Buick Centurion 1972

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Buick Centurion 1972

Post by Haakert »

Hey aap-ers

Laat ik toch maar eens een topic aanmaken waar ik echt wat te vertellen heb, aangezien mijn meest actieve forum nu het off-topic forum is. :D

De aanloop!
Voor de mensen die me niet goed kennen, ik ben dus Michel en ben 18 jaar. Ik zit op kamers in Nootdorp maar ik woon eigenlijk vlakbij Goes. Toen ik een jaar of 10 was zat ik al in oude boekjes te kijken (rond 1970) waar nieuwe auto's instonden. De Oldsmobile Toronado en de Mark 3 van Lincoln maakten grote indruk. Mijn vader heeft ook een paar leuke auto's gehad zoals een Newport van 71 en een Caprice van 86 voor zijn werk (taxi).

De koop
Nou goed, na veel sparen begon het te kriebelen toen ik 17 was. En emotie gaat boven verstand bij mij :oops: . Dus auto's kijken! De eerste auto waar ik naar ging kijken was een Skylark van 1968. Was heel goedkoop maar er zat echt veel te veel werk aan voor mij. De tweede auto stond ook heel erg dicht in de buurt en we gingen kijken naar een Buick Centurion. Nog nooit van gehoord maar toen ik de auto die avond had gezien (april 2007) was ik meteen verkocht. De beste man verkocht mij de auto als een 5,7 liter maar er bleek een huge 455 in te liggen. 8) Er zat wel flink wat roest aan de achterkant en ook de uitlaatpakkingen waren lek. De auto reed wel prima en de motor liep goed. Interieur was ook perfect. Na een inspectie op de brug en flink afdingen was de auto van mij. Ik had natuurlijk nog geen rijbewijs dus me vader mocht lekker rijden. Ik heb nog nooit zo'n big smile op me gezicht als toen ik de auto net had gekocht en we ermee naar huis reden.


Om de eerste post niet gelijk te lang te maken houd ik nu even op met ouwehoeren, ik heb genoeg foto's om dit topic te gaan verfraaien!

Na goed wassen en poetsen kwam de vieze Buick 'boat' er zo uit te zien op dag 1:

Image

Image
Last edited by Haakert on Sat Feb 28, 2009 3:58 pm, edited 4 times in total.
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by Haakert »

Ik zou in 2007 in juli 18 worden, tot die tijd ging ik alvast wat aan de auto doen. Zo kwam ik erachter dat de verdamper van de LPG installatie keihard lekte, best gevaarlijk! We zijn toen naar Allround in Spijkenisse gegaan voor reparatie, een bedrijf waar ik nooit meer naartoe zal gaan, maargoed nu zit er dus een nieuwe verdamper in. We gingen ook naar een oldtimershow in de buurt waar de fullsize Buick veel aandacht trok met zijn 5,6 meter lengte.

Image

Rond deze tijd ging ik ook eens alle bekleding uit de kofferbak eruit halen, en toen kwam ik helaas een heleboel rotte plekken tegen in de hoeken diep in de koffer. De achterkant zou nog veel werk worden, maar daarover later meer in het topic!

Eindelijk rijden!
3 juli werd ik 18 en 19 juli had ik het roze pasje op zak, rijden met dat gevaarte! Dat was wel keihard wennen in het begin, sowieso het autorijden op zich maar met zo'n enorme sloep was het flink manouvreren in de dorpjes. Tot nu toe heb ik nog geen deuken gereden dus het gaat nog goed. 8) In de eerste paar weken de auto overal laten zien en vaak met vrienden op stap geweest. De auto reed prima en ik heb een probleemloze zomer gehad! Vorige zomer ben er dus vaak mee weg geweest en heb ik ook de Saturday Night Cruise ontdekt, wat een hoop auto's! Maar nog geen Centurion gespot....
De afgelopen winter heb ik er niet mee gereden, hij stond lekker droog in de garage waar hij net inpast.

In de volgende posts zal ik per onderwerp het een en ander laten zien wat er aan de auto gedaan is en wat er nog gaat gebeuren.
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by Frans455 »

Mooie sloep Michel :thumbsup:
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by Haakert »

Oke, de motor en bak waren prima, geen probleem. Alleen het zag er allemaal vies uit en er is al een tijd niks aan gebeurd. Zie foto.
Motor is dus een Buick 455 met 225 pk (echte dus). Maar zoals ik al eerder vermelde, de uitlaatpakkingen vernieuwen word een 'pain in the ass' klus.

Een tijd terug een nieuwe luchtfilter geplaatst, nieuwe accu erin en nieuwe bougies. Er moet nog wel e.a. gebeuren. Zo moet alles nog eens opnieuw gespoten worden en moet de motor eens goed nagelopen worden. Tevens ben ik aan het sparen voor een volledige MSD setup! Liefst wil ik het hele front demonteren om alles te spuiten zoals de wielkasten etc. Maar dan heb ik tijd én wat meer ruimte nodig. Misschien volgende winter.

Image

Image

Image
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by Haakert »

The rims!
De originele wieldoppen zijn erg zeldzaam, in 72 zijn er namelijk maar 450 auto's mee geleverd. Ze zijn sjiek maar omdat de Centurion als een sportieve fullsize auto te boek staat en ik nog jong ben wilde ik wat sportievere wielen erop gooien. Omdat ik de auto helemaal origineel wil houden moest even gaan kijken wat Buick voor wielen had voor de Centurion. De Buick ralley velgen heb ik uiteindelijk gekozen, maarja nu nog vinden! Een fullsize Buick is 5x5 inch steek, een Buick skylark en gs is een kleinere steek. Ik moest dus Buick ralley wielen hebben in grote steek en die zie je niet veel. Ook zijn er nog pre 71 rally wielen voor trommels aan de voorkant, die zouden ook niet passen... Uiteindelijk heb ik gevonden wat ik nodig had, iemand van het Buick Centurion forum bood ze aan voor een mooie prijs. Dit was de eerste keer dat ik met een Amerikaan zaken heb gedaan en het is uitstekend verlopen, via paypal geld over gemaakt en met dank aan Sjak Brak zijn de wielen op een prachtige manier verscheept. De wielen lagen namelijk maar 2 uur rijden van Sjak zijn toekomstige Fury af op dat moment! De man heeft de wielen bij Sjak afgeleverd en zijn in de kofferbak van de Fury meegegaan naar Nederland. Na enkele maanden kon ik ze ophalen bij Sjak en de wielen zagen er echt prachtig uit. Na wat poetswerk heb ik deze foto's er van genomen:

Image

NOS Centercaps! Zeldzaam en duur.
Image

Chroom is nog perfect
Image

De wielen liggen nu nog in de garage, in april gaan ze erop met nieuwe whitewall banden (maxxis of cooper denk ik? tips zijn welkom). Ook moet ik nog even chrome lug nuts kopen voor montage.
De originele wieldoppen en wielen houd ik als reserve.

Hier nog een, ik ben er zooo blij mee!

Image

Nu nog de wielkasten helemaal kaal maken en zwart spuiten en dan maak ik straks weer de blits op de SNC. :lol:
SS502RAT
Posts: 1390
Joined: Sun Sep 16, 2007 3:39 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by SS502RAT »

nice :thumbsup:
andyeysbroek
Posts: 77
Joined: Fri Nov 02, 2007 1:46 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by andyeysbroek »

Mooie auto !!! gaaf model. Erg mooie velgen ook !! De meeste jonge jochies willen allemaal een "fast&furious" auto. Des te leuker is het om te zien dat jij een classic USAcar hebt !

Andy
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by rdtreur »

Inderdaad een leuke eerste auto. Moet erg denken aan mijn eerste auto, dat was een '72 Boattail, met dezelfde rallywheels :D . Succes met je wagen en aan je eerste auto hou je altijd goede herinneringen!!! 8)
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by Haakert »

Oke het project wat nu een beetje stil ligt aan de auto zijn de remmen. In oktober moest de auto gekeurd worden en bleken de achterremmen gewoon niet mee te doen. :eek: Na wat onderzocht te hebben kwamen we erachter dat het de remdrukverdeler moest zijn die vastzat. Bij Parts & Stuff kon ik een 2e hands kopen en die hebben we gemonteerd. Heel de remleidingen zaten verstopt van achteren, echt hopeloos... Hij remde wel weer en de auto werd goedgekeurd. 8)

Helaas trapte ik een maandje later wel door een remleiding heen! Die remleiding hebben we snel vervangen door een koperen leiding en omdat de auto weggebracht moest worden doen we de rest van de remmerij later. Wat ik wel heb is nieuwe remcilinders achter, T-stuk met remslang achter, remslangen voor, revisie setje remklauwen voor. Wat ik nog moet hebben zijn wat nippeltjes en een nieuwe hoofdremcilinder. De leidingen gaan we lekker zelf maken van koper. Leidingen zijn nu echt slecht van achteren en de hoofdremcilinder zat vol met troep toen we de remdrukverdeler hadden gemonteerd. Die hebben we dus helemaal schoongemaakt voor even, er moet zo snel mogelijk een nieuwe op als de auto terug is van........ Dat vertel ik de volgende post wel. :P

Op mijn werk mag ik zo nu en dan gebruik maken van een van de bruggen, zonder mijn aardige baas en de monteurs was dit alles niet mogelijk geweest.

Image
caiman
Posts: 390
Joined: Mon Jan 07, 2008 7:02 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by caiman »

Prachtige wagen. 8)
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by silentchaos »

Wat een enorm gave bak 8)
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by Haakert »

Bedankt voor de positieve reacties! Auto valt wel een beetje in smaak zo te lezen. Hier nog wat foto's die ik eens heb genomen tijdens een rondje rijden zodat jullie ook wat foto's van de zijkant kunnen zien.

Image

Image

Image
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by 60_caddy_martijn »

Gave cruiser en HELE dikke velgen!
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by Haakert »

Roest
Goed, been there done that vorig jaar. Maar de roest aan de achterkant van de auto werd natuurlijk steeds erger en deze winter was het ideale moment om dat aan te pakken zonder dat je meetings moet missen waar je graag naartoe wilt gaan. Dus via via iemand gevonden die het plaatwerk voor me wilde doen. De plekken die gedaan moesten worden waren de wielkasten achter, de koffervloer en de kofferklep... Flink veel werk dus. Hier wat foto's van hoe de body er uit zag. Overigens staat de auto er nog, ik hoop hem over enkele weken terug te krijgen.



(Hier ben ik al wel gaan steken met een schroevendraaier)

Image

gespierde spatborden

Image

Image

koffervloer, de gaten zijn nog wat groter geworden dan op de foto's, en onder de kit zaten ook wat slechte plekken...

Image

Image

Image
akkemie
Posts: 5126
Joined: Thu Apr 29, 2004 9:52 pm

Re: Buick Centurion coupe 455, 1972

Post by akkemie »

Michel.... ik ben trots op je :thumbsup:
Post Reply