455 motor in firebird
455 motor in firebird
Hoi luitjes , na vele topics op technische vragen , lijkt het me beter om hier een totaaloverzicht te plaatsen . Ik ben dus bezig om een 455 oldsmobile motor uit 1968 , in een firebird formula '79 in te bouwen . Nou dat viel niet mee en nog steeds niet ! Deze motor is 1 inch hoger en 2 inch breder dan mijn vorige 403 . De headers moesten aangepast worden omdat ze tegen de bodem aankwamen . Carburateur ( nieuwe edelbrock 750 ) komt te hoog uit met gasstuk . Ik wil nog geen gat in de kap zagen , dus voorlopig op benzine denk ik .Hier zijn wat foto's ;
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008034.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008063.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008066.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008090.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008101.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008034.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008063.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008066.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008090.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008101.jpg
Re: 455 motor in firebird
Na 3 weken bezig te zijn ( steeds na het werk een paar uur ) , zit de motor er eindelijk in . Alles aangesloten , onsteking afgesteld op gevoel , staat ongeveer wel goed denk ik . Gestart , ging een beetje moeizaam , maarja , deze motor had tenslotte 3 jaar stil gestaan en heeft nog nooit gelopen na revisie . Leek het eerst wel of ie op 5 cylinders liep . De kleppen tikken enorm , dus ik bellen met de vorige eigenaar , bleek dat ik een nieuwe nokkenas op 2000 toeren moest laten inlopen ! Wist ik ook niet . Na tien minuten werd de motor te heet , d.w.z. 95 graden , toen heb ik hem weer af laten koelen . termostaat eruit gehaald , maakte niks uit . Ik heb de auto nu ff stilgezet omdat ik weinig tijd had en dik €2500,- armer ben geworden . Ik weet nog ff niet wat ik nu moet doen , mischien de auto verkopen met zwaar verlies of doorgaan met investeren in een droom die mischien niet uitkomt
Re: 455 motor in firebird
verkopen die is gek na zoveel geld der aan besteet en dan verkopen zonde en de volgende met de eer strijken zeker voor een spotprijs je gewoon door gaan lukt het vandaag niet dan is er morgen weer een dag een pontiac trans am fan
Re: 455 motor in firebird
95 graden te heet ?
Zie me niet aan voor 'n goeroe, maar uit mijn ervaring: Een blok wat nog moet inlopen heeft natuurlijk een ontzettend hoge weerstand in het begin ivm o.a. de nieuwe zuigerveren, wat ook de warmte veroorzaakt.
Met 95 graden is 'ie tenslotte nog niet eens aan de kook. Is je systeem wel goed ontlucht ? Goeie fan ?
Onder druk zal 'ie dus nog lang niet gaan overkoken.
Heb je een goeie oliedruk ?
Time je ontsteking even, hij zal altijd wel lopen als 'ie maar enigzins in de buurt staat, maar 't is wel zo handig te weten of je niet veel te vroeg of laat staat.
Heb je een goeie compressie op alle cilinders ? Evt. kleppen stellen.
Gebruik je een juiste olie, evt. met toevoeging voor het inlopen ? (Na inlopen direct vervangen + filter)
Zijn zomaar wat dingetjes die ik ook ben tegengekomen tijdens het inlopen van mijn blok.
Zie me niet aan voor 'n goeroe, maar uit mijn ervaring: Een blok wat nog moet inlopen heeft natuurlijk een ontzettend hoge weerstand in het begin ivm o.a. de nieuwe zuigerveren, wat ook de warmte veroorzaakt.
Met 95 graden is 'ie tenslotte nog niet eens aan de kook. Is je systeem wel goed ontlucht ? Goeie fan ?
Onder druk zal 'ie dus nog lang niet gaan overkoken.
Heb je een goeie oliedruk ?
Time je ontsteking even, hij zal altijd wel lopen als 'ie maar enigzins in de buurt staat, maar 't is wel zo handig te weten of je niet veel te vroeg of laat staat.
Heb je een goeie compressie op alle cilinders ? Evt. kleppen stellen.
Gebruik je een juiste olie, evt. met toevoeging voor het inlopen ? (Na inlopen direct vervangen + filter)
Zijn zomaar wat dingetjes die ik ook ben tegengekomen tijdens het inlopen van mijn blok.
Re: 455 motor in firebird
Nou bedankt voor de reactie en de tips , ik was het ff zat maar ik ga morgen weer verder , eerst een nieuwe verdeelkap erop , die had ik al gekocht . Het zou ook nog kunnen dat ie een tandje verder of terug moet . mischien werd ie daarom ook te warm . Alleen dat getik vertrouw ik niet . Opgeven kan altijd nog ...
-
- Posts: 2391
- Joined: Sat May 27, 2006 6:37 pm
Re: 455 motor in firebird
Opgeven kan altijd nog ...
Zo is het maar net, sinds ik mn poncho opnieuw gespoten heb heeft ie ook allemaal kuurtjes.
Gewoon effe wegzetten en een paar dagen later weer doorgaan!!!
Re: 455 motor in firebird
Hoi , daar ben ik weer . Nou ik heb er een nieuwe verdeelkap en rotor opgezet . de oude bleek zwaar kapot te zijn en geoxideerd . De onsteking een tandje verder gezet . Scheelde 80% , de motor loopt wat stabieler nu . Ook wordt hij niet zo ontzettend warm meer .( lag dus toch aan de ontsteking denk ik ). Alleen dat getik van de kleppen zit me niet echt lekker .ik heb zelf weer een stukje gereden , hij rijdt wel goed maar er zit niet de power in die ik verwachtte . Mischien komt dat door die klepspeling . Ik heb een filmje gemaakt en hierop is alles goed te horen .
http://s246.photobucket.com/albums/gg11 ... peling.flv
http://s246.photobucket.com/albums/gg11 ... peling.flv
-
- Posts: 77
- Joined: Fri Nov 02, 2007 1:46 pm
Re: 455 motor in firebird
Dat tikt wel erg hard, zelfs voor een revisiemotor. Krijg je wel olie boven in de koppen? Haal je kleppendeksels er eens af om te kijken of er wel olie bovenin komt. Zelfs revisiebedrijven kunnen fouten maken. Ik zou er iemand bij halen die veel verstand heeft van V8 motoren. Het zou zonde zijn als je een revisieblok in de poeier draait.
Re: 455 motor in firebird
Ik ga maandag de tuimelaars afvlakken , mischien helpt dat . kan ik ook gelijk zien of er genoeg olie bovenin komt ...
Re: 455 motor in firebird
ik zou toch een nieuwe nokkenas en lifters bestellen
ben er bijna zeker van.
Als je deze niet hebt laten inlopen forget it dan maar.
ben er bijna zeker van.
Als je deze niet hebt laten inlopen forget it dan maar.
Re: 455 motor in firebird
Ik heb de motor rustig warm laten worden , Ik wist alleen niet dat dat op 2000 toeren moest ...
-
- Posts: 2286
- Joined: Sat Mar 06, 2004 7:07 pm
Re: 455 motor in firebird
Doe jezelf een plezier en koop een werkplaatsboek of als je die al hebt, LEES die dan ook.
Bijna al je vragen staan hier in.
Zeker wat betreft afstelling.
Wander.
Bijna al je vragen staan hier in.
Zeker wat betreft afstelling.
Wander.
Re: 455 motor in firebird
Ja die heb ik , langzaam maar zeker kom ik steeds een stapje verder . Ik weet nu ook dat de ontsteking 10 graden voorontsteking moet hebben . Ik zoek trouwens ook nog een dikkere radiateur met 4 rijen . Ik weet zeker dat het wel goed komt met dit blok , al moet ik er 1 jaar over doen ...
Re: 455 motor in firebird
Goed komt het zeker
als je niets doet kan je ook niets misdoen
Maar als je die nokkenas niet op 2000tr 20min hebt laten inlopen denk ik toch dat daar je probleem zit.
als je niets doet kan je ook niets misdoen
Maar als je die nokkenas niet op 2000tr 20min hebt laten inlopen denk ik toch dat daar je probleem zit.
Re: 455 motor in firebird
Hoi , nou ik ging vandaag de tuimelaars dus een beetje vlakken zoals ik al zei , toen haalde ik er een klepstoter uit die bleek dus helemaal krom te zijn . Nou ik hoop dat er niks ernstigs in de motor is gebeurd . Ga staks een paar andere halen en weer proberen . ik hoorde verder geen vreemde geluiden in het blok . Mischien dat het door een backfire is gekomen , maar ik vrees het ergste ...
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008140.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008141.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008140.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg11 ... 008141.jpg