (tot nu toe, nog niet met bloedheet weer kunnen checken.)
de fan's komen over een paar maanden denk ik te koop, want ik wil een alu shroud laten maken, met 2 Spal-fan's er in...
Dus mocht je interesse hebben...
Komen van een VAG auto (Audi/volkswagen..)
Ik heb ze wel aardig moeten verbouwen om draaiend te krijgen, want ze zijn auto-management-controlled, met aardig wat draadjes er uit, en een berg electronica in de fan zelf.
Ik heb er vorige week een Spal PWM Fan controller op gezet, en dat is een behoorlijke opgrade t.o.v. aan/uit...
Kan ik echt iedereen aanraden eerlijk gezegd.
Deze stuurt de fan aan op 50% vanaf een ingestelde temp, en gaat dan oplopen naar 100% naar mate de temp naar ingestelde temp-2 toe loopt. Wanneer deze temp. is bereikt, en nog oploopt, komt de 2e fan 100% in.
Werkt perfect (tot nu toe, nog niet met bloedheet weer kunnen checken.)
de fan's komen over een paar maanden denk ik te koop, want ik wil een alu shroud laten maken, met 2 Spal-fan's er in...
Dus mocht je interesse hebben...
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
Re: cold air intake gemaakt
Stef,
de bedoeling van een Cai is dat deze vrij is van een warme omgeving...
jij hangt hem recht naast een oliepan van 80-90 graden.... en dan de luchtstroom vanaf je radiator nog...
maar het is een mooie H.a.i. geworden hoor...
maar idd, VAG/Mercedes fans roeleren
de bedoeling van een Cai is dat deze vrij is van een warme omgeving...
jij hangt hem recht naast een oliepan van 80-90 graden.... en dan de luchtstroom vanaf je radiator nog...
maar het is een mooie H.a.i. geworden hoor...
maar idd, VAG/Mercedes fans roeleren
Re: cold air intake gemaakt
Ik denk dat die oliepan geen hol uitmaakt, als ik even in de rijrichting / rijwind kijk.
Zou toch vreemd zijn als die warmte zijwaarts radieert.
War de radiator betreft: Origineel zitten er 2 leren flappen onder, welke over de reactiestang vallen.
Deze waren bij mij zo gaar, dat ik ze weggehaald heb bij het monteren van de c.a.i.
Uiteraard komt daar weer een lapje overheen, zodat er alleen frisse rijwind in komt.
Ik had in 1e instantie zitten denken aan een afschermplaatje aan de bovenzijde, 180 graden rond het inlaatfilter, maar dat wordt te groot / lomp / zwaar denk ik, en het werkelijke effect zal beperkt zijn.
Ik heb hier vast nog wel een temp. voelertje ofzo liggen; ik zal het verschil eens gaan meten. Ben er eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar.
Zou toch vreemd zijn als die warmte zijwaarts radieert.
War de radiator betreft: Origineel zitten er 2 leren flappen onder, welke over de reactiestang vallen.
Deze waren bij mij zo gaar, dat ik ze weggehaald heb bij het monteren van de c.a.i.
Uiteraard komt daar weer een lapje overheen, zodat er alleen frisse rijwind in komt.
Ik had in 1e instantie zitten denken aan een afschermplaatje aan de bovenzijde, 180 graden rond het inlaatfilter, maar dat wordt te groot / lomp / zwaar denk ik, en het werkelijke effect zal beperkt zijn.
Ik heb hier vast nog wel een temp. voelertje ofzo liggen; ik zal het verschil eens gaan meten. Ben er eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar.
Re: cold air intake gemaakt
Maar waar is nu het "inductie" gedeelte van de ombouw.
'k zie dat alleen het luchtfilter verhuist is naar beneden.
D8 dat Cold Air Inductie iets meer inhield dan het lucht filter naar één koudere zijde verhuizen
Had iets met forced & rijwind te maken.....................
In ieder geval niet in de vacuumzijde onder de motor, dan kan je hem beter boven op de carb laten en een Cowl inductie maken als je alleen koelere lucht wilt.
Maar ach wat weet ik er nou van................
'k zie dat alleen het luchtfilter verhuist is naar beneden.
D8 dat Cold Air Inductie iets meer inhield dan het lucht filter naar één koudere zijde verhuizen
Had iets met forced & rijwind te maken.....................
In ieder geval niet in de vacuumzijde onder de motor, dan kan je hem beter boven op de carb laten en een Cowl inductie maken als je alleen koelere lucht wilt.
Maar ach wat weet ik er nou van................
Re: cold air intake gemaakt
Nee nee nee...
Ik wilde er geen ram-air van maken, dan moet je weer tegendruk slangetjes naar je impco aanleggen enzo...
Enige doel is dat ie wat koudere lucht aanzuigt, dan die warme motorlucht bovenin...
En boven m'n radiator heb ik daar niet bijster veel ruimte voor, plus dat mijn grille aan de voorzijde niet zo groot is...
Het is geen turbo, noch een performance upgrade in de zin van meer mengsel oid. cold air inTAKE was de bedoeling, niet inDUCtie
Doel is gewoon dat het blokje het wat makkelijker krijgt als het erg warm is...
Quasi-denigerend doen over jezelf is niet nodig; ik weet ook niet alles, dus als ik iets niet goed doe, zeg het dan gewoon.
Maar ach.... Afzeiken is veel makkelijker.......
Ik wilde er geen ram-air van maken, dan moet je weer tegendruk slangetjes naar je impco aanleggen enzo...
Enige doel is dat ie wat koudere lucht aanzuigt, dan die warme motorlucht bovenin...
En boven m'n radiator heb ik daar niet bijster veel ruimte voor, plus dat mijn grille aan de voorzijde niet zo groot is...
Het is geen turbo, noch een performance upgrade in de zin van meer mengsel oid. cold air inTAKE was de bedoeling, niet inDUCtie
Doel is gewoon dat het blokje het wat makkelijker krijgt als het erg warm is...
Quasi-denigerend doen over jezelf is niet nodig; ik weet ook niet alles, dus als ik iets niet goed doe, zeg het dan gewoon.
Maar ach.... Afzeiken is veel makkelijker.......
Re: cold air intake gemaakt
stef wrote:
Quasi-denigerend doen over jezelf is niet nodig; ik weet ook niet alles, dus als ik iets niet goed doe, zeg het dan gewoon.
Maar ach.... Afzeiken is veel makkelijker.......
wat een prachtige opmerkingen heb je zo af en toe hahaha
-
- Posts: 1948
- Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am
Re: cold air intake gemaakt
Leuk projektje hoor Stef maar wat ik nou nooit zo goed begrijp van wel meer mensen op dit forum zijn de issues met motortemperatuur.
Zo'n Lincoln kon in de jaren tachtig gewoon met de AC aan door Death Valley in de zomer 8) dus waarom el fans en alu radiateurs etc. Volgens mij moet je gewoon het originele koelsysteem weer up to date brengen. Ook als je op LPG rijdt.
Voorbeeld is mijn volledig standaard Suburban waar ik verleden jaar nog met een forse aanhanger door superheet Florida gecruised ben en mee in files heb gereden ( uiteraard AC vol aan ) en geen koelproblemen.
Zo'n Lincoln kon in de jaren tachtig gewoon met de AC aan door Death Valley in de zomer 8) dus waarom el fans en alu radiateurs etc. Volgens mij moet je gewoon het originele koelsysteem weer up to date brengen. Ook als je op LPG rijdt.
Voorbeeld is mijn volledig standaard Suburban waar ik verleden jaar nog met een forse aanhanger door superheet Florida gecruised ben en mee in files heb gereden ( uiteraard AC vol aan ) en geen koelproblemen.
Re: cold air intake gemaakt
Tja peter, om heel eerlijk te zijn: geen idee.
Koelsysteem op orde brengen?
Motor is standaard, low cr 400Ci.
Edelbrock alu intake. (heat riser passage paar weken geleden dichtgelast)
High-flow waterpomp
Alu radiator
Koelvloeistof, geen water
180 graden high flow thermostaat
nieuwe slangen
electrische fan's
Toen de koppen er vorig jaar af waren, heb ik met zo'n mini-staalborstel elke passage die ik kon vinden schoon staan borstelen...
vertel mij maar wat ik verkeerd doe...
Juist voor de vakantie, wil ik het ding helemaal op orde hebben, en dacht toch goed bezig te zijn.
Nu zal de aanhanger (ca 750 kilo) er achter, en de kofferbak nokvol er best aan meegeholpen hebben uiteraard, maar jeetje, wat moet je nu nog doen dan?
Ik kan vanuit de auto de ontsteking verstellen, en 10 graden verschil, maakt een paar graden in temp. uit... Komt er op neer dat ie goed staat, en 5 graden vroeger of later, maakt een paar graden in temp. warmer. (snelweg)
Snelheid die ik reed was om en nabij de 100km/h gemiddeld.
Ik hoop er nu van verlost te zijn, maar over een paar weken zullen we het weten
Koelsysteem op orde brengen?
Motor is standaard, low cr 400Ci.
Edelbrock alu intake. (heat riser passage paar weken geleden dichtgelast)
High-flow waterpomp
Alu radiator
Koelvloeistof, geen water
180 graden high flow thermostaat
nieuwe slangen
electrische fan's
Toen de koppen er vorig jaar af waren, heb ik met zo'n mini-staalborstel elke passage die ik kon vinden schoon staan borstelen...
vertel mij maar wat ik verkeerd doe...
Juist voor de vakantie, wil ik het ding helemaal op orde hebben, en dacht toch goed bezig te zijn.
Nu zal de aanhanger (ca 750 kilo) er achter, en de kofferbak nokvol er best aan meegeholpen hebben uiteraard, maar jeetje, wat moet je nu nog doen dan?
Ik kan vanuit de auto de ontsteking verstellen, en 10 graden verschil, maakt een paar graden in temp. uit... Komt er op neer dat ie goed staat, en 5 graden vroeger of later, maakt een paar graden in temp. warmer. (snelweg)
Snelheid die ik reed was om en nabij de 100km/h gemiddeld.
Ik hoop er nu van verlost te zijn, maar over een paar weken zullen we het weten
-
- Posts: 1948
- Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am
Re: cold air intake gemaakt
Klinkt allemaal wel in orde, daarentegen reed ik met de Suburban met een aanhanger met daarop een F150. Er zijn natuurlijk geen bergen in Florida maar verder geen koelprobleem ondervonden.
Had je voordat je die VAG el fans monteerde de fan shroud er wel opzitten met je originele clutch fan? En heb je die koelproblemen ook op benzine?
Verder veel plezier op vakantie en heb je Wegenwacht Europa Service? 8) 8)
Had je voordat je die VAG el fans monteerde de fan shroud er wel opzitten met je originele clutch fan? En heb je die koelproblemen ook op benzine?
Verder veel plezier op vakantie en heb je Wegenwacht Europa Service? 8) 8)
Re: cold air intake gemaakt
high flow waterpomp, high flow bij hoeveel toeren? Als je een hebt die geschikt is voor hoge toeren dan kan het best zijn dat die bij stationair en lage toeren maar heel weinig vloeistof verplaatst omdat de waaier dan heel inefficient is.
Ben je niet bang dat dat filter daar kletsnat wordt en onverhoopt water opzuigt? Of dat er beestjes een gat in knagen en in de buis gaan zitten?
Ben je niet bang dat dat filter daar kletsnat wordt en onverhoopt water opzuigt? Of dat er beestjes een gat in knagen en in de buis gaan zitten?
Re: cold air intake gemaakt
mooi gemaakt hoor! maar wat weegt dat?
ik heb iets soortgelijks gemonteerd op m'n ford, maar ik heb een flexibele rubber slang genomen naar een K&N filter, naast de radiator.
ik heb iets soortgelijks gemonteerd op m'n ford, maar ik heb een flexibele rubber slang genomen naar een K&N filter, naast de radiator.
Re: cold air intake gemaakt
Dat van het water verhaal is iets waar je inderdaad voor uit moet kijken,als je door een plas/vijver weet ik het wat rijdt,en je filter krijgt een douche ,zuig het water naar binnen....waterslag wil je niet hebben kromme drijfstangen etc.Corp wrote:high flow waterpomp, high flow bij hoeveel toeren? Als je een hebt die geschikt is voor hoge toeren dan kan het best zijn dat die bij stationair en lage toeren maar heel weinig vloeistof verplaatst omdat de waaier dan heel inefficient is.
Ben je niet bang dat dat filter daar kletsnat wordt en onverhoopt water opzuigt? Of dat er beestjes een gat in knagen en in de buis gaan zitten?
Re: cold air intake gemaakt
kromme drijfstangen?
detonatie dan zeker?
Ik moet toegeven: regen / plassen heb ik niet aan gedacht...
gewicht? paar kilo, valt wel mee.
@ peter: Benzine, wat is dat?
Ik heb de radiator en fan's tegelijk vervangen. Daarvoor altijd met shroud gereden. Clutch heb ik er niet op zitten, het is origineel een soort flex-fan.
@ corp: uuuuh, specs zaten er wel bij, maar nooit op gelet.
Er zitten 2x zoveel schroepen op als standaard. (plaatje extra opgeponst lijkt het wel)
detonatie dan zeker?
Ik moet toegeven: regen / plassen heb ik niet aan gedacht...
gewicht? paar kilo, valt wel mee.
@ peter: Benzine, wat is dat?
Ik heb de radiator en fan's tegelijk vervangen. Daarvoor altijd met shroud gereden. Clutch heb ik er niet op zitten, het is origineel een soort flex-fan.
@ corp: uuuuh, specs zaten er wel bij, maar nooit op gelet.
Er zitten 2x zoveel schroepen op als standaard. (plaatje extra opgeponst lijkt het wel)