Fordman's 408W stroker project (updated 29-10-2007)

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Post by Martin71RS »

mooiste wat ik gezien heb is 2 rubbers aan de achterzijde, die verbonden met een gebogen pijpje. midden (boven) op het pijpje een kort pijpje gelast die omhoog wijst met daarop een heel klein K&N filtertje.
Doordat t hoog zit komt er ook geen olie uit zoals je weleens ziet met breathers direct op t kleppendeksel.....

heel verhaal maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel
Martin
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Post by mercury1970 »

Klinkt goed, maar waar wordt de olie dan bijgevuld?? :?:
hot rod
Posts: 526
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:09 am

Post by hot rod »

?? bijvulle dat hoeft alleen bij een beurtje om de 15000km of zo ,dan trek je toch een klepdekseltje eraf
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Post by mercury1970 »

Optimist ! :D
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Post by fordman »

@mercury1970 bijvullen doe ik via de dipstick. Duurt alleen wat langer :cry:


Weer een stukje dichterbij.
De stoterstangen moesten er nog in en er moet een ontluchting komen op de klepdeksels.
De stoterstangen zijn gehard en hebben een extra dikke wanddikte, dit zijn belangrijke onderdelen in de motor dus moet je hier naar mijn mening niet op bezuinigen.
Ik heb daarom een goed merk uitgekozen

Image

Voor de ontluchting zijn er vele mogelijkheden, maar ik heb voor de volgende gekozen.
Iedere klepdeksel een open systeem (sorry dat ik niet zo milieu vriendelijk ben).
Iedere opening krijgt een klein K&N filtertje erop. Een kant is nu af op het filtertje na.
Het viel niet mee op in die mooie aluminium klepdeksels een gat te moeten maken.
Dus 500 keer meten en voorzichtig boren, dit spul is zo beschadigd.

Image

Image

Aan de binnenkant moet een afscherm plaatje komen, zodat er geen olie wordt opgezogen.

Image

Image

Image

Op de vakantie natuurlijk de nodige spullen meegenomen, deze kunnen er mooi opgezet worden.
RVS pipe plugs van alle maten, CSR thermostaat housing, CSR waterpomp, CSR distrubutor clamp, etc

Image

Image

Image


Ik heb voor neutrale kleuren gekozen om niet te veel “bling” te krijgen. Het geheim is niet te veel kleuren toe te passen, naar mijn mening een veel gemaakte fout.



Morgen ga ik mijn motorolie ophalen.
Ik heb na links en rechts advies ingewonnen te hebben voor het volgende gekozen.

Van de firma KROON http://www.kroon-oil.com

Ze gaven mij het volgende advies:

“Oorspronkelijk adviseerde Ford in 1968 voor al haar V8 motoren een SAE 10W40
of een SAE 15W40 motorolie te gebruiken. Na revisie zou ik hier ons product
Emperol 5W40 willen adviseren. De synthetische Emperol 5W40 is in
vergelijking met het originele advies dunner bij de koude start, waardoor
minder slijtage bij de koude start, en op bedrijfstemperatuur even dik
waardoor de smering gegarandeerd is.

Voor het inlopen adviseer ik u ons product Motor Oil HDX 30 te gebruiken.
Deze minerale singlegrade olie is dunner dan voorgeschreven waardoor het
inloopslijtageproces versneld wordt. Met deze olie moet u dan zo'n 1.500 a
2.000 km rijden. Na het inrijden kunt u dan verversen met Emperol 5W40.”

Een prima bedrijf met online advies en ze nemen de tijd om een goed advies te geven.

Nog een detail is de naam plaat. Op mustang cobra’s en de nieuwe GT500 zijn de motoren “hand built”, er zit dan ook een plaatje op de motoren met de naam van de bouwers.
Ik heb mijn eigen versie ervan laten maken en een plaatsje gegeven.

Image

Image



Fordman 8)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Post by Pavement Pounder »

Superidee van dat plaatje !
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Post by David - 71 camaro »

Harry, ziet er top uit. Dit is wat Martin bedoelde en tevens ook mijn favoriet ( maar dan in 'brushed alu' uitvoering).

Succes, David

Image
MopariO
Posts: 5261
Joined: Wed Apr 21, 2004 9:50 am

Post by MopariO »

:thumbsup: ziet er strak uit !!

MariO
roland

Post by roland »

mhhhhhhhhhhh........................... :cheers: :smoke: :smoke: :smoke: :smoke: :smoke:
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Post by mercury1970 »

Thanks, I needed that...... :jump:
cliffhanger
Posts: 1789
Joined: Tue Mar 07, 2006 3:32 am

Post by cliffhanger »

wat een prachtige kleppendeksels zeg! :idea: :idea: 8)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Post by Wilf »

Pure motorporno!
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Post by Thing »

leuk.. zo..

ik had de filtertjes aan de voorkant gemaakt..

stel je heb grip: incluus lachgas..

olie is warm..

waar gaat de olie dan heen??? naar de achterkant..

en de weg van de minste weerstand... is naar buiten..

Good Luck!
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Post by fordman »

Dat "iets langer duren om olie te vullen" blijkt dus 45 minuten voor 6 liter te zijn. :cry:

Er moet nog 3 liter bij, maar ik was het zat, later verder.


Fordman 8)
aduynis
Posts: 304
Joined: Tue Jan 04, 2005 5:02 pm

Post by aduynis »

getverdemme wat netjes :pimp:
Post Reply