Fordman's 408W stroker project (updated 29-10-2007)
Fordman's 408W stroker project (updated 29-10-2007)
Project 408W stroker
Met Stroken bedoelen ze eigenlijk dat er door slagvergroting van de krukas het volume toeneemt. Er bestaan hier kant en klare kits voor.
Ik heb al jaren het verlangen om een “super blok” te bouwen en heb uiteindelijk besloten dat dit een stroker moest worden van boven de 400ci (6.8 liter).
Zes jaar geleden heb ik een 351W blok gekocht en vervolgens gepreserveerd.
Dit blok was nog nooit opgeboord en toe aan een revisie.
Gelukkig lag het blok al helemaal uit elkaar en kon ik alles goed zien.
Ook ben toen begonnen met de zeer kostbare onderdelen te gaan verzamelen.
Alleen het beste van het beste komt er op, in en aan.
De basis is een 1969 blok, de beste keuze omdat dit een zeer sterk blok is.
Hierin komt een stroker kit van Scat, onderdelen gesmeed van 4340 staal legering en aluminium zuigers.
De opbouw is een Edelbrock performer RPM systeem (koppen, intake en nokkenas)
De ontsteking komt van Crane cams en Demon zorgt voor de brandstof voorziening.
Als extra komt er een Nitrous Oxide sportsman fogger systeem op (kan tot 300 pk extra leveren).
Dit blok zou volgens opgaaf 450 Hp en 470 ft/lbs moeten leveren (daar komt de lachgas dan nog bij).
Kortom een leuk vooruitzicht.
Dit blok vergt de nodige aanpassingen aan de aandrijf lijn en chassis.
Dit heb ik gedurende de laatste 6 jaar al aardig op pijl.
Denk hierbij aan chassis versterking, remmen, versterkte versnellingsbak, aandrijfas en achteras.
De bedoeling is dat dit blok in de winter van 2007 in de mustang komt, ik heb dus nog wat tijd voor de opbouw en de rest van de modificaties.
In November ben ik begonnen.
Eerst proberen om de preserverings wax, Dinitrol AV100 eraf te krijgen.
Dit product wordt onder de vloer van vliegtuigen gespoten tegen corrosie, het is bestand tegen schoonmaak middelen, benzine, etc.
Ik heb het blok in een tank met kerosine laten weken, want de wax zat goed vast na 6 jaar.
Vervolgens moesten de cam bearings eruit, met dank aan Tonie (66hipowannebee) voor het uitlenen van het benodigde speciale gereedschap.
Nadat het meeste vuil en wax eraf was heb ik het blok weg gebracht naar een goed revisie bedrijf.
Dit bedrijf zit in het drop van mijn ouders en bestaat al jaren.
Hier is, na het doorspreken van mijn wensen, het blok geboord en gehoond.
Ook zouden ze de krukas lagers controleren of ze nog op lijn lagen (wordt aangeraden in de meeste revisie boeken). Gelukkig maar want 3 van de 5 lagers werden niet geraakt toen de hoon er voor de eerste keer door ging.
Ze hebben vervolgens de lagerkappen iets ingekort en weer op maat gehoond (men spreekt hier over honderdste, erg weinig dus maar wel nodig voor dit project)
Ik had ze gezegd dat ik geen haast had en dat ze de klus niet moesten haasten.
Dit hadden ze een beetje te letterlijk genomen en na 5 weken was het blok pas klaar.
Zoals eerder gezegd is de stroker kit van Scat.
Het is de gesmede 4340 staal krukas, deze is te sterk voor deze toepassing, maar voor dat extra geld heb ik wel een verzekering dat die niet meer stuk gaat.
De drijfstangen zijn ook gesmeed 4340 staal H-beam met arp bouten, dit zijn de sterkste die ze maken.
De zuigers zijn van gesmeed aluminium van een 2618 legering, super sterk en geschikt voor lachgas toepassing.
Eerst moet ik kijken of de krukas past en waar de drijfstangen aanlopen in het blok.
Er moet ruimte gemaakt worden voor de slag vergroting (het zg. clearancing).
Na de krukas, twee sets zuigers en drijfstangen er tijdelijk in te hebben gezet zag ik tot mijn verbazing dat er helemaal niks weg geslepen hoeft te worden. Er zitten speciale bouten in de drijfstangen die ruim vrijlopen. Dat scheelt een hoop werk.
Mooi hé zo’n nieuwe zuiger, zonde dat die aan de binnenkant komen.
Gelijk maar even de krukas eind speling opgemeten, die zat mooi op 0.005”.
De krukas lager kappen worden verbonden door een girdle, dit is een frame van 1 cm dik en gemaakt van gehard gereedschap staal. Deze wordt boven de 500 pk toegepast voor extra sterkte.
Zoals je ziet moet hier nog iets ruimte gemaakt worden spelingen tussen de 0.014” en 0.028” zijn niet genoeg.
De oliepomp moest ook bewerkt worden, zie de plaatsen waar ruimte moest komen.
Dit komt door de main girdle.
Zo alles er weer uit gehaald en een afspraak gemaakt bij een ander revisie bedrijf in den Bosch. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het balanceren van draaiende gedeelten.
Dit balanceren is noodzakelijk als je veel vermogen eist van het blok.
Alles moet meegestuurd worden: flex plate, harmonic balancer, krukas, drijfstangen, zuigers, zuiger pennen, borgveren en lagers.
De drijfstangen, zuigers, zuiger pennen, borgveren en lagers worden dan gewogen.
Dit totale gewicht moet gecompenseerd worden door de gewichten op de flex plate, harmonic balancer en krukas contra gewichten.
In deze contra gewichten kunnen ze materiaal wegboren of zwaar metaal toevoegen.
Vergeet niet dat een paar gram bij 6500 toeren heel zwaar wordt, het moet dus perfect op elkaar afgestemd zijn.
Fordman
Met Stroken bedoelen ze eigenlijk dat er door slagvergroting van de krukas het volume toeneemt. Er bestaan hier kant en klare kits voor.
Ik heb al jaren het verlangen om een “super blok” te bouwen en heb uiteindelijk besloten dat dit een stroker moest worden van boven de 400ci (6.8 liter).
Zes jaar geleden heb ik een 351W blok gekocht en vervolgens gepreserveerd.
Dit blok was nog nooit opgeboord en toe aan een revisie.
Gelukkig lag het blok al helemaal uit elkaar en kon ik alles goed zien.
Ook ben toen begonnen met de zeer kostbare onderdelen te gaan verzamelen.
Alleen het beste van het beste komt er op, in en aan.
De basis is een 1969 blok, de beste keuze omdat dit een zeer sterk blok is.
Hierin komt een stroker kit van Scat, onderdelen gesmeed van 4340 staal legering en aluminium zuigers.
De opbouw is een Edelbrock performer RPM systeem (koppen, intake en nokkenas)
De ontsteking komt van Crane cams en Demon zorgt voor de brandstof voorziening.
Als extra komt er een Nitrous Oxide sportsman fogger systeem op (kan tot 300 pk extra leveren).
Dit blok zou volgens opgaaf 450 Hp en 470 ft/lbs moeten leveren (daar komt de lachgas dan nog bij).
Kortom een leuk vooruitzicht.
Dit blok vergt de nodige aanpassingen aan de aandrijf lijn en chassis.
Dit heb ik gedurende de laatste 6 jaar al aardig op pijl.
Denk hierbij aan chassis versterking, remmen, versterkte versnellingsbak, aandrijfas en achteras.
De bedoeling is dat dit blok in de winter van 2007 in de mustang komt, ik heb dus nog wat tijd voor de opbouw en de rest van de modificaties.
In November ben ik begonnen.
Eerst proberen om de preserverings wax, Dinitrol AV100 eraf te krijgen.
Dit product wordt onder de vloer van vliegtuigen gespoten tegen corrosie, het is bestand tegen schoonmaak middelen, benzine, etc.
Ik heb het blok in een tank met kerosine laten weken, want de wax zat goed vast na 6 jaar.
Vervolgens moesten de cam bearings eruit, met dank aan Tonie (66hipowannebee) voor het uitlenen van het benodigde speciale gereedschap.
Nadat het meeste vuil en wax eraf was heb ik het blok weg gebracht naar een goed revisie bedrijf.
Dit bedrijf zit in het drop van mijn ouders en bestaat al jaren.
Hier is, na het doorspreken van mijn wensen, het blok geboord en gehoond.
Ook zouden ze de krukas lagers controleren of ze nog op lijn lagen (wordt aangeraden in de meeste revisie boeken). Gelukkig maar want 3 van de 5 lagers werden niet geraakt toen de hoon er voor de eerste keer door ging.
Ze hebben vervolgens de lagerkappen iets ingekort en weer op maat gehoond (men spreekt hier over honderdste, erg weinig dus maar wel nodig voor dit project)
Ik had ze gezegd dat ik geen haast had en dat ze de klus niet moesten haasten.
Dit hadden ze een beetje te letterlijk genomen en na 5 weken was het blok pas klaar.
Zoals eerder gezegd is de stroker kit van Scat.
Het is de gesmede 4340 staal krukas, deze is te sterk voor deze toepassing, maar voor dat extra geld heb ik wel een verzekering dat die niet meer stuk gaat.
De drijfstangen zijn ook gesmeed 4340 staal H-beam met arp bouten, dit zijn de sterkste die ze maken.
De zuigers zijn van gesmeed aluminium van een 2618 legering, super sterk en geschikt voor lachgas toepassing.
Eerst moet ik kijken of de krukas past en waar de drijfstangen aanlopen in het blok.
Er moet ruimte gemaakt worden voor de slag vergroting (het zg. clearancing).
Na de krukas, twee sets zuigers en drijfstangen er tijdelijk in te hebben gezet zag ik tot mijn verbazing dat er helemaal niks weg geslepen hoeft te worden. Er zitten speciale bouten in de drijfstangen die ruim vrijlopen. Dat scheelt een hoop werk.
Mooi hé zo’n nieuwe zuiger, zonde dat die aan de binnenkant komen.
Gelijk maar even de krukas eind speling opgemeten, die zat mooi op 0.005”.
De krukas lager kappen worden verbonden door een girdle, dit is een frame van 1 cm dik en gemaakt van gehard gereedschap staal. Deze wordt boven de 500 pk toegepast voor extra sterkte.
Zoals je ziet moet hier nog iets ruimte gemaakt worden spelingen tussen de 0.014” en 0.028” zijn niet genoeg.
De oliepomp moest ook bewerkt worden, zie de plaatsen waar ruimte moest komen.
Dit komt door de main girdle.
Zo alles er weer uit gehaald en een afspraak gemaakt bij een ander revisie bedrijf in den Bosch. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het balanceren van draaiende gedeelten.
Dit balanceren is noodzakelijk als je veel vermogen eist van het blok.
Alles moet meegestuurd worden: flex plate, harmonic balancer, krukas, drijfstangen, zuigers, zuiger pennen, borgveren en lagers.
De drijfstangen, zuigers, zuiger pennen, borgveren en lagers worden dan gewogen.
Dit totale gewicht moet gecompenseerd worden door de gewichten op de flex plate, harmonic balancer en krukas contra gewichten.
In deze contra gewichten kunnen ze materiaal wegboren of zwaar metaal toevoegen.
Vergeet niet dat een paar gram bij 6500 toeren heel zwaar wordt, het moet dus perfect op elkaar afgestemd zijn.
Fordman
Last edited by fordman on Mon Oct 29, 2007 10:55 pm, edited 19 times in total.
-
- Posts: 2286
- Joined: Sat Mar 06, 2004 7:07 pm
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
-
- Posts: 2391
- Joined: Sat May 27, 2006 6:37 pm
-
- Posts: 1643
- Joined: Tue Oct 11, 2005 8:18 am
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
-
- Posts: 2123
- Joined: Sun May 07, 2006 5:16 pm
-
- Posts: 2123
- Joined: Sun May 07, 2006 5:16 pm
-
- Posts: 93
- Joined: Sat Oct 23, 2004 12:54 am