Fordman's 408W stroker project (updated 29-10-2007)

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Fordman's 408W stroker project (updated 29-10-2007)

Post by fordman »

Project 408W stroker


Met Stroken bedoelen ze eigenlijk dat er door slagvergroting van de krukas het volume toeneemt. Er bestaan hier kant en klare kits voor.
Ik heb al jaren het verlangen om een “super blok” te bouwen en heb uiteindelijk besloten dat dit een stroker moest worden van boven de 400ci (6.8 liter).
Zes jaar geleden heb ik een 351W blok gekocht en vervolgens gepreserveerd.
Dit blok was nog nooit opgeboord en toe aan een revisie.
Gelukkig lag het blok al helemaal uit elkaar en kon ik alles goed zien.
Ook ben toen begonnen met de zeer kostbare onderdelen te gaan verzamelen.
Alleen het beste van het beste komt er op, in en aan.

De basis is een 1969 blok, de beste keuze omdat dit een zeer sterk blok is.
Hierin komt een stroker kit van Scat, onderdelen gesmeed van 4340 staal legering en aluminium zuigers.
De opbouw is een Edelbrock performer RPM systeem (koppen, intake en nokkenas)
De ontsteking komt van Crane cams en Demon zorgt voor de brandstof voorziening.
Als extra komt er een Nitrous Oxide sportsman fogger systeem op (kan tot 300 pk extra leveren).

Dit blok zou volgens opgaaf 450 Hp en 470 ft/lbs moeten leveren (daar komt de lachgas dan nog bij).

Kortom een leuk vooruitzicht.

Dit blok vergt de nodige aanpassingen aan de aandrijf lijn en chassis.
Dit heb ik gedurende de laatste 6 jaar al aardig op pijl.
Denk hierbij aan chassis versterking, remmen, versterkte versnellingsbak, aandrijfas en achteras.

De bedoeling is dat dit blok in de winter van 2007 in de mustang komt, ik heb dus nog wat tijd voor de opbouw en de rest van de modificaties.


In November ben ik begonnen.
Eerst proberen om de preserverings wax, Dinitrol AV100 eraf te krijgen.
Dit product wordt onder de vloer van vliegtuigen gespoten tegen corrosie, het is bestand tegen schoonmaak middelen, benzine, etc.
Ik heb het blok in een tank met kerosine laten weken, want de wax zat goed vast na 6 jaar.

Image

Image

Image

Image

Vervolgens moesten de cam bearings eruit, met dank aan Tonie (66hipowannebee) voor het uitlenen van het benodigde speciale gereedschap.

Image
Nadat het meeste vuil en wax eraf was heb ik het blok weg gebracht naar een goed revisie bedrijf.

Image

Dit bedrijf zit in het drop van mijn ouders en bestaat al jaren.
Hier is, na het doorspreken van mijn wensen, het blok geboord en gehoond.
Ook zouden ze de krukas lagers controleren of ze nog op lijn lagen (wordt aangeraden in de meeste revisie boeken). Gelukkig maar want 3 van de 5 lagers werden niet geraakt toen de hoon er voor de eerste keer door ging.
Ze hebben vervolgens de lagerkappen iets ingekort en weer op maat gehoond (men spreekt hier over honderdste, erg weinig dus maar wel nodig voor dit project)
Ik had ze gezegd dat ik geen haast had en dat ze de klus niet moesten haasten.
Dit hadden ze een beetje te letterlijk genomen en na 5 weken was het blok pas klaar.

Image

Image

Image


Zoals eerder gezegd is de stroker kit van Scat.
Het is de gesmede 4340 staal krukas, deze is te sterk voor deze toepassing, maar voor dat extra geld heb ik wel een verzekering dat die niet meer stuk gaat.
De drijfstangen zijn ook gesmeed 4340 staal H-beam met arp bouten, dit zijn de sterkste die ze maken.
De zuigers zijn van gesmeed aluminium van een 2618 legering, super sterk en geschikt voor lachgas toepassing.

Image

Image

Image

Image



Eerst moet ik kijken of de krukas past en waar de drijfstangen aanlopen in het blok.
Er moet ruimte gemaakt worden voor de slag vergroting (het zg. clearancing).

Image

Image

Image

Image

Na de krukas, twee sets zuigers en drijfstangen er tijdelijk in te hebben gezet zag ik tot mijn verbazing dat er helemaal niks weg geslepen hoeft te worden. Er zitten speciale bouten in de drijfstangen die ruim vrijlopen. Dat scheelt een hoop werk.


Image

Mooi hé zo’n nieuwe zuiger, zonde dat die aan de binnenkant komen.


Image

Gelijk maar even de krukas eind speling opgemeten, die zat mooi op 0.005”.


Image

De krukas lager kappen worden verbonden door een girdle, dit is een frame van 1 cm dik en gemaakt van gehard gereedschap staal. Deze wordt boven de 500 pk toegepast voor extra sterkte.
Zoals je ziet moet hier nog iets ruimte gemaakt worden spelingen tussen de 0.014” en 0.028” zijn niet genoeg.


Image

Image

Image

De oliepomp moest ook bewerkt worden, zie de plaatsen waar ruimte moest komen.
Dit komt door de main girdle.


Image

Zo alles er weer uit gehaald en een afspraak gemaakt bij een ander revisie bedrijf in den Bosch. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het balanceren van draaiende gedeelten.
Dit balanceren is noodzakelijk als je veel vermogen eist van het blok.
Alles moet meegestuurd worden: flex plate, harmonic balancer, krukas, drijfstangen, zuigers, zuiger pennen, borgveren en lagers.

De drijfstangen, zuigers, zuiger pennen, borgveren en lagers worden dan gewogen.
Dit totale gewicht moet gecompenseerd worden door de gewichten op de flex plate, harmonic balancer en krukas contra gewichten.

In deze contra gewichten kunnen ze materiaal wegboren of zwaar metaal toevoegen.
Vergeet niet dat een paar gram bij 6500 toeren heel zwaar wordt, het moet dus perfect op elkaar afgestemd zijn.


Fordman :cheers:
Last edited by fordman on Mon Oct 29, 2007 10:55 pm, edited 19 times in total.
39 LaSalle
Posts: 2286
Joined: Sat Mar 06, 2004 7:07 pm

Post by 39 LaSalle »

Super netjes allemaal , dat gaat wel weer goed komen.

Gelijk een hart onder de riem voor alle Ford (rijders) hier :lol:





Succes
Wander.
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Post by Krultang72 »

goed bezig Harry!! eindelijk de stroker erin... 8)

wordt een knap staaltje werk, net als de rest van je auto!
Taximan
Posts: 3130
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:59 pm

Post by Taximan »

Mooi hoor :thumbsup:
rockatansky
Posts: 2391
Joined: Sat May 27, 2006 6:37 pm

Post by rockatansky »

Je pakt het groots aan allemaal!!
knap werk !!! :!:
TireShredder
Posts: 1643
Joined: Tue Oct 11, 2005 8:18 am

Post by TireShredder »

Dat word serieus aangepakt zeg! :thumbsup:
Leuk om alles zo duidelijk te zien met uitleg dr bij. :)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Post by mercury1970 »

Mooi spul Harry !! Best of both Worlds; cubic Inches en niet het gewicht van een BigBlock op je voortrein. :thumbsup:
Het toeval wil dat ik nog twee van die 69ers heb; nu alleen nog maar de lotto winnen om er zoiets van te maken. :D Suc6 ermee!!
HEMIRAM
Posts: 1861
Joined: Mon Nov 01, 2004 8:10 pm

Post by HEMIRAM »

netjes hoor :thumbsup:
Olds Willem
Posts: 2123
Joined: Sun May 07, 2006 5:16 pm

Post by Olds Willem »

Fordman: is de 'Stang in jouw avatar van jou?

Wordt iig een nijdig blokkie :D
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Post by Martin71RS »

Dat wordt een leuk blokkie!! :thumbsup:
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Post by fordman »

Bedankt allemaal voor de lovende woorden.


@mercury1970- Ik zou niet wachten op die lotto, je kan beter je vrouw laten overwerken :idea:


@bowtie-willem- Ja, die fastback is van mij en het blok komt hierin.
Zie ook "mijn album" voor meer foto's.


Fordman 8)
Olds Willem
Posts: 2123
Joined: Sun May 07, 2006 5:16 pm

Post by Olds Willem »

Mooie wagen, bear brakes erop, en dan zo'n blok erin, woah! :idea:

Top project!
lincoln460
Posts: 93
Joined: Sat Oct 23, 2004 12:54 am

Post by lincoln460 »

stroken rules big time!
ben zelf bezig om een 460 te stroken.
ga zo door :thumbsup:
Doctor Trannie
Posts: 560
Joined: Tue Nov 16, 2004 1:11 pm

Post by Doctor Trannie »

:idea: :thumbsup:
Niels
Posts: 2371
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:05 pm

Post by Niels »

ziet er leuk uit allemaal.
Een revisiebedrijf in DB?
Mag ik vragen wie?
Post Reply