Fordman's 408W stroker project (updated 29-10-2007)

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Post by Ranch73 »

Super.... :baby:
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Post by Funk »

Waarom trek je er niet ff een deksel af om 'm te vullen ?
Klaas
Posts: 2951
Joined: Sun Mar 21, 2004 10:58 pm

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 25-05-2007)

Post by Klaas »

UHM , uhm , ik ben zo benieuwd naar de next step, enne Fordman stel, ja ik zeg stel dat ik de staatsloterij win en jij verveelt je een beetje op je werk, reviseer dan ff mijn clevelandje wil je? :lol: Mag je m ook een beetje stroken enzo, en moet er ook een Fordman plaatje op..... :D :D
Tering wat heb jij een goeie smaak.....
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 25-05-2007)

Post by mercury1970 »

Eeeeeeh.......en?????
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 25-05-2007)

Post by fordman »

Eric, auch enne!!!

Het is weer een tijdje geleden sinds de laatste update, maar er is best het een en ander gebeurd.

Ik zal later wat foto's plaatsen, want mijn camera ligt op mijn werk.

De motorbok voor het inlopen is inmiddels af en het blok staat erop. Dat heeft even geduurd. Mijn collega die het moest lassen heeft een meniscus operatie heeft ondergaan.
Ik heb de ignition leads aangesloten op de verdelerkap en ben verder alles aan het aansluiten om het blok te laten lopen.

Ik heb wel wat pech gehad gisteren. (hoort er ook bij).
Op de Demon had ik van die rode fittings zitten voor de fuel feed. Deze wilde ik wisselen voor een ander type met een filter screen erin, maar bij het erindraaien ging het mis. Het liep een beetje zwaar en met het eruit draaien had ik een vreeter.
Ik heb nu schade op de draad in de fuel bowl. :x

Het is speciale draad 9/16-24 UNEF draad. Heb even op internet gezocht naar een tap en in Nederland vond ik de goedkoopste voor 60 euro. :(
Ik heb er nu 1 in de States besteld voor $9,15 (+$21 verzenden priority mail) :)
Als ik die tap heb, dan is het wel te repareren.

Als het zo door gaat moet hij toch wel lopen aan het eind van de maand.
Maar ja, ik heb geen haast want hij hoeft pas van de winter in de mustang.

Fordman 8)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 11-07-2007)

Post by mercury1970 »

Jammer van die draad; achteraf geluld: in Maasbracht (waar jij langs komt) ligt een dumphandel met amerikaans gereedschap........ misschien een tip voor de volgende keer....?
Laat de foto's maar komen !!
lincoln460
Posts: 93
Joined: Sat Oct 23, 2004 12:54 am

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 11-07-2007)

Post by lincoln460 »

goed bezig fordman!!!
ga zo door...
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 11-07-2007)

Post by fordman »

Hier dan wat foto’s van de voortgang.

De bok is af en gespoten. Mijn collega heeft hem in elkaar gelast en versterkt.
Hij was zo onder de indruk van mijn fordman plaatje dat hij ook zijn initialen heeft achtergelaten. MB bedankt.

Image
Image

De motor in de sling en dan op een pallet. Zo kan ik hem makkelijk verplaatsen en gereed maken voor de test run.

Image
Image

De elektriciteit komt op de pallet geschroefd. Bobine en cd box en een start paneel.

Image

Image
Image


Nu wachten op de speciale tap voor de fuel bowl en dan kunnen de fittings en brandstof leidingen erop.

De dag van het lopen komt snel dichtbij zo.

Ik ben nog op zoek naar een microfoon die ik op mijn Sony DV camera kan aansluiten.
Heeft iemand nog iets liggen?


Fordman 8)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 20-07-2007)

Post by mercury1970 »

Krijg je dat blok met die Headers in je Mustang??
Lijkt me wat te breed....... :?:
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 20-07-2007)

Post by Krultang72 »

mercury1970 wrote:Krijg je dat blok met die Headers in je Mustang??
Lijkt me wat te breed....... :?:
eerst de motor daarna de herders...


maar wederom goed bezig!!! 8)
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 20-07-2007)

Post by fordman »

Wat Ben zegt, eerst blok erin en dan de headers.

SBF zoals de 351W past goed in een 1968 mustang.
Zelfs een BB past, maar dan heb je een weekend werk om je bougies te verwisselen.

Deze headers zijn alleen om het blok in te laten lopen. Daarna komen deze erop:

http://www.hedman.com/pages/popular-photos/86304.tif" target="_blank

In de garantie bepalingen staat met grote warnings dat deze komt te vervallen als er een blok mee ingelopen is.

Het is de ceramic coating die dan te heet wordt denk ik.

Als het goed is blijft de afwerking zo mooi, tot nog toe had in normale headers en die zijn allemaal gaan roesten naar verloop van tijd.

Fordman 8)
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 20-07-2007)

Post by fordman »

Zo, morgen avond gaat het gebeuren.
Ik heb 2 collega's "gekozen" die wel wilde helpen.(er waren genoeg vrijwilligers)
Er moet nl het een en ander gebeuren op het moment dat het blok tot leven komt.
Toerental moet geregeld worden, ontsteking goed gezet worden, laadstroom ingesteld worden (heb er geen dynamo op zitten), temperatuur gemeten worden, kijken voor olie druk en er moet in geval van nood een brandblusser bediend worden. Kortom teveel om allemaal alleen goed te doen.

Alle draden zijn aangesloten, de fuel bowl is gerepareerd (als je maar de juiste tools hebt), accu is geladen en ik heb 15 liter super plus gehaald.

Ik zal het opnemen op video en kijken of ik er een mooi filmpje van kan maken.

Snel meer
Fordman 8)
DeVicEofHeLL
Posts: 748
Joined: Thu Dec 28, 2006 8:35 pm

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 27-07-2007)

Post by DeVicEofHeLL »

Can't wait to see/hear :D
oscar
Posts: 985
Joined: Sun Aug 29, 2004 1:37 pm

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 27-07-2007)

Post by oscar »

DeVicEofHeLL wrote:Can't wait to see/hear :D

Damm inderdaad....en ik ga zo nog wel voor 3dagen naar frankrijk voor mijn werk!!!!


Ik weet dus nu al wat ik ga doen zodra ik weer terug ben.... :P

Succes ik weet hoe het is de eerste keer.......(starten bedoel ik dan)


Oscar.
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Fordman's 408W stroker project (updated 27-07-2007)

Post by fordman »

Ok dan jongens, ik zal jullie niet langer in spanning houden.
Eer gisteravond was een groot succes, de motor is ingelopen.
Natuurlijk was er wel wat tegenslag, maar met een groep komt het altijd goed.
Het begon met een startmotor die de motor nauwelijks rond kreeg, dit bleek na wat onderzoek een kabelschoen op de starter pool die sluiting maakte met het huis van de stater.
Deze is gelukkig voorzien van een coating,die voor een soort overgangsweerstand zorgde.
Toch heeft er aardig wat stroom gelopen, want de accu was loei heet (80 graden op de platen konden we meten). Het tweede probleem was de waterpomp. Deze moest water uit een bak zuigen en rondpompen door het blok om dan weer in de bak terug te stromen.
Nou is de pomp een centrifugaal pomp en die moet luchtvrij zijn om goed te werken.
Met een radiateur heb je een soort vloeistof kolom die zorgt voor een positieve aanvoer naar de pomp. Maar ja dat heb je niet als je uit een bak zuigt.
Toen de pomp eenmaal goed liep, konden we eindelijk gaan starten.

Ik had een soort checklist gemaakt zodat iedereen wist wat er moest gebeuren.
Alle punten hebben we netjes afgewerkt. Het belangrijkste was het primen van de oliepomp en de ontsteking op TDC zetten.
De motor ging twee keer rond en hij sloeg aan, ongelofelijk als je een moeizame start verwacht (hij sloeg sneller aan dan mijn 302 soms doet).
Het toerental gelijk naar 2500RPM en de ontsteking afgesteld op 30 graden.
Even laten draaien en toen langzaam wat bursts gemaakt naar 4000-5000 toeren.
Ongelofelijk wat een monster!!!!!
Iedereen schrok er een beetje van, maar gelukkig wist iedereen snel weer wat z’n taak was.
De temperaturen werden gemeten en al snel bleek dat de bak met 100 liter koel water op 43 graden zat. Omdat de koelslangen gemaakt zijn van Gamma vijverslag, hadden we 45 graden als limiet gezet. Als zo’n slag nl klapt met 90 graden, dan heb je aan 1 ziekenauto niet genoeg denk ik. De terugvoer van de pomp werd in bakken afgevoerd en vers koud water werd met de brandslang aangevuld. Het probleem was alleen dat de pomp met 35GPM (130 liter per minuut) het water weg zoog, de brandslang hield dat niet bij. Het was dus ineens een stukje “water management” geworden. 130 liter per minuut afvoeren met bakken en emmers kost 3 tot 4 man. Gelukkig waren er nog wat extra collega’s bij gekomen, zodat we genoeg handen hadden. Na ongeveer 10 minuten ontdekten we een olie lek, eerst dacht ik dat het water was, maar het was echt olie. De verdenking ging uit naar de voorste krukas kering. Verder liep hij perfect, mooi zonder trillen, wat een geluid. Ik besloot om de motor toch maar te stoppen en op onderzoek uit te gaan. Na alles wat droog gemaakt te hebben en de zaak wat was afgekoeld, gingen we voor de tweede start. Eerst weer problemen met de waterpomp ontluchting natuurlijk. De tweede start was weer gelijk lopen, super!!! Al snel was duidelijk dat het lek van de harmonic damper kering kwam (voorkant krukas). We hebben de resterende 15 minuten afgemaakt en soms zat ik “per ongeluk” op de toerenbegrenzer die op 5200 toeren stond.
Toen de rust was wedergekeerd, werd ik door iedereen gefeliciteerd en hebben we een fles champagne ontkurkt (had mijn vrouw voor gezorgd). Idereen was voldaan en onder de indruk van het geweld. Ik wil langs deze weg iedereen nog eens hartelijk bedanken voor de hulp. Alleen was het me niet gelukt. De grootste schrik kwam toen ik naar het benzine vat keek, van de 15 liter was er nog maar 6,5 over!!!! En dit in 25 minuten tijd, dat beloofd nog wat.


Jammer van het lek, maar het is een te overzien probleem. Ook waren 2 bougiedoppen verkoold en verschillende bougie kabel klemmen gesmolten. Tijdens het schoonmaken van de Milodon oliepan kwam ik erachter dat de cadmium kleur allen maar een kleur is en geen echte cadmium. Ik kon de “cadmium”laag er zo afvegen met een doek (beetje vreemd, een oliepan die niet tegen olie kan!!!!). Het laatste woord is daar nog niet over gezegd, ik ga Milodon effe mailen.
Voorlopig zal ik wat foto’s plaatsen van “de show”. Ik heb 2 uur film (2 camera’s van 1 uur), ik zal een dezer dagen iets gaan monteren, nog even geduld.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image



Snel meer,

Fordman 8)
Post Reply